2017-12-11, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Satan ljög inte! De fick upp ögonen och använde sin egna hjärna.
Gud så att de skulle dö Om det tog frukten...
Då ljög Gud alltså?
Ormen skvallrade och sa som det var.
Det var inte som Gud sade.
Eller också är människan i dödsriket nu...
Skärselden.

Luddigt allt.
Satan ljög när han sa att Eva inte skulle dö om hon åt, när Gud hade sagt att de skulle dö. De dog. Satan ljög. Att han avslöjade att de skulle bli som gudar har ingenting med saken att göra. De skulle få kunskap, men på Guds villkor, därför förbjöd han de att äta. Gud verkställde sin plan genom profeter i stället. Så gav Gud oss kunskap som kunskapsträdet var tänkt att ge oss.

Skärsleden finns inte. Det är en feltolkning. Jorden är dödsriket.

Inte luddigt, du har missuppfattat en del.
Senast redigerad av DindooNuffin 2017-12-11 kl. 04:12.
Citera
2017-12-11, 12:20
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Satan ljög när han sa att Eva inte skulle dö om hon åt, när Gud hade sagt att de skulle dö. De dog. Satan ljög. Att han avslöjade att de skulle bli som gudar har ingenting med saken att göra. De skulle få kunskap, men på Guds villkor, därför förbjöd han de att äta. Gud verkställde sin plan genom profeter i stället. Så gav Gud oss kunskap som kunskapsträdet var tänkt att ge oss.

Skärsleden finns inte. Det är en feltolkning. Jorden är dödsriket.

Inte luddigt, du har missuppfattat en del.
Inte missuppfattat eftersom jag inte är bestämd att det är som jag säger.
Jag spånar lite endast.
Kan liksom inte vara helt bestämd över att det är som jag eller du eller någon präst lär ut.
Jag vet inte. Jag tolkar saken.
Skärselden till exempel ser jag mer som ditt egna inre och helvetet du kan utsätta dig själv och andra för.
Skuldkänslor, ånger med mera.

Det var väl Adam Gud sagt åt att inte äta frukten från kunskapens träd.
Satan i sin tur pratade med Eva och hon pratade sedan med Adam.
Adam lyssnade istället på Eva och åt äpplet.
Varför ska man skylla allt på Eva.
Citera
2017-12-11, 13:41
Medlem
Citat:
Inte missuppfattat eftersom jag inte är bestämd att det är som jag säger.
Jag spånar lite endast.
Kan liksom inte vara helt bestämd över att det är som jag eller du eller någon präst lär ut.
Jag vet inte. Jag tolkar saken.
Skärselden till exempel ser jag mer som ditt egna inre och helvetet du kan utsätta dig själv och andra för.
Skuldkänslor, ånger med mera.

Det var väl Adam Gud sagt åt att inte äta frukten från kunskapens träd.
Satan i sin tur pratade med Eva och hon pratade sedan med Adam.
Adam lyssnade istället på Eva och åt äpplet.
Varför ska man skylla allt på Eva.
Eva visste att hon inte fick äta av frukten, annars skulle hon dö, för det är hennes svar till ormen (1Mo 3:3). Så det du säger är en missuppfattning. Det var Eva som blev lurad av ormen, därför bär hon mest skuld.
Citera
2017-12-11, 15:20
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Eva visste att hon inte fick äta av frukten, annars skulle hon dö, för det är hennes svar till ormen (1Mo 3:3). Så det du säger är en missuppfattning. Det var Eva som blev lurad av ormen, därför bär hon mest skuld.
Det visste Adam också. Det var Adam Gud slöt det förbundet med , vad jag kan se.
Men Adam valde att tro på Eva som valt att tro på Satan och i slutänden även Adam själv som valde satan men via Eva.
Det var även Adam Gud ropade på sedan.
Har jag helt fel?
Satan och Gud tycks även de ha någon slags förbindelse och hatkärlek till varandra.
Vem som sedan är vem av dem båda. Det vet jag inte riktigt.
Någon av dem manipulerar mänskligheten.
Behöver alltså inte vara den som påstår sig älska allt och alla som är den så kallade kärleken och livet.

Om de här två fenomenen nu existerar vill säga.
Senast redigerad av gabrielle2 2017-12-11 kl. 15:27.
Citera
2017-12-11, 16:05
Medlem
Citat:
Det visste Adam också. Det var Adam Gud slöt det förbundet med , vad jag kan se.
Men Adam valde att tro på Eva som valt att tro på Satan och i slutänden även Adam själv som valde satan men via Eva.
Det var även Adam Gud ropade på sedan.
Har jag helt fel?
Satan och Gud tycks även de ha någon slags förbindelse och hatkärlek till varandra.
Vem som sedan är vem av dem båda. Det vet jag inte riktigt.
Någon av dem manipulerar mänskligheten.
Behöver alltså inte vara den som påstår sig älska allt och alla som är den så kallade kärleken och livet.

Om de här två fenomenen nu existerar vill säga.
Adam hade inget förbund med Gud.

