2016-12-10, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Att gäster vid en dylik bjudning har olika åsikter om tider och göromål under aftonen, som kritiseras i tråden, brukar inte tyda på dåligt minne utan på att gästerna är helt sanningsenliga. Var och en har sin egen uppfattning om tid och rum. Hade de däremot presenterat samstämmiga uppgifter hade det med största sannolikhet varit fabricerat eller helt lögnaktiga påståenden.

Visst, vad gäller Arnes gäster, det gäller en annan värdering av vittnesuppgifter.
Allt måste vara sanning och vad spelar det för roll om några har sagt något som inte var sant.
2016-12-10, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Jag har i mitt stilla sinne funderat på vad det är för risker med Fagros 10 miljoner kronor fördelade på 100 personer, vilket medelst tämligen enkel matematik ger 100 000 kronor per skaft. Vad händer om någon plötsligt få slut på kulorna och börjar utöva utpressning gentemot mecenaten. Eller ännu värre om fler kommer på samma briljanta idé med utpressning att avslöja hela historien. Då kan 10 miljoner väga ganska lätt i sammanhanget och det kommer att krävas betydligt större summor. Vem i Blomberg kan lägga upp sådana summor? Fagro har säkert ett lika bra svar på detta som på allt annat som vi mindre förstående inte begriper.

Inte för att jag delar Fagros tro på tio miljoners korruption i detta fall.
Men om så vore fallet kommer givetvis ingen av de inblandade säga något någonsin.
De har ju alla gjort sig skyldiga till olika allvarliga brott. Planteringar, tagande av muta , skyddande av brottsling. Alla dessa brott skulle ge minst ett kortare fängelsestraff för att inte tala om skammen och samhällets fördömande, vilket skulle vara helt förgörande för människor som åtnjuter en viss social status i samhället.
Risken för utpressning hade varit stor om man gjort "affärer" med redan dömda människor med kriminell bakgrund som inte har lika mycket att förlora.
Nu tror jag INTE på korruption i detta fall, men om så vore fallet så tror jag risken för att någon skulle ägna sig åt utpressning är minimal.
Senast redigerad av Vastmanlanning 2016-12-10 kl. 12:58. Anledning: Felskrivning
2016-12-10, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det var bättre att leta efter den som ensam utförde detta brott av sexuell karaktär och som avsatte så många spår. Man kan säga att mördaren Nerijus signerade mordet med sitt blod.
SÅ tydliga var bevisen, hans DNA och VAR det avsatts.

Det finns väl inga som helst bevis för att de inte var två?
En med handskar och en utan. NB gillade ju inte handskar.
Skulle förklara att man hann med allt vilket annars verkar helt orimligt.
2016-12-10, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Inte för att jag delar Fagros tro på tio miljoners korruption i detta fall.
Men om så vore fallet kommer givetvis ingen av de inblandade säga något någonsin.
De har ju alla gjort sig skyldiga till olika allvarliga brott. Planteringar, tagande av muta , skyddande av brottsling. Alla dessa brott skulle ge minst ett kortare fängelsestraff för att inte tala om skammen och samhällets fördömande, vilket skulle vara helt förgörande för människor som åtnjuter en viss social status i samhället.
Risken för utpressning hade varit stor om man gjort "affärer" med redan dömda människor med kriminell bakgrund som inte har lika mycket att förlora.
Nu tror jag INTE på korruption i detta fall, men om så vore fallet så tror jag risken för att någon skulle ägna sig åt utpressning är minimal.
I och för sig med risker för alla inblandade men frågan är vem som skulle anmäla utpressningen. Den som lagt ut 10 miljoner kronor har sannolikt begått ett mycket allvarligt brott som motiverat den stora summan, värre brott än att ha pallat äpplen i någon trädgård.
2016-12-10, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
I och för sig med risker för alla inblandade men frågan är vem som skulle anmäla utpressningen. Den som lagt ut 10 miljoner kronor har sannolikt begått ett mycket allvarligt brott som motiverat den stora summan, värre brott än att ha pallat äpplen i någon trädgård.

