SSF:
It (2017) | 🌑🌑🌑🌑🌕 |
Det är något speciellt med den lilla staden Derry. Genom historien har den regelbundet drabbats av mystiska hemskheter som lämnat drivor med döda. Och nu, sommaren 1989, verkar det ha återvänt när flera barn plötsligt börjar försvinna. Bill och hans kompisgäng sammansvetsas av deras enskilda möten med en ondskefull clown som spelar på deras största rädslor. Tillsammans bestämmer de sig för att döda det.
Blev jag rädd? Njä. Men det säger ingenting om filmens skrämselfaktor för rädsla är subjektivt, det var gott om personer i biosalongen som hoppade rejält och verkade ha ett järngrepp om armstödet. Helt oberörd var jag definitivt inte under de läskiga scenerna utan jag kände obehaget jag också. Men som skräckfilm, för mig, skrämde den inte mycket. Bill Skarsgård som Pennywise gör en fantastisk, krypande obehaglig, insats - de gånger han får agera utan specialeffekter, för CGI'n håller inte måttet och överanvänds.
De gör ett mästerfullt jobb med att bygga upp hela sju huvudkaraktärer så man känner för var och en när något hemskt drabbar dem. The Losers club - sju mobbade ungar som upplever sin värsta, och bästa, sommar i livet. Man måste bara älska dem! Alla har en distinkt personlighet och kemin i gruppen är underbar, snabbpratande Richie lockar fram skratt var femte minut. Kul att Bill stammar också - stamning fungerar sällan på film men här stör man sig inte, det är bara ett karaktärsdrag. Sophia Lillis som Beverly gör den mest minnesvärda skådespelarinsatsen och hennes utstrålning visar vilken stjärna hon kommer bli i framtiden.
Filmen känns ibland stressad. Det vittnar till dels om att den ständigt var underhållande och tiden bara flög iväg (och också att jag precis läst boken och tänkte på hur mycket de skippade), men man listar ut hur scenerna är uppbyggda och när det läskiga ska komma. Regin är annars mycket bra. Man sjunker in i deras värld, det underbara 80-talet med musiken (en låt av XTC används perfekt) och Street Fighter i arkadhallen.
Jag hade höga förväntningar och de infriades! Inte perfekt men det är bara detaljer i slutändan. Det här är ett episkt äventyr som roar, skrämmer och chockerar.