2017-01-06, 15:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
TS får det att låta som om djävulen är likställd Gud.

Djävulen är bara en skapad varelse som saknar Guds egenskaper. Det är som att likställa en jordnöt med Universum.

Jordnöten som du beskriver är gamla testamentets Satan. En tämligen ointressant bifigur. Men du kan väl inte förneka att Djävulen spelar en mycket viktigare roll inom kristendom och islam? Guds jämlike är han förvisso inte, men helt klart Guds evige motståndare, inte bara en hantlangare som i berättelsen om Job.

Denna dualistiska syn på Gud och Djävulen kommer som så mycket annat inom kristendom och islam från zoroastrismen. Den kristne Djävulen har mer gemensamt med Angra Mainyu (Ahriman) än med judendomens Satan.
Citera
2017-01-06, 16:01
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag plågar inte dom jag inte släpper in hos mig, speciellt inte i evighet. Jag skulle inte ens komma på ett sådant system. Det krävs en speciell ondska för att komma på något sådant.
Jag är även emot människooffer.
Men nu finns det bara två alternativ efter döden. Det ena är himmelen och det andra är helvetet. Det är inte Gud som kommer plåga dig - det är ett resultat av dina egna, högst personliga val. Du får helt enkelt bita i det sura äpplet och - memento mori.
Citera
2017-01-06, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Men nu finns det bara två alternativ efter döden. Det ena är himmelen och det andra är helvetet. Det är inte Gud som kommer plåga dig - det är ett resultat av dina egna, högst personliga val. Du får helt enkelt bita i det sura äpplet och - memento mori.
Återigen, jag kan inte välja vad jag ska tro existerar.
Även om det inte är Gud som plågar mig så kan han stoppa det. Han kan öven hindra hela systemet.
Citera
2017-01-06, 16:06
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Återigen, jag kan inte välja vad jag ska tro existerar.
Även om det inte är Gud som plågar mig så kan han stoppa det. Han kan öven hindra hela systemet.
Varför skulle han göra det för en person som är en gudsförnekare? För att vara snäll mot någon som skiter fullständigt i att han sände sin ende son att dö för dina synders skull? Låt mig gissa - du vill gärna ha och ha, men delar sällan med dig?
Citera
2017-01-06, 16:10
Medlem
Citat:
Men nu finns det bara två alternativ efter döden. Det ena är himmelen och det andra är helvetet.
Nej, det finns bara ETT alternativ efter döden; Alla kommer vi att ruttna i jorden. Själen finns inte, religiöst påhitt.
Döden är det slutet på var mans saga. Det är detta som religiösa har problem med; de kan inte förlika sig med tanken att allt bara tar slut.

Livet är hårt men orättvist - sedan dör man.

-BAK
Citera
2017-01-06, 16:14
Medlem
Citat:
Varför skulle han göra det för en person som är en gudsförnekare? För att vara snäll mot någon som skiter fullständigt i att han sände sin ende son att dö för dina synders skull? Låt mig gissa - du vill gärna ha och ha, men delar sällan med dig?
Jag delar ofta med mig. Vad har det med saken att göra? Jag kan till och med förlåta utan att offra människor. Men du har rätt, jag skiter i att Gud påstås ha offrat sin son. Kanske finns det påståenden inom olika religioner du skiter i?
Jag gillar inte Guds maffiabossattityd. Jag gillar inte utpressning.
Citera
2017-01-06, 16:15
Medlem
Citat:
Varför skulle han? Ska han påtvinga en oönskad förlåtelse på dig? Det vore ju ett övergrepp. Du har en fri vilja och den tänker inte Gud ta ifrån dig. Då vore du ju en slav, inte sant? Du är en fri människa.

Den invändningen har man ju hört tusen gånger, men den står inte i överensstämmelse med vår vanliga praktiska moral. Försöker du inte hindra ett barn som vill leka med dynamit, även om det utgör ett intrång i barnets fria vilja?
Citera
2017-01-06, 16:19
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadAssKid
Nej, det finns bara ETT alternativ efter döden; Alla kommer vi att ruttna i jorden. Själen finns inte, religiöst påhitt.
Döden är det slutet på var mans saga. Det är detta som religiösa har problem med; de kan inte förlika sig med tanken att allt bara tar slut.

Livet är hårt men orättvist - sedan dör man.

-BAK
Kul för dig. Då slipper du oroa dig.
Citera
2017-01-06, 16:21
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Jag delar ofta med mig. Vad har det med saken att göra? Jag kan till och med förlåta utan att offra människor. Men du har rätt, jag skiter i att Gud påstås ha offrat sin son. Kanske finns det påståenden inom olika religioner du skiter i?
Jag gillar inte Guds maffiabossattityd. Jag gillar inte utpressning.
Då är det evig plåga som gäller. Och Han har ju trots allt skapat allt som finns så lite tacksamhet kanske vore på sin plats. Men det är lugnt - du har hela livet på dig att be om förlåtelse och acceptera Jesus.
Citera
2017-01-06, 16:22
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Den invändningen har man ju hört tusen gånger, men den står inte i överensstämmelse med vår vanliga praktiska moral. Försöker du inte hindra ett barn som vill leka med dynamit, även om det utgör ett intrång i barnets fria vilja?
Jo, men ett barn har inte en färdigutvecklad hjärna. Brukar du jämställa barn och vuxna? Tycker du att barn ska dömas till fängelse om de begår brott?

Tycker du att Gud ska tvinga dig att dyrka honom?
Citera
2017-01-06, 16:23
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja, livet är orättvist. Vad trodde du? Att Gud skulle ställa portarna på vid gavel och acceptera gudsförnekare? Det blir gehenna för dig, trist nog.
Det tror jag inte.

Citat:
Vad skulle du säga om en dåre knackade på hemma hos dig, förklarade att du inte existerar och sedan krävde att du skulle ge honom evigt liv, bostad, frid i sinnet och så vidare? Du skulle nog säga nej, eller hur?
Falsk analogi. Jag kan inte knacka på hos gud.
Jag har heller inte krävt evigt liv, bostad, frid i sinnet och så vidare av någon.

Citat:
Däremot skickade Gud sin ende son som fick lida för dina synder. Allt du behöver göra för att bli mottagen i himmelriket är att öppna ditt hjärta för Jesus så går allt bra. Annars är du inte välkommen in till saligheten. Jag förstår att det känns jobbigt att inte få komma in överallt, men så är det.
Det tror jag inte.
Citera
2017-01-06, 16:26
Medlem
Citat:
Då är det evig plåga som gäller. Och Han har ju trots allt skapat allt som finns så lite tacksamhet kanske vore på sin plats. Men det är lugnt - du har hela livet på dig att be om förlåtelse och acceptera Jesus.
Jag tackar (kankse) nör jag får bevis för det du påstår. Mycket borde dock Gud undvikit att skapat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in