Citat:
Ursprungligen postat av
Vasectomater
Ok, hej då!
Jag hoppas vi får in ett JV här som vill och kan svara ärligt utan att försköna. Eller ska vi säga nån som ser igenom sin egna hjärndimma.
Det där med att "försköna", som du kallar det, känner jag igen sedan min tid inom scientologikyrkan. Det finns vissa saker som man har mer eller mindre skräddarsydda svar på, som t.ex. att medlemsskapet är frivillig, att arbetet är frivilligt och att organisationen inte alls är inriktad på att tjäna pengar och liknande. Det roliga är att scientologikyrkan till och med har två uttryck för detta sätt att ljuga:
"shore story" och "acceptable truth"
Med shore story kommer egentligen från tiden då scientologikyrkans ledning och högsta kurser fanns på skeppet Apollo i Medelhavet och att man för att inte skapa problem i hamnarna påstod att man på skeppet sysslade med utbildning av sjömän och sysslade med teater och musik på fritiden och man gick till och med så långt att man satte ihop en teatergrupp och en grupp musiker som kallades för Apollo Stars och höll konserter i de olika hamnarna, men det hjälpte inte i det långa loppet och de blev utestängda från än den ena hamnen till den andra och tvingades till slut segla till Västindien. Uttrycket används däremot fortfarande och syftar idag på vad man ska svara om någon frågar vad man sysslar med eller vad organisationen sysslar med.
Med "acceptable truth" avses att man inte säger riktigt som det är, utan använder ord eller uttryck som egentligen inte är fel, men som ändå undanhåller sanningen. Ett exempel på det är att säga att man som arbetare inom organisationen inte behöver mer än 50 dollar i veckan eftersom organisationen håller med mat och husrum och den uniform man använder. Den sanning som man då undanhåller är att organisationen för det första inte alls betalar dessa 50 dollar varje vecka och heller inte betalar någon sjukförsäkring eller något pensionsbildande och sedan sparkar ut dem som inte längre kan arbeta eller behöver kostsamma operationer.