2016-05-25, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
En klocka är inte bättre än sina skor skulle jag vilja säga. Eller ja, skorna är alltså viktigast att fixa först. Lägg både tid och pengar på att hitta de bekvämaste skorna, jag har gjort misstaget att ta första bästa OK skor för att jag varit sugen på att komma ut i nya dojor men insett att de kanske är lite stora/breda/tunga/vadsomhelst. Det måste inte vara de dyraste men försök inte spara in pengar på dem

Ja först & främst tänkte jag nog fixa ett par dojor. Har ett par trasiga, ganska tjocka gympaskor som säkerligen är minst 10 år gamla just nu.

Vad brukar prisklassen ligga på för ett par bra & hållbara skor? Runt tusenlappen?

Ja, jag är inkompetent gällande alla tillbehör till löpningen! Har alltid bara dragit på mig ett par sunkiga skor & dragit ut hehe..
Citera
2016-05-25, 13:19
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SHH88
Ja först & främst tänkte jag nog fixa ett par dojor. Har ett par trasiga, ganska tjocka gympaskor som säkerligen är minst 10 år gamla just nu.

Vad brukar prisklassen ligga på för ett par bra & hållbara skor? Runt tusenlappen?

Ja, jag är inkompetent gällande alla tillbehör till löpningen! Har alltid bara dragit på mig ett par sunkiga skor & dragit ut hehe..

Jo, kanske ytterligare några hundralappar till och med. 1000-1500 skulle jag räkna med. Det viktigaste är att de är sköna för dig, gå till olika butiker och prova dig fram. Lägg en extra hundring på bra strumpor också.

Fördelen med löpning är ju att det inte är någon dyr materialsport (oavsett vad butikerna vill att vi ska tro) där skor är det enda som verkligen är viktigt att ha bra av. Resten löser sig alltid
Citera
2016-05-25, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Jo, kanske ytterligare några hundralappar till och med. 1000-1500 skulle jag räkna med. Det viktigaste är att de är sköna för dig, gå till olika butiker och prova dig fram. Lägg en extra hundring på bra strumpor också.

Fördelen med löpning är ju att det inte är någon dyr materialsport (oavsett vad butikerna vill att vi ska tro) där skor är det enda som verkligen är viktigt att ha bra av. Resten löser sig alltid

Då skall man försöka skaffa sig ett par så fort som möjligt.
Strumpor? Finns de speciella strumpor som är anpassat till löpning? Har varit intresserad av löpning under lång tid men aldrig tänkt på strumpor.

Javisst är det en billig sport!
Citera
2016-05-25, 19:07
Medlem
Måste tillägga att jag inte ville vara sämre än er flashbackare som sprang Göteborgsvarvet, så testade min första halvmara på tid.
Målet var egentligen & bara klara det & helst hamna runt 1.40. Vilket man skulle hamnat på om inte man skulle få ont i knäna med 6 km kvar efter man sparat på bra med krafter inför slutspurten!

Blev tillslut irriterande 1.47 med en del krafter kvar o struliga knän...
Citera
2016-05-25, 22:06
Medlem
Citat:
Måste tillägga att jag inte ville vara sämre än er flashbackare som sprang Göteborgsvarvet, så testade min första halvmara på tid.
Målet var egentligen & bara klara det & helst hamna runt 1.40. Vilket man skulle hamnat på om inte man skulle få ont i knäna med 6 km kvar efter man sparat på bra med krafter inför slutspurten!

Blev tillslut irriterande 1.47 med en del krafter kvar o struliga knän...

Bra tid ändå Dock är det ingen bra ide att dra igång med 21 km om du inte tränat för det (eller du har kanske kör mycket långpass ?), är som att be om problem med knän vilket du fick. Kan nog till viss det härledas till att du inte hade tillräckligt bra skor.
Citera
2016-05-25, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purra
Bra tid ändå Dock är det ingen bra ide att dra igång med 21 km om du inte tränat för det (eller du har kanske kör mycket långpass ?), är som att be om problem med knän vilket du fick. Kan nog till viss det härledas till att du inte hade tillräckligt bra skor.

Skulle definitivt kunnat få ner tiden till 1.40 om de inte vore för knäna..men tack iaf!

Nä, jag förstod oxå att det ikke är det bästa, men jag har så satans svårt att låta bli!
Brukar vanligtvis köra ganska korta & hårda pass. Men har på senare tid riktat in mig på runt 10 km+ varje pass. Jämt ska man vara en tjurskalle & träna för mycket eller för hårt även fast man vet att det inte är bra!
Citera
2016-05-25, 22:43
Medlem
Citat:
Skulle definitivt kunnat få ner tiden till 1.40 om de inte vore för knäna..men tack iaf!

