Citat:
Ursprungligen postat av
rantaplan
Tack för förtydligandet.
Det jag ofta saknar i de teistiska resonemangen är att de alltid utgår från yttre ting, ett intellektuellt eller "skriftlärt" ordklyveri från biblar, koraner och inte från den troendes inre känslomässiga insikter och djupa andliga förståelse.
Hur "dör man i Herren" till exempel? Hur dog du själv?
Detta är svåra ångestladdade existentiella frågor som till sitt svar kräver förtydligande, att man beskriver personliga inre upplevelser, annars förstår man bara med huvudet och inte med anden och " hjärtat" . Detta var ju vad jesus anklagade dom skriftlärde för!
Dvs att dom bara viftade med sina bud och förordningar ur skriften när han botade sjuka eller att man inte fick rädda ett lamm från döden på en söndag!
Nutides ulvar i fårakläder trycker ju bara bibel/korancitat i halsen på folk (eller skär halsen av dom, mördar och utesluter dom som i Daesh och Knutby tex)
Eller som teokraterna på FB med sitt bibelviftande skulle få Åsa Valdau att bli grön av avund.
Jag håller med igen. Vi kunde gå in på vad jag menar med "ego", men det blir lätt en sidodiskussion. Ordet "ego" tänkte jag var mer allmänt än det mer bibliska ordet "kött".
Man kan också säga "som människan lärt av världen", vilket kanske går mer i hand med vad du skrev (formuleringsmässigt).
Man spekulerar ibland kring vilddjurets märke. Förklaringen står ju redan:
"det mystiska Babylon"- det märke skökan bär. Och skökor har vi alla varit, dvs "gifta med denna världens härskare"- dvs följt diverse impulser i kroppen eller hur jag ska säga.
För att rikta det hela mot topic:
Avfallet har skett, den laglöse satt sig i kyrkan, vi har-vad jag kan se- inte sett Babylons fall än.
Processen är för alla individer, men vi ska få se detta komma över hela världen i den sista tiden.