2016-12-09, 11:46
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Jag har de senaste veckorna utsatts för hot och personangrepp, och knappt sett någon saklig diskussion om vad som orsakade Lisas död. Jag efterlyser sådan sakdiskussion. Rättsläkare AB sa att det går ett mord på tusen hängningar, det ger 99,9 % sannolikhet för självmord. Sådan sannolikhet brukar vid bevisprövning anses vara bortom rimligt tvivel. Samtidigt finns det inte ett enda bevis på att NB begått grövre brott än griftefridsbrott. Kan någon sakligt argumentera mot det, och visa att NB mördade Lisa? Hittills har jag inte sett det.

Använder du statistik som någon slags teknisk bevisning?

Nerijus är fortfarande dömd för mord och inget annat så din statistik har du ingen nytta av som bevisning. Om det så har varit 100% självmord innan av hängningar så har den statistiken inget med hur Lisa blev bragd om livet av Nerijus.
Nu kan man ju lägga till ett mord till till den statistiken så det blir 2 mord av 1001 hängningar.
2016-12-09, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Är du helt väck? Nu gör du åtskillnad på förundersökning och utredning igen. Du har tydligen förstått att polis inklusive NFC genomförde förundersökningen. Vi andra får ju applådera din enastående uppfattningsförmåga därvidlag. Sen fortsätter du dilla om en utredning där åklagaren är chefen. Det är tydligen i din värld någonting åtskilt förundersökningen. Det är det alltså inte på riktigt i den värld där resten av oss vistas. Nu kommer kuggfrågan: Den här utredningen som åklagaren är chef över vem genomför den? Kan du svara på det? (Är det Kalle Blomkvist och Röda och Vita Rosen Detektivbyrå AB?) Facit är alltså att det inte finns någon sådan åtskild utredning utan det är just det som är förundersökningen och som åklagaren leder (förundersökningsledare). Sedan är förundersökning och förundersökningsprotokoll inte samma sak. Har du lyckats få in det? Och som alla protokoll är det en sammanfattning av det som sagts och gjorts. (Det är därför man inte ur protokollet säkert kan utläsa när något första gången kom till polisens kännedom. Något kan ha framförts muntligt först innan det skrivs ner i protokoll och får ett datum. Till exempel muntligt förhandsbesked från NFC via telefon.)
Det är åklagaren som är chefen för utredningen och ger order till polisen tillsammans med spaningschefen, naturligtvis kan de styra utredningen med en sådan konstruktion.
Polisen utför utredningen men det är åklagaren som är högste chefen.

Jag anser att det borde vara ett högre polisbefäl som är chefen med en vicechef som också är ett högre polisbefäl.
Åklagaren skall bedöma från förundersökningen om den misstänkte skall åtalas eller inte och där kan finnas samarbete att åklagaren kan begära kompletterande upplysningar i fallet från polischeferna.
Vad är felet med en ny konstruktion av utredningarna, som skulle bli effektivare och helt andra kostnader, än med det nuvarande systemet ?
2016-12-09, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
14:00 i Canada är c.a 20:30-21:00 här i Sverige

Sändningen startade 20:00 på TVn men loppet startade c.a halvtimme efter (c.a 20:30 om inte senare).

Helena (Lisas mamma) ringde till Lena runt 20:15 sen ringde Lena till Arne för att fråga om dom såg Lisa köra förbi för hon var inte hemma än.

Hur du kan tolka detta som att Kvinnan (Lena) antydde på att Lisa var död visar ju på att du har mycket sjuka och livliga fantasier utan något konkret.

