Flashback bygger pepparkakshus!
2017-03-31, 20:11
Medlem
NirvanAs avatar
Lion

Slumdog Millionaire snubben är tillbaka som en adopterad vilsen person som söker sina rötter i hemlandet...Initialt ett bra budskap med filmen, adopterade är rotlösa etc... men sen märkte man av judens finger i filmen i några scener i slutet. Filmen var rätt känsloladdad men jag blev inte så tagen som jag trodde att jag skulle bli

3/5
Citera
2017-03-31, 21:21
Medlem
Deer Hunter

En film som man väl måste klassas som krigsfilm men som lika mycket handlar om livet i en amerikansk småstad. Den inledande timmen följer vi en grupp vanliga amerikaner några dagar innan tre utav dem ska delta i Vietnamkriget. Det finns en specifik episod som är cirka 20 minuter lång där en fest skildras och redan där står det klart att det inte kommer vara en typisk krigsfilm utan att det är vardagslivet som står i fokus. Denna del av filmen fungerar ypperligt och som tittare känner jag mig verkligen hemma i denna miljö och deras umgängeskrets trots att personerna som skildras lever liv som verkligen skiljer sig från mitt.

Det dröjer över 60 minuter innan vi får se ett vapen och när protagonisterna väl dras in i kriget kastas de rikt in i infernot utan mjukstart. Detta framstår som lite märkligt eftersom man som tittare är van vid dom obligatoriska scenerna med skrikig kommendant på något läger, samt kallprat soldater emellan i diverse transporter, innan kriget drar igång. Här kastas man istället rakt in i händelsernas centrum. Detta grepp visar sig vara mycket effektivt därför att kontrasten mellan stillheten i småstaden och infernot i Vietnam blir oerhört stark. Det är egentligen bara ett fåtal scener som skildrar kriget, men dom scenerna gör såpass stort intryck att det inte behövs mer.

Snart nog flyttas fokus tillbaka till livet i den amerikanska småstaden och snart står det klart att kriget har förändrat allt, både för människorna som åkte till Vietnam men också för samhället som helhet. Detta skildras på ett subtilt och tankeväckande sätt och resultatet blir oerhört gripande.

En stor anledning till att denna film fungerar så bra som den gör är att R. Deniro, C. Walken och M. Streep gör magiska insatser men regin är i princip felfri så det är förvånande att regissören bara lyckades producera en fullträff i sin karrär. Nu har jag iofs inte sett hans andra filmer men det verkar ingen annan heller ha gjort så man får anta att de inte håller samma klass som denna.

Slutligt omdöme; Mycket bra.
Citera
2017-03-31, 21:22
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: War of the Worlds (2005) | 🌑🌑🌑🌕🌕 |

Baserat på H. G. Wells klassiska sci-fi novell om en storskalig utomjordisk invasion av jorden och den efterföljande kampen för mänsklighetens överlevnad. Här får vi följa den ensamstående pappan Ray Ferrier som precis tagit emot sina två barn över helgen när invasionen inleds. Tillsammans tvingas de fly för sina liv, men utöver de till synes oövervinnerliga utomjordingarna riskerar de också slitas isär av inre konflikter.

Jag gillar att Steven Spielberg vill berätta från en familjs perspektiv och inte blanda in det globala perspektivet med en president som ständigt blir informerad om världsläget och hjälten är en expert som "råkar" hamna i händelsernas centrum. Det känns lite mer äkta, mer fokus på skräckkänslan när man kommer karaktärerna så nära. För även om engagemanget för familjen Ferrier aldrig når skyhöga höjder så gillar jag ändå den ganska pissiga relation Tom Cruise har till sina barn.

Dakota Fanning var ju under den här tiden helt fantastisk och tog barnskådespel till en helt ny nivå. Det är fader-dotter relationen som verkligen är kärnan i den här berättelsen och det tycker jag de lyckas väldigt bra med. Tompa och Fanning fungerar utmärkt, men däremot är sonen en katastrofal karaktär som inte bara beter sig oerhört märkligt - skådespelet från Justin Chatwin är på gränsen till värdelöst.

Nu är jag väldigt svag för apocalyptiska filmer och utomjordingar så tematiken förblindar mig förmodligen för brister andra ser tydligare. Den är absolut inget mästerverk, men effekterna är oerhört snygga, spänningen (speciellt i källaren) är påtaglig genom hela filmen, den dystra tonen tilltalar mig och nu ska jag svära i kyrkan här - jag gillade slutet.

Slutet lämnar rum för eftertanke och det passar in i den uppgivna och mörka stämning som genomsyrat filmen, det föredrar jag istället för att stryka tittaren medhårs och lämna en med en nöjd känsla.

