2019-06-27, 06:36
Medlem
PsychoChillers avatar
Pet Sematary (2019)

Efter besvikelsen IT var förväntningarna på den senaste King-adaptionen i botten. Varför vet jag inte, filmerna har inte mer än så gemensamt och jag gillade ju Starry Eyes. Men ibland är det kul att ha fel och Pet Sematary är faktiskt en riktigt bra skräckfilm. Den fokuserar på krypande skräck och det övernaturliga känns mer King än modernt bananas, det är lite schysst gore och Jeté Laurence är en fröjd att skåda. Slutet är tillfredsställande och börjar efter typ två tredjedelar istället för att balla ur dom sista tio. 3/5, möjligen 4/5.
Citera
2019-06-27, 13:44
Bannlyst
Oceans 8 (2018)

Filmen var inte så bra, filmen kändes mer onödig och händelselös. Jag gillar att Rihanna var med i filmen. Men var filmen bra? Nej anser jag.

4/10
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2019-06-27 kl. 14:01.
Citera
2019-06-27, 14:22
The miracle worker 1962

Historien om hur en döv//blind flicka får hjälp av en synskadad kvinna att försöka lära sig kommunicera och förstå världen.

Gripande drama som är verklighetsbaserat. Eftersom jag själv jobbar med människor med olika ”funktionsvariationef” eller vad fan det nu kallas nu för tiden.

Var denna film väldigt träffande. Förstår frustrationen men ändå envisheten och viljan att försöka nå fram. Samt när man känner att man äntligen lyckas hitta kommunikationen och skapa ett band.

Där också tyvärr familjen i många fall kan förstöra enbart med deras närvaro.

Väldigt bra framförande av Anna bancroft och patty duke i huvudrollerna. Right in the feels som man säger

9/10 snudd på fullpott faktiskt
Citera
2019-06-27, 16:04
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Pet Sematary (2019)

Efter besvikelsen IT var förväntningarna på den senaste King-adaptionen i botten. Varför vet jag inte, filmerna har inte mer än så gemensamt och jag gillade ju Starry Eyes. Men ibland är det kul att ha fel och Pet Sematary är faktiskt en riktigt bra skräckfilm. Den fokuserar på krypande skräck och det övernaturliga känns mer King än modernt bananas, det är lite schysst gore och Jeté Laurence är en fröjd att skåda. Slutet är tillfredsställande och börjar efter typ två tredjedelar istället för att balla ur dom sista tio. 3/5, möjligen 4/5.

Trevligt! Har sett fram emot Pet Sematary främst för att jag blev helt såld på Starry Eyes, kul att se om regissörerna fortfarande har det i sig.
Citera
2019-06-27, 22:18
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: The Odd Couple (1968) | 🌑🌑🌑🌗🌕 |

Efter att ha blivit lämnad av sin fru vandrar Felix på New Yorks gator förtvivlad över vad han ska ta sig till. Efter ett par självmordsförsök hamnar han till slut hos sin kompis Oscar som låter han stanna där. Men den tjänsten ångrar han snart när det uppdagas att de är ett väldigt omaka par.

Det var ju lite mörkare undertoner än jag trodde på förhand från den här klassiska komedin. Inledningen tar oss med på en mörk resa där en deprimerad man överväger självmord och sen måste hans kompisar göra allt för att trösta honom, så han inte försöker hoppa ut genom fönstret igen. Det lättar upp dock och blir en mer renodlad komedi. I slutändan är det en fin blandning av humor och allvar med en touch av tragik inbakat.

De hade gjort en film tillsammans tidigare men det här var starten på Jack Lemmons och Walter Matthaus livslånga partnerskap som resulterade i tio filmer och många av dem med samma intrig - två griniga gubbar som absolut inte står ut med varandra och är i ständig fejd. De perfektade deras mungnabb redan i den här filmen - dialogen är kvick och träffsäker, och framförallt rolig.

Att se Oscars sunkställe - där kylskåpet gärna får vara trasigt och potatischips kastas hejvilt över pokerbordet - förvandlas till en närmast steril zon av Felix som har tvångssyndrom över städning är rätt underbart att se. För Oscar börjar snabbt hata Felixs beteende och revolterar (till exempel genom att kasta linguine på väggen). De två har en oslagbar kemi.

