2019-07-23, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Vi är en organism. Ingen kommer undan. Folk kommer och går. Tidsresenärer och hela baletten.
Religioner och sånt är fasad. Det hade räckt med Jesus. Vi försöker driva ett samhälle här
Likt boskap.

Folk jobbar överallt. Robotar. Du är ensam.
De får vara. De är bättre.

Allt ut och in.
Vad hjälper Jesus nu? När jag är så usel.

Mig kan du inte hjälpa mer. Bara slå ne

Ett öppet sinne avlägsnar inte smärtan men den gör det lättare att bära. Den som inte ser en mening tappar ofta fotfästet och kan falla i depression. Meningslösheten är nog en av våra värsta fiender. Att finns en mening med livet tror jag är livsavgörande för*välbefinnandet.
Citera
2019-07-23, 01:22
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agapius
Bibeln rådgiver människan ett liv till det bättre. Därför ser vi många människor som har varit kriminella, beroende eller ilskna förändras kollosalt. De skapar en större medvetenhet. Hur kan det vara ont? Det är inte den som ligger bakom de som var onda, utan vi som tolkar den efter tycke.

Att skapa en medvetenhet berör kärnan i allt det som mänskligheten strävar efter och alla stora religioner URSPRUNGLIGEN handlade om. Svårt att förstå det eftersom den religion vi möter och ser idag består av ritualer, regler, doktriner, gamla dogmer och att vi ska vända oss utåt för att finna Guds samtycke. Det har blivit till en stor del intellektuella konstruktioner, tankemönster som inte har något med andligheten att göra. Andlighet är inte intellektuellt som denna värld vill få oss att tro utan en produkt från vårt inre, den rena medvetenheten.
Människor i allmänhet har inte förstått det här utan skapade något själva utifrån tycke.. tänkande och smak. Därför i mitt tycke felfungerar religonerna till stor del och skjutsar in oss i rädslan och stärker våran tänkande värld som resulterar våran tolkning utav livet.

För de som följer en ytlig livsfilosofin är det naturligtvis svårt att tänka i dessa banor. De ser inget djup och gör skillnad mellan händelser som är ”bra för mig” och de som är ”dåliga”. Helheten är dock mer än det man kan se på ytan, mer än summan av dess delar, mer än det som ditt liv eller världen innehåller. Du som vet med dig att du förmodligen lever i en föreställning att allt ska vara som du önskar, annars är det fel, tror du verkligen att livet till sin utformning är bristfälligt och låter dig kasta bort livet på meningslösa händelser eller någon som orsakar lidande utan anledning? Är du osäker kan du fundera på när du senast dömde någon annan eller en situation. När du gjorde det, har du funderat på vad du egentligen visste? Ja, förmodligen fastnade du i ett resonemang att det skulle var si eller så och var det inte det så var det fel. Du ställde dig över livet och trodde du visste mer och nog ödslade du energi på ett negativt utspel.

Vi dömer det vi inte kan förstå eftersom vi inte ser helheten, och därför dömer felaktigt. Det leder till en vånda för alla de domar vi fällt över oss själva, andra och livet. Det finns ingen sinnesfrid i det och det är vår felaktiga varseblivning som orsakar det. För att se och förstå en annan värld, en mer sann sådan, måste vi förändra vårt närmande till oss själva och det vi möter i form av medmänniskor och olika händelser i livet. Börja med att tänka bortom den första tanken och undvik att döma. Dömandet i sig blockerar dig från att upptäcka sanningen bakom. Var ödmjuk och inse att du oftast inte förstår vad livet vill berätta för dig om du enbart uppehåller dig vid en ytlig världsåskådning. En sådan leder oftast till förhastade slutsatser grundade på snabbt uppblossade känslor, som fångar dig i en karusell som snurrar allt snabbare, till sist kan du inte kliva av.

Vad du än säger och tycker så är Bibeln och Kristendomen skapade av onda människor och alla som i alla tider använt Kristendomen är onda. Därmed satan, alltså människorna då Gud och Jesus inte finns eller har funnits.

