Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-09, 17:08
  #1
Medlem
GolfWangs avatar
här diskuterar vi löpning, jag har hållt på ett tag. allt snack e bra snack. skor, kläder, tider, upplägg, tävlingar, hemsidor, klockor, träning. va ni vill, fråga på!
Citera
2013-02-09, 17:19
  #2
Medlem
Hur springer man smidigt?
Citera
2013-02-09, 17:41
  #3
Medlem
Är fullständigt otränad, och har svårt att motivera mig till att löpträna regelbundet. Har du några tips?
Citera
2013-02-09, 18:10
  #4
Medlem
Schnauzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kundvagnen
Hur springer man smidigt?

Slipa på tekniken. Bättre hållning, landa med foten under dig (inte framför dig), rätt antal steg per minut, rätt fotisättning. Svårt att säga när man inte vet något om dig, kanske behöver du gå ner i vikt?

Citat:
Ursprungligen postat av oratio
Är fullständigt otränad, och har svårt att motivera mig till att löpträna regelbundet. Har du några tips?

Börja lugnt med kanske 1-2 ggr i veckan. Ta inte ut dig onödigt mycket för då finns risken att du tröttnar innan du ens har börjat.
Citera
2013-02-09, 18:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer
Slipa på tekniken. Bättre hållning, landa med foten under dig (inte framför dig), rätt antal steg per minut, rätt fotisättning. Svårt att säga när man inte vet något om dig, kanske behöver du gå ner i vikt?

Påstår du att jag är tjock?
Citera
2013-02-10, 09:49
  #6
Medlem
Konservatics avatar
Jag började med en 6km runda orkade i början bara 5 km och gick den sista med blodsmak i munnen, till slut började jag springa hela vägen och har nu börjar springa Milen på ca 49-50 min , här sprungit sedan i våras , ett hett tips är bra musik i lurarna så man slipper höra sin andning vilket är psykologiskt

Jag skulle nog vilja rekommendera att börja springa utomhus, många säger bandet men utomhus är det mer motiverande och vad gör det om du springer och växlar med att gå ? Du är snart igång , kanske en framtida maratonlöpare ?
Citera
2013-02-10, 09:55
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Konservatic
Jag började med en 6km runda orkade i början bara 5 km och gick den sista med blodsmak i munnen, till slut började jag springa hela vägen och har nu börjar springa Milen på ca 49-50 min , här sprungit sedan i våras , ett hett tips är bra musik i lurarna så man slipper höra sin andning vilket är psykologiskt

Jag skulle nog vilja rekommendera att börja springa utomhus, många säger bandet men utomhus är det mer motiverande och vad gör det om du springer och växlar med att gå ? Du är snart igång , kanske en framtida maratonlöpare ?

Fördelen med bandet är ju dock att man slipper kylan så här års
Citera
2013-02-10, 11:07
  #8
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Fördelen med bandet är ju dock att man slipper kylan så här års
Nackdelen är dock att det är psykiskt tortyr utan dess lika och får till och med att tandläkarbesök att framstå som en angenäm upplevelse.

Löpband är dock helt ok för att springa intervaller då ett pass går relativt fort och man kan bedöva den värsta tristessen med musik.
Citera
2013-02-10, 13:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservatic
Jag började med en 6km runda orkade i början bara 5 km och gick den sista med blodsmak i munnen, till slut började jag springa hela vägen och har nu börjar springa Milen på ca 49-50 min , här sprungit sedan i våras , ett hett tips är bra musik i lurarna så man slipper höra sin andning vilket är psykologiskt

Jag skulle nog vilja rekommendera att börja springa utomhus, många säger bandet men utomhus är det mer motiverande och vad gör det om du springer och växlar med att gå ? Du är snart igång , kanske en framtida maratonlöpare ?

Hur lyssnar du på musik? Jag kan inte ha 'pluggar' då de ramlar ur. Har en iPhone och någon form av bluetooth headset vore nog bra.
Citera
2013-02-10, 15:38
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av alpha-beta
Nackdelen är dock att det är psykiskt tortyr utan dess lika och får till och med att tandläkarbesök att framstå som en angenäm upplevelse.

Löpband är dock helt ok för att springa intervaller då ett pass går relativt fort och man kan bedöva den värsta tristessen med musik.

Jag har inga problem med löpbandet iaf, kanske beror på att jag mest fokuserar på musiken alternativt tvn framför när jag springer. Har kört ett par halvmaror på löpbandet nu och tycker inte det är så farligt

Citat:
Ursprungligen postat av oratio
Hur lyssnar du på musik? Jag kan inte ha 'pluggar' då de ramlar ur. Har en iPhone och någon form av bluetooth headset vore nog bra.

Du är medveten om att det finns olika storlekar på pluggarna? Jag förutsätter nu att du menar de av gummiliknande material. Jag har själv en iphone och har den runt armen i ett fordral med ett hål för 3.5 mm kabeln. Funkar hur bra som helst.
Citera
2013-02-10, 16:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Du är medveten om att det finns olika storlekar på pluggarna? Jag förutsätter nu att du menar de av gummiliknande material. Jag har själv en iphone och har den runt armen i ett fordral med ett hål för 3.5 mm kabeln. Funkar hur bra som helst.

Mina öron är inte riktigt skapta för att sätta hörlurar i. Jag måste antingen ha öronproppar som sitter i örongången och stänger ute allt annat ljud som biltutor och skrikande däck, eller en som sitter i båge över huvudet. I båda fall helst utan sladd.
Citera
2013-02-10, 16:50
  #12
Medlem
Blurgarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oratio
Mina öron är inte riktigt skapta för att sätta hörlurar i. Jag måste antingen ha öronproppar som sitter i örongången och stänger ute allt annat ljud som biltutor och skrikande däck, eller en som sitter i båge över huvudet. I båda fall helst utan sladd.
Så sånna här är inte att rekommendera för dig då?
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...ips%20SHQ3200&
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback