Citat:
Ursprungligen postat av
DaBeast
Är probiotika från apoteket värda att köpa? Jag vet att deras vit D3 är för låg och köper den från gymgrossisten.
Vet inte om ni på fitness delen vet.
Tack för era svar.
Är väl inget fel på deras probiotika? Sedan handlar det inte om "apoteket" utan om själva märket, finns många olika probiotika-märken som säljs på apoteket och diverse nätbutiker.
Apropå probiotika, själv har jag hittat min nya favoritvitamin! Nämligen denna:
www.svensktkosttillskott.se/produkter/core_female_vitamins
^^ Ignorera att det står "female" på den; den skiljer sig inte märkvärdigt från
den manliga varianten (något högre järn i den kvinnliga), bortsett från att den manliga varianten har fler bioflavoner från andra frukter, medan den kvinnliga har soja-isoflavoner (alltså fytoöstrogener, och nej, man får inte bitchtits av soja-fytoöstregener, inte heller sänker det ens testosteronvärden, eftersom fytoöstrogen inte är riktigt östrogen, utan snarare
SERMs-liknande molekyler som molekylärt liknar östradiol) som är mycket nyttigt för både män och kvinnor:
Soy 'stops cancer and baldness':
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3607815.stm
Plus att den till skillnad från den manliga varianten, även innehåller ginseng, rosenrot, alfa liponsyra osv. Men det är just soja-fytoöstrogenerna som tilltalar mig, eftersom jag har hög risk för prostatacancer. Det som är bra med core vitamins, är att den inte bara innehåller fytoöstrogener, utan även en massa probiotika, och efter att ha gjort en del research, verkar det vara just de probiotiska bakterier som konverterar daidzein till (
S)-Equol, som är just den metaboliten som primärt skyddar mot både håravfall och prostatacancer, samt även bröstcancer (och diverse menopausproblem). Utöver detta, innehåller core (female) vitamins även vitamin K och höga doser av betakaroten, en ovanlig kombination bland andra multivitaminmärken. Betakaroten skyddar mot solbränna och sägs bidra till en gyllenbrun solbränna, men till skillnad från retinol (alltså riktig vitamin A), kan man inte överdosera betakaroten.
Hur som helst är jag mycket nöjd med denna produkt (har lagt ner både Mitt Val Sport och Friggs Multiman!), dock kommer jag köpa annan probiotika också, kör nu även med lactiplus, och tittar runt på de olika märken som finns, har inte bestämt mig om jag kommer köpa plantarum, rhamnosus eller vad det nu blir, men helt klart blir det mer probiotika framöver. Även prebiotika är viktigt (finns i vitlök men vafan, orka äta det varje dag

).