2017-10-05, 21:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Jag har ingen lust att berätta för dig de andra sätt som finns att ta kontakt med ditt Satan inom dig,

1. Finns ett sådant öht?

2. I så fall förtydligande vad det är och belägg för att det finns, tack.
Citera
2017-10-05, 22:33
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är ju inte ens säkert, att det TwoThousand ser som "bestialisk" är bestialisk för andra än h*n själv.

Du har rätt, anser att allt annat än himmelskt är smutsigt och nedvärderande alternativ bestialiskt.

Kanske skulle berätta att det är fruktansvärt för dom mänskliga behov när hjärtat förvandlas till en sten!

Citat:
Skänk din själ och din hjälp till andra så hjälper du dig själv på ett mycket egoistiskt men effektivt sätt. Då finner du ditt mörker på säkert avstånd genom att vandra på den ljusa sidan.

Jag har ingen lust att berätta för dig de andra sätt som finns att ta kontakt med ditt Satan inom dig, för det är bara dåligt och leder till fördärv för dig och för andra, även om det inte inkluderar vare sig ondska , droger eller elakheter, utan bara psykiska hinder och mentala barriärer.

Det finns flera sätt, du nämner det som är mest allmänt känt!

Citat:
1. Finns ett sådant öht?

3. Eller så låter du demoner vrida din nacke 360 grader tills huvudet lossnar från kroppen?
Citera
2017-10-05, 23:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är ju inte ens säkert, att det TwoThousand ser som "bestialisk" är bestialisk för andra än h*n själv.

Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Du har rätt, anser att allt annat än himmelskt är smutsigt och nedvärderande alternativ bestialiskt.

Precis. Det DU anser vara teologisk negativt är bara trams för mig.

Citat:
I så fall förtydligande vad det är och belägg för att det finns, tack.

Citat:
Ursprungligen postat av Twothousand
Eller så låter du demoner vrida din nacke 360 grader tills huvudet lossnar från kroppen?

Falsk dikotomi.
Citera
2017-10-06, 00:15
Medlem
Själen är evig och du är villig att ge bort den för du är svag?

Ta livet av dig istället och gör din själ en tjänst
Citera
2017-10-06, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Själen är evig och du är villig att ge bort den för du är svag?

Ta livet av dig istället och gör din själ en tjänst

Du blir utvald av satan om han ser potential i dig. Patrask

Dubbel post
Citera
2017-10-06, 06:07
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
1. Finns ett sådant öht?
- Att ställa sig frågan är själva existensen för ett sådant begrepp. Att inte riktigt veta hur det egentligen ligger till med den saken är förmodligen det som göder viljan att söka det. Det går att nämna olika namn, koncept eller begrepp. Jag syftar på det som är dåligt för den mentala hälsan och för människor omkring den drabbade i det här fallet och kallar det "ditt Satan". I realiteten så existerar förmodligen inget "Satan" som väsen annat än i huvudet på folk, vilket dock då tyvärr innebär att det existerar som just sådant och har den effekten jag syftar på.

Det är därför jag inte gärna vill föreslå hur man gör, eftersom det förmodligen bara leder till dåliga saker för personen och för dess närmaste. Dessutom behövs inte detta då den beskrivna "hjälpa" metoden fungerar lika bra för att "finna" vad det är men då samtidigt stå på en bra sida i eländet och då förhoppningsvis även göra något åt det samtidigt.(1)

Citat:
Hjärnan är plastisk. Det vi tänker och grubblar på orsakar förändringar i oss och våra jag. Börjar man använda ex. Ouija boards och talar med "andar" så öppnar man sina sinnen att bedra oss och suga in oss i en värld vi skapar själva.
När man tror på det innerligt så går det att bedra sig själv till den grad att det för personen det gäller kommer att vara nästintill urskillningslöst från verkligheten.

Risken är att dina filter mot verkligheten går sönder och du börjar bli rädd och orolig för saker som är illusioner och är skapat i ditt huvud av dina idéer och orsakar då skada för dig och dina närmaste. Du blir mentalt sjuk. Detta leder till mentala fängelser och psykiska labyrinter som kan vara svåra att ta sig ur.

Därför har jag ingen lust att berätta ingående hur man gör, för jag skulle även riskera att jag själv lever mig in i det så till den grad att jag under mitt beskrivande själv blir nervös, rädd eller orolig (även om risken är liten). Allt är dock bara illusioner, bedragelse och möjligtvis hallucinationer, när dina egna filter mot verkligheten bryts ned och du inte längre effektivt kan urskilja vad som är sant och vad som är falskt, vad som finns och inte finns.

Det är ett Satan. Bedragaren, lögnaren ... förstöraren. (1)
--

Spekulativt är heliga/filosofiska skrifter liknande instruktioner, men som då förhoppningsvis oftast leder till gott tankesätt och goda förändringar. De skall göra att du tänker positivt, effektivt och gör att du och dina närmaste, men inte enbart dessa, mår bättre och gör bra saker för alla. Förhoppningsvis skall informationen då även vara kunskap, hur man finner kunskap och helst av allt korrekt och testbart vetande.

