2017-12-03, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Gud talar genom sin ande, det är så han förmedlar sina tankar till sina profeter. Läs 1Kor 2 sista versen.

Jag lyder inte andra människor, mest för att de inte lyder mig. Öga för öga, tand för tand. Det är tydligen så ni vill ha det.

Ja, det är mycket sekteristiskt av dig att säga att alla måste ha och lyda en ledare. Men det är ju återigen så ni vill ha det i er så kallade demokrati. Ni skänker frivilligt bort er frihet.

NT är inte skriven för att få människor att lyda andra människor. Alla troende är bröder och systrar och faktiskt lika inför Gud.

Jag har läst Bibeln...

Jag säger inte att människor ska lyda en ledare, det är religioner som säger det. (Man ska i alla stora religioner lyda Gud och hans ord, annars syndar man och man riskerar ett efterliv i skärselden/helvetet)
Hur var det innan det blev folkstyre i t.ex Sverige tror du? Var det inte kyrkan som bestämde precis allt då? Alla regler som fanns var där pga Guds ord, alla följde honom, inte frivilligt, utan det var ett tvång. Ett tvång som instiftades av människor, för att styra andra människor.
Att förneka den mörka sidan av just kristendomen är lika dumt som att tro på väsen eller som du säger, "Den helige ande".
Det är mer givande att diskutera saker med konspirationsteoretiker än troende då konspirationsteoretiker faktiskt har kött på benen. Troende snackar om spöken och kan inte för sitt liv komma med bastanta bevis.
Att så många säger sig ha hört Gud tala påvisar mer att det finns en psykisk sjukdom där, eller som sagt, skumma svampar.
Citera
2017-12-03, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jag har läst Bibeln...

Jag säger inte att människor ska lyda en ledare, det är religioner som säger det. (Man ska i alla stora religioner lyda Gud och hans ord, annars syndar man och man riskerar ett efterliv i skärselden/helvetet)
Hur var det innan det blev folkstyre i t.ex Sverige tror du? Var det inte kyrkan som bestämde precis allt då? Alla regler som fanns var där pga Guds ord, alla följde honom, inte frivilligt, utan det var ett tvång. Ett tvång som instiftades av människor, för att styra andra människor.
Att förneka den mörka sidan av just kristendomen är lika dumt som att tro på väsen eller som du säger, "Den helige ande".
Det är mer givande att diskutera saker med konspirationsteoretiker än troende då konspirationsteoretiker faktiskt har kött på benen. Troende snackar om spöken och kan inte för sitt liv komma med bastanta bevis.
Att så många säger sig ha hört Gud tala påvisar mer att det finns en psykisk sjukdom där, eller som sagt, skumma svampar.
Nej, det är inte vad de Abrahamitiska religionerna säger. Alla säger att det är Guds lag man ska följa, inte människors.

Innan det blev folkstyre, var kungens ord lag. Så är det människor eller Gud som säger att man ska lyda människor? Nu är ju alla tvungna att följa lagar för att få samhället att fungera, men frihet är bättre än tvång. Jessu sa också att om inte er rättfärdighet är större än de skriftlärdas (eller juristernas) och fariseernas, kommer ni inte in i himmelriket. Matteus 5 är på många sätt ett bra kapitel.

Gud uppenbarar sig bara för de han vill uppenbara sig för, så om du vill ha bevis, fråga Gud om han vill uppenbara sig för dig i stället för att kräva det av människor som bara kan vittna om sina upplevelser. Ditt förakt för andra människor lyser igenom allt du skriver. En gammal dam som går i kyrkan varje söndag, och säger att hon känner Guds närvaro är alltså enligt dig psykiskt sjuk och käkar svampar?
Citera
2017-12-03, 21:11
Medlem
Citat:
Nej, det är inte vad de Abrahamitiska religionerna säger. Alla säger att det är Guds lag man ska följa, inte människors.

Innan det blev folkstyre, var kungens ord lag. Så är det människor eller Gud som säger att man ska lyda människor? Nu är ju alla tvungna att följa lagar för att få samhället att fungera, men frihet är bättre än tvång. Jessu sa också att om inte er rättfärdighet är större än de skriftlärdas (eller juristernas) och fariseernas, kommer ni inte in i himmelriket. Matteus 5 är på många sätt ett bra kapitel.

Gud uppenbarar sig bara för de han vill uppenbara sig för, så om du vill ha bevis, fråga Gud om han vill uppenbara sig för dig i stället för att kräva det av människor som bara kan vittna om sina upplevelser. Ditt förakt för andra människor lyser igenom allt du skriver. En gammal dam som går i kyrkan varje söndag, och säger att hon känner Guds närvaro är alltså enligt dig psykiskt sjuk och käkar svampar?

