2025-04-20, 08:22
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag vill att folk ska läsa evangelierna och gärna rätta mig när jag har fel.
Låter sunt. Starta en tråd om bibeltolkningar.
Citera
2025-04-20, 08:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Låter sunt. Starta en tråd om bibeltolkningar.
Jag har redan skapat alldeles för många trådar ...

https://www.flashback.org/find_threa...?userid=737819

... även många om bibeltolkningar.
Citera
2025-05-04, 17:20
Medlem
Adam och Evas första två söner, Abel och Kain som slåss och mördar en av dem båda är på grund av att Kain anklagar Abel för att ej vara tillräckligt respekterande mot sin kvinna varpå Kain besvarar att han då straffar flertalet gånger hårdare därmed, och så flyger Kain på Abel så att han dör innan Kain då blir straffad av herren dvs den äldre av dem. Då är Abel Venus, Kain Satan och herren Jupiter.

[Det är satanisternas som befriar mänskligheten från sitt och sina nästas arvsanlag, så dem försvinner från jordens yta så att säga och för evigt. Så tror jag är poängen om Kain och Abel i bibelns första Mosebokens boks fjärde kapitel.]
Citera
2025-05-17, 18:22
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daligt
Adam och Evas första två söner, Abel och Kain

[Det är satanisternas som befriar mänskligheten från sitt och sina nästas arvsanlag, så dem försvinner från jordens yta så att säga och för evigt. Så tror jag är poängen om Kain och Abel i bibelns första Mosebokens boks fjärde kapitel.]

Hej Daligt! Arvssynden är väldigt missförstådd. Egentligen handlar det om att vi människor sätter oss till doms över varann. På lättkränkthetens högaltare. För vi vet ju bäst. Mera aktuellt än nånsin.

Ondskan är ofta transitiv. Att man skuldbelägger andra. Exempelvis Beelzebub är ju filisteernas gamla gud, har jag läst nån stans. Alls ingen djävel.

Men du har rätt i att det finns ett arv nånstans. Förmodligen får vi endorfiner i kroppen, när vi känner oss kränkta och drar på oss offerkoftorna. En slags njutning. Kanske är lättkränktheten den nya satan?

Fast det behöver inte bli så. Vi kan hjälpas åt att kämpa på utan att känna hat eller kränkning.
Citera
2025-05-18, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Exempelvis Beelzebub är ju filisteernas gamla gud, har jag läst nån stans. Alls ingen djävel.

Baalzebub var vad israeliterna nedlåtande valde kalla filistéernas gud.
Filistéerna var från minoiska kulturen på kreta som vördade oxen/tjuren som gudom, liksom kanaaniternas Baal också associerade till oxen, detta formades när vi befann oss i oxens tidsålder/stjärntecken.
Men vid tiden när israeliterna kolliderade med filistéerna och kanaaniterna hade vi går in i vädurens tid och dyrkan av kalven/oxen var otidsenlig och därmed blasfemisk.
Således lades ”zebub” till ”Baal”, zebub som betyder fluga, i denna mening som kadaver ätare och kadavret var oxen - den förgångna tiden, och de som fortsatte dyrka det gamla och döda var som flugorna.
Citera
2025-05-19, 19:51
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Baalzebub var vad israeliterna nedlåtande valde kalla filistéernas gud.
Filistéerna var från minoiska kulturen på kreta som vördade oxen/tjuren som gudom, liksom kanaaniternas Baal också associerade till oxen, detta formades när vi befann oss i oxens tidsålder/stjärntecken.
Men vid tiden när israeliterna kolliderade med filistéerna och kanaaniterna hade vi går in i vädurens tid och dyrkan av kalven/oxen var otidsenlig och därmed blasfemisk.
Således lades ”zebub” till ”Baal”, zebub som betyder fluga, i denna mening som kadaver ätare och kadavret var oxen - den förgångna tiden, och de som fortsatte dyrka det gamla och döda var som flugorna.

Se där.

Samuel skriver ju om filisteerna. Eller hur. Och om Dagon. Men han är en annan figur.

Filisteerna har tagit den heliga arken. Och Gud hemsöker dem med pesten och andra plågor.

På morgonen finner de Dagon på golvet, framför arken. Hans hals och händer är ...( ej lämpligt innehåll).

Filisteerna tar sen och lämnar tillbaka arken, och klarar sig på det sättet.
Citera
2025-05-20, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Se där.

Samuel skriver ju om filisteerna. Eller hur. Och om Dagon. Men han är en annan figur.

Filisteerna har tagit den heliga arken. Och Gud hemsöker dem med pesten och andra plågor.

På morgonen finner de Dagon på golvet, framför arken. Hans hals och händer är ...( ej lämpligt innehåll).

Filisteerna tar sen och lämnar tillbaka arken, och klarar sig på det sättet.
Arken var farlig även för Isrealiterna om de inte hanterade den korrekt.
Arken var av egyptiskt ursprung och Moses som egyptisk präst visste hur att hantera den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in