2016-12-09, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag är ingen stolle. Jag bryr mig inte om ifall IB lade handen på bibeln eller inte, jag visade att #develi och #tonny33 argumenterade ohederligt genom att klippa ut ett kort avsnitt ur direktrapporteringen, där det tio minuter senare visade sig vara obligatoriskt för IB att avlägga ed.Jag har inte sagt att insatserna skulle minska om Lisa visade sig vara suicidal. Förvräng inte vad jag skrev. Jag skrev att insatserna inte skulle bli intensivare än om brott misstänktes. Frågan är hur Lisas föräldrar resonerade. Det enda som jag kan hitta om Lisa är suicidal är en fråga till mamman på sid 78et behöver inte betyda att Lisa inte var suicidal. Det beror på mammans uppfattning om hur sökinsatsen hade påverkats och vad hon visste.

Det förekommer att självmördare inte visar tendenser tidigare, liksom sexmördare inte uppvisar någon sexualbrottshistoria. Medan det senare är undersökt minutiöst har Lisas eventuella självmordstendenser helt förbigåtts. Åklagarkramarna anser att Lisa skulle ha uppvisat självmordstendenser tidigare för att hennes död ska kunna vara självmord, men anser inte att NB skulle ha uppvisat sexbrottshistoria för att vara sexmördare. Det finns ingen logik i det.Som sagt, du jämför äpplen med päron. Mord genom hängning finns det statistik på, det finns ingen statistik på när någon försöker dölja griftefridsbrott genom att gömma kroppen.Vad är det du håller inne med, som ingen annan känner till? Fram med beviset!Kränkning och förvrängning.

Jag har de senaste veckorna utsatts för hot och personangrepp, och knappt sett någon saklig diskussion om vad som orsakade Lisas död. Jag efterlyser sådan sakdiskussion. Rättsläkare AB sa att det går ett mord på tusen hängningar, det ger 99,9 % sannolikhet för självmord. Sådan sannolikhet brukar vid bevisprövning anses vara bortom rimligt tvivel. Samtidigt finns det inte ett enda bevis på att NB begått grövre brott än griftefridsbrott. Kan någon sakligt argumentera mot det, och visa att NB mördade Lisa? Hittills har jag inte sett det.

Hur Du kan sitta och påstå att Lisa själv har begått självmord, är helt ofattbart hur du tänker.

Lisas Mor och Far besökte Cafet den 7 c:a kl: 15.30.
Lisa var mycket glad och lycklig och skulle få sin första lön, och hon viste exakt vad hon skulle köpa.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/lis...ar-sa-lycklig/
2016-12-09, 18:00
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Nerijus har fått uppsöka sjukhus.

http://www.expressen.se/gt/lisa-holm...mna-fangelset/

Hmm, i oktober. Var det inte i oktober med som det var bråk och fick besöka isoleringen vid 2 tillfällen?
Behöver ju klart inte ha samband med det men det hände vist allt den månaden och i början på den.

Björn Hurtig vet inte mycket men jag tror att han försöker få Nerijus till vis erkännande.
Senast redigerad av PantherE 2016-12-09 kl. 18:06.
2016-12-09, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det som står i fup bevisar att NB var hemma vid aktuell tidspunkt.
Tidsramen är för kort för att utföra mord.
Vem kunde vara hans medhjälpare, tror du? Och vilken motiv var det att mörda Lisa?