Du ser inte vad jag säger...
Människan har skrivit Bibeln, orden däri är människors ord, inte något väsens. Människor som mycket möjligt har sett något, mest troligt efter användning av något rolig drog.
Det var inte Gud som sade till Abraham att ta sin son till toppen av berget och där ta sonens liv, det var Abraham som led av tvångssyndrom och hallucinationer, han hade dock moral nog i kroppen att avbryta.
Kain hade inte samma moral. Han litade på sina vanföreställningar till 100%.
Sen om Kain, Abel och Set ens funnits är en annan fråga, det är som sagt bara berättelser människor berättat, precis som att vi människor idag berättar godnattsagor för våra barn.

Om det varit som du säger så hade bara ett fåtal människor varit troende idag, för det är INTE många som sagt att Gud uppenbarat sig för dem. De har fört vidare deras upplevelser och folk har litat blint på deras berättelser och vips så har vi religion.

Varför skapar Gud avbilder som har svåra handikapp t.ex? Är de verkligen hans verk? Eller de skapas så för att de inte är troende, än?
Dessa människor har inte gjort något ont, men ändå ska de få ett kort mödosamt liv?
Vi har snurrat för långt ifrån ämnet nu, jag läser nästa svar från dig också, men kommer inte skriva igen, vi får ta det i en annan tråd isf.
Tack för mig.
Citera
2017-12-03, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Du ser inte vad jag säger...
Människan har skrivit Bibeln, orden däri är människors ord, inte något väsens. Människor som mycket möjligt har sett något, mest troligt efter användning av något rolig drog.
Det var inte Gud som sade till Abraham att ta sin son till toppen av berget och där ta sonens liv, det var Abraham som led av tvångssyndrom och hallucinationer, han hade dock moral nog i kroppen att avbryta.
Kain hade inte samma moral. Han litade på sina vanföreställningar till 100%.
Sen om Kain, Abel och Set ens funnits är en annan fråga, det är som sagt bara berättelser människor berättat, precis som att vi människor idag berättar godnattsagor för våra barn.

Om det varit som du säger så hade bara ett fåtal människor varit troende idag, för det är INTE många som sagt att Gud uppenbarat sig för dem. De har fört vidare deras upplevelser och folk har litat blint på deras berättelser och vips så har vi religion.

Varför skapar Gud avbilder som har svåra handikapp t.ex? Är de verkligen hans verk? Eller de skapas så för att de inte är troende, än?
Dessa människor har inte gjort något ont, men ändå ska de få ett kort mödosamt liv?
Vi har snurrat för långt ifrån ämnet nu, jag läser nästa svar från dig också, men kommer inte skriva igen, vi får ta det i en annan tråd isf.
Tack för mig.
Jag fattar att du inte tror på Gud, så jag kan inte övertyga dig och du kan inte bevisa att bibeln inte är Guds ord.

Det finns en lång tradition bland kristna att komma med vittnesbörd, att berätta för andra hur de kom till tro, hur Gud har uppenbarat sig för de, när de fick bönesvar m m.

Det var bara Adam som skapades till Guds avbild. Alla andra, inklusive Eva, är en produkt av honom. Ja, Gud skapade Eva men av mannens revben. Alla andra varelser föddes av kvinna. Och det är där det kan bli problem, som leder till sjukdom. Gud är inte direkt inblandad i varje människas födelse. Allt vårt slit här i livet är en produkt av syndafallet, då människorna kastades ut ur Edens trädgård. Så människor har mest sig själva att skylla.
Citera
2017-12-04, 00:58
Medlem
Apologists avatar
Intressant nu med att USA förmodligen tänkt flytta sin ambassad från Tel Aviv till Jerusalem. Början på Psalm 83 kriget?

Vad som kommer hända under Psalm 83 kriget är alltså att Israel kommer vinna mot sina grannar o Israel kommer utvidga sitt land. De kommer utvidga sitt land så pass mycket att de murar de har idag kommer bli betydelselösa. Så de blir ett land "utan murar". Därifrån kommer vi ha grundstommen för nästa krig som är Hesekiel 38 kriget där Iran o Ryssland m.f.l kommer anfalla Israel o Kärnvapen kommer användas.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...i-mellanostern
Citera
2017-12-04, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Därifrån kommer vi ha grundstommen för nästa krig som är Hesekiel 38 kriget där Iran o Ryssland m.f.l kommer anfalla Israel o Kärnvapen kommer användas.

