Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-17, 02:20
  #1
Medlem
BengtZzs avatar
Guide/FAQ om Kosttillskott av BengtZz för Flashback.

Index:
1. Introduktion
2. Vad är kosttillskott?
3. Vad gör kosttillskott och varför skall man använda dem?
4. Vilka kosttillskott skall man välja?
5. Hur mycket kosttillskott bör jag inta?
6. Är kosttillskott farligt och hur länge kan man äta det?
7. Slutsats och egna reflektioner


Introduktion
Denna tråden är till för att behandla allmänna och generella frågor om alla olika produkter av kosttillskott, dess effekter, vart man köper och allt annat som hör där till. Syftet med tråden är att informera om kosttillskott samt att utveckla nya diskussioner och frågeställningar kring kosttillskott i allmänhet. Men det viktigaste är att tråden i sig skall besvara på övergripande frågor som rör ämnet kosttillskott som helhet, för att minska på antalet skapade trådar och onödiga frågeställningar som har besvarats flertalet gånger tidigare. Ämnessvar i tråden är följaktligen riktade kring att besvara frågeställningar kring ämnet eller att ställa frågeställningar, alternativt diskutera dem i en utvecklande konstruktiv diskussion.

Sammanfattningsvis skall denna tråden bidra till att råda bot på förvirring om kosttillskott, bidra till större kunskap om kosttillskott och hålla en utvecklande diskussion om kosttillskott så att nya förhållningssätt, idéer och tankar kan få utrymme. Vetenskapen är ju som sagt kumulativ och utvecklas hela tiden.

Trevlig läsning!
Vad är kosttillskott?
Kosttillskott är ett väldigt brett begrepp och kan enligt mig delas in i olika subkategorier. Det som alla kosttillskott har gemensamt är att de skall komplettera kosten i övrigt och vara ett tillskott till en redan fungerande kost. Kosttillskotten kan således vara till stor hjälp för att förbättra kosten och de eventuella effekter man vill få ut av ens kost, alternativt inte vill missa med sin kost.
Vad gör kosttillskott och varför skall man använda dem?
De kompletterar kosten på olika sätt och verkar på olika sätt i kroppen. För att förklara mer vad kosttillskott gör så delar jag in dem i tre kategorier för att kunna särskilja dess syften och därmed dess funktioner.

Kosttillskott - Hälsotillskott
Detta är nog Sveriges vanligaste form av kosttillskott, det innefattar till exempel multivitamineraltabletter och omega-3. Hit räknar jag även diverse hälsokost(typ naturläkemedel), som jag för övrigt ser väldigt kontroversiellt på.
Syfte: Förbättra hälsan alternativt motverka försämring av hälsan.

Kosttillskott - Makronutrienter
Är nog gymmarens vanligaste kosttillskott som behandlar till exempel omega-3, proteinpulver, gainer och EAA. Dessa tillskott innehåller alltså energi(kcal).
Syfte: Effektförstärkning av till exempel muskelbygge, viktökning och energifördelning.

Kosttillskott - Prestationshöjare
Allting som förbättrar din prestation för vad man nu vill prestera bättre. Koffeintabletter, Rage, Kreatin, och Massacra är bra exempel på prestationshöjare.
Syfte: Att prestera bättre(fysiskt) för ett specificerat ändamål.

Många kosttillskott kan ingå i fler än en utav dessa kategorier och det är endast något jag har kommit på själv för att lättare kunna särskilja dem, och därmed kunna tala om dem med terminologi, lite som att dela in ett språk i ordklasser.
Vilka kosttillskott skall man välja?
Det det beror på vad man vill ha ut av dem, så det måste man definiera själv för att veta vad man skall välja utefter de mål man vill uppnå. Att dra generella slutsatser är omöjligt så man måste själv veta vad man vill uppnå. Denna tråden är ju delvis till för att man skall veta vad man skall uppnå, det beskriver ju punkten ovan rätt bra, då kan man även veta vilka kosttillskott man skall välja lättare. Jag skall skriva ett par vanliga exempel på saker som folk vill uppnå och därmed hur kosttillskott kan hjälpa i dessa syften.

