Citat:
En lustig slump att jag började se Thunderbolt and Lightfoot i förrgår men blev för trött och såg klart den igår.
Thunderbolt and Lightfoot (1974)
Någon Deerhunter är det som sagt inte. Men om man tar den för vad den är så är den inte så dum. Det är en lättsam kriminalkomedi men för att vara det så är den ovanligt välgjord, mycket mer lågmäld och har också en lite mer sorglig och melankolisk sida. Jag finner inget som är dåligt med den här filmen om man bortser från vissa lite ologiska saker (var i helvete fick de luftvärnskanonen ifrån?) men det tycker jag man kan göra lite enklare i en komedi, samt att slutet är lite vagt och obegripligt men det kan ha berott på att jag var trött båda kvällarna jag såg på den och att jag missade nån detalj som gav en förklaring för vad som hände.
Kortfattat om handlingen. Thunderbolt (Clint Eastwood) och Lightfoot (Jeff Bridges) är två kriminella som träffas av en slump och slår sig ihop för att driva omkring planlöst på landsbygden i stulna bilar. Lightfoot är den yngre och oerfarne som vill lära sig, Thunderbolt är den äldre som motvilligt ställer upp eftersom han behöver hjälp då han jagas av skurkar från sitt förflutna.
Det som är bra med filmen är ett fantastiskt foto på underbara naturmiljöer, amerikansk landsbygd och småstäder. Varje gång de stannar för att rasta och snacka lite är det vid något otroligt massivt berg eller en underbart vacker sjö och sådär. Det är mycket skön roadmoviekänsla och att den är lite återhållsam med både action och komedi för att vara nån slags actionkomedi uppskattar jag också. Den är även ganska oväntad och inte helt förutsägbar på ungefär samma sätt som amerikanska 70-talsfilmer typ Easy Rider ofta är. Även om jag inte riktigt förstod slutet (jag har i efterhand kommit på en rimlig förklaring) så gillar jag det för att det var lite annorlunda och oförutsägbart.
Jag älskar ju såna här lite långsamma filmer med snyggt foto nästan oavsett vad de handlar om, så trots att den inte når upp till Deer Hunter är den väl värd att se om man tar den för vad den är.