2017-05-31, 12:57
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiviks
Hej!

Finns det något ställe i Stockholm där man kan testa vilka typ av skor man ska ha för walking eller running shoes? Tänker mig att de har något sätt att se hur man sätter ner foten etc. Någon som vet?

Löplabbet på Kungsgatan köpte jag mina senaste skor hos. Då fick jag springa på ett löpband för att kontrollera eventuell pronation/supination samt att de kollade vad jag hade för fottyp. Därefter ställde frågor om hur ofta jag förväntades använda skorna och i vilken terräng jag sprang oftast. Sen tog de fram 3-4 modeller som jag fick testa. Är väldigt nöjd med den servicen jag fick och skorna var inte överdrivet dyra heller, dock ska tilläggas att det nog är beroende på vem i personalen man får som hjälper dig. För köpte även mina fotbäddar där och då var servicen relativt undermålig.
Citera
2017-05-31, 13:03
Medlem
Kivikss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Löplabbet på Kungsgatan köpte jag mina senaste skor hos. Då fick jag springa på ett löpband för att kontrollera eventuell pronation/supination samt att de kollade vad jag hade för fottyp. Därefter ställde frågor om hur ofta jag förväntades använda skorna och i vilken terräng jag sprang oftast. Sen tog de fram 3-4 modeller som jag fick testa. Är väldigt nöjd med den servicen jag fick och skorna var inte överdrivet dyra heller, dock ska tilläggas att det nog är beroende på vem i personalen man får som hjälper dig. För köpte även mina fotbäddar där och då var servicen relativt undermålig.

Tack för ett utförligt svar! Pröjsar man för själva testerna också?
Citera
2017-05-31, 13:07
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiviks
Tack för ett utförligt svar! Pröjsar man för själva testerna också?

Om du köper skorna så ingår testerna i priset. Priset på skorna ligger 2-300 kr över liknande skor om du skulle beställa dem via nätet.

Vet faktiskt inte exakt hur det fungerar om du väljer att inte köpa ett par skor efter testerna dock. Har en kompis som brukade gå dit och testa och sen säga att han skulle fundera en dag och återkomma men köpte skorna på nätet istället. Osäker på om han behövde betala något för det då eller inte.
Citera
2017-05-31, 13:22
Medlem
Kivikss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Om du köper skorna så ingår testerna i priset. Priset på skorna ligger 2-300 kr över liknande skor om du skulle beställa dem via nätet.

Vet faktiskt inte exakt hur det fungerar om du väljer att inte köpa ett par skor efter testerna dock. Har en kompis som brukade gå dit och testa och sen säga att han skulle fundera en dag och återkomma men köpte skorna på nätet istället. Osäker på om han behövde betala något för det då eller inte.

Okej, då har jag koll på läget! Tackar för dina svar
Citera
2017-06-01, 23:23
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Jag är ganska sugen på två stycken halvmaror men problemet är att de ligger ganska nära inpå varandra. 2 veckor mellan har jag för mig att det är. Säg att jag kör på båda men borde ta det lugnt på en av dem och satsat lite mer på en. Vilken hade ni gjort vad på? Kört järnet på den första och och bara tagit det lugnt på den andra eller tvärtom?

Jag är inte speciellt vältränad men senast jag sprang en halvmarathon var jag helt återställd efter mindre än en vecka.
Citera
2017-06-02, 07:05
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Jag är ganska sugen på två stycken halvmaror men problemet är att de ligger ganska nära inpå varandra. 2 veckor mellan har jag för mig att det är. Säg att jag kör på båda men borde ta det lugnt på en av dem och satsat lite mer på en. Vilken hade ni gjort vad på? Kört järnet på den första och och bara tagit det lugnt på den andra eller tvärtom?

Jag är inte speciellt vältränad men senast jag sprang en halvmarathon var jag helt återställd efter mindre än en vecka.

Om man är hyffsat löpvan så bör det gå bra att maxa på båda. En tumregel är att återhämtningen är 1-1,5 km per dag efter en tävling, så efter en halvmara så kan man tävla på samma nivå igen efter 14-20 dagar ungefär.