Vi? Speak for yourself.
Citera
2017-12-04, 21:59
Medlem
Förmodligen har stafettpinnen av Nordlandskungen tagits över av Nordkorea, från Sovjet, där man inte har några andra gudar än den nationalistiska guden:

"Kungen kommer att handla som han behagar. Han skall upphöja sig själv och göra sig större än alla gudar. Han skall uttala oerhörda ord mot den högste Guden och ha framgång, tills vredens tid är ute, ty det som är beslutat måste ske.
Han frågar inte efter sina fäders gudar eller den gud som kvinnorna älskar, han bryr sig inte om någon gud utan menar sig stå över dem alla.
" (Daniel 11:36-37 Bibel2000)

Han frågar sig alltså inte ens efter hans förfäders gudar, utan anser att han själv är den högsta guden. Väldigt slående Stalin, och nu Kim Jong-un:

"I den sista tiden skall kungen i söder drabba samman med honom. Kungen i norr skall gå till storms mot sin fiende med vagnar, rytteri och många skepp, han skall tränga in i flera länder och svepa fram som en stormflod." (Daniel 11:40 Bibel2000)

Söderlandskungen har varit det Anglo-amerikanska världsväldet sedan "tidens slut", nu drabbas han samman med kungen i norr, som inte tror på en gud, utan kungen tror sig själv vara en gud.

https://www.svtplay.se/video/1615443...-4-dec-21-00-1

se 21:10

Väldigt slående.
Senast redigerad av ttsp 2017-12-04 kl. 22:03.
Citera
2017-12-04, 23:39
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSizeMe
Vi? Speak for yourself.

Vi innefattar mig o de miljoner av kristna som vet att vi lever i sista tiden. Se den här videon på 5 min o lär dig mer om Psalm 83 och Ezekiel 38 krigen: https://www.youtube.com/watch?v=vD5dv_PT98U
Citera
2017-12-07, 15:36
Medlem
Citat:
Vi kan vara överens om att du är svarslös och inte kan bevisa något av dina påståenden.

Det är nog svårt för alla att direkt bevisa något i såna här sammanhang. Men du ser det som otänkbart att diverse inflytelserika människor kan tänkas återskapa diverse religiösa texter (av okänd anledning)? Sett utifrån ett sånt perspektiv är det inte otänkbart att Sverige som penis på euron är en ledtråd till att Sverige är kommande antikrist i betydelsen globalt system.
Citera
2017-12-07, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reptiler
Det är nog svårt för alla att direkt bevisa något i såna här sammanhang. Men du ser det som otänkbart att diverse inflytelserika människor kan tänkas återskapa diverse religiösa texter (av okänd anledning)? Sett utifrån ett sånt perspektiv är det inte otänkbart att Sverige som penis på euron är en ledtråd till att Sverige är kommande antikrist i betydelsen globalt system.
Det är inte vad aposteln menade och är därför grundlös spekulation. Och nu tror du att det är nytänkande och modernt?

Den som lär annorlunda och inte håller sig till vår herre Jesu Kristi sunda ord och till det som vår religion lär, han är förblindad och okunnig, med en sjuklig lust att diskutera och träta. Sådant leder till avund, strider, förtal, misstänkliggöranden och ständiga bråk bland människor som har mist förståndet och tappat bort sanningen och som anser att religionen skall löna sig. 1Tim 6:3-5
Citera
2017-12-07, 18:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Beror på bibeltolkningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Reptiler
Vad tror du själv, med tanke på ett "litet horn" och ledtråden (penis) på euron?

Jag "TROR" inte så värst mycket, så reformulera vänlogen din fråga.
Citera
2017-12-07, 18:59
Medlem
Citat:
Det är inte vad aposteln menade och är därför grundlös spekulation. Och nu tror du att det är nytänkande och modernt?

Den som lär annorlunda och inte håller sig till vår herre Jesu Kristi sunda ord och till det som vår religion lär, han är förblindad och okunnig, med en sjuklig lust att diskutera och träta. Sådant leder till avund, strider, förtal, misstänkliggöranden och ständiga bråk bland människor som har mist förståndet och tappat bort sanningen och som anser att religionen skall löna sig. 1Tim 6:3-5

Vad aposteln menade är en annan fråga. Tror du alltså inte att inflytelserika kan tänkas återskapa diverse religiösa scenarion?

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag "TROR" inte så värst mycket, så reformulera vänlogen din fråga.

Tycker du att det verkar rimligt/tror du.. etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in