En hel del att kommentera från de senaste sidorna.
Jag har ju skrivit om två användbara schabloner:
Linderborgs längtan och
Cwejmans bondfångeri. I det första fallet ett vänsterns trevande efter ett autentisk underifrånperspektiv som MÅSTE landa i populism som i sin tur MÅSTE utgå från nationerna som motvikt till det globala kapitalet.
I det andra en etnoautism, en blind fläck eller rasistisk doktrin som bara behöver beskrivas för att bli kontraproduktiv, genom att klargöra att identitetspolitikens argaste kritiker ofta bedriver identitetspolitik när de kritiserar. När Adam talat om "identitetspolitikens nyttiga idioter" så är det inte en upphöjt neutral observation utan en partsinlaga bland partsinlagorna.
Ja - jag har ju velat gå så långt som att göra Cwejman till
min nyttiga idiot i tråden när jag ofta återkommit till att återge hans osynliggörande av "svennehoran" till förmån för "judehorans" ensamrätt till sympati. En liknande, pedagogisk roll som Dan Korn nu fyllt när hans icke-reciprocitet gentemot svenskar påtalats.
Vilket är då vapnet att skapa ett svenskt tribalistiskt "vi"?
Att beskriva andras tribalism, inget annat. Deras ingruppsbeteende, särintresse, avsaknad av ömsesidighet är det som med lagisk nödvändighet skapar reaktion, rekyl.
Då är förortens migrerade stenkastare en sorts läromästare, medan innerstadens mondäna kosmopolit är en annan - de lär båda ut samma eviga sanning:
Identitet fungerar. Om du säger dig själv stå över mänskliga egenskaper som girighet, kåthet eller tribalism är du antagligen mer förljugen och inbilsk än nobel och autentisk.
Denna judiska etnoautism är en fråga som kommer börja diskuteras inom gruppen, förutspår jag. Att i allt mer nakna termer göra anspråk på en särställning i förhållande till vita utsprungsbefolkningar, bör alla inte vara bekväma med.
Hur försvara att det som är etnoharam för svensken eller angloamerikanen är halal för den egna gruppen?
Och när jag förutspår något så bör det tas
ad notam, vilket Åsa Linderborgs
text om populismen visar. Som den goda polemiker hon är, använder hon
populus-demos-folk med precis det historiska perspektiv jag anlagt: För att misstänkliggöra dagens antidemokrater, räcker det med att påtala att deras kritik av populismen är den som genom historien riktats mot demokratin.
Hon använder inte ordet
pöbelvälde, men det är vad makten åsyftar och därför kärnan i Linderborgs längtan - att få stå med pöbeln mot makten. Istället använder hon det lite mindre
catchy "demosfobi":
Citat:
Det är skrattretande att se alla demosfober, från den yttersta makteliten till finliberaler och lattevänster, som nu manar till ”antifascistisk front” mot högerpopulism och fascism. Demokratins ädla riddare, som innerst inne tycker att det är otäckt när vanligt folk får vara med och bestämma.
Som tror att de är världens centrum. Som lever i en medelklassbubbla där de berömmer sig för sin självständighet och inte fattar att de är helt beroende av andras arbete.
Som själva kan välja bort bostadsområden och skolor där det finns för många svarthåriga – säkra zoner, trygga rum.
T o m den etniska aspekten antyds alltså, även om ambivalensen och det fegt prutade åskådliggjorts tidigare:
Citat:
Populism har blivit ett skällsord för allt som avviker från den rådande ordningen. Varje tanke på en alternativ politik rörande EU, ojämlikheten, integrationen, globaliseringen, nedskärningarna, vinsterna i välfärden – allt stämplas som populism.
Att inte ens nämna den uppifrån incitamentsstyrda, nationsförstörande migrationen vid namn är ett svaghetstecken som snarare triggar fortsatta angrepp än bevekar. För Åsa och vänstern måste ju förstå två saker:
1. Det enda som kan fungera som en motvikt till det gränslösa är det begränsande. Nationerna måste balansera globalismen.
Och nationerna definierar sig själva. Lika lite som Mattias Karlsson eller Adam Cwejman bestämmer över kulturentitet eller medborgarpatriotism, kan vänstern någonsin utmana överheten underifrån, genom att försöka definiera eller konstruera kraftkällan de behöver.
Den sympati och politiska gravitation som Linderborgs motpart Wolodarski känner över nationsgränserna är nog så verklig och organiskt stark - men också en polemisk svaghet när han angriper henne. Han har förlorat debatten mot legitimiteten i svensk tribalism i samma stund som hans egen blir belyst.
2. Viljan att ta den debatten måste finnas där, beredskapen att stirra i vitögat och gå så långt som krävs i minfältet.
Är svensk eller europeisk eller "vit" tribalism/identitetspolitik/nationalism verkligen illegitima, farliga och per definition hatiska? Varför denna apartheid i förhållande till annan etnogravitation?
Det är helt nödvändigt att åtminstone visa klorna för att slippa slåss - vilket absolut inte kräver ett uppdrivet tonläge. Hur lätt hade det t ex inte varit för Jimmie Åkesson att stillsamt problematisera Göran Rosenbergs fråga om svensk etnicitet och hur snabb hade inte reträtten och samsynen om alla etniciteters lika värde blivit?
Jag säger inte att Linderborg kommer längre - men om hon vill längre (ska hon i vänsterns tjänst vara relevant MÅSTE hon längre), så finns här ett alldeles förträffligt retoriskt grepp: Kritisera BÅDE Adam Cwejmans liberala, hycklande "sunda medborgarpatriotism" OCH Mattias Karlssons hittepånationalism för vad de är:
Uppifrånkommande tankefoster som med historisk empiri som grund inte kommer överleva utanför kuvösen.
Denna historiedeterminism och polemiska udd borde tilltala henne.