Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-20, 17:16
  #601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Så nå varför tycker du då alltså att just det kvinnliga könet
inte ska ha hand om allt som ...
"perceived methodological rigor, exactitude, and objectivity".???

menar du seriöst att just kvinnor inte är är tillräckligt metodiska, exakta, objektiva eller stringenta?

Ja metodisk datainsamling (statistik) visar det den visar, att vi har en obalans ov olika sort inom olika områden gällande män och kvinnor....den visar däremot INTE att detta skulle orsakas av hormoner. Det är helt och hållet ditt m.fl teoritiserande. Dvs icke exakta eller objektiva för den delen ( specifikt i ditt fall) teorier..

Vänligen fatta detta.
Du frågade vad poängen var med att kvinnor hade högre verbal förmåga och män matematisk. Jag svarade att vi förväntar oss att fler kvinnor söker sig till de mjuka vetenskaperna dvs de områden som inte är lika matematiska utan just mer verbala.

Jag menar att de flesta inte är smarta nog att jobba som forskare, särskilt inom de mer matematiska fälten, men av de kvinnor och mön som är det kommer deras lite skilda begåvningsprofil göra att de tenderar att söker sig till lite olika fält. Det finns som du vet ett stort överlapp men slå ihop dettamed att det finns fler riktigt intelligenta män så förväntar vi oss inte 50/50 bland exempelvis fysiker, matematiker och nationalekonomer. Du behöver inte bygga en halmgubbe av det.
Citera
2017-01-20, 18:29
  #602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Du frågade vad poängen var med att kvinnor hade högre verbal förmåga och män matematisk. Jag svarade att vi förväntar oss att fler kvinnor söker sig till de mjuka vetenskaperna dvs de områden som inte är lika matematiska utan just mer verbala.

Jag menar att de flesta inte är smarta nog att jobba som forskare, särskilt inom de mer matematiska fälten, men av de kvinnor och mön som är det kommer deras lite skilda begåvningsprofil göra att de tenderar att söker sig till lite olika fält. Det finns som du vet ett stort överlapp men slå ihop dettamed att det finns fler riktigt intelligenta män så förväntar vi oss inte 50/50 bland exempelvis fysiker, matematiker och nationalekonomer. Du behöver inte bygga en halmgubbe av det.


nej då begrep du inte mycket av mitt svar...
jag frågade vad är poängen med att säga att anledningen till att män får högre resultat på test X ( du pratade om STEAM området)
är att de har högre spatial förmåga? när kvinnor ex. har högre verbal förmåga och detta borde rendera dem motsvarande övertag på test X. och även så inom STEAM området.
Sience är betydligt mer än spatial förmåga ex.
Matte är mer än spatial förmåga, kan lova dig att samma logik som hanterar spårkbegåvning även är vad vi jobbar med inom matematik. Språk är ett slags logisk mönster av ganska samma sort som matematik. Du sätter dessa två som varandras motpoler hela tiden, jag sätter dem tätt intill.
De flesta områden vi människor verkar har behov av en mix av olika förmågor så denna lilla bevisade skillnad mellan män och kvinnors hjärnor borde i ett endast biologisk vinkel inte spela den roll du så gärna vill ha den till....fattar du?

Och ja man behöver självklart ha hög intelligens för att bedriva forskning, men man behöver också ha en rad andra kvalifikationer OCH tid, OCH möjlighet, OCH plats, OCH support etc.
Och de skillnader du idag ser i Sverige eller i övriga världen handlar inte om den lilla skillnaden i spatial förmåga/ verbal dito i våra hjärnor utan det handlar om helt andra saker.
Citera
2017-01-20, 19:22
  #603
Medlem
Pansarveckets avatar
STEAM-området?

Jag tror faktiskt inte att du ens bryr dig om fakta bara du får rabbla på....
Citera
2017-01-20, 19:57
  #604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
STEAM-området?

Jag tror faktiskt inte att du ens bryr dig om fakta bara du får rabbla på....