Det som sägs och påstås i Bibeln är bara trams och påhitt. Finns ingen mening med att ta det seriöst på något sätt. Som sagt så är det i vilket fall ondska.

Jag tycker det känns som att du börjar driva off-topic i tråden.
Citera
2019-07-23, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vad du än säger och tycker så är Bibeln och Kristendomen skapade av onda människor och alla som i alla tider använt Kristendomen är onda. Därmed satan, alltså människorna då Gud och Jesus inte finns eller har funnits.

Det som sägs och påstås i Bibeln är bara trams och påhitt. Finns ingen mening med att ta det seriöst på något sätt. Som sagt så är det i vilket fall ondska.

Jag tycker det känns som att du börjar driva off-topic i tråden.

Ja, jag är överens med din känsla om att jag börjar bli off topic. Back to it. Hur tror du att människor började att vara onda?
Citera
2019-07-23, 01:34
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ett öppet sinne avlägsnar inte smärtan men den gör det lättare att bära. Den som inte ser en mening tappar ofta fotfästet och kan falla i depression. Meningslösheten är nog en av våra värsta fiender. Att finns en mening med livet tror jag är livsavgörande för*välbefinnandet.
Känns som jag är helt ensam här. Fast jag är med folk på samma "fysiska" villkor. Fan för mig.
Ju mer jag tror jag lär mig.
Desto klokare jag tror mig bli. Desto mindre blir jag.
Mer sårbar.
Svårare angripen.
Tack. Klart jag inte har nån mening annat än att vara ett dåligt varnande exempel.

På hur man inte ska vara. Hur man blir olycklig. Från början.

Alltid nåt.
Över och ut.
Citera
2019-07-23, 09:44
Syndafallet är en briljant lärdom som är högaktuell idag men jag tror många missar poängen. Det är inte brottet i sig utan det vi stal som omöjliggör att vi kan vara en del av paradiset. Vi ådrog oss en egenskap där vi, ofrivilligt eller ej, orsakar förändring som gör att evigheten inte kan bestå. Det är ett konstaterande av en universal dynamik som konsumerar rådande strukturer när det subjektiva överkommer det objektiva.

Vår kultur är ett solklart exempel på detta syndafall där vår empiri och objektivitet inte längre kan hålla oss enade. Detta för att ideologin ätit av äpplet och nu låter deras subjektiva uppfattning om godhet och ondska definiera kulturen och forma empirin. Därmed förverkas folkets naturliga plats i helheten och den kunskap som tidigare höll oss samman är nu vad som leder till vårt sönderfall.

Satan känns inte direkt relevant i sammanhanget utan det är snarare att det skapas ett helvete på jorden när vi ger Djävulen och Gud ett ansikte.
Citera
2019-07-23, 11:42
Medlem
Citat:
Känns som jag är helt ensam här. Fast jag är med folk på samma "fysiska" villkor. Fan för mig.
Mer sårbar.
Svårare angripen.
Tack. Klart jag inte har nån mening annat än att vara ett dåligt varnande exempel.

Alltid nåt.
Över och ut.

Jag känner din frustration i din text. Allt har sin tid. Det finns en tid för allt som sker på jorden. En tid att födas och en tid att dö. En tid att plantera och en tid att rycka upp, en tid att döda och en tid att läka. En tid att riva ner och en tid att bygga upp. En tid att gråta och en tid att skratta. En tid att sörja och en tid att dansa. En tid att kasta bort stenar och en tid att samla ihop stenar, en tid att omfamna och en tid att inte omfamna. En tid att leta och en tid att sluta leta. En tid att spara och en tid att kasta. En tid att riva sönder och en tid att sy ihop. En tid att tiga och en tid att tala. En tid att älska och en tid att hata. En tid för krig, en tid för fred. Desto större kunskap desto större smärta, desto större vishet desto större frustration.
Citera
2019-07-23, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LearningToFry
Jag har inga problem att ta till mig filosofin och poesin i bibeln, men jag behöver inte tro på Gud för det. Ungefär som jag kan njuta av Star Wars-filmerna utan att känna mig tvungen att börja be till Yoda.