Resten har vi med läst ett antal gånger innan vilket också är ren svammel och påhitt från dig utan verklighetsförankring.
Jag kan inse "Herrn" är inte påläst.
När Lisa inte kommit hem vid 19.50 ringde Helena till Lisas telefon, men fick inget svar, utan numret kunde inte nås.
Stefan ville se Formel 1 loppet som startade 20.00 och precis efter att starten gått i loppet 20.00 så åkte Stefan iväg, ca 20.03-20.05 åkte han hemifrån.
Stefan var framme vid cafeet 20.35, nu ringde Stefan, Helena hans fru, som ringde Lena som kom ut till cafeet vid 21.00 tiden.
Alltså Helena ringde Lena senare än 20.35 och inte 20.15, som du framfört.
2016-12-09, 13:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Kränkning och förvrängning.
Jag har de senaste veckorna utsatts för hot och personangrepp, och knappt sett någon saklig diskussion om vad som orsakade Lisas död. Jag efterlyser sådan sakdiskussion. Rättsläkare AB sa att det går ett mord på tusen hängningar, det ger 99,9 % sannolikhet för självmord. Sådan sannolikhet brukar vid bevisprövning anses vara bortom rimligt tvivel. Samtidigt finns det inte ett enda bevis på att NB begått grövre brott än griftefridsbrott. Kan någon sakligt argumentera mot det, och visa att NB mördade Lisa? Hittills har jag inte sett det.
Utsatt för hot?
Detta ÄR sakfrågan och en saklig diskussion eftersom det är du som kommer med påhitten. Problemet är att du tar dig ingen vägen med dina korkade påhitt och då åker offerkoftan på varenda gång.

Du påstår att Lisa ville dö - vilket innebär att hon inte utsatts för dödsskräck och extremt lidande - men anser att du är den som är kränkt.
Du insinuerar att Victor skrev nåt elakt som fick henne nedstämd och du anser att hennes stackars föräldrar mörkar att hon var självmordsbenägen för att inte minska på eftersöket och hålla fasaderna snygga utåt.

Eftersom du sen manipiulerar statistik är det likaväl diskuterat - du kan nämligen inte åberopa statistik i ena änden och sen ignorera resten gällande rättsfall, dömd för mord där nekrofili förekommit. Den är efterlyst men lyser med sin frånvaro.
2016-12-09, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Då borde finnas hans blod på livremmens spänne. Även fingeravtryck.
Det skulle vara väldigt tung bevis. Finns det?

Nu tycker ju jag att den bevisningen som finns bl.a.
blod/DNA på byxornas insida plus så mycket mer räcker gott å väl
hela vägen in i mål.

Men vist, jag kan hålla med om att fingeravtryck inte
skulle ha gjort ont.
Men nu varken står eller faller åtalet med den saken.
2016-12-09, 13:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Även om brottet i sig är mycket "sjukt" så finns det inget i Nerijus beteende som skulle tyda på att han vid mordet led av någon djupgående psykisk störning, någon psykos eller liknande.
För att anses som "sjuk" i lagens mening krävs att misstankar finns om sådan allvarlig störning.
Det finns det inte gällande Nerijus.
"More evil than crazy"tycks vara väldigt svårt att begripa när - till synes - milda och rara familjefäder inte basunerar ut sina sjuka parafilier.
Sadistiska mördare, pedofiler, våldtäktsmän (aka grova brott) går knappast med en skylt på stan.
Det tycks också vara svårt att förstå att en relation inte behöver vara värst kärleksfull utan används som en praktisk, normaliserande rekreationspunkt samt fasad utåt för vissa galningar.
Fråga en psykopat hur mycket han älskar och känner empati för sin fru bortom äganderätten. Jag skulle tippa att om det kommer ett ärligt svar skulle denne lika gärna kunna tala om sin robotdammsugare. Med det inte sagt att psykopati är likställt som mördare utan brist på normala känslor.
NB är inte värst söt innanför väggarna och kör rattfull men det kan man tydligen bortse från. Att IB ens erkände att han tänkt slå ner henne är rätt ovanligt. Antingen är de helt ovetande och inte trakasserade eller så är de förtryckta och säger inte ett skit och det är både skam och förlorad självkänsla över lång tid det handlar om.
2016-12-09, 14:01
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Jag är ingen stolle. Jag bryr mig inte om ifall IB lade handen på bibeln eller inte, jag visade att #develi och #tonny33 argumenterade ohederligt genom att klippa ut ett kort avsnitt ur direktrapporteringen, där det tio minuter senare visade sig vara obligatoriskt för IB att avlägga ed.

Samtidigt finns det inte ett enda bevis på att NB begått grövre brott än griftefridsbrott. Kan någon sakligt argumentera mot det, och visa att NB mördade Lisa? Hittills har jag inte sett det.