Visst är det en medioker film på många sätt, jag ser det också och det finns så mycket Steven Spielberg hade kunnat finslipa, men Tom Cruise i en visuellt enastående undergångsfilm där mörkret och hopplösheten får ta plats - jag är svag för den.
Citera
2017-03-31, 22:42
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Deer Hunter

En film som man väl måste klassas som krigsfilm men som lika mycket handlar om livet i en amerikansk småstad. Den inledande timmen följer vi en grupp vanliga amerikaner några dagar innan tre utav dem ska delta i Vietnamkriget. Det finns en specifik episod som är cirka 20 minuter lång där en fest skildras och redan där står det klart att det inte kommer vara en typisk krigsfilm utan att det är vardagslivet som står i fokus. Denna del av filmen fungerar ypperligt och som tittare känner jag mig verkligen hemma i denna miljö och deras umgängeskrets trots att personerna som skildras lever liv som verkligen skiljer sig från mitt.

Det dröjer över 60 minuter innan vi får se ett vapen och när protagonisterna väl dras in i kriget kastas de rikt in i infernot utan mjukstart. Detta framstår som lite märkligt eftersom man som tittare är van vid dom obligatoriska scenerna med skrikig kommendant på något läger, samt kallprat soldater emellan i diverse transporter, innan kriget drar igång. Här kastas man istället rakt in i händelsernas centrum. Detta grepp visar sig vara mycket effektivt därför att kontrasten mellan stillheten i småstaden och infernot i Vietnam blir oerhört stark. Det är egentligen bara ett fåtal scener som skildrar kriget, men dom scenerna gör såpass stort intryck att det inte behövs mer.

Snart nog flyttas fokus tillbaka till livet i den amerikanska småstaden och snart står det klart att kriget har förändrat allt, både för människorna som åkte till Vietnam men också för samhället som helhet. Detta skildras på ett subtilt och tankeväckande sätt och resultatet blir oerhört gripande.

En stor anledning till att denna film fungerar så bra som den gör är att R. Deniro, C. Walken och M. Streep gör magiska insatser men regin är i princip felfri så det är förvånande att regissören bara lyckades producera en fullträff i sin karrär. Nu har jag iofs inte sett hans andra filmer men det verkar ingen annan heller ha gjort så man får anta att de inte håller samma klass som denna.

Kul att den gick hem! Tycker också att filmens stora styrka är hur den korta men ack så intensiva krigsskildringen verkligen påverkar karaktärerna efteråt. Effekten blir så pass mycket större när vi har fått spendera en timma på att lära känna de olika personerna. Är också sjukt svag för de där jaktscenerna uppe på berget. Gränsar nästan till naturporr med musiken och fotot.

Kan försiktigt rekommendera Heaven's Gate av Cimino som har en måhända träigare cast än rådjursjägaren men är snäppet bättre som hantverk och har ett snyggare foto. Dock är den ganska lång...
Citera
2017-03-31, 23:30
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Deer Hunter

Världens bästa film i mitt tycke. Du har rätt i att Michael Cimino aldrig ens kom nära Deer Hunter med sina andra filmer. Jag har recenserat Thunderbolt and Lightfoot i den här tråden. 2/5. Men Deer Hunter är ett odiskutabelt mästerverk.
Citera
2017-03-31, 23:50
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
Men Deer Hunter är ett odiskutabelt mästerverk.

Nja. Onödigt, snudd på olidligt, utdragen. Den har ett par scener som är riktigt bra, men helhetsmässigt så är den bara ganska seg. Enligt mig, då.
Citera
2017-04-01, 00:51
Medlem
Geomeisters avatar
Steve Jobs (2015): http://www.imdb.com/title/tt2080374/?ref_=nv_sr_1

Hade jag varit mitt 15 åriga jag hade jag antagligen varit uttråkad utöver mitt sinne med denna film. Speciellt i starten. Det är egentligen bara lååååånga dialoger efter varandra. Fick lite Gilomre Girls känsla av det hela. Scenerna i filmen känns mestdels väldigt lika förutom att karaktärerna åldras.

Men.. Jag är inte 15 år längre och när filmen var klar kunde jag se många positiva poänger med filmen. Upplägget av filmen lär vara unikt. Det här är ingen vanlig skildring ifrån födelse till döden av en känd person. Det ligger mer tanke bakom det.

Det var inte riktigt min typ av dialoger, men att speciellt Michael Fassbender gjorde ett bra jobb är det inget snack om. Tycker det var kul och se Seth Rogen i en seriös roll också. Jeff Daniels är kanske den minst frekvente av alla karaktärer i filmen, men gillade nog honom bäst på en personlig nivå.

Jag skrattade till några gånger, men det här är tveklöst en vuxen film. Det som är snyggt berättat och genomtänkt är inget många yngre bryr sig om skulle jag tro. Det här är så långt ifrån en flamsig Seth Rogen komedi eller en Marvel-film man kan komma.