Ja, vi lär aldrig få veta i så fall.
Jag tror inte penningmutor förekommit i detta fall.
2016-12-10, 16:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nästa del gällande de sjuka påhitten är att hinkarna återfanns prydligt uppställda efter väggen och bortom röret i det skick de ställts dit en gång i tiden.

Rummet är fotat innan krimteknisk undersökning börjar enligt sedvanlig rutin dvs i ordningsföljd okulär besiktning, fotografering, arbetar utifrån och in samt kontrollerar golvytor inledningsvis för att inte kontaminera.

1. Bild 4 och 5 på sidan 656-657 är första bilderna med hinkarna så som de återfanns dvs i varandra, rättvända.
2. Mjölkummet undersöks del för del. Allt är således undersökt, fotat och dokumenterat - inklusive hinkarna som nu står upp och ner eftersom tekniker har undersökt dem (i text framkommer att de är besudlade med nåt som liknar gogödsel).
3. Bild 20 visar en vy från mellanrummet när mjölkrummet är klart och tekniker fortsätter in i nästa sektion.

Så Xenias påhittade självmordsberättelse hemma i fåtöljen om hinkarna kan man sonika strunta i. Hade Lisa använt dem hade legat under röret eller varit ivägsparkade - inte prydligt uppställda vid väggen bortom röret.
Såvida ingen ordningssam polisman ställde upp hinkarna prydligt utefter väggen efter första avspärrningen, då ingen brottsplats hittades. Brottsplatsundersökningen i protokollet är daterad från 11 juni till senare, dvs under andra avspärrningen. Det var också någon där och "städade" efter Lisas död, dvs flyttade bort kroppen och kan ha ställt upp hinkarna. Hinkarna kan ha varit i vägen när kroppen togs ner. Undersökningen av hinkarna skedde ytterst knapphändigt.
Citat:
Direkt till höger från dörren sett, vid norra väggen, låg en plåt på golvet som såg ut att
komma från innertaket där också en plåt saknades, där fanns två hinkar staplade i
varandra och understa hinkens insida var besudlad med något som liknade kogödsel.
Varken DNA eller fingeravtryck söktes. Det finns inget skäl att strunta i självmordsteorin.
Citat:
... förutom gravt manipulerat urval av statistik, påståenden om att Lisas föräldrar ljuger, skuldbelägger VS att han får henne att springa och hänga sig, att utlåtande av erfarna rättsläkare är fel vill säga.
Förvrängning och personangrepp utan något sakligt bidrag till diskussionen.
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Du borde sluta tjata om detta så kanske även du blir bemött på ett trevligare sätt.
Det finns nog ingen här som känner ett behov av att försöka övertyga dig. Varför skulle man göra det?
NB fick livstid för mordet och det var juridiskt kunniga människor som på ett korrekt sätt utdelade domen. DET är viktigt, inte att övertyga dig som inte kan lägga ihop ett plus ett en gång.

Om du undrar hur tings och hovrätten kunde döma NB för mordet så beror det på att de kan se helheten i åtalet. Så länge du inte fixar det kan inte en jävel övertyga dig om någonting, och det finns ingen anledning att göra det heller.
Personangrepp utan något sakligt bidrag till diskussionen.
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Använder du statistik som någon slags teknisk bevisning?
Jag använder statistik för en sannolikhetsbedömning. Om statistiken visar att det går ett mord på tusen självmord vid hängning är det 99,9 % sannolikhet för självmord. Tommie Näslund: Beviskravet för skattetillägg - en fråga om den skattskyldiges rättssäkerhet
Citat:
Att någonting är ställt bortom rimligt tvivel sägs uttrycka en säkerhet på ca 95 – 98 procent för att ett visst rättsfaktum föreligger.
Andra säger att säkerheten ska överstiga 98 %, men 99,9 % överstiger båda dessa sannolikheter med råge.
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Nerijus är fortfarande dömd för mord och inget annat så din statistik har du ingen nytta av som bevisning. Om det så har varit 100% självmord innan av hängningar så har den statistiken inget med hur Lisa blev bragd om livet av Nerijus.
Nu kan man ju lägga till ett mord till till den statistiken så det blir 2 mord av 1001 hängningar.
Jag har ingen avsikt att fria NB, om det är det du menar. Det gör jag inte heller när jag skriver på Flashback.
Citat:
Utsatt för hot?
Detta ÄR sakfrågan och en saklig diskussion eftersom det är du som kommer med påhitten. Problemet är att du tar dig ingen vägen med dina korkade påhitt och då åker offerkoftan på varenda gång.

