2017-02-17, 10:21
Medlem
longbow4ys avatar
"– När journalister och när journalistiken medvetet hotar enskilda undermineras och ifrågasätts yttrandefriheten, vår grundlagsskyddade yttrandefrihet, "

Hörde aldrig ABK, eller någon annan ansvarig säga det.
Citera
2017-02-17, 10:38
Medlem
Jag har funderat en del på vänsterns taktik att över en natt synkront börja påtala förekomsten av faktaresistens bland alla som inte delar vänsterns syn på invandring och mångkultur. Det går ju inte att överhuvudtaget läsa någonting från vänsterhåll utan att det hänvisas till faktaresistens hos motståndarsidan. Förstår inte vänstern hur absurd denna hållning är? Vänstern har ju genomgående över tiden öppet och ärligt deklarerat att när det gäller just invandring så finns det inga fakta, bara känslor.

Fram till och med omsvängningen 2015 lät det konsekvent så här. När någon sa "Jag har med stöd av fakta kunnat konstatera att invandringen kostar Sverige X miljarder per år" kontrade vänstern med att säga "Det är människor vi pratar om". Om någon sa "Statistik visar att invandrare är överrepresenterade i brottsligheten X, Y och Z" svarade vänstern "Det är den strukturella rasismens fel". Om någon sa "SKL har meddelat att kommunalskatten kommer behöva höjas med X% för att möta ökade kostnader från invandringen" så svarade vänstern "Det är din bild".

Hur bisarra exemplen ovan än må vara så fanns det åtminstone någon form av logik i galenskapen eftersom vänstern kategoriskt valde att utgå från känslor istället för fakta och öppet erkände det. Men om jag idag skulle knacka på hos Anders Lindberg med Tinos senaste bok i högsta hugg för att diskutera där förekommande fakta skulle Anders avfärda mig med ett "Det går inte att prata med dig för du är helt faktaresistent" samtidigt som det är just fakta jag vill diskutera. Situationen har gått från bisarr till rent obegriplig.
Citera
2017-02-17, 10:52
Moderator
Siegfrids avatar
Inlägg om Granskning Sverige flyttade till: (FB) Makthavare pressas i ny radiosatsning - Granskning Sverige
/Mod.
Citera
2017-02-17, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Jag har funderat en del på vänsterns taktik att över en natt synkront börja påtala förekomsten av faktaresistens bland alla som inte delar vänsterns syn på invandring och mångkultur. Det går ju inte att överhuvudtaget läsa någonting från vänsterhåll utan att det hänvisas till faktaresistens hos motståndarsidan. Förstår inte vänstern hur absurd denna hållning är? Vänstern har ju genomgående över tiden öppet och ärligt deklarerat att när det gäller just invandring så finns det inga fakta, bara känslor.

Fram till och med omsvängningen 2015 lät det konsekvent så här. När någon sa "Jag har med stöd av fakta kunnat konstatera att invandringen kostar Sverige X miljarder per år" kontrade vänstern med att säga "Det är människor vi pratar om". Om någon sa "Statistik visar att invandrare är överrepresenterade i brottsligheten X, Y och Z" svarade vänstern "Det är den strukturella rasismens fel". Om någon sa "SKL har meddelat att kommunalskatten kommer behöva höjas med X% för att möta ökade kostnader från invandringen" så svarade vänstern "Det är din bild".

Hur bisarra exemplen ovan än må vara så fanns det åtminstone någon form av logik i galenskapen eftersom vänstern kategoriskt valde att utgå från känslor istället för fakta och öppet erkände det. Men om jag idag skulle knacka på hos Anders Lindberg med Tinos senaste bok i högsta hugg för att diskutera där förekommande fakta skulle Anders avfärda mig med ett "Det går inte att prata med dig för du är helt faktaresistent" samtidigt som det är just fakta jag vill diskutera. Situationen har gått från bisarr till rent obegriplig.

Situationen är endast obegriplig om man utgår ifrån att det hela handlat om "känslor vs fakta" eller något annat snarlikt nonsens.

Det handlar helt enkelt om hur man vill forma samhället och varför.

Peter Hitchens som i sin ungdom var Marxist har själv beskrivit det enligt följande:

"When I was a Revolutionary Marxist, we were all in favour of as much immigration as possible.