Om man nu måste tro/fantisera så är det rimligtvis bättre att fantisera fram ett utopiskt paradis(exempelvis en snäll gud) än ett dystopiskt helvete(exempelvis ett/en "Satan"). (Det kan dock vara en fördel att identifiera eventuella dystopiska fallgropar så man slipper utsättas för dessa. Ex. argumentationsfel) (1)

1. För mig, enligt min åsikt.
Senast redigerad av SituationReport 2017-10-06 kl. 07:05.
Citera
2017-10-06, 10:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har ingen lust att berätta för dig de andra sätt som finns att ta kontakt med ditt Satan inom dig,

Citat:
1. Finns ett sådant öht?

Citat:
- Att ställa sig frågan är själva existensen för ett sådant begrepp. Att inte riktigt veta hur det egentligen ligger till med den saken är förmodligen det som göder viljan att söka det. Det går att nämna olika namn, koncept eller begrepp. Jag syftar på det som är dåligt för den mentala hälsan och för människor omkring den drabbade i det här fallet och kallar det "ditt Satan". I realiteten så existerar förmodligen inget "Satan" som väsen annat än i huvudet på folk, vilket dock då tyvärr innebär att det existerar som just sådant och har den effekten jag syftar på.

Visst. Spekulationer har ju sin egen dynamik ... som inte nödvändigvis gör dom verklighets-beskrivande.

Citat:
Dessutom behövs inte detta då den beskrivna "hjälpa" metoden fungerar lika bra för att "finna" vad det är men då samtidigt stå på en bra sida i eländet och då förhoppningsvis även göra något åt det samtidigt.(1)

Den metodologi som du här refererar till omfattar bara vaga etiska parametrar.

Citat:
Hjärnan är plastisk. Det vi tänker och grubblar på orsakar förändringar i oss och våra jag. Börjar man använda ex. Ouija boards och talar med "andar" så öppnar man sina sinnen att bedra oss och suga in oss i en värld vi skapar själva.
När man tror på det innerligt så går det att bedra sig själv till den grad att det för personen det gäller kommer att vara nästintill urskillningslöst från verkligheten.

Japp; många metodologier på detta områd är självförstärkande.

Citat:
Risken är att dina filter mot verkligheten går sönder och du börjar bli rädd och orolig för saker som är illusioner och är skapat i ditt huvud av dina idéer och orsakar då skada för dig och dina närmaste. Du blir mentalt sjuk. Detta leder till mentala fängelser och psykiska labyrinter som kan vara svåra att ta sig ur.

Därför har jag ingen lust att berätta ingående hur man gör, för jag skulle även riskera att jag själv lever mig in i det så till den grad att jag under mitt beskrivande själv blir nervös, rädd eller orolig (även om risken är liten). Allt är dock bara illusioner, bedragelse och möjligtvis hallucinationer, när dina egna filter mot verkligheten bryts ned och du inte längre effektivt kan urskilja vad som är sant och vad som är falskt, vad som finns och inte finns.

Det är ett Satan. Bedragaren, lögnaren ... förstöraren. (1)
--

Citat:
Spekulativt är heliga/filosofiska skrifter liknande instruktioner, men som då förhoppningsvis oftast leder till gott tankesätt och goda förändringar

Och vad ÄR "gott"/"goda"?
Citera
2017-10-06, 10:26
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
...

Det är individuellt och subjektivt. Jag menar saker som är bra för den det gäller och för dess närmaste omgivning. Det kan i stort sett vara vadsomhelst som kan räknas som "bra", vilket är ännu mer subjektivt. Låt säga att det är och ger känslan över att vara nöjd och tillfreds för alla inblandade.

Alla kan sova "gott" (ytterligare subjektivt, då vissa vant sig vid smärta och sover "gott" när andra skulle vrida sig i panik.).
Senast redigerad av SituationReport 2017-10-06 kl. 10:30.
Citera
2017-10-06, 10:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Det är individuellt och subjektivt.

Och hur skulle sånt kunne appliceras i ett kollektivt sammanhang?
Citera
2017-10-06, 10:39
Medlem
SituationReports avatar
Citat:

Med ett pådyvlande regelverk. Exempelvis guds tio budord, eller en lagbok.
Citera
2017-10-06, 10:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Med ett pådyvlande regelverk. Exempelvis guds tio budord, eller en lagbok.

Jag reformulerar frågan: Hur skulle subjektiv etik konstruktivt kunne appliceras kollektivt?
Citera
2017-10-06, 10:46
Medlem
Julistajas avatar
Nej det går inte. Enligt bibeln "fick Adam en själ". Han blev alltså inte en själ. Således finns ingen själ att ge såvida du inte vill begå självmord i hans namn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in