Annars hade jag valt att maxa på den tävling som verkar roligast / har bäst möjligheter till en bra tid eller känns mest motiverad av andra skäl.
Citera
2017-06-02, 11:33
Medlem
Varför är löpningen lika tung och jobbig som för ett år sedan.? Jag springer i stort sett alltid terräng och det finns en lång seg backe på ca 1 km (skogsstig) som jag alltid springer uppför men när jag kommit till toppen är jag lika nära döden som jag var för ett år sedan. Varför blir konditionen inte bättre? Min vilopuls ligger ständigt mellan 58-60 väger själv 50 kg. Jag tycker lixom inte att jag förbättras något. Jag springer varannan dag. Älskar att springa svår terräng osv tung löpning. Har tränat löpning i 2,5 år. Springer 4,16min/km vanlig väg betydligt långsammare i skogen tyvärr.
Senast redigerad av Jäija 2017-06-02 kl. 11:43.
Citera
2017-06-02, 12:37
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Varför är löpningen lika tung och jobbig som för ett år sedan.? Jag springer i stort sett alltid terräng och det finns en lång seg backe på ca 1 km (skogsstig) som jag alltid springer uppför men när jag kommit till toppen är jag lika nära döden som jag var för ett år sedan. Varför blir konditionen inte bättre? Min vilopuls ligger ständigt mellan 58-60 väger själv 50 kg. Jag tycker lixom inte att jag förbättras något. Jag springer varannan dag. Älskar att springa svår terräng osv tung löpning. Har tränat löpning i 2,5 år. Springer 4,16min/km vanlig väg betydligt långsammare i skogen tyvärr.

Om du jämför tiden det tar att springa en specifik sträcka vid samma pulsnivå så bör du ju se att det går fortare nu än för ett år sen?

Annars, lägg in ett pass intervaller per vecka för att träna mjölksyratålighet och få upp slagvolymen på hjärtat. Då sänks vilopulsen också.
Senast redigerad av Rassa 2017-06-02 kl. 12:44.
Citera
2017-06-02, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Om du jämför tiden det tar att springa en specifik sträcka vid samma pulsnivå så bör du ju se att det går fortare nu än för ett år sen?

Annars, lägg in ett pass intervaller per vecka för att träna mjölksyratålighet och få upp slagvolymen på hjärtat. Då sänks vilopulsen också.

Vet inte vad jag hade i puls då jag köpte pulsklocka för någon månad sedan så svårt att jämföra. dock har jag något som kallas för (RSA) Respiratory sinus arrhythmia frågade en kardiolog om detta för ett tag sedan och hon påstod att det inte var något farligt utan handlar helt enkelt om att kroppen besparar energi. Alltså min puls stiger högt pga andningen. Andas jag in går pulsen upp till ca 70-75 andas jag ut rasar den ner till 58. Jag har funderat på om detta kanske är anledningen att konditionen inte blir bättre . Men ska testa med fler intervaller. Hur ofta ska man springa dessa för att få bäst effekt och hur långa sträckor? Brukar springa backträning men kanske bara 60 meter innan jag vänder ner igen.
Citera
2017-06-02, 13:22
Medlem
Tegelstens avatar
Jag har börjat löpa en del trail på mindre skogsstigar osv och har funderar på det här med huggorm, flyttar dom på sig när man kommer klampandes?
Det är ju inte så trevligt att bli huggormsbiten 7-8 km in i skogen
Citera
2017-06-02, 15:24
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegelsten
Jag har börjat löpa en del trail på mindre skogsstigar osv och har funderar på det här med huggorm, flyttar dom på sig när man kommer klampandes?
Det är ju inte så trevligt att bli huggormsbiten 7-8 km in i skogen

Dom flyttar inte alltid på sig, men risken att bli biten är minimal. Skulle du råka trampa på den eller ta tag i den så kan den bitas, den klarar kanske inte att bita igenom en sko (beror lite på hur den träffar), men genom en strumpa går det.

Jag umgås och språkas en del med löpare och orienterare men jag tror inte att jag har hört talas om att någon har blivit biten. Däremot flera som blivit jagade av älgar som försvarar sina kalvar och kor som löper amok i hagar när en stackars löpare vill passera förbi. 😜
Citera
2017-06-02, 16:56
Medlem
Tegelstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Dom flyttar inte alltid på sig, men risken att bli biten är minimal. Skulle du råka trampa på den eller ta tag i den så kan den bitas, den klarar kanske inte att bita igenom en sko (beror lite på hur den träffar), men genom en strumpa går det.

Jag umgås och språkas en del med löpare och orienterare men jag tror inte att jag har hört talas om att någon har blivit biten. Däremot flera som blivit jagade av älgar som försvarar sina kalvar och kor som löper amok i hagar när en stackars löpare vill passera förbi. 😜

Jag har nog bara stött på snokar under mina rundor men innan man fattar att det är en snok precis i klivet så går nog pulsen upp till max och man får liksom avbryta steget i luften. Ser nog rätt roligt ut ;D

Man får väl springa med smalbensskydd, en på varje sida om underbenet

Jag föredrar nog ändå att bli jagad av en älg (blev jagad av en när jag var yngre, det var rätt skoj) än att trampa jämte/på en huggorm ^^

Det är tur det inte finns björn i skogarna här eller vildsvin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in