SSF:
The Odd Couple (1968) | 🌑🌑🌑🌗🌕 |
Efter att ha blivit lämnad av sin fru vandrar Felix på New Yorks gator förtvivlad över vad han ska ta sig till. Efter ett par självmordsförsök hamnar han till slut hos sin kompis Oscar som låter han stanna där. Men den tjänsten ångrar han snart när det uppdagas att de är ett väldigt omaka par.
Det var ju lite mörkare undertoner än jag trodde på förhand från den här klassiska komedin. Inledningen tar oss med på en mörk resa där en deprimerad man överväger självmord och sen måste hans kompisar göra allt för att trösta honom, så han inte försöker hoppa ut genom fönstret igen. Det lättar upp dock och blir en mer renodlad komedi. I slutändan är det en fin blandning av humor och allvar med en touch av tragik inbakat.
De hade gjort en film tillsammans tidigare men det här var starten på Jack Lemmons och Walter Matthaus livslånga partnerskap som resulterade i tio filmer och många av dem med samma intrig - två griniga gubbar som absolut inte står ut med varandra och är i ständig fejd. De perfektade deras mungnabb redan i den här filmen - dialogen är kvick och träffsäker, och framförallt rolig.
Att se Oscars sunkställe - där kylskåpet gärna får vara trasigt och potatischips kastas hejvilt över pokerbordet - förvandlas till en närmast steril zon av Felix som har tvångssyndrom över städning är rätt underbart att se. För Oscar börjar snabbt hata Felixs beteende och revolterar (till exempel genom att kasta linguine på väggen). De två har en oslagbar kemi.
Det märks att det är baserat på en teaterpjäs för ibland blir det väldigt långa tagningar inne i lägenheten. Jag hade gärna sett mer av New York, vi får några snygga tagningar inne på en stadium bland annat där lite mer handling kunde ha utspelats för att ge filmen mera andrum.
Några av skämten är förlegade men det mesta håller upp och är roligt även idag. Ska jag se komedi så behöver det finnas med lager av allvar också, den här filmen levererar definitivt. Den är så ärlig på något sätt, den har värme. Man känner för Felix och även för Oscar trots att han får svårare att tolerera sin maniska vän. För i grund och botten gillar de och behöver varandra.