Du påstår att Lisa ville dö - vilket innebär att hon inte utsatts för dödsskräck och extremt lidande - men anser att du är den som är kränkt.
Du insinuerar att Victor skrev nåt elakt som fick henne nedstämd och du anser att hennes stackars föräldrar mörkar att hon var självmordsbenägen för att inte minska på eftersöket och hålla fasaderna snygga utåt.
Förvrängningar och personangrepp utan sakligt bidrag till diskussionen.
Citat:
Eftersom du sen manipiulerar statistik är det likaväl diskuterat - du kan nämligen inte åberopa statistik i ena änden och sen ignorera resten gällande rättsfall, dömd för mord där nekrofili förekommit. Den är efterlyst men lyser med sin frånvaro.
Jag manipulerar inte statistik. Jag har ingen statistik på hur ofta nekrofili förekommer på avlidna utan föregående våldsbrott. Därför diskuterar jag inte det. Men, ta fram statistik, du, om det intresserar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Tillskillnad mot dom andra alternativstollar så har du åtminstone förstått att om har tio DNA-bevis mot sig, flertalet med +4 så är Nerijus knuten till offret. Det är mer än Fagro, Sundharma och övriga som inte har tillräckligt hög kapacitet för att förstå. Men sen börjar det spåra ur rejält i dina teorier. Kan börja med alla dessa konstigheter som jag inte förstår varför Nerijus gjorde. Varför lät han inte bara kroppen vara istället och ringde Polisen.
För att han ville förgripa sig på kroppen.
Citat:
-På Lisas kläder finns DNA från både blod och DNA som kommer från Nerijus.
-Nedanför röret, hittas repbitar av liknande som satt runt halsen på Lisas kropp. Där finns DNA från både Nerijus och Lisa.
-DNA i form av blod på Lisa holms jacka från Nerijus
-DNA i form av blod vid det smutsiga röret från Nerijus
-Mer otur, observationer från vittnen av Nerijus bil nära anslutning till det troliga mordtillfället.

Han har verkligen extrem otur denna hantverkare.
Inget av detta visar på mer än griftefridsbrott.
Citat:
Nu har jag lite frågor på det här,

-Vem skulle vara så korkad och inte ringa Polisen det första man gjorde.
-Varför i helvete började han kladda på den avlidne? Även på insidan av Lisas kläder, vad skulle han där och göra överhuvudtaget?
Därför att han ville förgripa sig på kroppen.
Citat:
-Varför skulle han ta ner kroppen, och dumpa kroppen i skåpet.
-Varför skulle han sprida ut Lisas tillhörigheter.
För att dölja brottet. Det gäller oavsett om Lisas död var mord eller självmord.
Citat:
Förstår inte Nerijus att han själv ökar misstankegraden med sisådär ca 99%. Ingen normal person gör på det här sättet då man hittar en avliden person! För att härma dig så skulle jag tro 1 på 10000.
Det hade varit mer logiskt att klä på kroppen och låta den hänga kvar. Alla hade antagit att det var självmord, ingen hade letat efter DNA på kläder och snören. Det gäller oavsett om Lisas död var mord eller självmord.
Citat:
Sedan fortsätter Nerijus att ljuga, han ljuger att han inte har träffat Lisa. Han ber om alibi från sin bror. Han ljuger för MPS och säger att Polisen har sökt av platsen där man senare hittade mopedhjälmen och jackan. Vem fan gör så här om man inte är skyldig till mordet, det går inte att snacka bort det här. Du fått bevis ett antal gånger uppkörd i ansiktet, det är din tur att komma med något radikalt nu. Börjar tröttna på ditt obefogade förtal mot en ung oskyldig tjej.
Han ville dölja griftefridsbrottet. Han kan också ha trott att han snärjde sig själv med att berätta sanningen, eller att han satte dit sin fru eller bror.
Citat:
De förhör som sker med hennes närmaste krets ÄR det samma som att göra en utredning kring ämnet; att ställa frågor kring hur Lisa upplevdes som person gällande sinnesstämningar och det är här du uppenbart missar målet:
Inbillar du dig att det ska behöva ställas en rak fråga "var Lisa självmordsbenägen?" för att utreda hennes välmående?
Fixar du inte att läsa sammanhang och förstå text där alla säger samma sak om henne eller vad fan är problemet med dig?