Kanske har Fagro rätt i att svarta SUVen utanför cafeet är viktig.
2016-12-09, 18:21
Medlem
Den som är helt oskyldig kan väl inte erkänna det som han inte gjort.
Vad gäller Nerijus finns det många bevis att han är helt oskyldig.
Kvinnan som ringde Arne Jönsson innan 20.00 den 7 juni att Lisa var borta (död) bevisar att Nerijus kunde inte vara någon gärningsman, det var ingen som hade varit i kontakt med familjen Holm den tiden att Lisa inte kommit hem.
Eftersom utredningen aldrig förhörde Arne vem som ringde honom det samtalet, bevisar att det fanns inget intresse att sätta dit gärningsmannen, utan Nerijus skulle bli den som fick skulden för mordet.
Utredningen borde ha spårat upp kvinnan som ringde till Arne och tagit reda på hur det kunde komma sig att hon visste den tiden att Lisa var borta.
Om utredningen hade spårat upp kvinnan och förhört henne varifrån hon fått uppgiften att Lisa var borta, skulle det ha gynnat Nerijus.
En utredning skall vara objektiv och inte undanhålla bevismaterial som skulle ha gynnat den misstänkte.
Senast redigerad av Fagro 2016-12-09 kl. 19:03.
2016-12-09, 18:24
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Citat ur FUP:
Arne vill berätta att hans fru, sannolikt på den aktuella söndagen vid 18-tiden sett de tre
litauerna sitt vid sitt hus och röka.
De skulle äta vid 18.00 för att sedan titta på formel 1 på
TV vid 19.30. Sonen, Henrik, var något försenad. Han hade varit inne i stan och tittat på
konst hos konstnären Eriksson och kom tillsammans med sin sambo och de kom ungefär
18.07 till middagen.
Efter middagen, ungefär 19.10-19.15, kom den andre sonen Gustav med sin dotter dit efter
att ha varit på studentuppvaktning hos Hans Klingsporr och Ekman på Ornäs.
Gustav har sagt att då han körde förbi litauerna så vinkade de och klockan var då ca 19.15.
Detta är vad de tänkt på och som har kommit fram efter det hemska dådet, säger Arne.

Klockan 18:00 sitter NB och röker med sin fru.
Klockan 19:15 vinkar NB och Irina utanför sitt hus.
Mellan 18:00 och 19:15 har NB passat på att sexualmörda och hänga en ung flicka?
Utan att någon gång tidigare visat prov på någon störning.
Detta måste vara extremt ovanligt, mannen är ändå några och 30 år.
Dessutom är tidsramen för kort för att han skulle ha hunnit allt detta på så kort tid.
Han kan inte ha varit ensam.
De måste ha varit minst två.

Här har du en bättre tidsram, tidsramen är bara för kort för alternativstollar som inte vet bättre.

Cirka 18.45: Vittne såg Nerijus

En man kör förbi kaféet i Blomberg då han är på väg till närliggande Källby för att köpa pizza. Då ser han en man komma ut från ladan, vilket han tyckte var konstigt då det inte pågick något arbete där. Nerijus Bilevicius ryms inom det vaga signalement som mannen uppgav

19.00-19.05: Bil kör i hög fart (Nerijus bil)

Ett par har suttit och fikat vid Martorpsfallen. När de ska köra därifrån i riktning mot Västerplana kommer en bil körande i väldigt hög hastighet på grusvägen, från Blomberg mot Martorp. Vittnena uppfattade att bilen hade ett "L" i nationsbeteckningen och var blå/grå i färgen, troligen åt det silvriga hållet.

19.05-19.25: Lisas kropp placeras i skåpet

Enligt åtalet har Nerijus Bilevicius tryckt in Lisa Holms kropp i ett trångt klädskåp i en barack, eller byssja, på gården Martorp. Utanför baracken misstänks han ha lagt Lisa Holms mopedhjälm och jacka i en rishög. När Missing people på fredagen skulle söka av den här platsen försökte Nerijus Bilevicius få dem att lämna platsen, då han hävdade att den redan hade sökts av.

19.30: Vittnen ser Nerijus bil

Ett promenerande par, som bor i närheten av litauernas bostad, möter en silverfärgad bil som de känner igen som brödernas. Rutan är nervevad och mannen bakom ratten, som paret identifierar som en av bröderna, vinkar iförd solglasögon. Bilen kommer i hög hastighet från Martorphållet.
Senast redigerad av henkess 2016-12-09 kl. 18:27.
2016-12-09, 18:31
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Hmm, i oktober. Var det inte i oktober med som det var bråk och fick besöka isoleringen vid 2 tillfällen?
Behöver ju klart inte ha samband med det men det hände vist allt den månaden och i början på den.