Är du intresserad av Steve Jobs, särskilt 80-90-tal, kan denna vara något. Är du en filmnörd som är intresserad av hur man gör/kan göra film kan denna film också vara något, men det är inget jag spontant rekommenderar till gemene man. Underhållningsvärdet i denna film är rätt lågt även om den är välgjord på många sätt och vis.

Betyg? 3 / 5
Citera
2017-04-01, 02:46
Medlem
NirvanAs avatar
Brimstone

En film som har en hel del likheter med "The Witch" när det gäller old world och new world, kristen fanatism, familjekonstellationerna etc och detta som något positivt. Denna var dock än mer mörk och rå, inte ens barn skonas från det allra hemska och våldsammaste. Guy Pearce i en riktigt vidrig karaktär och han gör det bra tycker jag, även de kvinnliga huvudrollerna. Den unga 15-åriga damen kommer bli en riktig pärla om nåt år - det såg man redan nu. Se den!

4/5
Senast redigerad av NirvanA 2017-04-01 kl. 02:48.
Citera
2017-04-01, 03:57
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Nja. Onödigt, snudd på olidligt, utdragen. Den har ett par scener som är riktigt bra, men helhetsmässigt så är den bara ganska seg. Enligt mig, då.

Odiskutabelt var kanske väl kaxigt av mig att fastslå. Men i min bok är den det. Första halvan med bröllopet som dem flesta tycker är segt och utdraget älskar jag varje minut av. Den vänskapen de har, och vilket idylliskt liv de bygger upp som sen förstås raseras av kriget. Karaktärerna är alla mångbottnade men Michael står ut som en oerhört komplex man som man aldrig riktigt vet hur han tänker, och förstås suveränt spelad av Robert De Niro.
Citera
2017-04-01, 07:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
The Eagle.

Channing Tatum som Romersk soldat tar med sig en slav och åker till England för att hämta hem en symbol som tillhört hans far. Sedan träffar dom ett gäng grönmålade bastarder och allt blir knepigt.
Tja, mycket mer än så var det inte. Riktigt usel film

1/5

Verkligt usel. De som gjort den kan inte veta något om romarriket. De ville bara använda det som tjusig backdrop.
Citera
2017-04-01, 14:28
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0077991/?ref_=fn_al_tt_1

The Night Nurse (1971). Ska föreställa en skräckfilm. Prudence, en ung, vacker kvinna, börjar arbeta som privatsköterska hos en äldre dam - en före detta operadiva. I huset finns också en medelålders dam vid namn Clara, som är något slags allt-i-allo. Clara är från början mycket fientligt inställd mot Prudence, som misstänker att det är något som inte står rätt till i huset - och att det är därför Clara inte vill ha någon utomstående där. Bygger på den gamla uttjatade idén att...

Nej, det här var en besvikelse. Jag hade väntat mig någon mycket mer spännande hemlighet i huset; detta var mer bisarrt än skrammande. Jag ger så mycket som tre stjärnor enbart p.g.a. bra skådespel.

3/10
Senast redigerad av Merwinna 2017-04-01 kl. 14:36.
Citera
2017-04-01, 16:07
Medlem
Geomeisters avatar
Biloxi Blues (1988): http://www.imdb.com/title/tt0094746/?ref_=nm_flmg_act_100

Hur många "lumpen / krigsfilmer" finns det inte nu? Det är svårt att hosta upp något helt originellt och visst syns det på denna film. Har man sett en handfull andra filmer är det mycket man känner igen. Dock brukar tiden i lumpen endast vara ett försprång till något annat. Här är det hela filmen.

Filmen består av relativt få olika scener, men det är mycket som händer i varje scen. Jag kan inte påstå att jag känner igen många skådisar i denna film, men gillar samtliga. Filmen fångar verkligen känslan av att ligga i lumpen. Det är inte för nattsvart som vissa filmer och inte för överdrivet heller (okej, vissa saker är på gränsen). Många filmer fokuserar på någon karaktär och resten är mindre roller. Här har vi en huvudkaraktär, men flera andra är med nästan lika mycket eller får åtminstone riktiga roller. Inte bara där för enstaka detaljer. Precis som det är att ligga i lumpen. Fokuset handlar inte om en soldat, en vän eller jobbig jävel. Det handlar om alla.

Christoper Walken gör en bra tolkning, men olikt Full Metal Jacket är det mer fokus på grabbarna i luckan än på deras befäl. På många sätt känns denna film mer likt något ifrån 1970-talet än 1988... Vilket är ett bra betyg. Jag tycker den åldrats otroligt bra. Inga överdrivna prestationer eller dåtida "snygga effekter" som ser löjligt ut idag.

Precis vad jag behövde en grå dag som denna. Rekommenderas starkt!

Betyg? 3,5 - 4 / 5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in