Måste folk uttryckligen säga:
Nej, Lisa var inte självmordsbenägen.
Nej, Lisa hade inte självskadebeteende.
Nej, Lisa var inte psykiskt instabil.

EXAKT ALLA i hennes omgivning beskriver att hon inte var nedstämd överhuvudtaget och absolut ingen beskriver att hon gjort självmordsförsök, uppvisat självskadebeteende, betett sig destruktiv och nedstämd - snarare tvärtom.
Hon var glad för sommarjobbet, såg fram emot sin livs första lön, beskrivs som glad, pigg och trevlig på jobbet av allt från föräldrar, syskon, mentor/lärare, vänner och arbetskamrater.
Ja, frågan måste ställas rakt ut, då folk ogärna självmant berättar om självmordsbeteende. Frågan ställdes t.ex. om Vatchareeya Bangsuan medan hon var försvunnen i Boden. Just att folk ogärna berättar om självmordsbeteende gör att uppgiften får liten spridning. Även självmordskandidater kan dölja sina planer bakom en glad fasad.
2016-12-10, 16:56
Medlem
Citat:
Riktigt.
Dessa vittnesmål talar om VAR Nerijus befinner sig.
I alternativstollarnas NB-kramande parallellvärld så sitter fanskapet på trappen denna kväll och tar världens längsta rök. Han bara sitter där och gör inte en fluga förnär. Röker, filosoferar, röker, filosoferar. En fredens man, eller hur?!
Att Nerijus sitter på trappen och röker när Gustav kommer från Årnäs till herrgården och åker därifrån efter 2-3 minuter bevisas av förhören som förhörsledarna gjorde av Nerijus under 3 månader.
Irinas förhör kompletterar uppgifter som Nerijus kommer med, som kan kontrolleras mot vad Nerijus säger.
Sedan fanns uppgifter från Aivares också.
För Nerijus var det helt omöjligt att komma med felaktiga uppgifter eller ljuga när man vet tekniken som förhörsledarna använder. Ett sådant förfarande hade upptäckts omedelbart, men så skedde inte utan allt stämde vad Nerijus sade i förhören.
2016-12-10, 17:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, frågan måste ställas rakt ut, då folk ogärna självmant berättar om självmordsbeteende.
Nej.
Frågan behöver inte ställas rakt ut såtillvida man inte är en bokstavstrogen person som kräver ordagrann fråga med ordagrant svar och problemet ligger hos dig.

Det handlar om att kunna tolka flertal uttalanden för att få fram en sammantagen bild och inse att ALLA personer samstämmigt beskriver Lisa som en levnadsglad person med framförhållning i livet som ser fram emot sin första lön, som stortrivs på sitt första jobb.
Lisa beskrivs som en glad person med stark vilja, blyg i vissa sammanhang men målmedveten och med ett starkt psyke. Hon verkar förmå sätta sig utanför tonårsbeteenden och ter sig mer mogen än många andra 17-åringar. Hon klarar av att vara ensam, är inte beroende av grupperingar och står sin mamma mycket nära.