It wasn't because we liked immigrants, but because we didn't like Britain. We saw immigrants - from anywhere - as allies against the staid, settled, conservative society that our country still was at the end of the Sixties. "

http://hitchensblog.mailonsunday.co....migration.html

Fredrik Reinfeldts partibroder, Bo Lundgren, har ju också givit sin syn på Reinfeldt's bevekelsgrund bakom dennes politik.

https://www.youtube.com/watch?v=fAv2oULdQo0

Med andra ord är fakta, känslor etc. etc. endast medel för att uppnå ideoligska mål för vänstern såväl som högern.

I Sveriges fall är det enormt underhållande att Anders Lindberg och Fredrik Reinfeldt ser samma medel (massbidragsinvandring) som verktyg för att forma samhället men ge två väsentligen skilda olika utfall.

Om jag nu ska ta på mig foliehatten för första gången i mitt liv så är det nästan så att jag börjar undra om det inte föreligger en sammansvärjning mellan Lindberg och Reinfeldt .
Citera
2017-02-17, 12:11
Medlem
Viking Line anlitar Ann Heberlein och Katerina Janouch för att stoppa våldtäkterna på finlandsfärjorna. Detta bryter mot värdegrunden på två sätt. Dels kan deras åtgärdsförslag komma att bryta mot värdegrunden, men ännu viktigare är att alla som utmanar värdegrunden måste förlora sin försörjning. Det ska kosta att vara dissident. Det får absolut inte vara en merit som i det här fallet.

Därför måste SvD-journalisten försöka skapa ett drev, men Viking Line har förberett sig och visar att de inte är rädda för media längre.
Citat:
Katerina Janouch har varit i hetluften i svenska medier efter att hon uttalade sig om Sveriges flyktingsituation[2] i tjeckisk tv. Hon fick kritik för att ha svartmålat Sverige. I intervjun sade hon bland annat att det finns områden i Sverige dit polisen inte vill gå, och att hon tycker lagförslag om att civilbefolkningen ska kunna försvara sig med vapen är intressant. Hon sa att hon själv lärt sig att skjuta och att hon inte längre känner sig säker i Sverige.

– Vi känner till detta, men hon besitter en kunskap som vi gärna tar del av. Hon var tillfrågad redan innan hennes uttalande på grund av hennes kompetens, säger Johanna Boijer-Svahnström till tidningen.

Det fanns ingen orsak att ifrågasätta om hon var ett lämpligt val?

–  Vi diskuterade frågan. Det här handlar om Viking Line och vi vill ha en bred grupp med olika sorters kompetenser.
https://unvis.it/svd.se/heberlein-oc...jor/om/sverige
Citera
2017-02-17, 12:21
Bannlyst
Jag vill inflika med en liten kommentar angående Facebook. Jag har skapat en profil och skrivit några kritiska kommentarer på Aftonbladets och Expressens Facebook-sidor och kan inte längre skriva kommentarer där. De har stängt av min möjlighet att yttra mig. Detta är alltså vad Aftonbladet och Expressen anser om yttrandefrihet. Kritik skall tystas. Jag har inte gjort några påhopp, hat eller liknande utan bara vanliga kritiska kommentarer. Jag anser att detta är ett ypperligt tillfälle att testa stormedias trovärdighet. Jag uppmanar alla andra att gör samma sak. Se hur mycket denna lögnmedia tål. De är verkligen fega.
Citera
2017-02-17, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty

Situationen du beskriver är svårbegriplig om man inte hänger med i svängarna. Igår var Lindberg regim, idag är Lindberg opposition. Men om man ska försöka koka ner, det du beskrev så bra i ditt inlägg, till något logiskt skulle man kunna dra slutsatsen att A. Lindberg med anhang vill diskutera "känslofakta". Det blir lite som att försöka diskutera sakligt i ett parförhållande med en hysterisk kvinna. Stört omöjligt.
Citera
2017-02-17, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
[spoiler]
Situationen du beskriver är svårbegriplig om man inte hänger med i svängarna. Igår var Lindberg regim, idag är Lindberg opposition. Men om man ska försöka koka ner, det du beskrev så bra i ditt inlägg, till något logiskt skulle man kunna dra slutsatsen att A. Lindberg med anhang vill diskutera "känslofakta". Det blir lite som att försöka diskutera sakligt i ett parförhållande med en hysterisk kvinna. Stört omöjligt.

Anders Lindbergs argumentation är dock fullständigt stringent och man kan inte kritisera honom för att vända kappan efter vinden. En och samma handling är nämligen i hans värld rätt om den görs av "rätt" personer och fel om den görs av "fel" personer.

