Citat:
Ursprungligen postat av
MRZnr1
Klart att du som lekman lägger på dig fett om du bygger muskler.

Att hitta rätt balans där man knappt lägger på sig fett alls tar tid. Har du byggt i 3 månader så har du inte hunnit bygga något väsentligt så frågan är om du verkligen ska ner i vikt redan. Men säg att du vill det. Enklast är att i så fall banta bort 3kg med styrketräning. Eller om du vill deff. Upp till dig.
Sen försöka på nytt och äta så att du lägger på dig mindre fett per dag än tidigare. För du vill helst sträva efter att bygga året runt. Deff eller bantning bygger ingen visare synbar muskelmassa. När du bygger så räcker det gott och väl med att försöka ligga på 1.5g protein om dan. Du behöver inte vara orolig för att du måste nå 2g. När man deffar eller bantar så ska man dock sträva mer åt 2g protein om dagen per kilo.
Tror vi tillsammans gett dig lite kött på benen.
Hej! Jag har också tränat ca 3 månader men gillar att vara ganska flexibel vad gäller kost. Jag gillar inte att "leva på diet" och försöka nå 1,5g protein varje dag. Blir bara stressad av att räkna. Kommer min styrketräning bli lidande av det? Min kost varierar varje dag och ingen dag är lik den andra, förutom frukosten. Men det jag vet är att min kost ser ungefär ut såhär:
Frukost: Äter samma frukost varje dag. Detta är min favoritmåltid. Har inte räknat men tror det landar på ca 30g protein, kanske mer (äter 2 ägg, en full skål med fil + musli/havregryn typ 200g, 2 mackor med ost o skinka)
Lunch: Varierar varje dag. Men under veckan har jag ätit köttfärs/biff/lax/kyckling o.s.v. med potatis/ris/pasta o.s.v.
Middag: Väldigt lik lunchen.
Kväll/Mellanmål: Något enkelt.
Jag väger 75 kg och är ca 180 cm lång men vet inte exakt hur mycket protein jag får i mig. Hur illa är det om jag ligger på 1,0 gram?
Kort o gott: Jag tränar 3-4 gånger i veckan. Vad händer om jag inte får i mig 1,5g protein? Eller får i mig för lite protein d.v.s.
Tack för alla bra svar!