Att du sen sätter allmängiltiga klyschor på henne och hennes familj - "upprätthålla fasader, döljer sanningen", "folk vill inte prata om detta" eller " man kan inte veta om folk vill ta livet av sig" - gör dig inte mer trovärdig än de som känner henne.
Snarare tvärtom.
2016-12-10, 17:21
Medlem
Citat:
Läs detta briljanta inlägg av #LOE2 från andra tråden igen.
Insup lite kunskaper från fysikens och mekanikens värld.
Det kan du behöva.
Lisa blev aldrig hängd i ladan därför hon åkte på mopeden hemåt 18.22 som är bevisat.
Nerijus fanns aldrig i ladan den tiden Lisa försvann och blev mördad, därför han fanns i bostaden.
Enligt pläderingen av åklagaren i Tingsrätten:
Vad gäller dödsorsaken hävdar jag att det är hängning.
Det finns ingen möjlighet att dra upp en person på 50-60 kg som är levande, den person skulle desperat slå ifrån sig och sedan finns det inte möjlighet att dra upp den tyngden över ett rör med balsnöre, är helt omöjligt.
Att lyfta personen med ena handen och låsa snöret med det andra som skall gått flera varv över röret är omöjligt också, att lyfta upp en person med en hand för att hänga personen är praktiskt omöjligt att genomföra.
Sedan fanns ett hårstrå från Lisa mer än två meter äver golvnivån som inte kommit dit på annat sätt än att det blivit planerat.
Man kan sänka stora tyngder med att dra ett rep runt ett rör för att och på det viset släppa ned tyngden.
Att ta upp tyngder gäller block och talja, men något sådant fanns inte i ladan.
2016-12-10, 17:33
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har ingen avsikt att fria NB, om det är det du menar. Det gör jag inte heller när jag skriver på Flashback.

Bra, då vet vi att statistiken inte har något med detta mord att göra oavsett om 99,9% av hängningar är självmord eller inte och då förstår jag inte varför du hela tiden drar upp statistiken eftersom hela utredningen är avklarad och bevisat att Nerijus är mördaren och även dömd för dådet.
2016-12-10, 17:40
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Lisa blev aldrig hängd i ladan därför hon åkte på mopeden hemåt 18.22 som är bevisat.
Nerijus fanns aldrig i ladan den tiden Lisa försvann och blev mördad, därför han fanns i bostaden.
Enligt pläderingen av åklagaren i Tingsrätten:
Vad gäller dödsorsaken hävdar jag att det är hängning.
Det finns ingen möjlighet att dra upp en person på 50-60 kg som är levande, den person skulle desperat slå ifrån sig och sedan finns det inte möjlighet att dra upp den tyngden över ett rör med balsnöre, är helt omöjligt.
Att lyfta personen med ena handen och låsa snöret med det andra som skall gått flera varv över röret är omöjligt också, att lyfta upp en person med en hand för att hänga personen är praktiskt omöjligt att genomföra.
Sedan fanns ett hårstrå från Lisa mer än två meter äver golvnivån som inte kommit dit på annat sätt än att det blivit planerat.
Man kan sänka stora tyngder med att dra ett rep runt ett rör för att och på det viset släppa ned tyngden.
Att ta upp tyngder gäller block och talja, men något sådant fanns inte i ladan.

Fortfarande är det inte bevisat, tvärt om så har flera uppmärksammat mopeden där Lisa ursprungligen ställde den så Lisa han aldrig köra iväg för Nerijus såg till att Lisa inte fick leva länge genom att strypa och hänga henne i röret.
2016-12-10, 18:58
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Vi vet inte mycket om Lisas psykiska tillstånd. Men hon verkade inte ha några riktigt nära vänner, någon väninna hade hon dessutom en fnurra på tråden med. Hon hade ett av föräldrarna begränsat socialt liv och fick inte vara ute sent eller festa. Hon förefaller ha varit lika hårt hållen som en invandrartjej. Om detta nu gjort henne olycklig vet vi inte, men vi kan ana det. Hon hade visst fått "skit" i skolan, men vad detta riktigt innebär vet vi inte heller då det är faderns ord. Däremot har vi vittnesbörd om att hon gråtit ut hos sin f.d. pojkvän en gång. Orsaken var att hon inte litade på sin pappa, hon visste inte var hon hade honom. Så allt var inte en puttinuttig familjeidyll, som vissa tycks hävda. I varje människa döljer sig ett djup som kan vara svårt att förstå. Självmord är alltid en gångbar teori. De allra flesta som jag känt, som har dött en för tidig död, har tagit livet av sig. Självmord är helt enkelt en mycket vanlig dödsorsak.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in