Citat:
Ursprungligen postat av
Runningonempty
Jag har funderat en del på vänsterns taktik att över en natt synkront börja påtala förekomsten av faktaresistens bland alla som inte delar vänsterns syn på invandring och mångkultur. Det går ju inte att överhuvudtaget läsa någonting från vänsterhåll utan att det hänvisas till faktaresistens hos motståndarsidan. Förstår inte vänstern hur absurd denna hållning är? Vänstern har ju genomgående över tiden öppet och ärligt deklarerat att när det gäller just invandring så finns det inga fakta, bara känslor.
Fram till och med omsvängningen 2015 lät det konsekvent så här. När någon sa "Jag har med stöd av fakta kunnat konstatera att invandringen kostar Sverige X miljarder per år" kontrade vänstern med att säga "Det är människor vi pratar om". Om någon sa "Statistik visar att invandrare är överrepresenterade i brottsligheten X, Y och Z" svarade vänstern "Det är den strukturella rasismens fel". Om någon sa "SKL har meddelat att kommunalskatten kommer behöva höjas med X% för att möta ökade kostnader från invandringen" så svarade vänstern "Det är din bild".
Hur bisarra exemplen ovan än må vara så fanns det åtminstone någon form av logik i galenskapen eftersom vänstern kategoriskt valde att utgå från känslor istället för fakta och öppet erkände det. Men om jag idag skulle knacka på hos Anders Lindberg med Tinos senaste bok i högsta hugg för att diskutera där förekommande fakta skulle Anders avfärda mig med ett "Det går inte att prata med dig för du är helt faktaresistent" samtidigt som det är just fakta jag vill diskutera. Situationen har gått från bisarr till rent obegriplig.
Situationen är endast obegriplig om man utgår ifrån att det hela handlat om "känslor vs fakta" eller något annat snarlikt nonsens.
Det handlar helt enkelt om hur man vill forma samhället och varför.
Peter Hitchens som i sin ungdom var Marxist har själv beskrivit det enligt följande:
"When I was a Revolutionary Marxist, we were all in favour of as much immigration as possible.
It wasn't because we liked immigrants, but because we didn't like Britain. We saw immigrants - from anywhere - as allies against the staid, settled, conservative society that our country still was at the end of the Sixties. "
http://hitchensblog.mailonsunday.co....migration.html
Fredrik Reinfeldts partibroder, Bo Lundgren, har ju också givit sin syn på Reinfeldt's bevekelsgrund bakom dennes politik.
https://www.youtube.com/watch?v=fAv2oULdQo0
Med andra ord är fakta, känslor etc. etc. endast medel för att uppnå ideoligska mål för vänstern såväl som högern.
I Sveriges fall är det enormt underhållande att Anders Lindberg och Fredrik Reinfeldt ser samma medel (massbidragsinvandring) som verktyg för att forma samhället men ge två väsentligen skilda olika utfall.
Om jag nu ska ta på mig foliehatten för första gången i mitt liv så är det nästan så att jag börjar undra om det inte föreligger en sammansvärjning mellan Lindberg och Reinfeldt

.