Det märks att det är baserat på en teaterpjäs för ibland blir det väldigt långa tagningar inne i lägenheten. Jag hade gärna sett mer av New York, vi får några snygga tagningar inne på en stadium bland annat där lite mer handling kunde ha utspelats för att ge filmen mera andrum.

Några av skämten är förlegade men det mesta håller upp och är roligt även idag. Ska jag se komedi så behöver det finnas med lager av allvar också, den här filmen levererar definitivt. Den är så ärlig på något sätt, den har värme. Man känner för Felix och även för Oscar trots att han får svårare att tolerera sin maniska vän. För i grund och botten gillar de och behöver varandra.
Citera
2019-06-28, 00:37
Medlem
Killing Gunther (2017)

Snubbe samlar ihop ett gäng för att likvidera en ökänd yrkesmördare...

Filmad som en mockumentary, högljudd och gapig men bitvis halvrolig...

Betyg: 2/ 5
Citera
2019-06-28, 01:10
Medlem
Kirk.Douglass avatar
3 kvinnor (2018)

Jafar Panahis senaste (iranska) film handlar om en skådespelerska som mottager en mobilfilm från en ung kvinna som verkar begå självmord för att hon inte får gå på scenskola (och bli skådespelerska) för sin familj och fästman. Tillsammans med Panahi beger hon sig till den lilla bergsbyn i norra Iran där flickan bor för att reda ut saken, men byborna verkar inte vara så villiga att hjälpa till.

En slags metafilm då många i filmen spelar sig själva, bl.a. Panahi och den kvinnliga skådespelerskan. Det tar ett tag för filmen att börjar röra på sig, men den fascinerar ändå från start till slut. Intressant att få inblick i en väldigt konservativ del av iransk kultur och sen kan man fråga sig hur mycket som är p.g.a. islamskt inflytande. Personligen tror jag inte det hade varit så mycket bättre även om byborna varit ateister; hederskultur hade existerar där ändå.

Även noterade jag att den hederskultur som finns i byn, ses som en anomali och väcker avsmak hos intellektuella urbana iranier från Teheran likt Panahi och skådespelerskan. Samma hederskultur som numera finns överallt i Sverige och således är det inte "the best and the brightest" som har dessa vanföreställningar om heder och det är just dessa som det bor drösvis av i Sverige. Not sending their best.

Det torra bergslandskapet i kombination med de isolerade byarna (och byborna) förde tankarna till Panahis landsman Kiarostamis många filmer. 3 kvinnor var en vacker film och hans bästa sen Rött guld (2003).

Betyg: 3/5
Citera
2019-06-28, 02:18
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The ring (1952)

Om en mexikansk boxares problem i Los Angeles

Någon sorts samhällskritik om hur illa mexikaner behandlas, eller nåt sånt.

Nja, det här är väl inget som jag, en vit man, kan se problemet med.
2+/5
Citera
2019-06-28, 02:25
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Öga för öga
En av mina favoritfilmer med Sally Field in en av hennes bästa roller!
Citera
2019-06-28, 07:51
Bannlyst
Star Wars: The Last Jedi (2017)

Jag tycker att filmen var halvdan, inte någonting märkvärdigt. Lite slö och trist. Ibland fann jag spänningen i den.

6/10
Citera
2019-06-28, 11:03
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Pet Sematary (2019)

Kul att den var något att ha! remakes på klassiker är jag alltid oerhört skeptisk till, men denna ska jag se!
Citera
2019-06-28, 11:13
Bannlyst
Man Bites Dog (1992)

"En film man skulle se innan man dör" läste jag av någon förut, tydligen bannad i många länder.
En ganska underhållande fransk film om en seriemördare som har ett filmcrew med sig som dokumenterar hans dåd.

Alltid haft svårt för franska filmer, men gillade den här och var rätt rolig ibland då mördaren är helt skev.
Fick mig att skratta till ett antal gånger.

6.5/10

https://www.imdb.com/title/tt0103905/?ref_=tttr_tr_tt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in