Tillskillnad mot dom andra alternativstollar så har du åtminstone förstått att om har tio DNA-bevis mot sig, flertalet med +4 så är Nerijus knuten till offret. Det är mer än Fagro, Sundharma och övriga som inte har tillräckligt hög kapacitet för att förstå. Men sen börjar det spåra ur rejält i dina teorier. Kan börja med alla dessa konstigheter som jag inte förstår varför Nerijus gjorde. Varför lät han inte bara kroppen vara istället och ringde Polisen.

-På Lisas kläder finns DNA från både blod och DNA som kommer från Nerijus.
-Nedanför röret, hittas repbitar av liknande som satt runt halsen på Lisas kropp. Där finns DNA från både Nerijus och Lisa.
-DNA i form av blod på Lisa holms jacka från Nerijus
-DNA i form av blod vid det smutsiga röret från Nerijus
-Mer otur, observationer från vittnen av Nerijus bil nära anslutning till det troliga mordtillfället.

Han har verkligen extrem otur denna hantverkare.

Nu har jag lite frågor på det här,

-Vem skulle vara så korkad och inte ringa Polisen det första man gjorde.
-Varför i helvete började han kladda på den avlidne? Även på insidan av Lisas kläder, vad skulle han där och göra överhuvudtaget?
-Varför skulle han ta ner kroppen, och dumpa kroppen i skåpet.
-Varför skulle han sprida ut Lisas tillhörigheter.

Förstår inte Nerijus att han själv ökar misstankegraden med sisådär ca 99%. Ingen normal person gör på det här sättet då man hittar en avliden person! För att härma dig så skulle jag tro 1 på 10000. Sedan fortsätter Nerijus att ljuga, han ljuger att han inte har träffat Lisa. Han ber om alibi från sin bror. Han ljuger för MPS och säger att Polisen har sökt av platsen där man senare hittade mopedhjälmen och jackan. Vem fan gör så här om man inte är skyldig till mordet, det går inte att snacka bort det här. Du fått bevis ett antal gånger uppkörd i ansiktet, det är din tur att komma med något radikalt nu. Börjar tröttna på ditt obefogade förtal mot en ung oskyldig tjej.
Senast redigerad av henkess 2016-12-09 kl. 14:03.
2016-12-09, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det är åklagaren som är chefen för utredningen och ger order till polisen tillsammans med spaningschefen, naturligtvis kan de styra utredningen med en sådan konstruktion.
Polisen utför utredningen men det är åklagaren som är högste chefen.

Jag anser att det borde vara ett högre polisbefäl som är chefen med en vicechef som också är ett högre polisbefäl.
Åklagaren skall bedöma från förundersökningen om den misstänkte skall åtalas eller inte och där kan finnas samarbete att åklagaren kan begära kompletterande upplysningar i fallet från polischeferna.
Vad är felet med en ny konstruktion av utredningarna, som skulle bli effektivare och helt andra kostnader, än med det nuvarande systemet ?

1) Så bra att förundersökningsledaren och spaningschefen kan styra utredningen så att den går åt rätt håll och fokuserar på det som är belagt och inte fria fantasier utan grund. Nu framgår det av FUP att de bibehållit ett öppet sinne trots detta och både sökt vitt och brett samtidigt som det för stunden mest troliga utsatts för den grundligaste prövningen.

2) Frågan om åtal eller inte avgörs redan idag av vad som framkommer i förundersökningen så du kommer inte med något revolutionerande vad gäller just den saken.

3) Det undandrar sig din bedömning om det kostar mer eller mindre det du föreslår. Eller om det blir effektivare och rättssäkrare.

4) Men det är klart att om man lever i villfarelsen att det finns "auktoriteter" som man kan komma i kontakt med via "förhandlare" så kan man ju tro vad som helst. Har jag förstått dig rätt att poliser är skötsamma och inte tar mutor? Är det bara åklagare som tar order från "auktoriteter" och därför måste isoleras från förundersökningen?

