2017-04-27, 14:20
Medlem
marcellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
10kg övervikt är inte speciellt mycket, inte så det ska vara ett hinder. Men satsa på bra skor, det är värt att lägga någon extra hundring för den utprovning du kan få på exempelvis runners store, löplabbet eller liknande. De kollar hur din isättning i steget ser ut, dina fotvalv etc så du kan få bra skor med rätt stötdämpning och som ev kompenserar för om du har tendens att sätta i "trampet" med lite vinkel (pronering eller supinering).

Och kanske att du inledningsvis får tänka överdrivet på hur du springer, så att du nöter in en bra hållning. och inte säckar ihop och eller flaxar i sidled när du springer?

Och ta det lungt i början bygg upp längden på pass gradvis. Du kan växelvis springa och gå till att börja med. Då kommer du snart också att möjligtvis gå ner i vikt (eller så står du still på vågen men om du blir mer muskulös blir det inte till ddt sämre i vart fall).

För hållningen är det vettigt att träna lite bålstyrka. Det gör enorm skillnad när du börjar kunna springa längre.

Annars kör crosstrainer, inte lika kul men väldigt skonsamt, och när du tappat lite kilon så kommer det bli mindre belastning på knäna, kompletterar du med styrketräning så går det fortare.
Citera
2017-04-27, 20:12
Medlem
lugna ner digs avatar
Så jag bestämde mig idag att det blir varvet ändå. Har tagit upp löpning sedan i somras efter ca 7 års paus, så jag var i princip tillbaka till 0 igen. Blivit rätt korta rundor sedan dess och som högst ca 16 km men annars har jag prioriterat styrketräning. Inte de bästa förutsättningarna med andra ord. Fick löparknä i vintras också, något jag aldrig kände av som tonåring när jag låg på flera mil i veckan.

Hur faaan bör jag gå tillväga nu? Vill ju inte hamna på över 2 timmar
Citera
2017-04-27, 20:18
Medlem
bradgardsindianens avatar
Du ska springa nu i maj? Löparknä är visst något som typiskt kan bli när man ökar längden på passen men enligt vissa så kan det förebyggas med coreträning eller att öka rörlighet i höfter (för det kan orsaka felbelastning om man är bristfälligt tränad i ländrygg, höftparti eller bål).

http://www.active.com/running/articles/how-to-treat-and-prevent-running-injuries-runner-s-knee

Jag har gjort något liknande, jag sprang rätt mycket för rätt länge sedan och däremellan sporadiskt och har anmält mig till min första mara i oktober.

Jag hitat det här programmet jag ska försöka följa, det är visserligen marathon syfte med det på fyra månader. Inte direkt från sofflocket kanske men för nybörjare.
Den har med någon aktivitet som tränar benstyrka från början men själva löpningen börjar inledningsvis att öka upp längden på passen för att efter ett par veckor börja med fartträningspass.

https://www.popsugar.com/fitness/Marathon-Training-Schedule-Beginners-1517016
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-04-27 kl. 20:43.
Citera
2017-04-27, 20:20
Medlem
Skulle köra ett stenhårt milpass idag och känt att formen har varit sjukt bra på sistone så pinnade på rätt bra första tre kilometerna och ser att snittiden är 4:29! Låg på 88 % av maxpuls så det kändes rätt kämpigt men tänkte att det fanns möjlighet att göra sub 45 om man bara kunde hålla farten. Ser så småningom snittfarten sjunka till under rekordfart för mig och pressar på ordentligt sista halvan blev riktigt taggad på o förbättra miltiden Tiden blev 42:21 tillslut med 4:05 tempo sista halvan. Sjukt taggad på varvet när man vet att farten finns där, får hoppas uthålligheten är helt okej också
Citera
2017-04-28, 11:54
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du ska springa nu i maj? Löparknä är visst något som typiskt kan bli när man ökar längden på passen men enligt vissa så kan det förebyggas med coreträning eller att öka rörlighet i höfter (för det kan orsaka felbelastning om man är bristfälligt tränad i ländrygg, höftparti eller bål).

http://www.active.com/running/articles/how-to-treat-and-prevent-running-injuries-runner-s-knee

Jag har gjort något liknande, jag sprang rätt mycket för rätt länge sedan och däremellan sporadiskt och har anmält mig till min första mara i oktober.

Jag hitat det här programmet jag ska försöka följa, det är visserligen marathon syfte med det på fyra månader. Inte direkt från sofflocket kanske men för nybörjare.
Den har med någon aktivitet som tränar benstyrka från början men själva löpningen börjar inledningsvis att öka upp längden på passen för att efter ett par veckor börja med fartträningspass.

https://www.popsugar.com/fitness/Marathon-Training-Schedule-Beginners-1517016
Ja redan nu i maj! Tack för länken. Kör strechövningar som hjälper för smärtan vid mitt knä så det faktiskt går att springa men helt borta är det faktiskt inte.
Citera
2017-04-28, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Ja redan nu i maj! Tack för länken. Kör strechövningar som hjälper för smärtan vid mitt knä så det faktiskt går att springa men helt borta är det faktiskt inte.

