Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-15, 21:58
  #3301
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven

Så gjorde jag ännu tidigare, sprang samma milrunda i samma tempo ett par gånger i veckan. Det enda du blir jävligt bra på med det upplägget är att springa en mil i det tempot. Du kan väl sakta pressa tiderna genom att försöka öka tempot på något av veckans pass men det tar nog rätt lång tid. Det du nog bör fokusera på är att låta kroppen träna lite olika saker, något pass ska den chockas med att köra länge (kanske 90 minuter till att börja med?), något ska den chockas med att köras snabbt (intervaller är nog ett bra pass att börja med innan du kör tröskel). Då tror jag nog att du kan fila tiderna betydligt snabbare

Intressant det där om att köra tex 90 min, tack, ska testas.
Citera
2017-03-15, 22:22
  #3302
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Intressant det där om att köra tex 90 min, tack, ska testas.

Tänk då på om du är ovan vid längre pass att totalt skita i tempot och försöka ta det långsamt. Ovant i början men tydligen så det görs enligt de som vet Du behöver iofs inte köra på 90 minuter direkt heller, men testa 75 och öka med 5 minuter var 2-3 vecka eller så tills du är uppe i 100-120 minuter eller nåt. Prova dig fram, men variera passen om du vill se förbättrade resultat på miltiden
Citera
2017-03-16, 09:06
  #3303
Medlem
Jag tror många hamnar lite i samma sits. Man vill bli bättre på löpning, men vet inte hur man ska gå till väga. Startar med ett 10 k pass rakt utanför dörren, 2-3 ggr i veckan, lite när det passar. Med resultatet att det bara blir lite mellanmjölk över det hela.

När jag ändrade upplägget för några år sedan från ovan till mer backträning, intervaller och olika distanser så kom skadorna som ett brev på posten.

I år har jag lagt om träningen återigen för att hålla mig skadefri främst. Så tre mil/v med olika typer av pass har blivit sex mil/v och dessutom skadefri *peppar peppar*. Då har jag inriktat mig på att springa längre och längre, sänka tempot och njuta mer.

Tiderna över längre distanser har förbättrats i och med detta. Men min tid över 10 k är sämre än tidigare år, dock inget jag lägger ner så mycket tid och kraft på eftersom det är maran som är prio för mig.

Nu ska jag ta en månad enligt Rassas råd, med något fler pass/v, högre intensitet på några och med nedkortade långpass, i mitten av april börjar jag öka upp distanserna igen. Tanken är att jag ska arbeta upp en ännu bättre löpteknik och effektivare bortforsling av slaggprodukter. Jag håller tummarna för att det inte medför att skadorna börjar dyka upp igen likt tidigare år.

Stretching, uppvärmning och nedjogg har jag varit dålig på ska erkännas. Där ska jag också förbättra mig tänker jag för att behålla smidigheten och minska skaderisken.
__________________
Senast redigerad av neanhentalare 2017-03-16 kl. 09:09.
Citera
2017-03-18, 09:35
  #3304
Medlem
tjena alla.

jag älskar att springa i den vilda skogen nära mig.
nu har dock ett problem uppstått.

mina knän börjar värka när jag springer. när jag går normalt känner jag ingen smärta utan enbart när jag springer.

smärtan kommer från strax under knäskålen lite till höger inne i knät på högerfoten respektive strax lite till vänster under knäskålen inne i knät på vänsterfoten (mellan ett ben och knäskålen).
tro mig, det är en bitande smärta som gör att jag knappt kan springa mer. efter varje löpträning känner jag en bitande smärta i knäna när jag går. särskilt ont gör det när jag går i trappor. efter några dagar går smärtan över men smärtan kommer tillbaka när jag börjar springa igen.

vad är det för fel på mina knän?

hur kan jag bli av med smärtan?

springer jag på fel sätt oxå?
Citera
2017-03-18, 13:46
  #3305
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Har haft liknande tendenser, träningen har varit väldigt periodvis. Om det är någon tröst så har jag själv i princip aldrig sprungit mer än 2-3 pass i veckan (halva året då...) och ändå kommit ner mot 40-41 minuter. Nu är det ju individuellt och inte alls för att skryta eller så, men jag vet att det går att fila ner minutrårna utan något elitupplägg. Lycka till!

