2020-01-12, 09:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Du snackar som en surdeg!*
Som en papegoja upprepar, använder du ord från Bibeln såsom inte har någon relevans för en traditionell kristen.

*Du har missat andemeningen i kristendomen!
Du snackar om dom och avfall......medan jag som kulturellt kristen ateist måste försvara kristendomens innersta kärna som jag uppfattar vara kärlek och förlåtelse!
Nu snackade vi om den sista tiden, Jesu återkomst, det som kallas det stora avfallet, och domen- och det enligt vad Bibeln säger.

Ja: Jesus har kommit i 2000 år, men det ska komma en dag då "alla ska se Honom". Den dagen uppstår vissa till liv och andra till dom.
För att se var vi befinner oss i tiden behöver vi peka ut vad avfallet är.
För att se vad avfallet är behöver vi se vad Jesu lära är VS den lära som människors egon gör av Bibeln.
Vi tror alla att just VI har den rätta doktrinen, men Jesu lära är hur man lever.
Citera
2020-01-12, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Jag menar att vi med flera försöker tolka profeterna i efterhand. Hur vill du beskriva profetiorna?

Profetior kan man enbart tolka i efterhand.
Citera
2020-01-13, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nu snackade vi om den sista tiden, Jesu återkomst, det som kallas det stora avfallet, och domen- och det enligt vad Bibeln säger.

Ja: Jesus har kommit i 2000 år, men det ska komma en dag då "alla ska se Honom". Den dagen uppstår vissa till liv och andra till dom.
För att se vad avfallet är behöver vi se vad Jesu lära är VS den lära som människors egon gör av Bibeln.
Vi tror alla att just VI har den rätta doktrinen, men Jesu lära är hur man lever.
Javisst och alla teister av alla de slag gör Gud och Jesus till SIN avbild och missbrukar således det första budordet å det grövsta.
Och då de "ser Honom" ser de sig själva och de sina.
Den sista tiden blir ju min tid jag lever i och pekar ut avfallet som varade dej och de dina.
Citera
2020-01-13, 01:45
Medlem
Citat:

Javisst och alla teister av alla de slag gör Gud och Jesus till SIN avbild och missbrukar således det första budordet å det grövsta.
Den sista tiden blir ju min tid jag lever i och pekar ut "avfallet" som varade dej och de dina.
Bekvämt, "avfallet" är ju alltid dom andra så man slipper rannsaka sig själv.
Citera
2020-01-13, 01:51
Medlem
Dublett
Citera
2020-01-13, 02:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Den sista tiden blir ju min tid jag lever i och pekar ut "avfallet" som varade dej och de dina.
Bekvämt, "avfallet" är ju alltid dom andra så man slipper rannsaka sig själv.
Vi kan säga så här:
Vi har alla rumpan bak.

Nej:
Avfallet är vad människans ego gör av Ordet. Det verkar som att du inte förstår vad jag säger.

"och Han (alltså Jesus) har ett namn där skrivet som ingen känner utom Han Själv... Och det namn Han har fått är Guds Ord"

Så slår Han folken med Sin muns svärd.

Det behövs inte mycket tolkning för att förstå vad avfallet och Vilddjuret är.
Vet inte vad du menar med "de mina", men du får hemskt gärna tipsa mig om någon församling som accepterar mig. Själv vet jag ingen.
Citera
2020-01-13, 03:12
Medlem
De sista "dagarna" kännetecknas av krig, hungersnöd, jordbävningar och farsoter. (Matteus 24:7; Lukas 21:11)

I de sista "dagarna" älskar många sig själva, de älskar pengar och njutningar, men inte Gud. (2 Timoteus 3:1–5)
Citera
2020-01-13, 04:16
Medlem
Citat:
Vi kan säga så här:
Vi har alla rumpan bak.

Nej:
Avfallet är vad människans ego gör av Ordet. Det verkar som att du inte förstår vad jag säger.

"och Han (alltså Jesus) har ett namn där skrivet som ingen känner utom Han Själv... Och det namn Han har fått är Guds Ord"

Så slår Han folken med Sin muns svärd.

Det behövs inte mycket tolkning för att förstå vad avfallet och Vilddjuret är.
Vet inte vad du menar med "de mina", men du får hemskt gärna tipsa mig om någon församling som accepterar mig. Själv vet jag ingen.
Så skönt att du inte ser mig som ett mänskligt avfall då, eller?
Jag och mitt ego gör ju min tolkning av Ordet men försöker ändå mitt bästa för att leva enligt andemeningen i Jesu bergspredikan men vet samtidigt att jag ALDRIG kan följa ens en bråkdel av detta kärleksbud

Därför anser jag jag mig inte värdig ordet kristen, skulle vara jävligt förmetet, egotrippat hycklande att påstå mig kunna "följa jesus"! Så mig har han nog slagit "med sitt muns svärd" alla gånger.7
Och kan ej heller rekommendera någon församling då ingen skulle tolerera mig heller utan skulle börja fajtas med sin välmenande kärlek, förmanande svärd såfort jag öppnade käften!
Senast redigerad av rantaplan 2020-01-13 kl. 04:47.
Citera
2020-01-13, 05:37
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Så skönt att du inte ser mig som ett mänskligt avfall då, eller?
Jag och mitt ego gör ju min tolkning av Ordet men försöker ändå mitt bästa för att leva enligt andemeningen i Jesu bergspredikan men vet samtidigt att jag ALDRIG kan följa ens en bråkdel av detta kärleksbud

