2017-12-10, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Om Gud inte vill så saknar han vilja. Han är stursk i det skrivna ordet och skryter om vad han skulle kunna göra. Men när han mötte motstånd så vann fegheten och viljan rann ut i sanden. Som en gläfsande pudel som tror den är en schäfer, men backar när motståndet kommer för nära.

Men bakom Måns står Bill och Bull och skryter om odågans bravader.
Som du kan läsa i Rom 9 så saknar inte Gud viljan, men han kan inte agera förrän det han sa till det första människoparet, att föröka sig och uppfylla jorden, är avklarat. Djävulen störde (disrupt) Guds plan, men ALLT Gud har sagt måste ske, alltså får hela skapelsen lida för det satan och Adam och Eva gjorde.

Domen över djävulen och hans anhang kom i steg, så Gud gav de tid till omvändelse. Satan och hans följare kastades ut ur himlen, och fick sin dom efter allt de har gjort och fortsätter att göra. Stridsfrågan mellan Gud och satan måste avgöras en gång för alla, så att alla de som lever förstår att de har valt rätt, och alla som dör är säkra på att de valt fel herre att följa.
Citera
2017-12-10, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Om det nu finns en Gud och motsatsen fan själv så måste jag säga att de två verkar ha exakt lika mycket power.
De två fightas om makten.
Hur ska Gud kunna slänga fan själv i helvetet.
Och det kan ju även vara så att Gud( som vi läst om) är fan och fan Själv är Gud.
Vad gjorde fan för stort fel egentligen?
Vägrade buga...
Är det verkligen en dödssynd.
De två slåss ju och då är det inte konstigt heller om de förtalar varandra.
Satan kastades ut ur himlen. Han kunde alltså inte segra över Guds armé. Och det står redan skrivet hos profeterna att han och alla som följer honom kommer att dö. Nej, den som kallas satan är en av Guds skapelser. Från början ljög han bl a, men det var inte för det han fick sin dödsdom. Satan och hans anhang gick från ont till värre, han anklagade allt och alla (Job bl a), men han fick INTE rätt mot Gud. Han är en lögnare och lögnens fader.

Gud ljuger inte, så han förtalar ingen.
Citera
2017-12-10, 22:20
Medlem
Mogrens avatar
Det mest troliga är att Satan kommer att segra och slutligen kasta ner Gud i Helvetet till den eviga elden.
Citera
2017-12-10, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Det mest troliga är att Satan kommer att segra och slutligen kasta ner Gud i Helvetet till den eviga elden.
Satan och hans anhang har redan besegrats en gång, när de kastades ut ur himlen, och du tror att de kommer att segra över Guds armé nästa gång? Det är uppenbart att ni tror på lögner. Satan har varit en lögnare och en mördare från början, för han visste om att Eva skulle dö om hon åt av kunskapsträdet. Så han ljög och var därmed direkt inblandad i människors död, och du väljer att tro på en sån?
Citera
2017-12-10, 23:13
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Satan kastades ut ur himlen. Han kunde alltså inte segra över Guds armé. Och det står redan skrivet hos profeterna att han och alla som följer honom kommer att dö. Nej, den som kallas satan är en av Guds skapelser. Från början ljög han bl a, men det var inte för det han fick sin dödsdom. Satan och hans anhang gick från ont till värre, han anklagade allt och alla (Job bl a), men han fick INTE rätt mot Gud. Han är en lögnare och lögnens fader.

Gud ljuger inte, så han förtalar ingen.
Ja det står att satan kastades ur den så kallade himlen ja.
Men vad gjorde han som var så hemskt så det blev en dödssynd?
Vägrade buga för det Gud ville att han skulle buga för.
Talade om för Adam sanningen om kunskapens träd osv.
Vem lurade vem?
Var Gud God då eller ville han endast ha ja sägare runt sig?
Ett slags harem med gycklare som hoppar omkring och bugar.
Jag går inte med på vad som helst jag heller.
Bugar inte på kommando osv.
Är verkligen satans så kallade dödssynd en dödssynd?
Lite så tänker jag.
Citera
2017-12-10, 23:22
Medlem
Citat:
Ja det står att satan kastades ur den så kallade himlen ja.
Men vad gjorde han som var så hemskt så det blev en dödssynd?
Vägrade buga för det Gud ville att han skulle buga för.
Talade om för Adam sanningen om kunskapens träd osv.
Vem lurade vem?
Var Gud God då eller ville han endast ha ja sägare runt sig?
Ett slags harem med gycklare som hoppar omkring och bugar.
Jag går inte med på vad som helst jag heller.
Bugar inte på kommando osv.
Är verkligen satans så kallade dödssynd en dödssynd?
Lite så tänker jag.
Han fick ingen dödsdom från början, men tycker du inte att mord borde ge döddstraff? För han visste om att Eva skulle dö om hon åt, men han ljög och sa att hon INTE skulle dö. Det står också att han trodde att han kunde ersätta Gud och bli högre än Gud själv. Han misslyckades, och kastades ut ur himlen. Det finns många synder han och hans anhang döms till döden för. Gud lät domen komma långsamt, över lång tid, så att de fick tid att omvända sig, men de gick alltså från ont till värre och det leder till många människors död.

