2017-11-29, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Den gamla jorden är borta, och den nya jorden har inget hav. Hur mycket tydligare måste jag förklara för er JV att ni tror på och förkunnar en lögn? Eller har du glömt bort att 70 procent av denna jord täcks av hav? Eller är det också en symbolisk siffra som handlar om att 70 procent av alla människor kommer att dö i slutstriden, även om Johannes Uppenbarelse inte alls nämner det, men JV vet bättre?

Jo, Johannes nämner att hav och vatten symboliserar det onda människohavet:

"jag skall visa dig domen över den stora skökan som bor vid stora vatten...
Och han sade till mig: ”Vattnen som du såg, där skökan bor, de är länder och människomassor och folk och språk.
" (Upp 17:1,15 Bibel2000)

Den gamla jorden och havet symboliserar alltså den onda värld som idag existerar, det ska ersättas med en ny värld.
Citera
2017-11-29, 10:09
Medlem
Bogomils avatar
Symbol-tolkninger av bibeln kan leda till mängder av olika konklusioner, och det är svårt att se varför den ena bibeltolkning av detta slag skulle vara mera korrekt än den andra.
Citera
2017-11-29, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jo, Johannes nämner att hav och vatten symboliserar det onda människohavet:

"jag skall visa dig domen över den stora skökan som bor vid stora vatten...
Och han sade till mig: ”Vattnen som du såg, där skökan bor, de är länder och människomassor och folk och språk.
" (Upp 17:1,15 Bibel2000)

Den gamla jorden och havet symboliserar alltså den onda värld som idag existerar, det ska ersättas med en ny värld.
Vattnet är länder också, inte bara människor. Du trodde alltså att det är en liten skara som blir räddad?

Sedan såg jag, och se: en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folk och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och Lammet klädda i vita kläder med palmkvistar i sina händer. Oops 7:9

Och jag hörde liksom rösten från en stor skara och liksom rösten av stora vatten och rösten av stark åska: ”Halleluja! Herren, vår Gud, allhärskaren, är nu konung. Oops 19:6

Jag tror det är nå fel på din tolkning du...för de hädar inte Gud, dessa vattenmassor prisar Herren! De vill inte strida mot Jesus, för han har precis räddat de!

Babylons fall, som dessa kapitel handlar om, är inte slutet på den här tingens ordning. Kapitalismen 8världshandeln) är bara en del av alla de maktstrukturer som kommer att förintas. Så det är fel att tolka dessa vatten som ONDA människor. Dessutom verkar det som att du tror att den nya jorden förblir obebodd. Det talar ju emot vad en tidigare profet har sagt, att jorden skall bebos för evigt. Problemet är att David inte visste det Jesaja som första profet fick veta, att det skulle komma en ny jord och en ny himmel.
Citera
2017-12-01, 19:15
Medlem
Bonnatorps avatar
Jag tror att...
Om medvetantet betraktas som en singularitet, som innefattar kunskapen om nuet, det förgångna, och i möjlig uppskattning det kommande, då är medvetandet heller inget som kan uppleva döden. Det finns helt enkelt i en funktionell enhet medvetande.

Att således skapa sig en självbild där döden är inblandad som ett absolut stopp för allt samröre med andra, det är skadligt för alla springande resonemang. Själsligt och existensiellt helt enkelt.

Medvetandet kan, eller bör, således inte ha ett slut på sin existens i åtanke för något som helst resonemang, såvida det inte är just i syfte att agera nedbrytande gentemot andra medvetanden.

Och så vill vi väl inte vara?
Citera
2017-12-02, 12:03
Medlem
Kan Sverige och det svenska systemet vara antikrist? Antikrist brukar beskrivas som ett litet horn etc., och på euro-mynten ser Sverige ut som en penis. Det kan vara en ledtråd.

