Citat:
Ursprungligen postat av
Droidlife
Det handlar inte om grodor, utan om kommande decenniers propaganda. Vilket än ditt hastiga intryck av samtalen där borta är (jag förstår att språket och kulturen är svårtillgängligt) så har denna kaoskittel med högervridning och manga gjort mer för att styra din värld i en vettig riktning än vad du har gjort här med alla dina skriverier. Tro mig. Det är dessa unga generationer som är framtiden, och de äldre också förresten, som befinner sig i marginalerna och i avant-gardet av tänkandet kring propaganda.
Jag ger alla i hemläxa att bookmarka siten och sortera fram de djupa samtalen i flödet.
Du befinner dig ljusår efter i tänkandet.
Du blandar ihop yta och substans här. Animefigurer och andra barnsligheter används för att man lyckats nå en eskapistisk demografi av unga män som flytt till TV-spel och sunkig popkultur. Detta finns i Sverige också, men USA är med sitt förortssamhälle, sina bristande språkkunskaper och längre skridna konsumism värre däran än något europeiskt land.
De är inga tänkare på pol, de är kommunikatörer. Det handlar om nedsipprade perspektiv som kommer från en mer intellektuell rörelse, i USA företrädd av sådana som Occidental Observer/Quarterly, och ett anglofont nyuppvaknande för faktisk högerlitteratur. Man har äntligen lyckats skaka av sig den libertarianska idiotin och nyupptäckt sina egna storheter som Thomas Carlyle och Hilaire Belloc, samt introducerat oumbärliga européer som de aldrig tidigare ens känt till, som Carl Schmitt och nya högern.
Europa har aldrig varit lika intellektuellt utarmat, i Sverige t ex hypades den konservativa revolutionen av 90-talets högerintellektuella. Så i den mån pol-stilen är relevant här är det bara för att nå amerikaniserade svenskar. Men målet måste här som där vara att dra upp dem ur det träsket, inte att vältra sig i det, och då måste vi ha våra egna memer och galjonsfigurer, inte krystade kopior och stela översättningar.