,
Citat:
Ursprungligen postat av
magiciadehex
Det finns kanske två alternativ. Det ena är att Du läst igenom förundersökningen men inte förstår vad det står där. Det andra är att du är solidarisk med mördaren och ifrågasätter ingenting som han eller hans försvarare kommit med. "Han har aldrig träffat Lisa", punkt.
Alla normalt tänkande individer som begriper bevisvärdering och det juridiska förstår att detta är ett solklart fall.
Det är därför som ingen annan "genomskådat" förundersökningen och livstidsdomen som du.
Mitt tillvägagångssätt är följande, jag läser igenom hela förundersökningen och memorerar den att jag känner till varenda mening i den, sedan blir det samma sak med pläderingarna och domarna när de kommer.
Sedan kan jag se en kedja med många länkar som måste passa in det får inte finnas någon bruten länk där utan det måste vara ett sammanhängande scenarium.
Att placera in Nerijus som gärningsmannen blir till en omöjlighet, därför enligt telefonpejlingen och andra vittnesuppgifter kommer Lisa ut från cafeet 18.20 och åker iväg 18.22 och sedan 18.26 pratar hon svenska med en person när hon stannar med mopeden och pratar med någon hon känner sedan tidigare. Ett vittne Anders möter som han är säker att det är Lisa komma körande från Blomberg 18.30.
Innan 20.00 den 7 juni får Arne Jönsson ett telefonsamtal att Lisa är borta, den som ringer honom skulle inte gjort det om inte något mycket allvarligt hänt henne, och det är att hon sannolikt hittats död och mördad, som visar sig stämma in.
Här kan man dra slutsatsen att Lisa blev mördad någonstans på hemvägen av en gärningsman och det är helt omöjligt att Nerijus är gärningsmannen.
Nu finns en man som kört John Deere traktorn under söndagseftermiddagen och sedan fanns en man som vid 14.30 tiden varit inne på cafeet och hotat Lisa och hon skall ha sagt att det var hennes pojkvän. Viktor möter också en SUV bil med en man 25-35 år på allen från herrgården vid 17.30 tiden den 7 juni.
18.10 fanns en svart SUV bil parkerad vid cafeet, som sedan åkte extremt sakta mot spritfabriken enligt flertal vittnen, strax innan Lisa kom ut från cafeet 18.20.
Föraren i SUV bilen blir starkt misstänksam för mordet på Lisa.
Från utredningens sida vill man inte veta av SUV bilen och föraren, annars skulle den blivit sökt upp och föraren förhörd, om så skett skulle han varit chanslös.
Det som sker är att det blir yttrandeförbud och censur på fallet från 8 juni tills den 12 juni när kroppen tas fram, därför finns ingen möjlighet att få fram uppgifter vad som sker under den tiden.
Jag gör bedömningen stora saker sker bland annat i ladan den tiden.
När polisen kom till platsen vid 23.00 tiden 7 juni trodde de att ladan var brottsplatsen och gjorde en stor undersökning där men hittade ingenting som visade att Lisa varit där och avslutade söket 05.20 och satte ingen avspärrning på ladan, som visade att det fanns inget misstänkt där.