Därför anser jag jag mig inte värdig ordet kristen, skulle vara jävligt förmetet, egotrippat hycklande att påstå mig kunna "följa jesus"! Så mig har han nog slagit "med sitt muns svärd" alla gånger.7
Och kan ej heller rekommendera någon församling då ingen skulle tolerera mig heller utan skulle börja fajtas med sin välmenande kärlek, förmanande svärd såfort jag öppnade käften!
Det mänskliga avfallet bär vi alla runt på. Vi måste dock inte låta oss ledas av det. Vissa verkar dock inte vilja annat.

Ja, som du säger:
Att låta sig "dö i Herren", att tuktas av Ordet, eller att själv "dra svärd"- det är frågan.
Den som drar svärd ska med svärd förgås.

Jag höll ju med dig redan från början, ville bara förtydliga och utveckla det hela
Senast redigerad av LadySweden 2020-01-13 kl. 05:44.
Citera
2020-01-13, 05:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
De sista "dagarna" kännetecknas av krig, hungersnöd, jordbävningar och farsoter. (Matteus 24:7; Lukas 21:11)

I de sista "dagarna" älskar många sig själva, de älskar pengar och njutningar, men inte Gud. (2 Timoteus 3:1–5)
De ska ha "ett sken av Gudsfruktan", så det är inte tal om ateister.
Citera
2020-01-13, 06:56
Medlem
Citat:
Det mänskliga avfallet bär vi alla runt på. Vi måste dock inte låta oss ledas av det. Vissa verkar dock inte vilja annat.

Ja, som du säger:
Att låta sig "dö i Herren", att tuktas av Ordet, eller att själv "dra svärd"- det är frågan.
Den som drar svärd ska med svärd förgås.

Jag höll ju med dig redan från början, ville bara förtydliga och utveckla det hela
Tack för förtydligandet.
Det jag ofta saknar i de teistiska resonemangen är att de alltid utgår från yttre ting, ett intellektuellt eller "skriftlärt" ordklyveri från biblar, koraner och inte från den troendes inre känslomässiga insikter och djupa andliga förståelse.
Hur "dör man i Herren" till exempel? Hur dog du själv?

Detta är svåra ångestladdade existentiella frågor som till sitt svar kräver förtydligande, att man beskriver personliga inre upplevelser, annars förstår man bara med huvudet och inte med anden och " hjärtat" . Detta var ju vad jesus anklagade dom skriftlärde för!
Dvs att dom bara viftade med sina bud och förordningar ur skriften när han botade sjuka eller att man inte fick rädda ett lamm från döden på en söndag!
Nutides ulvar i fårakläder trycker ju bara bibel/korancitat i halsen på folk (eller skär halsen av dom, mördar och utesluter dom som i Daesh och Knutby tex)
Eller som teokraterna på FB med sitt bibelviftande skulle få Åsa Valdau att bli grön av avund.
Senast redigerad av rantaplan 2020-01-13 kl. 07:01.
Citera
2020-01-13, 07:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Tack för förtydligandet.
Det jag ofta saknar i de teistiska resonemangen är att de alltid utgår från yttre ting, ett intellektuellt eller "skriftlärt" ordklyveri från biblar, koraner och inte från den troendes inre känslomässiga insikter och djupa andliga förståelse.
Hur "dör man i Herren" till exempel? Hur dog du själv?

Detta är svåra ångestladdade existentiella frågor som till sitt svar kräver förtydligande, att man beskriver personliga inre upplevelser, annars förstår man bara med huvudet och inte med anden och " hjärtat" . Detta var ju vad jesus anklagade dom skriftlärde för!
Dvs att dom bara viftade med sina bud och förordningar ur skriften när han botade sjuka eller att man inte fick rädda ett lamm från döden på en söndag!
Nutides ulvar i fårakläder trycker ju bara bibel/korancitat i halsen på folk (eller skär halsen av dom, mördar och utesluter dom som i Daesh och Knutby tex)
Eller som teokraterna på FB med sitt bibelviftande skulle få Åsa Valdau att bli grön av avund.
Jag håller med igen. Vi kunde gå in på vad jag menar med "ego", men det blir lätt en sidodiskussion. Ordet "ego" tänkte jag var mer allmänt än det mer bibliska ordet "kött".
Man kan också säga "som människan lärt av världen", vilket kanske går mer i hand med vad du skrev (formuleringsmässigt).

Man spekulerar ibland kring vilddjurets märke. Förklaringen står ju redan:
"det mystiska Babylon"- det märke skökan bär. Och skökor har vi alla varit, dvs "gifta med denna världens härskare"- dvs följt diverse impulser i kroppen eller hur jag ska säga.

För att rikta det hela mot topic:
Avfallet har skett, den laglöse satt sig i kyrkan, vi har-vad jag kan se- inte sett Babylons fall än.

Processen är för alla individer, men vi ska få se detta komma över hela världen i den sista tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in