SSF:
War of the Worlds (2005) | 🌑🌑🌑🌕🌕 |
Baserat på H. G. Wells klassiska sci-fi novell om en storskalig utomjordisk invasion av jorden och den efterföljande kampen för mänsklighetens överlevnad. Här får vi följa den ensamstående pappan Ray Ferrier som precis tagit emot sina två barn över helgen när invasionen inleds. Tillsammans tvingas de fly för sina liv, men utöver de till synes oövervinnerliga utomjordingarna riskerar de också slitas isär av inre konflikter.
Jag gillar att Steven Spielberg vill berätta från en familjs perspektiv och inte blanda in det globala perspektivet med en president som ständigt blir informerad om världsläget och hjälten är en expert som "råkar" hamna i händelsernas centrum. Det känns lite mer äkta, mer fokus på skräckkänslan när man kommer karaktärerna så nära. För även om engagemanget för familjen Ferrier aldrig når skyhöga höjder så gillar jag ändå den ganska pissiga relation Tom Cruise har till sina barn.
Dakota Fanning var ju under den här tiden helt fantastisk och tog barnskådespel till en helt ny nivå. Det är fader-dotter relationen som verkligen är kärnan i den här berättelsen och det tycker jag de lyckas väldigt bra med. Tompa och Fanning fungerar utmärkt, men däremot är sonen en katastrofal karaktär som inte bara beter sig oerhört märkligt - skådespelet från Justin Chatwin är på gränsen till värdelöst.
Nu är jag väldigt svag för apocalyptiska filmer och utomjordingar så tematiken förblindar mig förmodligen för brister andra ser tydligare. Den är absolut inget mästerverk, men effekterna är oerhört snygga, spänningen (speciellt i källaren) är påtaglig genom hela filmen, den dystra tonen tilltalar mig och nu ska jag svära i kyrkan här - jag gillade slutet.
Slutet lämnar rum för eftertanke och det passar in i den uppgivna och mörka stämning som genomsyrat filmen, det föredrar jag istället för att stryka tittaren medhårs och lämna en med en nöjd känsla.
Visst är det en medioker film på många sätt, jag ser det också och det finns så mycket Steven Spielberg hade kunnat finslipa, men Tom Cruise i en visuellt enastående undergångsfilm där mörkret och hopplösheten får ta plats - jag är svag för den.