Nä, jag förstod oxå att det ikke är det bästa, men jag har så satans svårt att låta bli!
Brukar vanligtvis köra ganska korta & hårda pass. Men har på senare tid riktat in mig på runt 10 km+ varje pass. Jämt ska man vara en tjurskalle & träna för mycket eller för hårt även fast man vet att det inte är bra!
Vill du springa snabbare på halvmaran gäller det att du kombinerar. Långpass som är lugnare och intervallpass som är hårda och successivt öka distanserna på långpassen Men som sagt bra skor är viktigast.
Citera
2016-05-25, 22:46
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Då skall man försöka skaffa sig ett par så fort som möjligt.
Strumpor? Finns de speciella strumpor som är anpassat till löpning? Har varit intresserad av löpning under lång tid men aldrig tänkt på strumpor.

Javisst är det en billig sport!

Själv gillar jag tåstrumpor, speciellt Injinji: http://www.northsport.se/product.html/injinji-liner?category_id=122

Löparstrumpor brukar vara sydda med sömmen på utsidan, för att den inte ska skava. Annars spelar det ingen roll, spring i vad du gillar. Detsamma gäller skor, jag brukar föreslå att man köper ett par neutrala skor från tex Wiggle eller Startfintness eller Amazon, om man väljer utgående modell kan man klara sig undan med 500 kr inklusive frakt. Tex. Puma Faas 500, Saucony Kinvara, Saucony ISO, Asics Gel Attract och Brooks PureFlow är lämpliga val.
Citera
2016-05-26, 00:21
Medlem
Citat:
Då testar jag skriva här igen & hoppas jag får svar denna gång!

Behöver köpa mig en klocka, behöver inte vara speciellt avancerad & helst inte för dyr..
Någon som har några tips?

Kan varmt rekommendera Tomtom Spark (den med pulsmätare och musik), ingår också trådlösa hörlurar. Känns fantastiskt att springa med musik i lurarna utan några kablar som är i vägen. Pulsmätarn fungerar klockrent och gps:en är också bra, tempot hänger dock inte riktigt med när man kör intervaller i skogen. Tycker det är väldigt användbart att använda race funktionen där man ser hur många meter bakom sin måltid man ligger
Citera
2016-05-26, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purra
Vill du springa snabbare på halvmaran gäller det att du kombinerar. Långpass som är lugnare och intervallpass som är hårda och successivt öka distanserna på långpassen Men som sagt bra skor är viktigast.

Ja precis,vet ungefär hur jag egentligen ska träna men är som sagt jävligt tjurskallig av mig & ska jämt maxa allt..
Somliga behöver hjälp till & börja träna men jag behöver snarare hjälp till att lugna mig!
Citera
2016-05-26, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McLennon
Kan varmt rekommendera Tomtom Spark (den med pulsmätare och musik), ingår också trådlösa hörlurar. Känns fantastiskt att springa med musik i lurarna utan några kablar som är i vägen. Pulsmätarn fungerar klockrent och gps:en är också bra, tempot hänger dock inte riktigt med när man kör intervaller i skogen. Tycker det är väldigt användbart att använda race funktionen där man ser hur många meter bakom sin måltid man ligger

Den här lät intressant. Har länge funderat på om man bör springa med musik men har då varit nojig över diverse sladdjävlar..

Hur fungerar race-funktionen? Står det hur många meter man har kvar eller står det hur fort man bör springa för att uppnå sitt mål?
Citera
2016-05-26, 11:31
Medlem
marcellos avatar
Citat:
Den här lät intressant. Har länge funderat på om man bör springa med musik men har då varit nojig över diverse sladdjävlar..

Hur fungerar race-funktionen? Står det hur många meter man har kvar eller står det hur fort man bör springa för att uppnå sitt mål?

Har trådlösa hörlurar, hatar dem.
Köp en vanlig gpsklocka, en ipod-shuffle (2gb musik är mycket), ett par hörlurar med båge.
Dra hörlursladden innanför tröjan -----> profit.

Sen kan jag tycka att ni överdriver vikten av gpsklocka. Ska du springa ett lugnt distanspass så spring och känn efter själv hur du tycker din puls verkar, sen är det väl skit samma om du springer 5.30/km eller 5.40/km, det kommer inte göra dig till en bättre eller sämre löpare.

Jag har släppt att titta på klockan under distans (drar igång den och analyserar när jag är färdig), på så sätt får du en fartuppfattning, och lär känna dig själv. Känslan är det viktiga, att vara slav för km-tider blir bara jobbigt om du inte har en vanlig dag.

På intervaller däremot är det en helt annan sak, även om jag tycker man ska fokusera mycket på känsla och flow och kanske inte vara slav under tider. Blåser det älgar så spelar det mindre roll om jag håller ett tempo 4sekunder långsammare än planerat.

Mina $0.02
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in