5) Jag kan trösta dig med att trots att åklagaren är förundersökningsledare så fortskrider förundersökningen utan att denne beställer vartenda förhör, varenda provtagning, varenda kompletterande fråga till vittnen eller varenda laboratorieanalys. Under sådana betingelser kommer sådant som är "skumt" att följas upp utan att förundersökningsledaren behöver tillfrågas. Tror du på fullt allvar att en polis i ledet skulle glömma bort sina instinkter och sin utbildning på order av förundersökningsledaren? För en tredjedels årslön?
2016-12-09, 14:13
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag kan inse "Herrn" är inte påläst.
När Lisa inte kommit hem vid 19.50 ringde Helena till Lisas telefon, men fick inget svar, utan numret kunde inte nås.
Stefan ville se Formel 1 loppet som startade 20.00 och precis efter att starten gått i loppet 20.00 så åkte Stefan iväg, ca 20.03-20.05 åkte han hemifrån.
Stefan var framme vid cafeet 20.35, nu ringde Stefan, Helena hans fru, som ringde Lena som kom ut till cafeet vid 21.00 tiden.
Alltså Helena ringde Lena senare än 20.35 och inte 20.15, som du framfört.

Jag framför det Lena sa att Helena ringde c.a (märk väl cirka=ungefär) 20:15 sen efter det så ringde Lena till Arne och inte som du påstår innan 20:00.

Om när loppet kördes fick du ju svart på vitt innan av mig med länk till källa direkt från Kanada. Att du är faktaresistent kan inte jag hjälpa, tyvärr.
2016-12-09, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Citat ur FUP (Anita, gäst hos Arne): . "Det blev lite upprört/oroligt då Lena efterlyste Lisa, så Anita har inget minne av att hon själva såg just starten på Formel 1."

Att familjen Jönsson blev så upprörda av en enkel fråga från Lena "Har ni sett Lisa" verkar märkligt.
De kände ju inte ens Lisa.

Arne och Arnes son var i kaffet och hälsat på och talat med Lisa. Det var väl just på söndag, om jag nu minns rätt. Har inte tid att kolla det nu.
2016-12-09, 14:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Frågan är hur Lisas föräldrar resonerade. Det enda som jag kan hitta om Lisa är suicidal är en fråga till mamman på sid 78
Citat:
Medan det senare är undersökt minutiöst har Lisas eventuella självmordstendenser helt förbigåtts.
De förhör som sker med hennes närmaste krets ÄR det samma som att göra en utredning kring ämnet; att ställa frågor kring hur Lisa upplevdes som person gällande sinnesstämningar och det är här du uppenbart missar målet:
Inbillar du dig att det ska behöva ställas en rak fråga "var Lisa självmordsbenägen?" för att utreda hennes välmående?
Fixar du inte att läsa sammanhang och förstå text där alla säger samma sak om henne eller vad fan är problemet med dig?

Måste folk uttryckligen säga:
Nej, Lisa var inte självmordsbenägen.
Nej, Lisa hade inte självskadebeteende.
Nej, Lisa var inte psykiskt instabil.

EXAKT ALLA i hennes omgivning beskriver att hon inte var nedstämd överhuvudtaget och absolut ingen beskriver att hon gjort självmordsförsök, uppvisat självskadebeteende, betett sig destruktivt och varit nedstämd - snarare tvärtom.
Hon var glad för sommarjobbet, såg fram emot sin livs första lön, beskrivs som glad, pigg och trevlig på jobbet och privat av allt från föräldrar, syskon, mentor/lärare, vänner till arbetskamrater.
Senast redigerad av develi 2016-12-09 kl. 14:28.
2016-12-09, 14:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Citat ur FUP (Anita, gäst hos Arne): . "Det blev lite upprört/oroligt då Lena efterlyste Lisa, så Anita har inget minne av att hon själva såg just starten på Formel 1."

Att familjen Jönsson blev så upprörda av en enkel fråga från Lena "Har ni sett Lisa" verkar märkligt.
De kände ju inte ens Lisa.
Då ska vi se. Du har främmande på besök, ett trevligt samkväm. Mitt i detta ringer en person och berättar att en av hennes anställda försvunnit och är mycket orolig. Hon undrar om du sett eller hört nåt. Du hör på hennes röst att det låter allvarligt och du har tidigare under dagen träffat flickan så du vet vem det handlar om. Hon berättar att det här inte är en flicka som skulle hålla sig borta utan att förmedla sig.

Denna unga tjej skulle åka moped över dina ägor har du träffat samma dag - det är inte en vilt främmande person således.
Du lägger på, är bekymrad och grubblar - vilket dina vänner ser och samtalets trevliga stämning är som bortblåst och alla undrar vad som kan ha hänt.

" Det blev lite upprört just då"...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in