Känns skönt att någon annan bekräftar att det går att komma ned mot 40 med enbart 3 löppass per vecka. Jag har själv varit nere på runt 41-42 2015 med enbart 3 löppass/vecka så hoppas på något liknande i år om jag får vara skadefri.


Jag spelar fotboll ( hobbynivå i de lägre serierna) och min målsättning med löpningen är egentligen att komma i bra form inför seriestarten. Jag vet att milen absolut inte är någon optimal distans att träna mot som fotbollsspelare men tycker samtidigt det är kul att ha ett mer tydligt mål med löpningen än "komma i bra form för fotboll".

Just nu kör jag ungefär följande upplägg:

Måndag: långdistans 14-17 km
Tisdag: vila
Onsdag: fotbollsträning
Torsdag: distans ~10 km
Fredag: fotbollsträning
Lördag: intervallpass. Varierar från gång till gång. Kör allt från 15x400m till 6x1000m till 6-4-2-2-4-6 (min)
Söndag: vila/match

med ett kortare styrkepass med fokus på bålstyrka efter varje löppass.
Citera
2017-03-18, 14:32
  #3306
Avstängd
Gitarrkungens avatar
Min erfarenhet som ganska erfaren amatör, är att om man är nybörjare bör hänge sig till vad som internationellt kallas för fartlek. Då blir det mer lustfyllt, och man blir inte så inlåst att prestera på tid.

Dessutom är det bra om man har barn, eller är ute i en grupp.

Bara att komma ut i skogen och jogga lite är ju kanon för hälsan!
__________________
Senast redigerad av Gitarrkungen 2017-03-18 kl. 14:56.
Citera
2017-03-19, 19:18
  #3307
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy
tjena alla.

jag älskar att springa i den vilda skogen nära mig.
nu har dock ett problem uppstått.

mina knän börjar värka när jag springer. när jag går normalt känner jag ingen smärta utan enbart när jag springer.

smärtan kommer från strax under knäskålen lite till höger inne i knät på högerfoten respektive strax lite till vänster under knäskålen inne i knät på vänsterfoten (mellan ett ben och knäskålen).
tro mig, det är en bitande smärta som gör att jag knappt kan springa mer. efter varje löpträning känner jag en bitande smärta i knäna när jag går. särskilt ont gör det när jag går i trappor. efter några dagar går smärtan över men smärtan kommer tillbaka när jag börjar springa igen.

vad är det för fel på mina knän?

hur kan jag bli av med smärtan?

springer jag på fel sätt oxå?

Hur länge har du sprungit? Hur ofta springer du? Tränar du något annat? Längd/vikt?

Jag skulle prova följande:
-Sänka tempo/distans
-Byta skor
- Styrketräna. Detta kan orsakas av muskelobalans/svahet.
- Gå ner i vikt genom ändring av kost.
- Ta en vilodag mellan varje pass första 1-2 månaderna
- Eventuellt springa 2 minuter + gå 2 två minuter + springa 2 minuter osv.

Om du springer på fel sätt vet jag inte. Uppenbarligen skickar din kropp en signal om att något inte står rätt till. Försök ta små steg, landa med kroppsvikten ovanför foten, vara avslappnad i axlarna, pendla med armarna och ha blicken framåt.

Själv hade jag återkommande smärta de första månaderna. Lite i knäna, fotlederna, ryggen, och vaderna. Smärtan kom i omgångar och var en naturlig kroppslig reaktion på att man använder sin kropp på ett nytt sätt. Ibland struntade jag i smärtan och körde på ändå och det verkar ha gått bra iallafall såhär ett par år senare.
Citera
2017-03-19, 20:49
  #3308
Medlem
dödsknivens avatar
Rådfrågning hära...