Om någon vill be till Yoda har jag inget emot det. Om någon vill be till Jesus har jag inget emot det heller, så länge de inte tvingar mig till det med hot om helvetet... en bra superhjälte ska man inte behöva hota människor att gilla.

Ingen har lyckats övertyga mig om fördelarna med att vara kristen. Det kan inte vara nyttigt att begränsa sig till bara en bok, en ganska dålig bok dessutom.

Hur gärna människor vill tro det så är deras mekanistiska världsåskådning omöjlig. Men det betyder inte att man ordagrant behöver tro på skapelseberättelsen i Bibeln heller. Jag tycker det räcker fullständigt med vissheten att det finns en intelligens i allt, även i den evolution som vi, djur och natur genomgått och genomgår. Den går säkerligen att inte förstå intellektuellt sett och det är inte särskilt lyckat att benämna den "Gud" heller. Då sker lätt en sammankoppling med begrepp och uppfattningar som människan själv skapat under århundraden som är långt från "sanningen" och enbart en prägling av ett traditionellt ego (vårt falska*jag som alltid söker svaren utåt i en ytlig föreställningsvärld och dess existens bygger på separation och fruktan). Vårt falska jag, egot som i min tro är den här världens ondska. Visst har en evolution ägt rum men det ter sig oerhört långsökt att det inte skulle finnas en intelligens med i spelet.
Citera
2019-07-23, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cultura
Syndafallet är en briljant lärdom som är högaktuell idag men jag tror många missar poängen. Det är inte brottet i sig utan det vi stal som omöjliggör att vi kan vara en del av paradiset. Vi ådrog oss en egenskap där vi, ofrivilligt eller ej, orsakar förändring som gör att evigheten inte kan bestå. Det är ett konstaterande av en universal dynamik som konsumerar rådande strukturer när det subjektiva överkommer det objektiva.

Vår kultur är ett solklart exempel på detta syndafall där vår empiri och objektivitet inte längre kan hålla oss enade. Detta för att ideologin ätit av äpplet och nu låter deras subjektiva uppfattning om godhet och ondska definiera kulturen och forma empirin. Därmed förverkas folkets naturliga plats i helheten och den kunskap som tidigare höll oss samman är nu vad som leder till vårt sönderfall.

Satan känns inte direkt relevant i sammanhanget utan det är snarare att det skapas ett helvete på jorden när vi ger Djävulen och Gud ett ansikte.

Precis så känner jag. Man ska inte ge ett ansikte på gud eller satan, men man behöver inse vad som är anledningen till negativitet inuti sig. Kolla inåt och aldrig utåt.

Alla känner till Adam och Eva i Gamla Testamentet. Moderna människor lägger ingen större vikt vid sådana berättelser. Men detta var en intressant liknelse som faktiskt berättade om mänsklighetens medvetandeevolution. I korthet: Adam och Eva levde i Paradiset. Det senare är en benämning på den tid då människan inte identifierade sig med sinnet utan levde i enhetskänsla med alla och Gud, inget ego med andra ord. Så frestade ormen, Eva åt frukten, och så även Adam, och i och med detta uppstod det falska egot som bygger på separation och rädsla. Därmed upphörde människans paradisliknande tillvaro och sedan dess har människan uppträtt ungefär som i våra dagar. Egots existens bygger på illusionen om separation från Gud, vilket är omöjligt eftersom allt uppkommer ur den medvetenhet som är Gud.

Den galna människan har skapat fantastiska ting och vetenskapen har nått stora höjder. Samtidigt färgas framstegen av det mänskliga sinnets dysfunktion. Människan har sedan urminnes tider haft ihjäl varandra men idag förfogar man över medel som gör det allt effektivare. För tusen år sedan slog man ihjäl precis som under 1900-talet. Skälen är de samma - krig, makthunger, girighet, rädsla som kan blomma ut i form av religiösa och ideologiska skäl, pengar och andra begär. Under 1900-talet förfinades metoderna, se på första världskriget hur den nya tekniken lyckades ha ihjäl miljontals människor och vansinnet kretsade kring lite mark. Därefter har galenskapen eskalerat i andra världskriget och andra krig, folkmord i naziregimens spår, miljoner dödade under kommunismen i Sovjetunionen, folkmord i Kambodja, Rwanda, den forna Jugoslavien och mängder med andra platser. Människan har haft ihjäl kanske 2-300 miljoner medmänniskor på 100 år och det pga.*Av djup omedvetenhet. Per definition galenskap.. ondska, satan.

