Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-15, 18:21
  #42097
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Den där är verkligen svinbra. Det är ett genidrag att låta tittaren uppleva livet från protagonistens förstapersonsperspektiv för det känns verkligen klaustrofobiskt och obehagligt och därför kan man sympatisera med honom hela vägen.

Speciellt scenen när dem syr igen hans andra öga och man får se det från hans perspektiv när han skriker och får panik över att bli ännu mer instängd. Snacka om klaustrofobi.
Citera
2016-10-15, 18:25
  #42098
Medlem
"The program" En film om Lance armstrong´s doping karriär. Helt ok. 7 av 10. Den var lite för fragmentarisk för att ges full pott.Men en lysande huvudrollsprestation!
Citera
2016-10-15, 20:31
  #42099
Medlem
Krigen

Dansk dramafilm där danska soldater i Afghanistan står i fokus. Krigen är dock inte någon renodlad krigsfilm av amerikansk sort där själva stridandet står i fokus utan det är snarare ett karaktärsdrama med stark fokus på moraliska frågor och rent praktiska problem som uppstår p.g.a. soldatlivet.

Rent stilistiskt är filmen mycket lik Dogmefilmerna. Handhållen kamera föredras och musik används sparsmakat (eller inte alls? jag kan inte komma ihåg att jag hörde någon musik i denna filmen). I en av de få actionscenerna fungerar kameran enkom som förmedlare av soldaternas snäva perspektiv. Några överblicksbilder av heroiska soldatinsatser eller långa eldstrider bjuds vi aldrig på utan den centrala stridsscenen är bara ett enda stort kaos där karaktärerna och deras reaktioner och känslor fortsatt står i fokus.

På grund av att regissörens arbete känns väldigt typiskt danskt, och att kriget bara fungerar som språngbräda för att introducera moraliska problem, har vänner av Vinterberg, Bier eller den danska krigsdokumentären Armadillo mer att hämta här än vänner av t.ex. Platoon.

Enligt mig är detta en av fjolårets absolut bästa filmer och i min egna ranking av Ocarskandidaterna sparkar den Son of Sauls stjärt utan några som helst svårigheter.
Citera
2016-10-15, 21:03
  #42100
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Deepwater Horizon (2016) | 🌑🌑🌕🌕🌕 |

Verklighetsbaserad (känns som jag skriver det i varje recension jag skriver nuförtiden) om oljeplattformen Deepwater Horizon som - trots att det var världens största och modernaste rigg - exploderade år 2010 och orsakade en av historiens största oljespill. Men även människoliv spilldes, av dem 126 ombord kom inte alla hem igen. det här är historien om hur girighet från mångmiljardföretaget BP gick före säkerhet och resulterade i katastrof.

Han börjar få ner dem här amerikanska hjältehistorierna till en konst nu, regissören Peter Berg. Återigen teamar han upp med Mark Wahlberg i huvudrollen - precis som i Lone Survivor (2013) och kommande Patriots Day (2017) om bostonbombningarna. Med den här filmen går han överstyr med klyschorna i mitt tycke. Det är hjältemodigt visst, Mark Wahlberg har också fått ner det till en konst att porträttera en vanlig amerikan som reser sig upp till hjälte, men den mänskliga aspekten blir för mig aldrig trovärdig. Det är för stereotypiska karaktärer och alla utför ta mig fan hjältedåd var och varannan minut. Förutom John Malkovich då som spelar en sliskig BP-chef och som får stå för filmens skurk, tyvärr försvinner han väl mycket mot slutet för han var intressant.

Fotot imponerar inte. Jag blev trött på -kameran över nåns axel- perspektivet och det överdrivna skakandet direkt när explosionerna började. Kände mig aldrig som jag var mitt inne i kaoset utan blev bara irriterad på det kaotiska filmandet. Extrema inzoomningar på karaktärerna förstörde också. Sen hängde jag aldrig direkt med på vad som hände där nere på havsbotten när dem skulle visa hur trycket byggdes upp och slutligen anläggningen gav vika. Mörkt, grumligt och bara otydligt, bättre animation hade önskats.

Men jag gick in och förväntade mig underhållning i två timmar och det fick jag också. Svulstig katastroffilm där hjältar föddes och liv tragiskt gick förlorade. Hyllningen till människorna går fram. Känslan efteråt är dock tom och det är ingen film jag tänker se om, däremot ser jag fram emot Patriots Day för nästa socker-rush som säkerligen snabbt kommer avta. Det är den typen film och gott så.
Citera
2016-10-15, 22:39
  #42101
Medlem
PsychoChillers avatar
The Lord of the Rings: The Return of the King (2003) (Blu-Ray Extended Edition)

3/5. Motivering i spoiler.