Jämför hans åsikt om Iranbesök i ledare från februari 2014 med ledare från februari 2017:

2014:

Citat:
I december gjorde Italiens utrikesminister Emma Bonino något förbjudet. I stället för att, som lag och god diplomatisk sed föreskriver, ta på sig slöja så klev hon ur flygplanet på Teherans flygplats med blottat hår.
...
Emma Boninos blonda hår i Teheran är som Emma Green Tregaros regnbågsmålade naglar under VM i Moskva. Utan ord sades det som inte får sägas.
...
En bild säger mer än tusen ord, sägs det. Bilden av Emma Boninos hår sätter fingret på det fruktansvärda kvinnoförtrycket i Iran.

2017:

Citat:
...därför är det tragiskt att den största debatten kring Iranbesöket stället har handlat om att handelsminister Ann Linde (S) täckte håret med en slöja.

- Det är närmast ett haveri för det som kallas en feministisk utrikespolitik, tyckte exempelvis Liberalernas partiledare Jan Björklund.

Utspelet andas populism. Dessutom är det delvis ett självmål eftersom svenska representanter i Iran bar slöja även under Björklunds tid som vice statsminister.

Förklaringen till att Ann Linde (S) täckte håret är ganska enkel, i Iran är det lag på att kvinnor ska bära slöja.

...

Det tillhör helt enkelt diplomatis spelregler att ministrar inte bryter mot lagen.

2014:
https://unvis.it/aftonbladet.se/leda...cle18299038.ab

2017:
https://unvis.it/aftonbladet.se/leda...valdigt-falskt
Citera
2017-02-17, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Anders Lindbergs argumentation är dock fullständigt stringent och man kan inte kritisera honom för att vända kappan efter vinden. En och samma handling är nämligen i hans värld rätt om den görs av "rätt" personer och fel om den görs av "fel" personer.

Jämför hans åsikt om Iranbesök i ledare från februari 2014 med ledare från februari 2017:

2014:

2017:

2014:

2017:

Fullständigt episkt och bra "gräv" av dig eller vem som nu har grävt fram det.
Citera
2017-02-17, 17:27
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Expressen bryter mot pressetisk praxis
Åsa Linderborg om en anmärkningsvärd namnpublicering

MEDIER. Vissa mord är mer uppseendeväckande än andra. Som tragedin i Arboga.
En kvinna är misstänkt för att ha lejt sin unga älskare att mörda hennes föräldrar, varav pappan också dog. Hon misstänks dessutom ha övertalat sina barn att mörda hennes exman.
Allt talar för att vi sett en sällsynt manipulativ kvinna in action.

I dag, fredag, går Expressen ut med älskarens namn och bild. Han är ännu inte dömd, men man väljer ändå att publicera alla uppgifter man har om honom. Expressen bryter därmed svensk pressetisk praxis.
http://www.aftonbladet.se/kultur/a/4...ssetisk-praxis
Citera
2017-02-17, 18:36
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris

2014:

2017:

2014:

2017:

Jag måste bara få skriva och tacka dig för detta bevis för Anders Lindbergs hänsynslösa och ointelligenta opportunism och inställsamhet.
Citera
2017-02-17, 20:06
Medlem
Vimurs avatar
Efter Arpis ovannämnda ledare "Jakten på mångfald i åsiktskorridoren" om reportaget i Journalisten där bl.a. SVTs rekrytering utifrån kön, etnicitet och sexualitet kritiseras, levererar projektledaren för Melodifestivalen Anette Helenius ett exempel på hur den rasbiologiska rekryteringen fungerar i praktiken. Helenius intervjuas i Expressens artikel "Hårda kritiken mot SVT: "Är för vitt"" och känner sig uppenbarligen nödgad att försvara sitt "vågade" tilltag med hela tre vita programledare.
Citat:
Hur ser ni på kritiken om att alla programledare är vita?
– Jag trodde faktiskt att den här frågan skulle ha kommit långt tidigare. Vi har diskuterat det här och vi tycker att Melodifestivalen har en mångfald och bredd i sin DNA.
– Därför vågar vi göra det här valet, att ha tre programledare som är ljusa med svenskt ursprung. för vi har en bredd i allt annat vi gör, det är vad hela Melodifestivalen handlar om.
http://www.expressen.se/noje/harda-k...t-ar-for-vitt/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in