Den kollektiva dysfunktionen, omedvetenheten orsakar även övergrepp på naturen - förstörelse av skogar, hav, floder och luft. Klimatförändringar pågår och det kan anta mått som få anar idag. Djur behandlas som själslösa ting, vandvårdas, jagas och utrotas. Lidandet är således stort och fortgår det okontrollerat kommer det leda till undergång för mänskligheten. Det är milt sagt dystra rader men samtidigt beskriver det ett faktum som också beskriver hur tokigt människan uppträder. Vansinnet beror på denna djupa omedvetenhet och enda möjligheten att bryta utvecklingen är att skapa dess motsats - medvetenhet = andlig utveckling.

Ändå anser de flesta att något måste göras, men inser inte att de ofta ska börja inom sig själva. Dysfunktionen yttrar sig som rädsla, girighet och så vidare, men det är inte det som är själva orsaken. Att bli en bättre människa är en god sak men en sådan förändring kan enbart ske om en medvetandeförändring kommer till stånd. Det är detta som är kärnan i andlig utveckling -*Du blir inte en god person genom att tänka dig fram till det utan du måste upptäcka det inom dig. Det är ett av de högsta skälen till ditt livs utformning. Det yttre betingelserna är det som på sikt skapar insikt och visdom. Det yttre är sekundär, det inre primärt. Andlig utveckling är en själslig mognad som successivt skapar högre medvetenhet. Om man använder religiösa termer skulle man kunna säga att livet är en frälsningsprocess. Människor är därmed olika långt gångna i den utvecklingen och det är naturligtvis också en förutsättning för livets skola. Vi behöver både och tills vidare. Men för att motarbeta denna värld satan så börjar det hemma i vardagsrummet, med dig. För att ände världen vi lever i måste vi alltid börja med oss själva.
Citera
2019-07-23, 12:28
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Jag känner din frustration i din text. Allt har sin tid. Det finns en tid för allt som sker på jorden. En tid att födas och en tid att dö. En tid att plantera och en tid att rycka upp, en tid att döda och en tid att läka. En tid att riva ner och en tid att bygga upp. En tid att gråta och en tid att skratta. En tid att sörja och en tid att dansa. En tid att kasta bort stenar och en tid att samla ihop stenar, en tid att omfamna och en tid att inte omfamna. En tid att leta och en tid att sluta leta. En tid att spara och en tid att kasta. En tid att riva sönder och en tid att sy ihop. En tid att tiga och en tid att tala. En tid att älska och en tid att hata. En tid för krig, en tid för fred. Desto större kunskap desto större smärta, desto större vishet desto större frustration.
Tack. Ska försöka komma ihåg det.

Det känns bättre idag.
Ska försöka ligga lågt.
Citera
2019-07-23, 13:39
Medlem
Citat:
Mer sårbar.
Svårare angripen.

Alltid nåt.
Över och ut.

Du borde räta på din ryggrad och sluta kalla dig själv för en lus. Med Jesus i ryggen kan inte en jävel trycka ner dig. Du är lika ensam här som alla andra.
Citera
2019-07-23, 16:02
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odensnorre
Inte mitt påhitt.

Kan inte ens se en film baserat på det, förlora förståndet vid övernaturlig aktivitet kommer härnäst!
Citera
2019-07-23, 16:12
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dawkins.strumpor
Hur får man Jesus i ryggen?

Inte som dawkins tog rullstolen och åkte hela vägen ner till skärselden.

Du får försöka läsa tidigare inlägg, har beskrivit hur man blir vän med Jesus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in