Citera
2016-10-15, 22:58
  #42102
Medlem
Elementarts avatar
Now You See Me 2. http://www.imdb.com/title/tt3110958/

Jag gillade inte den första filmen särskilt mycket och den här filmen var mycket segare än den första. Lizzy Caplans roll funkade inte och det var alldeles för många små-tricks med i filmen som bara fanns där för att det skulle se coolt ut kände jag. Men Daniel Radcliffe var ganska skön.

Betyg: 2/5
Citera
2016-10-16, 01:00
  #42103
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
The Wicked (2013)

Den fick väldigt lågt betyg på IMDb, under en 4:a, men jag håller inte med dem, det var en ganska bra film och den var lite spännande, visst var kanske effekterna inte alltid så bra, men filmen är bra med lite halvtaskigt skådespel dock.

6/10
Citera
2016-10-16, 09:21
  #42104
Medlem
Samizdats avatar
Alien (1979)

En klassiker jag faktiskt aldrig sett tidigare. Sigourney Weaver i en biroll som blir en huvudroll. Skräck och sci-fi i en lyckad symbios. Långsam, men inte ointressant, uppbyggnad och en del detaljer som åtminstone inte jag såg komma (#937 och en viss besättningsmedlem). Ruskigt kort recension men jag känner att jag inte har så mycket att säga som förmodligen inte redan har sagts. Trots allt en väldigt uppskattad och välkänd film.

8/10
Citera
2016-10-16, 09:32
  #42105
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
The Wicked (2013)

Den fick väldigt lågt betyg på IMDb, under en 4:a, men jag håller inte med dem, det var en ganska bra film och den var lite spännande, visst var kanske effekterna inte alltid så bra, men filmen är bra med lite halvtaskigt skådespel dock.

6/10

Vad handlade den om då?
Citera
2016-10-16, 10:16
  #42106
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad handlade den om då?
Ungdomar som kollar upp en myt om en häxa som sägs festa loss på barn.


Själv såg jag både Room (2015) och The Hills Have Eyes (1977) igår.

Room var fantastisk på alla sätt och vis, Brie Larson förtjänt av sin Oscar.

The Hills Have Eyes gillade jag också, alltid varit svag för Craven. Riktigt intressant dokumentär som bonus, ca 1 h. Om Craven i allmänhet och denna film i synnerhet. Uppföljaren från 1984 är däremot toksågad på IMDb, till skillnad från första, så vet inte om jag vågar mig på den. De båda remakes av ettan och tvåan är väl ok, så får väl ändå se originaltvåan med någon dag.
Citera
2016-10-16, 10:31
  #42107
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emma80
Ungdomar som kollar upp en myt om en häxa som sägs festa loss på barn.


Själv såg jag både Room (2015) och The Hills Have Eyes (1977) igår.

Room var fantastisk på alla sätt och vis, Brie Larson förtjänt av sin Oscar.

The Hills Have Eyes gillade jag också, alltid varit svag för Craven. Riktigt intressant dokumentär som bonus, ca 1 h. Om Craven i allmänhet och denna film i synnerhet. Uppföljaren från 1984 är däremot toksågad på IMDb, till skillnad från första, så vet inte om jag vågar mig på den. De båda remakes av ettan och tvåan är väl ok, så får väl ändå se originaltvåan med någon dag.

Tack. Men jag tycker att Iwanna... borde kunna skriva ut den informationen själv, som du skrev nu, i sina recensioner! Annars ger de ju ingenting! OK - inget för mig alltså, jag gillar inte filmer om häxor, och i synnerhet inte amerikanska filmer om amerikanska häxor! Inte heller är jag speciellt förtjust i filmer om ungdomsgäng, om de inte är väldigt bra på andra sätt förstås. Jag identifierar mig lättare med en medelålders person som i t.ex. "The Changeling" eller ett par som är i alla fall i 30-årsåldern när de flyttar in i spökhuset!

...och "Room" handlar om..?
Citera
2016-10-16, 10:38
  #42108
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tack. Men jag tycker att Iwanna... borde kunna skriva ut den informationen själv, som du skrev nu, i sina recensioner! Annars ger de ju ingenting! OK - inget för mig alltså, jag gillar inte filmer om häxor, och i synnerhet inte amerikanska filmer om amerikanska häxor! Inte heller är jag speciellt förtjust i filmer om ungdomsgäng, om de inte är väldigt bra på andra sätt förstås. Jag identifierar mig lättare med en medelålders person som i t.ex. "The Changeling" eller ett par som är i alla fall i 30-årsåldern när de flyttar in i spökhuset!

...och "Room" handlar om..?

Men sluta dryga dig och slå på en pilsnerfilm istället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback