2012-09-16, 02:35
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
OK, låt då höra vilka andra perspektiv som konsekvent kan ge produktiva svar som inte faller tillbaks i solipsism eller subjektiva fantasitolkningar?
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Han älskar dig,
jo men visst, varför skulle man annars försöka plöja i betong och asfalt?
Citera
2012-09-16, 02:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Han älskar dig,

Och detta är inte en subjektiv fantasitolkning?
Citera
2012-09-16, 02:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Allegorier ledar ingenvart.
Citera
2012-09-16, 02:51
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och detta är inte en subjektiv fantasitolkning?
Subjektiv. Ja.

Du har aldrig funderat på att tänka i dom banorna?
Citera
2012-09-16, 02:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Subjektiv. Ja.

Du har aldrig funderat på att tänka i dom banorna?

Du har redan frågat mig om detta i förmiddags, tror jag det var. Och du fick ett svar, som iövrigt i olika versioner går genom ett antal tråder du har deltagit i idag.

Det är JAG som börjar bli gammal, med möjlig senilitet runt hörnet. Formodentligen inte du, så skärp dig lite.
Citera
2012-09-16, 03:21
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortis
Den nu avlidne påven Paulus VI sade: "Hela samhället har fallit under djävulens makt Sex och narkotika ger öppningar för Satans
infiltration bland människor. Ett av vår tids stora behov är ett försvar mot den ondska som
vi kallar Djävulen. Vi är alla under ett dolt inflytande. Detta kommer från Satan, denna världens furste, fienden nummer ett". Det var
bara för några år sedan som de som tog ställning mot onda andar blev kritiserade.
De blev inte trodda. Nu är den tiden förbi. Kristna vill ha information om hur man känner igen demonisk kraft.
De vill veta hur man befriar människor från onda andar och hur man håller människor fria från sataniska krafter.
Djävulens bästa försvar har varit att han framgångsrikt bedragit mänskligheten till att tro att han inte existerar
i verkligheten. Om vi sväljer den lögnen bevisar vi bara hur smart han är och hur otroligt naiva vi människor är.
Satan skapades till en ärkeängel, en av de högsta i rang i Guds skapelse. Den här beskrivningen i Hesekie128:14 kan bara tillämpas på en överjordisk varelse, inte en människa som regerade i Tyrus.

En kort presentatiion av Katolska kyrkans tro på Satan.

Påven är enligt mig i ovan skrift helt fel ute. Jag tror att ondskan eller hur det nu ska uttryckas finns inom oss. Vi kan välja att göra gott respektive ont.
Naturligtvis är det påvemakten som implementerat satan i det folkliga sinnet, genom fascistoida grepp ska väl tilläggas.
Citera
2012-09-16, 09:58
Medlem
Citat:
Vad är det då som rubbar stabiliteten hos människan, oavsett karaktär.

Anser också att samvetet är en nyckel ut ur en del låsningar vi har i tanken som människor.

Tror att det är många faktorer som rubbar. Våra värderingar som vi lär oss av våra närmsta och samhället, girighet, avundsjuka, åtrå m.m. är några exempel på ting som har en inverkan på balansen.
Då är frågan varför har vi blivit utrustade med dessa?
Har vi fått dem av Gud för att han ska sätta oss på prov (äpplet i Eden)?
Har vi fått dem av Djävulen för att han på ett enkelt sätt ska kunna manipulera med oss.
Eller har vi fått dem för att vi ska kunna välja och en balans ska kunna uppnås? Vi kan inte uppskatta det goda om inte det onda finns.
Exempel. råkar du slå dig på fingret med en hammare när du spikar så kommer en intensiv smärta som är oumbärlig, den varar i sekunder men känns som en evighet. Lättnaden när smärtan avtar är otroligt skön (nu syftar jag till den intensiva smärtan som avtar, en viss smärta kan vara kvar i sekunder, minuter, timmar eller dagar beroende på hur hårt vi slog oss). Det intressanta är att nästa gång vi spikar kommer vi ihåg smärtan av felslaget och försöker låta bli att slå oss igen men det är ytterst sällan som vi kommer ihåg den njutning som uppstod när smärtan avtog.
Hade vi inte känt smärta vid slaget skulle vi aldrig lära oss att vara försiktiga när vi spikar.
Citera
2012-09-16, 12:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Han älskar dig,

Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Ickesvar, ickesvar. Undvika frågor känns oärligt för mig, hur känns det för er?
Citera
2012-09-16, 13:33
Medlem
Citat:
Ickesvar, ickesvar. Undvika frågor känns oärligt för mig, hur känns det för er?

Kanske satan du känner igen.
Citera
2012-09-16, 13:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt

För min del skulle jag inte vara helt säker på om en möjlig observerat enhörning verkligen skulle vara en autentisk enhörning. Det kunne vara en häst med ett horn klistrat på pannan.

Och jag har för tillfället inte heller någon jungfru till hands för ett enhörnings-test.

Så hur ser en autentisk satan ut? Horn, bockfötter eller med en svart slängkappa. Eller kanske som den buråkrat han ursprungligen var, med en laptop?
Senast redigerad av Bogomil 2012-09-16 kl. 13:47.
Citera
2012-09-16, 14:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt

Se Dissolvant Circumstantia Falsa! Coèuntes, sagittent inimicum meam. Τὸ συμβόλαιον διακονῆτω͟ μ̵ο͝ί̀, ο̕ τ͠ύ̶ρ̨αν͟ν̸ε ͏φ͠λ͏ο͡γ͘ό͢ς!̴ ͘Ἐ̴πιγ͟εν̷η̵θ̴ή̷τ̶ω̴,φ̀̇λ̖̳̋̀̍̾͛̏́͢ό̪͎̞͉͙̗̈ͣ͛̒̆ͩ̄ξ ̳̋̀̄̇ͬ ̧̖͈̺κ̜͗͠α̙̩̗̌ͭͩ̚θ̫̖̮̑ͧ̅̑̇ͤ̚ά̢̜̫͛̂ρ̡̞͉͎̖͕̤̹͆̋̌ͦ͂σ́ͤ ͆͒͑̕ε̥̫̟͚͖͇̟ͦ͆ͥ̔͂̂ω̲͉̺̜̯͈̫͒ͥς̱̪̙͈̯̊̒̌͌̽ͧͯ,̡͕ͬ̌ͨ̎͑ͅ ͧ̐̓͒͏̻͎̱̖͎̮ῥͬ̈́̒ͩό̬̩̹̬̟̘̜ͬ̔̄μ̟̳̝̀͛̅̃̇̑φ̟̟͇͙̉̓̄ͣ̈́ͅα ̹͖̠̉̾ͨ̆̿̎ͣί͂ͮͤ̿̑́α̧̱̬͍̹̤ ̥͙̒̐́φ̛̙̮̃̉ͭ̾λ͎̟̒ο͚̟̟̠̙ͤ̾ͭ̐γ̥͈̪̘͖̼̌ͯͧͨ͐ͨͥί̯̹̩ͯͦ́̈́ͅ ν̨̙̰̘͐ͬͮͅη̯̞̥̲̳̤̉͊̏ͨ̾ͣͤ!̳̳̮̦̝̅̓ͥυ̰̗͚̭ͤ͘σ̯͚̼̘̗̙ͩ̂ͣ̍ ͔άͮ̄̿̌ͪ͏͇͇ν̖̣͉̯͍̮͆̽͟τ̳͓͎͚͔̋ͪͯͧ̀ῳ͚͇̳ͭͤͩ̂̔͒ν͋ͥ̋ͫ͌̐̅ ͙ͅ ̫̫̗̩ͩ́͗́̅ͅπ̧̙͙̟͉̲̮̈́͋̈̂̉̚ῦ̺̜ͬ̐ͥͩρ͑̇ͬ͆ͧ ̧͓͇ͣ̇͌̎ͣκͣ͗͆ἀ̷͖͉̪̔ί̹̤̜̼̣̺̇ ̜͊́̔ͦͦθ̷͕͓̜̈̆̇ε̛ͭͬ̾̎ͩ̃ῖ̯͎̒̊̇̑ͣ̅̂͝ο͚̹̟̟̗̂ͨͨ͆̆͗̿ν͂̉́ ̶ͩ,̨̟͛̏̃ ̟͇̻ἇ̴̬̲͈̝̠̗̻̃͗͌̌̔ ̭̮͔̼̱̻ͪ͛ͬͨͨἐ̢͉͇̠͛ͬͮ́͗π̫͓̥ͥ͡έ̶̲̝̰ͭ̒͌́̌͋φ̦͚̭͈λ̵̮̩̒ͫͅ ̟̦̘̠ε̗̽͆γ͖̪͇̙̝̲̜ͨ͆͌̚̕οͥ͂ͣ҉̟͎̹̤̜͔̼ν̹̟͓̜̭̎ ̡͇̝̠̠͈̽ͧΣ̃҉ό̮̼͐δ̴̻̯̯̇ο̬̫͇͔̠̩͞ͅμ̧̯̜̘͎̠̃α̐,͈̪̺͡ ̰̳ͮ̒̓ͫ͆̈͑ἁ͟μ̵͉̒ͯᾱ̡̲͉̫͌̌ρ̵͔͍̹̜̄ͫ͋͋ͅτ̙̰̫̤̩ͮͩͣ̓ω͙͍͓̑ ̗λ̯̥̮̙͎̹̳ο̩̜͇̃̿ͫ̔ͯͦ̏ύ̠̩̞͌ςͩ͆,̳͈͇̈ͩ̓ͥ̄͂ͮ ̞̬̫͍̣̦͌̄ͧͭε̆͒̂ͦ̆ἰ̶̱̼̹ͤ͋̉̈̄͗ͦς̲͕͕͇͖̎̃ͅ ͎̯͓̰̻͉̯ͯͥͭ̏̓χοῦν θανάτου! Οὐρανία Φλόγωσις!
Agite Tenebrae Abyssi, Ensis Incendens! Et Incendium Caliginis Umbrae Inimicitiae Destructionis Ultionis! Incendant et Me et Eum, Sint Solum Incendentes! Incendium Gehennae! A̛͔̹̳͍̙̘̺ͦ̑̑ͯ͐̾̎͡VE S̶̛ͪͭ̌̔̐ͪ̈́ͤ̚͏̹̼̤͇̰͚͍̻A̛͔̹̳͍̙̘̺ͦ̑̑ͯ͐̾̎͡T̎ͧͭ̎̒̐̋̂ͬͤ̄ ̷̥͎̭̠̱̭̖̹̮́Ȧ̸̷̝̰͈̼͎͇͕̫ͤ̂̈͝N͖̖̦̝̬̝̙͕͗ͤ̕͢͡I̡͎̾̀̊ͤ̂̿ ͙̹̠̘̝ͅS̵̠ͫͮ̒ͭ́ͅ

Oogaboogabooga!
Citera
2012-09-16, 14:33
Medlem
Citat:
Se Dissolvant Circumstantia Falsa! Coèuntes, sagittent inimicum meam. Τὸ συμβόλαιον διακονῆτω͟ μ̵ο͝ί̀, ο̕ τ͠ύ̶ρ̨αν͟ν̸ε ͏φ͠λ͏ο͡γ͘ό͢ς!̴ ͘Ἐ̴πιγ͟εν̷η̵θ̴ή̷τ̶ω̴,φ̀̇λ̖̳̋̀̍̾͛̏́͢ό̪͎̞͉͙̗̈ͣ͛̒̆ͩ̄ξ ̳̋̀̄̇ͬ ̧̖͈̺κ̜͗͠α̙̩̗̌ͭͩ̚θ̫̖̮̑ͧ̅̑̇ͤ̚ά̢̜̫͛̂ρ̡̞͉͎̖͕̤̹͆̋̌ͦ͂σ́ͤ ͆͒͑̕ε̥̫̟͚͖͇̟ͦ͆ͥ̔͂̂ω̲͉̺̜̯͈̫͒ͥς̱̪̙͈̯̊̒̌͌̽ͧͯ,̡͕ͬ̌ͨ̎͑ͅ ͧ̐̓͒͏̻͎̱̖͎̮ῥͬ̈́̒ͩό̬̩̹̬̟̘̜ͬ̔̄μ̟̳̝̀͛̅̃̇̑φ̟̟͇͙̉̓̄ͣ̈́ͅα ̹͖̠̉̾ͨ̆̿̎ͣί͂ͮͤ̿̑́α̧̱̬͍̹̤ ̥͙̒̐́φ̛̙̮̃̉ͭ̾λ͎̟̒ο͚̟̟̠̙ͤ̾ͭ̐γ̥͈̪̘͖̼̌ͯͧͨ͐ͨͥί̯̹̩ͯͦ́̈́ͅ ν̨̙̰̘͐ͬͮͅη̯̞̥̲̳̤̉͊̏ͨ̾ͣͤ!̳̳̮̦̝̅̓ͥυ̰̗͚̭ͤ͘σ̯͚̼̘̗̙ͩ̂ͣ̍ ͔άͮ̄̿̌ͪ͏͇͇ν̖̣͉̯͍̮͆̽͟τ̳͓͎͚͔̋ͪͯͧ̀ῳ͚͇̳ͭͤͩ̂̔͒ν͋ͥ̋ͫ͌̐̅ ͙ͅ ̫̫̗̩ͩ́͗́̅ͅπ̧̙͙̟͉̲̮̈́͋̈̂̉̚ῦ̺̜ͬ̐ͥͩρ͑̇ͬ͆ͧ ̧͓͇ͣ̇͌̎ͣκͣ͗͆ἀ̷͖͉̪̔ί̹̤̜̼̣̺̇ ̜͊́̔ͦͦθ̷͕͓̜̈̆̇ε̛ͭͬ̾̎ͩ̃ῖ̯͎̒̊̇̑ͣ̅̂͝ο͚̹̟̟̗̂ͨͨ͆̆͗̿ν͂̉́ ̶ͩ,̨̟͛̏̃ ̟͇̻ἇ̴̬̲͈̝̠̗̻̃͗͌̌̔ ̭̮͔̼̱̻ͪ͛ͬͨͨἐ̢͉͇̠͛ͬͮ́͗π̫͓̥ͥ͡έ̶̲̝̰ͭ̒͌́̌͋φ̦͚̭͈λ̵̮̩̒ͫͅ ̟̦̘̠ε̗̽͆γ͖̪͇̙̝̲̜ͨ͆͌̚̕οͥ͂ͣ҉̟͎̹̤̜͔̼ν̹̟͓̜̭̎ ̡͇̝̠̠͈̽ͧΣ̃҉ό̮̼͐δ̴̻̯̯̇ο̬̫͇͔̠̩͞ͅμ̧̯̜̘͎̠̃α̐,͈̪̺͡ ̰̳ͮ̒̓ͫ͆̈͑ἁ͟μ̵͉̒ͯᾱ̡̲͉̫͌̌ρ̵͔͍̹̜̄ͫ͋͋ͅτ̙̰̫̤̩ͮͩͣ̓ω͙͍͓̑ ̗λ̯̥̮̙͎̹̳ο̩̜͇̃̿ͫ̔ͯͦ̏ύ̠̩̞͌ςͩ͆,̳͈͇̈ͩ̓ͥ̄͂ͮ ̞̬̫͍̣̦͌̄ͧͭε̆͒̂ͦ̆ἰ̶̱̼̹ͤ͋̉̈̄͗ͦς̲͕͕͇͖̎̃ͅ ͎̯͓̰̻͉̯ͯͥͭ̏̓χοῦν θανάτου! Οὐρανία Φλόγωσις!
Agite Tenebrae Abyssi, Ensis Incendens! Et Incendium Caliginis Umbrae Inimicitiae Destructionis Ultionis! Incendant et Me et Eum, Sint Solum Incendentes! Incendium Gehennae! A̛͔̹̳͍̙̘̺ͦ̑̑ͯ͐̾̎͡VE S̶̛ͪͭ̌̔̐ͪ̈́ͤ̚͏̹̼̤͇̰͚͍̻A̛͔̹̳͍̙̘̺ͦ̑̑ͯ͐̾̎͡T̎ͧͭ̎̒̐̋̂ͬͤ̄ ̷̥͎̭̠̱̭̖̹̮́Ȧ̸̷̝̰͈̼͎͇͕̫ͤ̂̈͝N͖̖̦̝̬̝̙͕͗ͤ̕͢͡I̡͎̾̀̊ͤ̂̿ ͙̹̠̘̝ͅS̵̠ͫͮ̒ͭ́ͅ

Oogaboogabooga!

הנשיחא התעב הוהי ינא םוצע יוגל ריעצהו ףלאל היהי ןטקה

Ook ook, ihk. Oho, ih. Uh? Aih ooh; ih, ih (huh ook, aih ihk). Uh, ook.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in