Givetvis hatar Gud syndare.

Så du tror mer på en mördare (satan) än den som är barmhärtig?
Citera
2017-12-11, 17:33
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Adam hade inget förbund med Gud.

Givetvis hatar Gud syndare.

Så du tror mer på en mördare (satan) än den som är barmhärtig?
Tror? Vad menar du med tror?
Ska jag tro på skrifterna eller inte?
Se det som står.
Både Gud och Satan är med i skrifterna.
Jag spekulerar och funderar endast på vilka de här två fenomenen är eller inte är.
Ingen av oss kan ju med säkerhet säga att så här är det.

Adam hade ett förbund med Gud, anser jag, även om just de ordet inte är med i skriften.
Gud sade till Adam att han och Eva fick äta vad de ville men inte av frukten från kunskapens träd, eller har jag missuppfattat det också...
Adam blev inte lurad.
Han valde både satan, ormen och Eva före Guds uppmaning.
Är då Adam ett offer?
Gud såg att Adam gömde sig och ropade: var är du? Varför gömmer du dig för mig?
Adam blev rädd och skyllde allt på Eva.
Tror du att den " allvetande" inte vet vad som hände?
Satan kan ha fått rollen som frestaren som utmanar människan.
Eller också är han/ var han oense med Guds påtagna makt.
Inte vet jag. Det hoppas jag att Gud ( om han finns) förklarar för mig.
Innan jag eventuellt kastas i helvetet, eller kanske jag frivilligt hoppar i om jag ser att Gud är en diktator.
Senast redigerad av gabrielle2 2017-12-11 kl. 17:43.
Citera
2017-12-11, 20:17
Medlem
Citat:
I Jes13:13-14 står det mer att satan ville bli ledare och mer som Gud.
Vara något i sig själv.
Detta är helt fel. Jesaja 13 handlar om vad som ska hända med Babylon. Finns inte en rad om Satan.

Se länk:
http://sv.bibelsite.com/swe/isaiah/13.htm

Citat:
Jag förstår ändå inte vad satan gjorde som var så hemskt så att Gud nu då blev hatisk mot honom. Satan var väl Guds favorit.
Satan och ormen är två olika varelser. Satan återfinns i berättelsen om Job och ormen i berättelsen om Adam och Eva. Det är i Kristendomen som ormen och Satan har blivit en och densamme.
Citera
2017-12-11, 20:20
Medlem
Citat:
Gud som var allvetande visste att Satan skulle ljuga och att Eva skulle äta äpplet, men valde ändå att rigga fällan. Och Gud försvarade sig med att han inte orkade tänka efter för att han inte ville veta innan vem som skulle gå i fällan eller något sådant. Och han sitter däruppe på sitt moln och skrattar åt de lättlurade människorna.
Citera
2017-12-11, 20:51
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Detta är helt fel. Jesaja 13 handlar om vad som ska hända med Babylon. Finns inte en rad om Satan.

Se länk:
http://sv.bibelsite.com/swe/isaiah/13.htm

Satan och ormen är två olika varelser. Satan återfinns i berättelsen om Job och ormen i berättelsen om Adam och Eva. Det är i Kristendomen som ormen och Satan har blivit en och densamme.
Kanske jag såg fel då. Jes: 14 då?
Jag och precisa sidor och nummer i Bibeln är ingen bra kombanitation.
Texter vet jag inte utantill osv.
Men det står om satan i hela Bibeln i alla fall och från början till slut.
Eller tolkningar om satan eventuellt.
Inte ens det är helt klart och bestämt.

Ja man brukar skilja på de här varelserna beroende på vilken inriktning osv man tillhör.
Krångligt allt.

Men jag ser i alla fall att de här två fenomenen är a och o om jag säger så.
Med från start till slutet.
Det är ju de två det handlar om.
Gott och ont.
Satan och Gud
Och så människan mittemellan de här två.

www.alltombibeln.se så finns svar på frågan. Var satan god från början.
Experter på Gud och Bibeln besvarar på frågor om Gud och bibeln.
Alla tänkbara frågor finns där.

Hade väl varit bättre om Gud hade en direktlinje till sig själv, kan jag tycka.
Senast redigerad av gabrielle2 2017-12-11 kl. 21:32.
Citera
2017-12-11, 21:30
Medlem
Citat:
Kanske jag såg fel då. Jes: 14 då?
Men varför kollar du inte själv?

Jesaja 14 brukar användas av vissa apologeter för att påvisa att Bibeln talar om Satan som G-ds motståndare, men dessa apologeter har ryckt några rader helt ur sitt sammanhang. Om vi tittar först på raderna som brukar användas så är de: Jesaja 14:12-16.

[12] Huru har du icke fallit ifrån himmelen, du strålande morgonstjärna! Huru har du icke blivit fälld till jorden, du folkens förgörare! [13] Det var du som sade i ditt hjärta: 'Jag vill stiga upp till himmelen; högt ovanför Guds stjärnor vill jag ställa min tron; jag vill sätta mig på gudaförsamlingens berg längst uppe i norr. [14] Jag vill stiga upp över molnens höjder, göra mig lik den Högste.' [15] Nej, ned till dödsriket måste du fara, längst ned i graven. [16] De som se dig stirra på dig, de betrakta dig och säga: 'Är detta den man som kom jorden att darra och riken att bäva,

Men om vi tittar på hela texten och sammanhanget så handlar det återigen om Babylon.

Jesaja 14:3-11:
[3] Och på den dag då HERREN låter dig få ro från din vedermöda och ångest, och från den hårda träldom som har varit dig pålagd, [4] då skall du stämma upp denna visa över konungen i Babel, du skall säga: »Vilken ände har icke plågaren fått, vilken ände pinoorten! 5HERREN har brutit sönder de ogudaktigas stav, tyrannernas ris, [6] det ris som i grymhet slog folken med slag på slag, och i vrede härskade över folkslagen med skoningslös förföljelse. [7] Hela jorden har nu fått vila och ro; man brister ut i jubel. [8] Själva cypresserna glädja sig över ditt fall, så ock Libanons cedrar: 'Sedan du nu ligger där, drager ingen hitupp för att hugga ned oss.' [9] Dödsriket därnere störes i sin ro för din skull, när det måste taga emot dig. Skuggorna där väckas upp för din skull, jordens alla väldige; folkens alla konungar måste stå upp från sina troner. [10] De upphäva alla sin röst och säga till dig: 'Så har då också du blivit maktlös såsom vi, ja, blivit vår like.' [11] Ned till dödsriket har din härlighet måst fara, och dina harpors buller; förruttnelse är bädden under dig, och maskar äro ditt täcke.
Citera
2017-12-11, 21:38
Medlem
Problemet tycks vara att Kristendomen har en egen mytologi som läggs ovanpå Tanakh och för att rättfärdiga denna mytologi så hämtas strofer lite här och var från Tanakh så att apologeterna kan ha en referens även om denna referens är satt utanför sitt eget sammanhang.
Senast redigerad av Heliarchos 2017-12-11 kl. 21:42.
Citera
2017-12-11, 21:40
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Men varför kollar du inte själv?

Jesaja 14 brukar användas av vissa apologeter för att påvisa att Bibeln talar om Satan som G-ds motståndare, men dessa apologeter har ryckt några rader helt ur sitt sammanhang. Om vi tittar först på raderna som brukar användas så är de: Jesaja 14:12-16.

[12] Huru har du icke fallit ifrån himmelen, du strålande morgonstjärna! Huru har du icke blivit fälld till jorden, du folkens förgörare! [13] Det var du som sade i ditt hjärta: 'Jag vill stiga upp till himmelen; högt ovanför Guds stjärnor vill jag ställa min tron; jag vill sätta mig på gudaförsamlingens berg längst uppe i norr. [14] Jag vill stiga upp över molnens höjder, göra mig lik den Högste.' [15] Nej, ned till dödsriket måste du fara, längst ned i graven. [16] De som se dig stirra på dig, de betrakta dig och säga: 'Är detta den man som kom jorden att darra och riken att bäva,

Men om vi tittar på hela texten och sammanhanget så handlar det återigen om Babylon.

Jesaja 14:3-11:
[3] Och på den dag då HERREN låter dig få ro från din vedermöda och ångest, och från den hårda träldom som har varit dig pålagd, [4] då skall du stämma upp denna visa över konungen i Babel, du skall säga: »Vilken ände har icke plågaren fått, vilken ände pinoorten! 5HERREN har brutit sönder de ogudaktigas stav, tyrannernas ris, [6] det ris som i grymhet slog folken med slag på slag, och i vrede härskade över folkslagen med skoningslös förföljelse. [7] Hela jorden har nu fått vila och ro; man brister ut i jubel. [8] Själva cypresserna glädja sig över ditt fall, så ock Libanons cedrar: 'Sedan du nu ligger där, drager ingen hitupp för att hugga ned oss.' [9] Dödsriket därnere störes i sin ro för din skull, när det måste taga emot dig. Skuggorna där väckas upp för din skull, jordens alla väldige; folkens alla konungar måste stå upp från sina troner. [10] De upphäva alla sin röst och säga till dig: 'Så har då också du blivit maktlös såsom vi, ja, blivit vår like.' [11] Ned till dödsriket har din härlighet måst fara, och dina harpors buller; förruttnelse är bädden under dig, och maskar äro ditt täcke.
Ja det var ju det här jag menade.
Inte ens överens om man pratar om satan eller inte är man heller.
Det stod Jesaja 13 eller 14 i alla fall.
Jesaja 14 Babels torn är ju också en diskussion om satan vara eller inte vara.

Satan frestar Jesus osv.
Det kan väl ha varit Gud själv som frestade Jesus, eller hur?
Eller om Jesus nu är Gud enligt kristendomen så frestade satan Gud också då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in