Knapp en månad är lite kort tid att laborera med men övningarna i länken till "active" är sådana jag brukar göra fastän mitt problem inte är just knäna. De är inte så belastande. Utöver de så kör jag lätt ryggträning exempelvis att vinkla händerna så handflatorna är framåt med armarna längs sidorna och tänk sig att man ska pressa en apelsin mellan nedre delen av skulderbladen. Det kan man göra lite närsomhelst. Samt lite rörlighet (bågskytteövning, kan också göras med lättare motstånd).
Citera
2017-04-28, 16:01
Medlem
Jag vet inte, se till att käka rätt så du inte nöter av den förbrukade energin på muskelmassan. Torbjörn Nilsson brukade käka skumbilar innan matcherna och det är tydligen inte helt fel (1 kalori per kg kroppsvikt och kilometer) om man ska tro tipsen från siten till det lopp jag tänkt kuta

http://www.theyorkshiremarathon.com/training/
Citera
2017-04-28, 20:48
Medlem
Sitter och flummar igenom era inlägg och kan säga att jag är avundsjuk på er som kan springa.
Varvet den 20 maj har jag sett framemot förra året då jag oturligt fick stryka mig p g a löparknä.
Har tränat hela vintern och gjort det lugnt och fint.
Nu en månad innan varvet drar man på sig värsta influensan. Kände att det var bättre i söndags så jag tog en rask promenad.
Dagen efter vaknar man med feber, ont i halsen och huvudet. Nu har det gått ytterliggare 5 dagar och har världens bihåleinflammation. Febern har inte heller släppt.
Ingen direkt optimal uppladdning inför varvet, om man ens hinner bli kry inför varvet. Så känns det inte så roligt att springa det längre. Känns inget vidare att ställa sig på startlinjen och inte veta vilken form man har..
Har inte varit sjuk på över 3 år, hur lyckas man få det just nu?
Citera
2017-04-28, 22:41
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Sitter och flummar igenom era inlägg och kan säga att jag är avundsjuk på er som kan springa.
Varvet den 20 maj har jag sett framemot förra året då jag oturligt fick stryka mig p g a löparknä.
Har tränat hela vintern och gjort det lugnt och fint.
Nu en månad innan varvet drar man på sig värsta influensan. Kände att det var bättre i söndags så jag tog en rask promenad.
Dagen efter vaknar man med feber, ont i halsen och huvudet. Nu har det gått ytterliggare 5 dagar och har världens bihåleinflammation. Febern har inte heller släppt.
Ingen direkt optimal uppladdning inför varvet, om man ens hinner bli kry inför varvet. Så känns det inte så roligt att springa det längre. Känns inget vidare att ställa sig på startlinjen och inte veta vilken form man har..
Har inte varit sjuk på över 3 år, hur lyckas man få det just nu?

Om du blir kry inför varvet så tycker jag att du ska köra på din plan du hade innan du blev sjuk. All träning du lagt ner finns ju kvar, formen försvinner inte bara sådär. Hade en liknande situation för några år sen, en bra vinter och tidig vår träningsmässigt och sen en bristning i vaden i april. Fick till två långpass mellan skadan och Varvet, men lyckades persa ändå.

Krya på dig, lycka till på Varvet. Tränar själv för en ultra i juni, många goa långpass blir det.
Citera
2017-04-29, 19:11
Medlem
dödsknivens avatar
Provade på Lerumsloppet idag, första kvalitetspasset sen mars nångång. Fyfan vilken jävla bana alltså Passerade 4K-markeringen på ganska prick 16 min, sen blev det tungt när backarna började. Höll inte riktigt hela loppet, men hade sagt att jag skulle komma under 43 vilket jag gjorde med lagom marginal
Citera
2017-04-29, 20:27
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Provade på Lerumsloppet idag, första kvalitetspasset sen mars nångång. Fyfan vilken jävla bana alltså Passerade 4K-markeringen på ganska prick 16 min, sen blev det tungt när backarna började. Höll inte riktigt hela loppet, men hade sagt att jag skulle komma under 43 vilket jag gjorde med lagom marginal

Bra jobbat! Själv är man dödsförkyld och sitter och glor ut genom fönstret med en tår på kinden.
Citera
2017-04-30, 20:57
Medlem
Ingen som springer med löpvagn? Jag kör med en Thule tvillingvagn. På flackmark och asfalt är det hyffsat lätt men backar och grusvägar dödar.

Ett riktigt bra sätt att komma ut och få sin motion
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in