2017-01-28, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om man inte vill, så hjälper det inte ens att skriva på näsan, man hittar bara på nya ursäkter och undanflykter.

Du tror inte, och vill inte ens försöka, och om du "undersöker" så är det i syfte att hitta fel, inte i syfte att kolla om det möjligtvis kan stämma.

Det är ditt eget val.
Jag försöker vara neutral. Så gott det går ...
Citera
2017-01-28, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag försöker vara neutral. Så gott det går ...

Det går inte att vara neutral i val av väg.

Matteus 7:13, 14
13 Gå in genom den trånga porten; därför att bred och rymlig är den väg som leder till tillintetgörelse, och många är de som går in på den; 14 men trång är den port och smal den väg som leder till liv, och få är de som finner den.

Läs också Matt kap 24 gällande världsläget.
Citera
2017-01-28, 23:42
Medlem
Citat:
Skillnaden är att det sker över hela jorden.
Nej idiot, för Jesus sa att sånt skulle inträffa på den ena platsen efter den andra, alltså över hela jorden MEN DET SKULLE INTE VARA SLUTET.

Ni kommer att få höra stridslarm och krigsrykten. Se till att ni inte låter skrämma er. Sådant måste hända, men det är ännu inte slutet. Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det blir hungersnöd och jordbävning på den ena platsen efter den andra. Allt detta är början på födslovärkarna. Matt 24:6-8
Citera
2017-01-29, 00:05
Medlem
Citat:
Nej, situationen som mänskligheten befinner sig i nu, har inte "alltid stämt". Bara det faktum att människan kan förinta sig själv genom ett atomvapenkrig existerade inte före 1914.
Moderna stridsvagnar fanns inte heller förr, trots att de nämns i bibeln och att både egyptierna och romarna och många andra folk före de hade stridsvagnar.

med dig krossar jag häst och ryttare, med dig krossar jag stridsvagn och vagnskämpe, Jer 51:21

Han tog de 600 bästa stridsvagnarna och alla andra stridsvagnar i Egypten, under befäl av höga officerare. 2Mo 14:7

samlade han alla sina stridsvagnar, 900 järnbeslagna vagnar, Dom 4:13

Därför skiljer man i dag på krig med konventionella vapen och krig med massförstörelsevapen som kärnvapen, kemiska vapen (som användes flitigt under första världskriget för att de ledde till massdöd i skyttegravarna) och biologiska vapen. Vapensystem har utvecklats för att ens egen militär ska vara totalt överlägsen fienden, och det är inget nytt. Kaldeerna hade järnbeslagna stridsvagnar och var därför svåra att besegra. Det enda du kan om världens historia är vad VT har lärt dig, och det är ofta bristfälligt och vinklat för att passa sektens doktriner.
Senast redigerad av DindooNuffin 2017-01-29 kl. 00:40.
Citera
2017-01-29, 08:57
Medlem
Citat:
Hur vet du det? Har du någon vers som klart och tydligt tar upp det?

Du kan alltid fråga dina vänner som är gudstroende.