Det om man tror att de bakom kulisserna driver utvecklingen framåt enligt särskilda mönster och regler, kanske av tro, kanske av att andra tror.
Citera
2017-12-02, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reptiler
Kan Sverige och det svenska systemet vara antikrist? Antikrist brukar beskrivas som ett litet horn etc., och på euro-mynten ser Sverige ut som en penis. Det kan vara en ledtråd.

Det om man tror att de bakom kulisserna driver utvecklingen framåt enligt särskilda mönster och regler, kanske av tro, kanske av att andra tror.

Min kunskap i ämnet är extremt begränsad. Finns det fler tecken än nämnda på att Sverige och det svenska systemet kan vara antikrist?
Citera
2017-12-02, 23:49
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Min kunskap i ämnet är extremt begränsad. Finns det fler tecken än nämnda på att Sverige och det svenska systemet kan vara antikrist?

Antikrist är en person. Han är en inkarnation av djävulen själv. Satan försöker kopiera Guds treenighet. Han kommer att framträda i de sista dagarna o kommer ha makt o inflytande över hela jorden.

Antikristlig är ett system som bortser Sonen, dvs Jesus, o det han gjorde på korset. Islam är ett exempel på ett antikristligt system.

1 John 2:22
Who is the liar? It is whoever denies that Jesus is the Christ. Such a person is the antichrist--denying the Father and the Son.

1 John 4:3
And every spirit that confesseth not that Jesus Christ is come in the flesh is not of God: and this is that spirit of antichrist, whereof ye have heard that it should come; and even now already is it in the world.

Sverige passar inte in på definitionen.
Citera
2017-12-02, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Antikrist är en person. Han är en inkarnation av djävulen själv. Satan försöker kopiera Guds treenighet. Han kommer att framträda i de sista dagarna o kommer ha makt o inflytande över hela jorden.

Antikristlig är ett system som bortser Sonen, dvs Jesus, o det han gjorde på korset. Islam är ett exempel på ett antikristligt system.

1 John 2:22
Who is the liar? It is whoever denies that Jesus is the Christ. Such a person is the antichrist--denying the Father and the Son.

1 John 4:3
And every spirit that confesseth not that Jesus Christ is come in the flesh is not of God: and this is that spirit of antichrist, whereof ye have heard that it should come; and even now already is it in the world.

Sverige passar inte in på definitionen.
Antikrist är inte en person, precis som den falske profeten i Upp inte är en person utan en bild av falsk religion, och inte heller odjuret är en person, eller satan är EN person utan består av de änglar som följde satan, och att antikrists ande är de tankar som opponerar sig mot Gud, förutsagd i 1Mose (jag ska skapa fiendskap mellan ormen och kvinnan). Såna tankar ser vi mycket av här på forumet.

Att antikrist inte är EN person bekräftas av ordet WHOEVER. Antikrist är alltså vem som helst som talar emot Kristus.
Senast redigerad av DindooNuffin 2017-12-03 kl. 00:01.
Citera
2017-12-03, 02:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Kan Sverige och det svenska systemet vara antikrist?

Beror på bibeltolkningen.
Citera
2017-12-03, 02:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Antikrist är inte en person, precis som den falske profeten i Upp inte är en person utan en bild av falsk religion, och inte heller odjuret är en person, eller satan är EN person utan består av de änglar som följde satan, och att antikrists ande är de tankar som opponerar sig mot Gud, förutsagd i 1Mose (jag ska skapa fiendskap mellan ormen och kvinnan).

Citat:
Såna tankar ser vi mycket av här på forumet.

Att antikrist inte är EN person bekräftas av ordet WHOEVER. Antikrist är alltså vem som helst som talar emot Kristus.

Japp, bl.a. farbror Bogo har fätt äran att utnämnas till antikrist.
Citera
2017-12-03, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Beror på bibeltolkningen.

Vad tror du själv, med tanke på ett "litet horn" och ledtråden (penis) på euron?
Citera
2017-12-03, 12:31
Medlem
Citat:
Vad tror du själv, med tanke på ett "litet horn" och ledtråden (penis) på euron?
Vad är det för "litet horn" du refererar till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in