STEM förstås..bara jag som skriver för fort...

science, technology, engineering and maths
Citera
2017-01-20, 20:00
  #605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
nej då begrep du inte mycket av mitt svar...
jag frågade vad är poängen med att säga att anledningen till att män får högre resultat på test X ( du pratade om STEAM området)
är att de har högre spatial förmåga? när kvinnor ex. har högre verbal förmåga och detta borde rendera dem motsvarande övertag på test X. och även så inom STEAM området.
Sience är betydligt mer än spatial förmåga ex.
Matte är mer än spatial förmåga, kan lova dig att samma logik som hanterar spårkbegåvning även är vad vi jobbar med inom matematik. Språk är ett slags logisk mönster av ganska samma sort som matematik. Du sätter dessa två som varandras motpoler hela tiden, jag sätter dem tätt intill.
De flesta områden vi människor verkar har behov av en mix av olika förmågor så denna lilla bevisade skillnad mellan män och kvinnors hjärnor borde i ett endast biologisk vinkel inte spela den roll du så gärna vill ha den till....fattar du?
Spatial förmåga är korrelerat med framgång inom STEM och mä tenderar att ha bättre spatial förmåga än kvinnor. Denna skillnad verkar delvis vara medfödd enligt reviewn från 2016 ovan. Då så jag ALLT ANNAT LIKA förväntar vi oss fler män inom STEM. Om vi också lägger till att det går 2 män på varje kvinna som har en iq på 130 förväntar vi oss ALLT ANNAT LIKA fler manliga forskare där.

När man gör ntelligenstest skiljer de på matematisk och verbal och de predicera framgång inom respektive område olika bra.

The Sticking Point: Why Men Still Outnumber Women in Science där har en forskare som ger en bra förklaring. Tycker du hans resonemang verkar vettigt?
__________________
Senast redigerad av Oantastlig 2017-01-20 kl. 20:03.
Citera
2017-01-20, 20:21
  #606
Medlem
Disciplinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Spatial förmåga är korrelerat med framgång inom STEAM och mä tenderar att ha bättre spatial förmåga än kvinnor. Denna skillnad verkar delvis vara medfödd enligt reviewn från 2016 ovan. Då så jag ALLT ANNAT LIKA förväntar vi oss fler män inom STEAM. Om vi också lägger till att det går 2 män på varje kvinna som har en iq på 130 förväntar vi oss ALLT ANNAT LIKA fler manliga forskare där.

När man gör ntelligenstest skiljer de på matematisk och verbal och de predicera framgång inom respektive område olika bra.

The Sticking Point: Why Men Still Outnumber Women in Science där har en forskare som ger en bra förklaring. Tycker du hans resonemang verkar vettigt?
Fast skillnaderna är ju i själva verket inte i närheten av så stora som du vill påskina. Ingen seriös forskare kommer att säga dig att det går två män på varje kvinna med en IQ över 130.

Sedan finns det ju uppmätta skillnader i en rad specifika egenskaper, där vissa säkert kan sägas vara indikatorer på akademisk framgång. Fast att selektera säg "spatial förmåga" och säga att det därför måste vara så att män är mer framgångsrika inom säg matematik, är inte ett speciellt vetenskapligt tillvägagångssätt. Då kan jag lika gärna titta på grundskolebetyg i matematik och säga "egentligen borde vi se fler kvinnor än män i matematiken".
__________________
Senast redigerad av Disciplina 2017-01-20 kl. 20:24.
Citera
2017-01-20, 22:15
  #607
Medlem
Gamlings avatar
Min erfarenhet är att det inte finns någon som helst skillnad mellan män och kvinnor i fallenhet! Jag skulle möjligtvis, av egen erfarenhet, (som inte alls är vetenskapligt grundad) kunna tro att det finns en viss skevhet i fördelningen kvinnor/män kontra algebra/analys! Detta gäller bara mina observationer av lärare där vi hade en ganska jämn könsfördelning. Fördelningen bland studenterna var så skev att det inte går att dra några slutsatser överhuvudtaget!

En annan erfarenhet från mina grundstudier är att kvinnliga lärare är mer måna om att informationen har "landat" hos auditoriet än vad män är!

Som vanligt är det nog så som det brukar; variationen inom populationen är mycket större än variationen mellan de olika populationerna!
Citera
2017-01-20, 22:25
  #608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Spatial förmåga är korrelerat med framgång inom STEM och mä tenderar att ha bättre spatial förmåga än kvinnor. Denna skillnad verkar delvis vara medfödd enligt reviewn från 2016 ovan. Då så jag ALLT ANNAT LIKA förväntar vi oss fler män inom STEM. Om vi också lägger till att det går 2 män på varje kvinna som har en iq på 130 förväntar vi oss ALLT ANNAT LIKA fler manliga forskare där.

När man gör ntelligenstest skiljer de på matematisk och verbal och de predicera framgång inom respektive område olika bra.

The Sticking Point: Why Men Still Outnumber Women in Science där har en forskare som ger en bra förklaring. Tycker du hans resonemang verkar vettigt?

Alldels för lång artikel kl 22 en fredag.

Kontentan av hela denna debatt, där vi skiljer oss är att du:

Menar att biologiska skillnader ( hormoner, sptiala skillnader, IQ nivåer och testosteron etc) är anledningen till att vi har den verklighet vi har idag gällande andelen kivnnor/ män som jobbar som forskare eller STEM på olika nivåer ex.