Gud vill att vi ska älska honom, inte göra något av tvång.
Citera
2017-12-10, 23:39
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Han fick ingen dödsdom från början, men tycker du inte att mord borde ge döddstraff? För han visste om att Eva skulle dö om hon åt, men han ljög och sa att hon INTE skulle dö. Det står också att han trodde att han kunde ersätta Gud och bli högre än Gud själv. Han misslyckades, och kastades ut ur himlen. Det finns många synder han och hans anhang döms till döden för. Gud lät domen komma långsamt, över lång tid, så att de fick tid att omvända sig, men de gick alltså från ont till värre och det leder till många människors död.

Varför gjorde Gud något man dör av som man äter?
Till för honom eller?
Mycket som är underligt i det här, tycker jag, när jag tittar på skrifter och religion.
Jag försöker förstå religion.

Jag ser mig inte som ett Guds anhang i alla fall. Absolut inte. Platsar inte där med alla mina synder.
Inte religiös alltså.
Men heller ingen anhängare till satan.

Nej mord borde vara för evigt inlåst i en källare eller något liknande.
Träffa en präst enbart, på sin höjd.
Citera
2017-12-10, 23:44
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:

Satan ljög inte! De fick upp ögonen och använde sin egna hjärna.
Gud så att de skulle dö Om det tog frukten...
Då ljög Gud alltså?
Ormen skvallrade och sa som det var.
Det var inte som Gud sade.
Eller också är människan i dödsriket nu...
Skärselden.

Luddigt allt.
Citera
2017-12-11, 01:06
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Om det nu finns en Gud och motsatsen fan själv så måste jag säga att de två verkar ha exakt lika mycket power.
De två fightas om makten.
Hur ska Gud kunna slänga fan själv i helvetet.
Och det kan ju även vara så att Gud( som vi läst om) är fan och fan Själv är Gud.
Vad gjorde fan för stort fel egentligen?
Vägrade buga...
Är det verkligen en dödssynd.
De två slåss ju och då är det inte konstigt heller om de förtalar varandra.

Det är koranens lära att han vägrade buga sig för Adam, det finns inget stöd för denna åsikt i Bibeln.
Citera
2017-12-11, 01:44
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Det är koranens lära att han vägrade buga sig för Adam, det finns inget stöd för denna åsikt i Bibeln.
Det visste jag inte.
Har aldrig tittat i Koranen. Sett någon vers endast. Mest här inne
Jag trodde det var från Bibeln.
När Gud skapat Adam och ville att satan skulle böja sig för det Gud skapat( människan) så vägrade han.

Jag förstår heller inte vad som var så hemskt med upplysningen om kunskapens träd.
Det var ju sant. Upplysningen, vad jag förstår.
Där ser man.
Jag förstår ändå inte vad satan gjorde som var så hemskt så att Gud nu då blev hatisk mot honom.
Satan var väl Guds favorit.
Citera
2017-12-11, 01:45
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Det visste jag inte.
Har aldrig tittat i Koranen. Sett någon vers endast. Mest här inne
Jag trodde det var från Bibeln.
När Gud skapat Adam och ville att satan skulle böja sig för det Gud skapat.
Jag förstår heller inte vad som var så hemskt med upplysningen om kunskapens träd.
Det var ju sant. Upplysningen, vad jag förstår.
Där ser man.
Jag förstår ändå inte vad satan gjorde som var så hemskt så att Gud nu då blev hatisk mot honom.
Satan var väl Guds favorit.

Enligt bibeln så har Gud aldrig bett satan att böja sig, den idén kommer från koranen.

Kolla gärna wiki artikeln, https://sv.wikipedia.org/wiki/Satan
Citera
2017-12-11, 02:08
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Enligt bibeln så har Gud aldrig bett satan att böja sig, den idén kommer från koranen.

Kolla gärna wiki artikeln, https://sv.wikipedia.org/wiki/Satan
Du har rätt Anjoh!
Hittade lite info på www.livets mening.nu
I Koranen står det att Gud uppmanade satan 7 ggr att böja sig för Adam men han vägrade.

I Jes13:13-14 står det mer att satan ville bli ledare och mer som Gud.
Vara något i sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in