Springer seedningslopp 10 km nästa helg och har haft ett ganska långsiktigt mål att i vår klara under 40 min. Har haft hyfsad kontinuitet och känt mig stark under de hårda passen på sistone och är nog egentligen i form för att klara det. Så jävla typiskt nog åkte jag för två veckor sen på dödsförkylningen från helvetet med tillhörande bihåleinflammation och var tvungen att ta först en helt vilovecka och nu sista veckan kört tre pass kortrunda (8,5 km) i lugnt tempo för att inte förvärra sjukdomen men ändå få några kilometer i benen. Det har känts tungt som fan ska tilläggas, på en runda som ska vara som en promenad i parken. Extra surt eftersom det föregicks av 8x4 min intervaller där jag höll runt 3.50-tempo på de flesta intervaller. Det har jag aldrig gjort tidigare.

Fråga då, med en vecka kvar, hur kan jag lägga upp passen? Egentligen hade jag ju planerat att ta en lugnare vecka nu, men jag känner också att jag måste få någon slags tempovana i benen för att inte vägga om jag nu ändå ska försöka hålla under 4 tempo. En mil är ju ingen distans egentligen, men dumt att köra för hårt ändå antar jag...?

12 km tisdag och lite hårdare backintervaller/snabbare distans på 10 på torsdag, är det fört hårt så kort inpå ett lopp om en har varit sjuk så länge?
Citera
2017-03-19, 21:12
  #3309
Medlem
Jag har en del funderingar kring löpning.

Vad är den huvudsakliga meningen med löpning förutom att få bra kondition?
Får benen en viss form av löpning?
Får benen/vaderna muskler av löpning?
Om man har ben som darrar alltså att som är på benen är mjuk och rör sig till och med när man bara promenerar, blir de fasta genom löpning?
Går man ner i vikt av löpning om man gör det till en vana 1 timme dagligen?
Citera
2017-03-19, 21:49
  #3310
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shosha
Jag har en del funderingar kring löpning.

Vad är den huvudsakliga meningen med löpning förutom att få bra kondition?
Får benen en viss form av löpning?
Får benen/vaderna muskler av löpning?
Om man har ben som darrar alltså att som är på benen är mjuk och rör sig till och med när man bara promenerar, blir de fasta genom löpning?
Går man ner i vikt av löpning om man gör det till en vana 1 timme dagligen?

Det är kul och har en massa medicinska fördelar. Inte många långdistansare gör det för att bli bitiga iaf, även om man blir stark i främst vaderna...
Citera
2017-03-19, 21:49
  #3311
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shosha
Jag har en del funderingar kring löpning.

Vad är den huvudsakliga meningen med löpning förutom att få bra kondition?
Får benen en viss form av löpning?
Får benen/vaderna muskler av löpning?
Om man har ben som darrar alltså att som är på benen är mjuk och rör sig till och med när man bara promenerar, blir de fasta genom löpning?
Går man ner i vikt av löpning om man gör det till en vana 1 timme dagligen?

Är du helt otränad får du säkert en ökning av muskelmassa i benen, hur stor denna är går inte att ge svar på. Hur benen ser ut beror till stor del av ditt kroppsfett/genetik m.m. Vid viktnedgång handlar det om ett underskott av kalorier, oavsett om du tränar eller ej. Den biten sköter du med kosten helt enkelt. Med det sagt så finns det ju andra anledningar till att röra på sig och träna. En ökad syreupptagningsförmåga, förbättrad insulinkänslighet, motverkar sjukdomar som t.ex hjärt-och kärlsjukdomar osv.
Citera
2017-03-20, 00:52
  #3312
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Det är kul och har en massa medicinska fördelar. Inte många långdistansare gör det för att bli bitiga iaf, även om man blir stark i främst vaderna...

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Är du helt otränad får du säkert en ökning av muskelmassa i benen, hur stor denna är går inte att ge svar på. Hur benen ser ut beror till stor del av ditt kroppsfett/genetik m.m. Vid viktnedgång handlar det om ett underskott av kalorier, oavsett om du tränar eller ej. Den biten sköter du med kosten helt enkelt. Med det sagt så finns det ju andra anledningar till att röra på sig och träna. En ökad syreupptagningsförmåga, förbättrad insulinkänslighet, motverkar sjukdomar som t.ex hjärt-och kärlsjukdomar osv.

Så knappast några estetiska fördelar?

Varför har jag fått för mig att personer som har löpning som livsstil brukar ha väldigt sexiga ben?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback