Citat:
Ursprungligen postat av
13L0WJ013
Djävulen är Guds antagonist.
Med andra ord så ger djävulen gud fingret och tycker att gud kan köra upp sina regler där solen inte skiner.
Ok. Om JAG bryter mot guds regler så ska jag straffas med att hamna i helvetet med djävulen och djävulen kommer straffa mig för att JAG har brutit mot guds regler.
Fantasifoster..
Tankevurpa så det stänker om det!
OM det finns en gud så förtjänar han/hon att brinna i helvetet då gud är en riktigt sadistisk jävel som känner ingen skam och djävulen kommer ju givetvis att straffa gud något så in i helvete.
Straffa mig? Äh lägg av! Djävulen diggar ju mig, varför skulle djävulen straffa mig för att även jag ger gud fingret?
edit: Tilläg, mina barn är inte döpta och kommer enligt bibeln brinna i all evighet oavsett vad dom gör med sina liv. Lite stänk av vatten på pannan förhindrar detta. Störtlöjligt.
Diskutera
Du ger en version av vad du tror kristendomen går ut på och kallar den kristna tron för en tankevurpa. Sätt dig in i saker och ting först.
Du gör en halmgubbe av kristendomen. Du lägger en väldig vikt vid djävulen. Som kristen tänker jag inte på djävulen alls. Djävulen är ingen för mig. Jag bekräftar bara djävulen som makt om jag skulle mena att han straffar de som inte råkar vara kristna.
I evangelierna finns faktiskt en berättelse om just det här du tror vara Kristus budskap. En kvinna kommer och ber Jesus om att driva ut en demon ur hennes dotter. Jesus ber bara helt sonika henne att gå hem och se att dottern inte är besatt. Gott så. Barnen står nära Gud, de brinner inte i nåt helvete. Jesus tillkänna ger detta.
Dina barn kan ingen sia om, döpta eller ej. De är ute på sin resa och gör sina dåliga och bra val och Gud hatar inte dem, tvärtom. Dopet är en symbolisk rit att bli upptagen i den kristna gemenskapen, inte någon genväg eller fribiljett till himmeln. Även som döpt frestas man till synd. Att nå himmelriket är en vidare kamp.
Din bild av något svavelosande brinnande helvete är fördomsfullt och ger en extrem bild av en kristendom som få känner igen sig i.