Jag menar att du har en rad andra aneldningar..

1) Skillnader i maktbalans i världen som förvägrar många kvinnor ens att få studera.
2) Normer som hindrar kvinnor att satsa på dessa områden och de som gör det kan möta rejält motstånd som en del kvinnor inte orkar leva med, eller inte få samma support som dito män. Alltså hoppar de av i större grad än män som inte bemöts med dessa fördomar.
3) Normer som gör att kivnnor har avsevärt svårare balansera ansträngande karriärer med familjeliv, något som män har klart lättare få till, eftersom! där sitter män som du själv ex. och anser att frugan/ flickvännen bara ska ta hela ansvaret.

Hade världen fungerat så som du verkar mena att den gör...endast biologi styr allt. så hade du haft 90% kvinnor som vinnare av världens alla pulitizer priser och litt. priser...
men det har du inte, eftersom ja samma villkor gäller för män inom dessa områden som för STEM området, alltå slår itne detta lilla övertag som kivnnor har inom verbalitet igenom.

Hade världen fungerat så som jag och feminismen vill att den ska göra...dvs att inga normer eller motstånd mot kvinnor funnits inom dessa områden och en lika fördelning av ansvar av barn och hem, dvs även kivnnor kan hitta män som ger dem möjlighet satsa, så hade du sett en betydligt större andel kvinnor ta plats inom STEM. Kvinnor har kanske itne tagit över eller ens varit exakt lika många, men vi hade inte varit så få som vi är idag över hela världen eller i väst.

Att sitta och ständigt mala om biologi och motsäga alla andra förklaringar är helt enkelt inte speciellt seriöst eller logiskt hållbart.
Citera
2017-01-21, 03:26
  #609
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Alldels för lång artikel kl 22 en fredag.

Kontentan av hela denna debatt, där vi skiljer oss är att du:

Menar att biologiska skillnader ( hormoner, sptiala skillnader, IQ nivåer och testosteron etc) är anledningen till att vi har den verklighet vi har idag gällande andelen kivnnor/ män som jobbar som forskare eller STEM på olika nivåer ex.

Jag menar att du har en rad andra aneldningar..

1) Skillnader i maktbalans i världen som förvägrar många kvinnor ens att få studera.
2) Normer som hindrar kvinnor att satsa på dessa områden och de som gör det kan möta rejält motstånd som en del kvinnor inte orkar leva med, eller inte få samma support som dito män. Alltså hoppar de av i större grad än män som inte bemöts med dessa fördomar.
3) Normer som gör att kivnnor har avsevärt svårare balansera ansträngande karriärer med familjeliv, något som män har klart lättare få till, eftersom! där sitter män som du själv ex. och anser att frugan/ flickvännen bara ska ta hela ansvaret.

Hade världen fungerat så som du verkar mena att den gör...endast biologi styr allt. så hade du haft 90% kvinnor som vinnare av världens alla pulitizer priser och litt. priser...
men det har du inte, eftersom ja samma villkor gäller för män inom dessa områden som för STEM området, alltå slår itne detta lilla övertag som kivnnor har inom verbalitet igenom.

Hade världen fungerat så som jag och feminismen vill att den ska göra...dvs att inga normer eller motstånd mot kvinnor funnits inom dessa områden och en lika fördelning av ansvar av barn och hem, dvs även kivnnor kan hitta män som ger dem möjlighet satsa, så hade du sett en betydligt större andel kvinnor ta plats inom STEM. Kvinnor har kanske itne tagit över eller ens varit exakt lika många, men vi hade inte varit så få som vi är idag över hela världen eller i väst.

Att sitta och ständigt mala om biologi och motsäga alla andra förklaringar är helt enkelt inte speciellt seriöst eller logiskt hållbart.
Skillnaden är att den ena av er kan visa "die papieren bitte" och få medhåll av andra debattanter, medan du hävdar att det finns enhörningar, patriarkat, gremlins, men kan inte visa något av det och hävdar att din förklaring är bättre.

När tar det slut egentligen?
Citat:
När världen fungerat så som jag och feminismen vill att den ska göra...dvs att inga normer eller motstånd mot kvinnor funnits

Förstår du inte själv att det faktiskt är totalt världsherravälde du förespråkar, men inte för alla kvinnor. Bara de rättänkande feministerna i din egen klan.

Det är inte bara biologi som styr och det påstår ingen. Vad man påstår här är att det finns biologiska skillnader som visar sig bland annat på det här viset. Det råder närmast konsensus om detta. Vad bråkar du om?
Citera
2017-01-21, 12:10
  #610
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Alldels för lång artikel kl 22 en fredag.

