2015-07-22, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Sant. Men tanken på att universum alltid har funnits är mycket mer tilltalande för mig.

På vilket sätt menar du att universum alltid har funnits? Menar du som en oändligt liten punkt innan Big Bang?
Citera
2015-07-22, 22:48
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
På vilket sätt menar du att universum alltid har funnits? Menar du som en oändligt liten punkt innan Big Bang?
Jag menar ett cykliskt universum likt detta http://physics.princeton.edu/~steinh/vaasrev.pdf
Citera
2015-07-22, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja när man tillverkar atombomber och vätebomber med mera och vapen som kan röra sig mot ett bestämt mål. Enbart för att förinta den så att säga fienden=människan
Senapsgas med mera. Ja du vet nog själv vad som inte är bra i livet och i människornas vetskap om saker och ting, eller hur?
Fast dom bomberna gör ju sitt jobb. Alltså är vetenskapen bra i det fallet.
Citera
2015-07-23, 00:01
Medlem
Citat:
Ser du verkligen inga som helst fel i vetenskapen? eller blundar du och plockar de bästa bitarna ur godispåsen. Exakt som du påstår att en troende gör. Blundar för skiten så att säga.
Är detta en fråga eller ett påstående? Det verkar vara lite av båda....??
Men för att svara på frågan; om människan vill göra en bomb , så är vetenskapen den bästa metoden. Om människan vill göra läkemedel , är vetenskapen den bästa metoden. O.s.v.
Jag ser inte vetenskap som ond eller god.
Citera
2015-07-23, 00:01
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast dom bomberna gör ju sitt jobb. Alltså är vetenskapen bra i det fallet.
Ja så kan man se på saken om man vill det. Jag kan se krig som ett mänskligt misslyckande och vapenindustrin som idioteri och slöseri av tillgångar man skulle satsa på att hitta botemedel mot till exempel ALS.
Där behövs det hjärnor och resurser.
Den ena delen av intelligensen letar dödsmedel den andre överlevnadsmedel.
Sjukt!
Citera
2015-07-23, 00:03
Medlem
Citat:
För mig är skapelse teorin mer rimlig än den stora och perfekta smällen.
Vilken? Den i bibeln? Hur kom du fram till det i så fall? Du är ju inte ens kristen.
Citera
2015-07-23, 00:05
Medlem
Citat:
Ja så kan man se på saken om man vill det. Jag kan se krig som ett mänskligt misslyckande och vapenindustrin som idioteri och slöseri av tillgångar man skulle satsa på att hitta botemedel mot till exempel ALS.
Där behövs det hjärnor och resurser.
Den ena delen av intelligensen letar dödsmedel den andre överlevnadsmedel.
Sjukt!
Är det vetenskapen i sig eller människan som är sjuk? Vetenskapen gör väl ingenting utan människans hjälp? Om människan vill kriga så är vetenskapen ett bra medel.
Citera
2015-07-23, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Sant. Men tanken på att universum alltid har funnits är mycket mer tilltalande för mig. Tanken på en evig skapargud ökar komplexiteten oerhört, dessutom har jag väldigt svårt att föreställa mig att ett väsen av den magnituden verkligen skulle bli på dåligt humör om någon människa blev avundsjuk på sin grannes åsna. Att skapa detta ofattbart stora universum och samtidigt ha en tonårings känslomässiga mognad går inte ihop för mig.

Det finns definitivt en stor motsägelse mellan "finns Gud" och kristendom/judendom.

Men , abrahamismen är åtminstone uppbyggd kring tanken på att det finns en Gud.

För övrigt är det inte helt orimligt att inte vara avundsjuk eller hatisk mot sina grannar eller folk i sin omgivning. Det är ett gott råd både för en själv och andra.
Om du tänker på budorden så är de egentligen allihopa goda råd för oss själva som individer. Följer man dem så blir man lyckligare än om man bryter dem.

Frågan om Jesus ska komma tillbaka och allt ska bli perfekt och vi ska leva i evighet är förstås enkelt motbevisat av vetenskap.
Däremot kanske det nån dag kommer nån som bringer fred i 1000 år, som Bibeln väl säger. Det är nog ganska sannolikt att vi nån dag kommer ha evig fred på jorden, eftersom det inte kommer finnas någon poäng att kriga fysiskt längre... Nationsgränser suddas ut mer och mer med globalisering.

Vill en diktator vinna något idag är krig ett riktigt dåligt sätt i den utvecklade världen. Bättre skapa en massa stora företag, så kan man köpa upp resten av världen.
Citera
2015-07-23, 00:06
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Det här kan inte vara på riktigt.
Citera
2015-07-23, 00:08
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Vilken? Den i bibeln? Hur kom du fram till det i så fall? Du är ju inte ens kristen.
En skapare, en början, en evighet. Kalla det vad du vill! Jag benämner det Gud. Nej jag är varken Kristen, Muslim eller annat religiöst och då menar jag i det som skall/bör ingå i dessa grupperingar så att säga.
Antagligen på samma sätt som du har kommit fram att det inte finns någon skapare. Utifrån din världsbild och allt du fått till dig av historian vi just nu lever i som blir historia om hundra år eller i morgon redan.
Citera
2015-07-23, 00:10
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Är det vetenskapen i sig eller människan som är sjuk? Vetenskapen gör väl ingenting utan människans hjälp? Om människan vill kriga så är vetenskapen ett bra medel.
Människan som ej har förmågan att se längre än vad näsan sticker ut.
Citera
2015-07-23, 00:14
Medlem
Citat:
En skapare, en början, en evighet. Kalla det vad du vill! Jag benämner det Gud. Nej jag är varken Kristen, Muslim eller annat religiöst och då menar jag i det som skall/bör ingå i dessa grupperingar så att säga.
Antagligen på samma sätt som du har kommit fram att det inte finns någon skapare. Utifrån din världsbild och allt du fått till dig av historian vi just nu lever i som blir historia om hundra år eller i morgon redan.
Fast du tror väl på en speciell skapelseteori? Eller har du hittat på en själv? Och Varför litar du inte på vetenskapen i just denna fråga? ( ja,jag vet.... frågor,frågor,frågor....)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in