2019-10-06, 15:59
Medlem
Alkemi = Ockultism = Satans 'djupheter'
Citera
2019-10-06, 16:12
Medlem
om jag inte minns fel, var nog, enligt den framstaende excorsisten Derek Prince (lyssna youtube), Ockultism den vanligaste orsaken till att personer blev Demonbesatta (ntill 4e led).
Citera
2019-10-06, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
Alkemi = Ockultism = Satans 'djupheter'

Njae... alkemi räknas som föregångaren till modern kemi, må vara att den utgick från felaktiga premisser.

Alkemi är väldigt ovanligt idag, men hur är det med astrologi... på många sätt en föregångare till den moderna astronomin.

Riskerar man demoner om man läser sitt horoskop??
Citera
2019-10-06, 17:23
Medlem
en av flera synonymer till alkemi aer ockultism. - jag har inte stor praktisk erfarenhet av excorsism,
som den mig undervisade Derek Prince, lyssna paa honom, som Varnar en kristen foer astrologi.
en kristen ska fraaga sin Gud och inte onda andar.
Citera
2019-12-31, 16:12
Medlem
Sheen999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredenJesus
har du sökt Gud med hela ditt hjärta?
just det kom på detta nu, att öppna sitt hjärta för utomstående entiteter är ingen bra ide, lätt att bli vilseledd på det sättet, titta inåt.

Menar inte att blint följa sina känslor eller sina tankar utan sitt originella medvetande, om man har låst upp det dvs.
Citera
2020-01-24, 15:05
Medlem
Visst finns djävulen!

Jag tror Satan, Djävulen ständigt är närvarande och prövar oss ständigt. Är djävulen den kraft som försöker hålla medvetandet bundet vid lägre materiella former? Djävulen, denna kraft måste såfall ha en väsentlig funktion?? Den ger oss motstånd som vi behöver för att finna styrka i oss själva och utan denna kamp skulle vi aldrig kunna utvecklas. (Tyvärr) Men jag tror vi prövas, inte en gång utan många gånger. Att kampen fortsätter i olika former från olika medvetandeplan. Ju mer vi upplevt desto mer kan vi förstå de krafter som verkar i våra liv. När vi förstår dom kan vi medvetet ta ställning till dom och försöka skapa förståelse och därmed kontroll!

Jag läste i Bibeln att Jesus blev prövad av Satan. Nu är jag varken Bibeltolkare eller expert på den men i Kristendomen pratar man om Djävulen som en fallen ängel - Lucifer - Djävulen, en motståndare till Gud och osv. Vem uppfann Djävulen och vad menade man från början? Vad tror ni? En hel del av det som står i Bibeln är inte tänkt tror jag att läsas bokstavligen och förmodligen har Satan varit en metamorfos för de prövningar människan kan utsättas för och egenskaper och beteenden människan kan uppvisa i sin omedvetenhet. (Mord, våldtäkt, krig osv)

Så är livet som en skolning i hur det är att vara människa, utan krusiduller eller förskönande inslag, så inser var och en att det måste finnas mörka sidor för att förstå de ljusa₩! Ett mynt har alltid två sidor och dualitet genomsyrar det mesta i vår värld oavsett om det är fysiskt eller en företeelse.

Så finns djävulen?, men inte som en person utan mer ett inslag i syfte att forma oss som människor. Det existerar således ingen kamp mellan Gud och någon sorts ondskefullt väsen, som på något sätt skulle kunna hota Guds position? Det som är Djävulen måste vara en berättigad komponent i våra liv, som i slutänden värdesätts som bidragande till slutmålet - vår helhet?

Vad är satan?

Alla vi som reflekterar mycket vet mycket väl om att det finns något i oss som inte tuktar efter det goda eller positiva, vad ska detta benämnas som?

Om det finna kristna, vad anser ni?
Citera
2020-01-24, 15:17
Medlem
SameOldStorys avatar
Vad är satan? Religion, alla religioner, är satan.
Citera
2020-01-24, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agapius
Jag tror Satan, Djävulen ständigt är närvarande och prövar oss ständigt. Är djävulen den kraft som försöker hålla medvetandet bundet vid lägre materiella former? Djävulen, denna kraft måste såfall ha en väsentlig funktion?? Den ger oss motstånd som vi behöver för att finna styrka i oss själva och utan denna kamp skulle vi aldrig kunna utvecklas. (Tyvärr) Men jag tror vi prövas, inte en gång utan många gånger. Att kampen fortsätter i olika former från olika medvetandeplan. Ju mer vi upplevt desto mer kan vi förstå de krafter som verkar i våra liv. När vi förstår dom kan vi medvetet ta ställning till dom och försöka skapa förståelse och därmed kontroll!

Jag läste i Bibeln att Jesus blev prövad av Satan. Nu är jag varken Bibeltolkare eller expert på den men i Kristendomen pratar man om Djävulen som en fallen ängel - Lucifer - Djävulen, en motståndare till Gud och osv. Vem uppfann Djävulen och vad menade man från början? Vad tror ni? En hel del av det som står i Bibeln är inte tänkt tror jag att läsas bokstavligen och förmodligen har Satan varit en metamorfos för de prövningar människan kan utsättas för och egenskaper och beteenden människan kan uppvisa i sin omedvetenhet. (Mord, våldtäkt, krig osv)

Så är livet som en skolning i hur det är att vara människa, utan krusiduller eller förskönande inslag, så inser var och en att det måste finnas mörka sidor för att förstå de ljusa₩! Ett mynt har alltid två sidor och dualitet genomsyrar det mesta i vår värld oavsett om det är fysiskt eller en företeelse.

Så finns djävulen?, men inte som en person utan mer ett inslag i syfte att forma oss som människor. Det existerar således ingen kamp mellan Gud och någon sorts ondskefullt väsen, som på något sätt skulle kunna hota Guds position? Det som är Djävulen måste vara en berättigad komponent i våra liv, som i slutänden värdesätts som bidragande till slutmålet - vår helhet?

Vad är satan?

Alla vi som reflekterar mycket vet mycket väl om att det finns något i oss som inte tuktar efter det goda eller positiva, vad ska detta benämnas som?

Vissa påstår även att Gud prövar oss. Hur ser man skillnaden?
Citera
2020-01-24, 15:20
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agapius

Vad är satan?

Satan och Gud är väl de onda respektive goda sidorna inuti oss, enkelt förklarat? Resten känns som saga och dikt.
Citera
2020-01-24, 15:24
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vissa påstår även att Gud prövar oss. Hur ser man skillnaden?
Om man inte vill bli prövad?
Citera
2020-01-24, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Om man inte vill bli prövad?
Hur ser man skillnad på om men blir prövad av Gud eller Satan?
Och jag tror både Gud och Satan struntar i vad folk vill. Men det är mer av en gissning.
Citera
2020-01-24, 15:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Har hört så många gånger. Att folk ber till Gud. Inget svar. De ber till Satan svar direkt och de vinner på lotto. Men frågan är om det är värt det? Sälja sin själ till Satan för lite materiell lycka? Nej nog bättre att hålla vid Gud fastän han/hon aldrig kommer att svara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in