Kontentan av hela denna debatt, där vi skiljer oss är att du:

Menar att biologiska skillnader ( hormoner, sptiala skillnader, IQ nivåer och testosteron etc) är anledningen till att vi har den verklighet vi har idag gällande andelen kivnnor/ män som jobbar som forskare eller STEM på olika nivåer ex.

Jag menar att du har en rad andra aneldningar..

1) Skillnader i maktbalans i världen som förvägrar många kvinnor ens att få studera.
2) Normer som hindrar kvinnor att satsa på dessa områden och de som gör det kan möta rejält motstånd som en del kvinnor inte orkar leva med, eller inte få samma support som dito män. Alltså hoppar de av i större grad än män som inte bemöts med dessa fördomar.
3) Normer som gör att kivnnor har avsevärt svårare balansera ansträngande karriärer med familjeliv, något som män har klart lättare få till, eftersom! där sitter män som du själv ex. och anser att frugan/ flickvännen bara ska ta hela ansvaret.

Hade världen fungerat så som du verkar mena att den gör...endast biologi styr allt. så hade du haft 90% kvinnor som vinnare av världens alla pulitizer priser och litt. priser...
men det har du inte, eftersom ja samma villkor gäller för män inom dessa områden som för STEM området, alltå slår itne detta lilla övertag som kivnnor har inom verbalitet igenom.

Hade världen fungerat så som jag och feminismen vill att den ska göra...dvs att inga normer eller motstånd mot kvinnor funnits inom dessa områden och en lika fördelning av ansvar av barn och hem, dvs även kivnnor kan hitta män som ger dem möjlighet satsa, så hade du sett en betydligt större andel kvinnor ta plats inom STEM. Kvinnor har kanske itne tagit över eller ens varit exakt lika många, men vi hade inte varit så få som vi är idag över hela världen eller i väst.

Att sitta och ständigt mala om biologi och motsäga alla andra förklaringar är helt enkelt inte speciellt seriöst eller logiskt hållbart.

Om vi tar Sverige som utgångspunkt. Varför är ff kvinnor kraftigt underrepresenterade inom STEM?
Är det fortfarande normer som gör att kvinnor inte väljer att verka inom ett område där det går att göra karriär, bra inkomst, spännande arbete och där det dessutom är väldigt lätt för kvinnor att ta plats genom kvotering till utbildningar, kampanjer och där man inte gör skillnad på manliga och kvinnliga kollegor.
Citera
2017-01-21, 13:34
  #611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel
Om vi tar Sverige som utgångspunkt. Varför är ff kvinnor kraftigt underrepresenterade inom STEM?
Är det fortfarande normer som gör att kvinnor inte väljer att verka inom ett område där det går att göra karriär, bra inkomst, spännande arbete och där det dessutom är väldigt lätt för kvinnor att ta plats genom kvotering till utbildningar, kampanjer och där man inte gör skillnad på manliga och kvinnliga kollegor.

Vet du att kvinnor är kraftigt underrep. inom svenskt STEM?

Om så nu skulle vara fallet, så sitter jag självklart inte med några fakta kring exakt varför.
Har inte läst någon studie kring just svenska förhållanden.

Men du kan få min gissning.
ja normer, samt att även om det kanske kan verka jämställt och lika villkor på ytan så behvöer det inte vara det under ytan. Som kivnna kan det vara mycket svårt komma in i "manliga" gäng/ kotterier (motsatsen kan säkert vara lika svårt) och ju högre upp du kommer inom olika områden dessto mer är du i behov av att ingå i ett sammanhang som ger dig support, och detta lär nog gälla specifikt inom STEM.
Citera
2017-01-21, 15:19
  #612
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Men du kan få min gissning.
Oh, what a shocker!
Citat:
ja normer, samt att även om det kanske kan verka jämställt och lika villkor på ytan så behvöer det inte vara det under ytan. Som kivnna kan det vara mycket svårt komma in i "manliga" gäng/ kotterier (motsatsen kan säkert vara lika svårt) och ju högre upp du kommer inom olika områden dessto mer är du i behov av att ingå i ett sammanhang som ger dig support, och detta lär nog gälla specifikt inom STEM.
Absolut! Som när en jävla raketforskare tvingades gråtandes be om ursäkt i TV till alla kvinnor för att han hade begått det oerhörda brottet "ful skjorta".

Fula skjortor är ett stort hinder för kvinnor tydligen, i klass med dessa tak gjorda i glas som finns överallt.

Vi måste anstränga oss mer för att strö rosenblad och diamanter på röda mattan så att ni feminister känner er välkomna!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback