2015-01-25, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Ttsp säger: nej dopet är inte ett krav.
Ttsp säger: dopet är ett av många krav.

Osv

Citat:
De citat du fått visar tydligt att "bara döpta jehovas vittnen och deras tillräckligt små barn har en möjlighet att överleva" i många olika artiklar, från helt nyligen har du fått.

Så hur var det nu, är dopet ett krav?
Citera
2015-01-25, 09:26
Medlem
soligts avatar
Jag är övertygad om att ingen som dör hamnar i något helvete eller i himlen eller får det exakta antalet 72 oskulder. Det är bara spekulationer.
Citera
2015-01-25, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av astralflygaren
Ja, om ordet "krav" är ett definitivt villkor. Men ordet "krav" kanske är töjbart. I så fall har jag totalt missuppfattat ordet "krav" och ber om ursäkt för detta.

Om jag börjar på en skola som har ett regelverk där det står att den som blir påkommen att dricka alkohol eller röka cigarett (medvetna Satan-influerade aktiviteter) under skoltid blir utesluten (utan en andra chans), då är det glasklart vad som gäller för alla. Vad är problemet?
Om jag jag känner till reglerna och trots det bryter mot dom - då får jag skylla mig själv. Det är självförvållat.

Som sagt, du tar en enda rad och förstorar upp det. Men om vi säger att det är exakt som du säger, att den som skrev artikeln tycker exakt så som du menar att bara döpta blir räddade, så har jag visat massor med andra ställen som visar motsatsen, detta ignorerar du och bara koncentrerar dig på en enda rad i en enda artikel.

Och som du ser, inte ens Jv:s motståndare tolkar det så strikt att bara döpta Jehovas vittnen räddas, utan dom inser att även "Jehovas vittnens tillräckligt små barn" räddas också.

Ändå driver även denna person denna strikta tolkning lite då och då, men man kan inte äta kakan och ha den kvar, är det bara döpta som räddas, eller finns det även andra?
Citera
2015-01-25, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soligt
Jag är övertygad om att ingen som dör hamnar i något helvete eller i himlen eller får det exakta antalet 72 oskulder. Det är bara spekulationer.

Fel tråd, Jehovas vittnen tror inte på ett helvete eller 72 oskulder, inte heller kommer dom flesta Jehovas vittnen till himlen, utan kommer att leva på jorden.
Citera
2015-01-25, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Fråga: Hur ofta ringer ni på, på dörren? Det var längesen någon var här nu.

Det skiljer sig väldigt mycket från person till person, det bestämmer man själv, och att ingen har ringt på din dörr kan ha många orsaker.
Citera
2015-01-25, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så hur var det nu, är dopet ett krav?

Ett viktigt krav, ja.
Citera
2015-01-25, 10:38
Medlem
Citat:
Som sagt, du tar en enda rad och förstorar upp det. Men om vi säger att det är exakt som du säger, att den som skrev artikeln tycker exakt så som du menar att bara döpta blir räddade, så har jag visat massor med andra ställen som visar motsatsen, detta ignorerar du och bara koncentrerar dig på en enda rad i en enda artikel.

Och som du ser, inte ens Jv:s motståndare tolkar det så strikt att bara döpta Jehovas vittnen räddas, utan dom inser att även "Jehovas vittnens tillräckligt små barn" räddas också.

Ändå driver även denna person denna strikta tolkning lite då och då, men man kan inte äta kakan och ha den kvar, är det bara döpta som räddas, eller finns det även andra?

Den som är insatt i JV:s lära vet att JV lär att bara Döpta JV (och deras barn som är för små för att ta beslutet att döpa sig) har en möjlighet att överleva.
Dopet är ett minimikrav.
Citera
2015-01-25, 10:51
Medlem
Citat:
Ja jag både hoppas och är övertygad om att änglar finns.

På liknande sätt kan en forskare som är övertygad om att den kommit på en omvälvande vetenskaplig upptäckt både hoppas på att han har rätt, och vara övertygad om att han har rätt.

Detta är bevisliga lögner. Jag har sett vetenskapsmän på TV som i sin övertygelse är helt förvissade om att de har rätt. Där ser jag inga tecken på att de även hoppas detta, vilket är extremt logiskt eftersom dom redan är helt säkra på att dom har rätt. Jag hade en mycket nära anhörig som hastig gick bort i cancer för ett antal år sedan. Jag bad och hoppades innerligt att hon skulle bli frisk och jag kan ärligt säga att någon förvissning fanns inte med i bilden, bara en önskad förhoppning. Endast någon med extrem arrogans hade kunnat vara förvissad om räddning i det läget (och därmed tryckt bort hoppet).

Säg mig TTSP, hur har du plats att fylla dig med innerliga och djupa förhoppningar om att änglar finns - när du redan är fylld av en otvivelaktig och säker förvissning om deras existens? Försöker du fylla en redan fylld bägare?
Citera
2015-01-25, 11:32
Medlem
Citat:
Ett viktigt krav, ja.

Och det innebär att att bara döpta räddas?
Citera
2015-01-25, 11:38
Medlem
Citat:
Och det innebär att att bara döpta räddas?

Exakt, men det betyder inte att ALLA döpta räddas. Men bara döpta ja.
Citera
2015-01-25, 11:54
Medlem
Citat:
Exakt, men det betyder inte att ALLA döpta räddas. Men bara döpta ja.

Jv:s barn är inte döpta, men du skrev tidigare:

Citat:
De citat du fått visar tydligt att "bara döpta jehovas vittnen och deras tillräckligt små barn har en möjlighet att överleva"

Här säger du att även icke döpta kan räddas, hur ska du ha det?

Räddas bara döpta eller finns det andra som kan räddas också?

Om andra också kan bli räddade, vad innebär då meningen "Dopet är dessutom ett viktigt krav för dem som vill bli räddade."?
Citera
2015-01-25, 12:15
Medlem
Citat:
Jv:s barn är inte döpta, men du skrev tidigare:

Här säger du att även icke döpta kan räddas, hur ska du ha det?

Räddas bara döpta eller finns det andra som kan räddas också?

Om andra också kan bli räddade, vad innebär då meningen "Dopet är dessutom ett viktigt krav för dem som vill bli räddade."?

Jag upprepar inte deras barn varje gång eftersom det inte är det vi diskuterar. För att de barnen är det enda undantaget. De klarar sig pga sina föräldrars dop, inte pga av någon tanke, handling eller inställning de gör.

Det talar inte heller emot dopkravet eftersom de använder sin förmyndares dop som biljett.
JV har inte heller angett någon ytterligare möjlighet att överleva, än den som barnen har.
Senast redigerad av Jhwh 2015-01-25 kl. 12:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in