När jag frågar dig om verser, vill du inte svara utan hänvisar till någon annan.
Citera
2017-01-29, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Du menar att det är så att Gud redan har bestämt allt som ska hända? WOW!! Vilken lättnad, nu är jag trygg i förvissning om att jag inte behöver göra något för att undvika det eftersom det kommer att hända oavsett.
Att veta vad som kommer att hända eller måste ske är inte samma sak som att det som sker är Guds vilja. Jag ska ge dig ett exempel ur bibeln. Gud gav Adam och Eva budet att föröka sig och uppfylla jorden. Så när de syndade uppstod ett problem. Han kunde inte byta ut de för då hade hans ord inte varit sanna, för allting som utgår ur Herrens mun måste ske, och han hade kunnat anklagas för att ljuga av änglarna. Nu får alltså hela skapelsen lida för Adams synd, och då har du samtidigt fått svar på frågan i en annan tråd: vad har Adams synd att göra med oss? Gud förutsade redan då vad som måste ske innan Gud kan avsluta detta lidande, innan vi har uppfyllt jorden.
Citera
2017-01-29, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Att veta vad som kommer att hända eller måste ske är inte samma sak som att det som sker är Guds vilja. Jag ska ge dig ett exempel ur bibeln. Gud gav Adam och Eva budet att föröka sig och uppfylla jorden. Så när de syndade uppstod ett problem. Han kunde inte byta ut de för då hade hans ord inte varit sanna, för allting som utgår ur Herrens mun måste ske, och han hade kunnat anklagas för att ljuga av änglarna. Nu får alltså hela skapelsen lida för Adams synd, och då har du samtidigt fått svar på frågan i en annan tråd: vad har Adams synd att göra med oss? Gud förutsade redan då vad som måste ske innan Gud kan avsluta detta lidande, innan vi har uppfyllt jorden.
Så Gud har ingen egen vilja?
Och att låta alla lida för vad ett fåtal personer gjort är inte rättvist.
Så det enda du förklarat nu, är att Gud är orättviss och att han är styrd.
Citera
2017-01-29, 11:50
Medlem
Mogrens avatar
Även om bibeln säger att vi nu befinner oss i sista tiden, så behöver vi inte vara speciellt oroliga. Vår Guds tidsuppfattning är inte densamma som vår. När Gud till exempel går på muggen kan det ta tusentals år innan han är färdig och kommer ut igen. Det kan sonen bekräfta. Vi har alltså med stor sannolikhet flera miljoner år kvar till den slutliga undergången.
Citera
2017-01-29, 11:53
Medlem
Citat:
Så Gud har ingen egen vilja?
Och att låta alla lida för vad ett fåtal personer gjort är inte rättvist.
Så det enda du förklarat nu, är att Gud är orättviss och att han är styrd.
Hur kom du fram till den slutsatsen?

Gud är Gud och ingen människa. Han är oklanderlig och kan inte riskera att anklagas för en lögn.

Nej, det är vad du påstår och det är inte sant.
Citera
2017-01-29, 11:59
Medlem
Citat:
Hur kom du fram till den slutsatsen?

Gud är Gud och ingen människa. Han är oklanderlig och kan inte riskera att anklagas för en lögn.

Nej, det är vad du påstår och det är inte sant.
Jag kom fram till den slutsatsen genom att läsa vad du skrev. Jag är inte som du, och förutsätter att allt Gud gör är gott och rättvist, jag läser vad som faktiskt står. Därefter drar jag slutsatsen om jag tyckte det var gott eller ont, rättvist eller orättvist. Du förutsätter att det Gud gör och säger är gott.
Citera
2017-01-29, 12:06
Medlem
Citat:
Jag kom fram till den slutsatsen genom att läsa vad du skrev. Jag är inte som du, och förutsätter att allt Gud gör är gott och rättvist, jag läser vad som faktiskt står. Därefter drar jag slutsatsen om jag tyckte det var gott eller ont, rättvist eller orättvist. Du förutsätter att det Gud gör och säger är gott.
Det är inte första gången du visar prov på att du inte kan tänka själv. Det blir bara galet då. Så om nånting sker som du inte önskat, innebär det att du inte har en egen vilja?

Jag förstår, i motsats till dig, varför Gud agerade som han gjorde, och att han som skapare har rätt att göra det. Eller är du en sån där viljelös människa som låter folk göra vad de vill med dig? Budskapet är: Gud tar inte din skit, syndfulla människa!
Citera
2017-01-29, 12:12
Medlem
Citat:
Det är inte första gången du visar prov på att du inte kan tänka själv. Det blir bara galet då. Så om nånting sker som du inte önskat, innebär det att du inte har en egen vilja?

Jag förstår, i motsats till dig, varför Gud agerade som han gjorde, och att han som skapare har rätt att göra det. Eller är du en sån där viljelös människa som låter folk göra vad de vill med dig? Budskapet är: Gud tar inte din skit, syndfulla människa!
Kan du nämna något ont Gud gör i bibeln? Om inte, så vet jag att jag hade rätt ...
Jag gör inte allt för att "förstå" onda gärningar. Ibland är det faktiskt så enkelt att det var ont.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in