Björn Hurtig vet inte mycket men jag tror att han försöker få Nerijus till vis erkännande.
Ja, det har du rätt i, bråken var i oktober så chansen är nog ganska stor att detta hänger samman med sjukhusbesöket för NB.
Hoppas att någon fick in en fullträff.
Citat:
Den 7 juni förra året mördare Nerijus Bilevicius 17-årige Lisa Holm i Skaraborg. Sedan början av juli har han avtjänat sitt straff på A-paviljongen i Norrtjäljebunkern. Där placeras flera av Sveriges värsta sexbrottslingar - ofta för att hotbilden mot dem bedöms vara så hög att de inte kan sitta bland andra fångar.
Nerijus Bilevicius verkar däremot ha hamnat i bråk i alla fall. Onsdagen den 5 oktober var han inblandad i ett fullt slagsmål mellan flera fångar, skriver GT. Tidningen har tagit del av kriminalvårdens dokument som upprättades efter bråket.
"Mot bakgrund av vad som kommit fram i ärendet finner Kriminalvården att det, för att syftet med utredningen inte ska äventyras, är absolut nödvändigt att Nerijus Bilevicius hålls avskild under utredningen", står det i dokumenten, enligt GT.
http://www.skaraborgslanstidning.se/...651.1481302549
2016-12-09, 18:36
Medlem
Citat:
Det som står i fup bevisar att NB var hemma vid aktuell tidspunkt.
Tidsramen är för kort för att utföra mord.
Vem kunde vara hans medhjälpare, tror du? Och vilken motiv var det att mörda Lisa?

Jag skulle kanske leta efter någon som tidigare varit inblandad i brott av sexuell karaktär.
2016-12-09, 18:40
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Arne var med sin gäst. Hans efternamnet börjar med M.
När polisen har frågat honom om han var på café, han inte kommit ihåg det.
Verkar att han hade problem med minnen.
De som har störst problem med minnet är Nerijus och Irina.
Hans och hennes efternamn är detsamma och börjar på B.
Irina som ändrar sina vittnesuppgifter så att det ska stämma in på Nerijus instruktioner i telefonen.
Det är precis som att minnet av vad hon sagt förut är borta och POFF så kommer alldeles nya uppgifter fram.
Och mördaren Nerijus som upprepar att han "aldrig träffat Lisa Holm", där kan man snacka svår demens, en redig blackout.
Skojar bara. Såklart har Nerijus inte tappat minnet, han ljuger bara jävligt dåligt.
2016-12-09, 18:44
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ja, på söndagen träffade Arne Lisa, han var på cafeet med två andra herrar. Vilka dessa två andra personer var tror jag inte är känt?
Varför vill du att vem som helst i hela ska världen misstänkas förutom Nerijus som är fälld med tung bevisning?
Vari ligger logiken i detta?
2016-12-09, 18:47
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Jag skulle kanske leta efter någon som tidigare varit inblandad i brott av sexuell karaktär.
Det var bättre att leta efter den som ensam utförde detta brott av sexuell karaktär och som avsatte så många spår. Man kan säga att mördaren Nerijus signerade mordet med sitt blod.
SÅ tydliga var bevisen, hans DNA och VAR det avsatts.
2016-12-09, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det är åklagaren som är chefen för utredningen och ger order till polisen tillsammans med spaningschefen, naturligtvis kan de styra utredningen med en sådan konstruktion.
Polisen utför utredningen men det är åklagaren som är högste chefen.

Jag anser att det borde vara ett högre polisbefäl som är chefen med en vicechef som också är ett högre polisbefäl.
Åklagaren skall bedöma från förundersökningen om den misstänkte skall åtalas eller inte och där kan finnas samarbete att åklagaren kan begära kompletterande upplysningar i fallet från polischeferna.
Vad är felet med en ny konstruktion av utredningarna, som skulle bli effektivare och helt andra kostnader, än med det nuvarande systemet ?

Du har fortfarande inte tagit reda på hur fungerar i verkligheten.

Denna förundersökning bedrevs av en kriminalkommisarie vid enheten för grova brott i Skaraborg.

Att ÅK är förundersökningsledare är av praktiska skäl eftersom det är ÅK som beslutar om tvångsåtgärder.
2016-12-09, 18:59
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Varför vill du att vem som helst i hela ska världen misstänkas förutom Nerijus som är fälld med tung bevisning?
Vari ligger logiken i detta?

Kan vara det som är grejen. Dom tycker att det är just för tungbevisning, och det gör det hela "mystiskt". Då skiter man i alla bevisen fullständigt istället, blir så mycket mer logiskt att leta efter osynliga mördare istället och ljuga. Där det fullkomligt saknas bevis, det finns inte ens ett spår som pekar mot en annan GM. Finns tyvärr ingen rimlig logik överhuvudtaget i det hela, som jag kan se det. Hade det funnits tvivel, så hade jag ställt mig bakom alternativstollarna. Men nu är det här ett av dom lättaste fallen i år, där det finns så gott om teknisk bevisning och vittnen. Det är många personer som åkt i fängelse på betydligt svagare bevismaterial än i det här fallet. Måste handla om okunskap.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in