2017-05-01, 07:28
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlatankomplex
Ingen som springer med löpvagn? Jag kör med en Thule tvillingvagn. På flackmark och asfalt är det hyffsat lätt men backar och grusvägar dödar.

Ett riktigt bra sätt att komma ut och få sin motion

Jepp, kör med en Thule Glide. En perfekt win-win-grej, jag får springa och barnet får sova. Det går ungefär 30 sekunder långsammare per km med vagnen vid samma ansträngningsgrad som utan vagn. Springer mycket kuperat och i uppförsbackarna går det ju såklart mycket långsammare än utan vagn.

Har dock fått lära mig rundor utan alltför många tvära kurvor, korsningar och trottarkanter för att det ska gå så smidigt som möjligt. Annars är det verkligen kanonbra, få ihop 3-4 pass i veckan med vagnen, långa och långsamma pass som inte sliter så mycket och bra benträning i uppförbackarna blir det också.
Citera
2017-05-01, 09:49
Medlem
udons avatar
Citat:
Ingen som springer med löpvagn? Jag kör med en Thule tvillingvagn. På flackmark och asfalt är det hyffsat lätt men backar och grusvägar dödar.

Springer också med Thule glide. Den går som tåget. Jag brukar hålla mig till bra cykelbanor, men nog tror jag den funkar helt okej på bra grusvägar. Men då får kanske barnet gärna vara lite större. Skumpar rätt skapligt.
Citera
2017-05-01, 10:25
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:

Har en thule chariot cheeta, svinbra! Inte använd så mycket som jag hade tänkt innan, men den funkar utmärkt även som cykelvagn nu när dottern börjar bli äldre och inte tycker det är lika kul att sitta i vagn en timme. Hon gillade den som yngre iaf
Citera
2017-05-01, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Om du blir kry inför varvet så tycker jag att du ska köra på din plan du hade innan du blev sjuk. All träning du lagt ner finns ju kvar, formen försvinner inte bara sådär. Hade en liknande situation för några år sen, en bra vinter och tidig vår träningsmässigt och sen en bristning i vaden i april. Fick till två långpass mellan skadan och Varvet, men lyckades persa ändå.

Krya på dig, lycka till på Varvet. Tränar själv för en ultra i juni, många goa långpass blir det.

Nu har det blivit ännu sämre. Först en sketen influensa som nu har gått över till bihåleinflammation. Nu har man vilat i 2 veckor utan att anstränga sig och så dyker detta upp.
Det med att man skall ta det lugnt och inte göra något när man är sjuk börjar jag bli skeptisk till.
Visst, man skall kanske inte ut och springa milen eller ta ut sig totalt.
Men jag tror ändå att man skall hålla igång med promenader och få lite frisk luft.
Efter 2 veckor hemma är jag totalt bäng i päran.
Speciellt nu när vädret blivit så mycket bättre. Så nu kommer jag gå ut i det fina vädret och skita i mina bihålor.
Citera
2017-05-01, 19:29
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Nu har det blivit ännu sämre. Först en sketen influensa som nu har gått över till bihåleinflammation. Nu har man vilat i 2 veckor utan att anstränga sig och så dyker detta upp.
Det med att man skall ta det lugnt och inte göra något när man är sjuk börjar jag bli skeptisk till.
Visst, man skall kanske inte ut och springa milen eller ta ut sig totalt.
Men jag tror ändå att man skall hålla igång med promenader och få lite frisk luft.
Efter 2 veckor hemma är jag totalt bäng i päran.
Speciellt nu när vädret blivit så mycket bättre. Så nu kommer jag gå ut i det fina vädret och skita i mina bihålor.

Japp, är av samma åsikt. Håll igång, en lätt pulshöjning är knappast farlig, men om du har feber och ont i halsen bör du ta det lugnt.
Citera
2017-05-01, 20:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Frisk luft är väl sällan fel.
Citera
2017-05-02, 09:22
Medlem
JavalangIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Provade på Lerumsloppet idag, första kvalitetspasset sen mars nångång. Fyfan vilken jävla bana alltså Passerade 4K-markeringen på ganska prick 16 min, sen blev det tungt när backarna började. Höll inte riktigt hela loppet, men hade sagt att jag skulle komma under 43 vilket jag gjorde med lagom marginal

Lerumsloppets 10 km-bana har jag sprungit två eller tre gånger. Den ökända Kyrkbacken har knäckt mången löpare. Tills nästa år om du ska springa Lerumsloppet igen, håll igen rejält innan backarna börjar, så har du skön löpning sedan när du kommer upp på den långa grusvägen.

Nu till helgen är det bara två veckor kvar till Varvet! Så här taggad på det har jag aldrig varit förut. Om jag inte blir dödssjuk dagen innan lär jag krossa personbästat!
Citera
2017-05-02, 17:35
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Springer också med Thule glide. Den går som tåget. Jag brukar hålla mig till bra cykelbanor, men nog tror jag den funkar helt okej på bra grusvägar. Men då får kanske barnet gärna vara lite större. Skumpar rätt skapligt.

Bra grusvägar är inga problem med Thule Glide, det får inte vara för mycket löst grus och potthål bara, då kan det studsa lite väl mycket. Sprang i och för sig en runda förra veckan med en snutt grusväg som var rätt dålig men ingen inverkan på ungens sömn i alla fall

Här har vi trottoarer som är värre än en skogsstig, tjälskott, dåliga lagningar, nivåskillnader, mm. Man får försöka väja för det värsta.
Citera
2017-05-03, 17:11
Moderator
Rassas avatar
Ett par minus när det gäller Thule Glide är bromshandtaget, det kunde gärna fått sitta på sidan av handtagsbågen, inte mitt på. Har aldrig använt bromsen och tycker det är i vägen.

Och fångstremmen kunde fått vara liiite längre samt justerbar så att man kunde dra åt den runt handleden. Och om bromshandtaget satt vid sidan så kunde man valt vilken hand man ville ha fångstremmen på.
Senast redigerad av Rassa 2017-05-03 kl. 17:16.
Citera
2017-05-03, 19:31
Medlem
Ungarna verkligen älskar att åka i vagnen. Kör jogging, cykling (racer) och rullskidor med vagnen.

Har märkt att löpningen tär på ryggen, bålstyrkan får sig en ordentlig genomgång.
Har ni problem med kramp mellan skuldrorna vid längre löppass?
Citera
2017-05-04, 08:08
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ungarna verkligen älskar att åka i vagnen. Kör jogging, cykling (racer) och rullskidor med vagnen.

Har märkt att löpningen tär på ryggen, bålstyrkan får sig en ordentlig genomgång.
Har ni problem med kramp mellan skuldrorna vid längre löppass?

Inga problem med kramp direkt, men behöver skifta hand på joggvagnen regelbundet för att inte bli stel i axlarna.
Citera
2017-05-04, 15:19
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JavalangII
Lerumsloppets 10 km-bana har jag sprungit två eller tre gånger. Den ökända Kyrkbacken har knäckt mången löpare. Tills nästa år om du ska springa Lerumsloppet igen, håll igen rejält innan backarna börjar, så har du skön löpning sedan när du kommer upp på den långa grusvägen.

Nu till helgen är det bara två veckor kvar till Varvet! Så här taggad på det har jag aldrig varit förut. Om jag inte blir dödssjuk dagen innan lär jag krossa personbästat!

Ska tänka på det om det blir retur. Märker att backfysiken är det som tar mest stryk av att ha uppehåll. Känns även under lugna pass att backarna känns segare än vanligt. Känns illa inför avenyn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in