Bättre kondition
Produkter som innehåller koffein och produkter som innehåller aspirin. Dessa kan hjälpa dig, på diverse olika saker, speciellt kombinerat med varandra att få en bättre akut(kortvarig och direkt) effekthöjning. Ur en längre mätperiod som perspektiv är även maltodextrin eller liknande kolhydratspulver bra för att förbättra återhämtningen ifrån pass till pass för en konditionstränande individ.

Snabbare muskelbygge
Här är kungen EAA, prinsen proteinpulver med knekten kreatin i spetsen som de tre musketörerna för att förbättra muskelbygge. Finns separata trådar om dessa som jag har hotlinkat ovan, läs gärna mer där.

Viktökning
En gainer är ett bra sätt att direkt efter träning, assistera i viktökning. En gainer i sig kommer inte göra att du går upp i vikt, utan det är kaloriöverskottet som gainern kan bilda som bidrar till viktökning.

Bättre hälsa/Inte sämre hälsa
Vitamineraltabletter är ett bra komplement, det betyder inte att man skall slarva med kosten i övrigt men dricker man något glas mjölk om dagen, äter lite kött och äter en grönsak eller en frukt om dagen så får man i sig det mesta man behöver. En vitamineraltablett är dock ett utmärkt komplement för att kompensera kosten. Detta betyder inte heller att man direkt behöver specifikt mjölk, ägg eller kött men det var bara exempel för att belysa näringsfaktan i dessa produkter. Mjölk och ägg är två väldigt bra produkter.

Omega-3 i form av fiskfetter, dvs specifikt EPA och DHA är utmärkt för de som inte äter speciellt mycket fisk. Själv äter jag i princip aldrig fisk så dessa passar mig utmärkt.
Hur mycket kosttillskott bör jag inta?
Inte speciellt mycket. Du måste hela tiden veta syftet med varje kosttillskott du intar, vet du inte direkt syfte om varför du intar ett visst kosttillskott så bör du nog fundera på att sluta med det. Kosttillskott är ingenting som behövs, kosttillskott kan assistera och hjälpa en kost och/eller effekter som redan finns för att göra dessa bättre.
Är kosttillskott farligt och hur länge kan man äta det?
Inga kosttillskott är farliga i den meningen. Men det finns säkert negativa effekter med att stoppa i sig en del kosttillskott ur ett längre perspektiv. Inget man skall oroa sig för dock, det är dock svårt att göra generella slutsatser då kosttillskott är ett så brett ämne.
Slutsatser och egna reflektioner
Mycket bra effekter kan uppnås av kosttillskott om man använder dem på rätt sätt. Det är extremt viktigt att veta varför man använder dem, för köper man dem i fel syfte slösar man bara sina pengar, och det är ju väldigt onödigt. Så länge man vet varför man använder dem och har ett specifikt mål med kosttillskotten är det väldigt bra att man nyttjar dem, då är de även i vissa specifika fall bättre än mat, för just det syftet!
Tack BePositive och MyNameIsNobody för input, korrekturläsning och reflekteringar.

Mvh BengtZz
__________________
Senast redigerad av BePositive 2009-10-17 kl. 02:26.
Citera
2009-10-17, 02:57
  #2
Medlem
Porryhatters avatar
Mycket fint! Detta har varit en riktigt bra vecka. Nya ändringar på forum samt massor av nya Stickys / Faq.

Tack för att ni lägger ner er tid.
Citera
2009-10-17, 03:33
  #3
Medlem
apintofstellas avatar
Inte ett ord om Beta Alanin... /cry

Bra som fan BengtZz. Detta är material som verkligen är behövligt.
Citera
2009-10-17, 09:12
  #4
Medlem
Bra Bengan. Hoppas man slipper samma frågor om och om igen nu.
Citera
2009-10-17, 18:28
  #5
Medlem
Melongrasss avatar
Jag brukar äta mat runt 11:00-11:30 och jag tränar runt 15:00-16:00.

Skulle det vara någonting att ta malto/druvsocker blandat i min EAA drink för att få energi till träningen?
Citera
2009-10-17, 19:09
  #6
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melongrass
Jag brukar äta mat runt 11:00-11:30 och jag tränar runt 15:00-16:00.

Skulle det vara någonting att ta malto/druvsocker blandat i min EAA drink för att få energi till träningen?
Ja det kan du göra. Fyller dock ingen direkt funktion, du bör ha tillräckligt med glykogen i musklerna ändå. Men känner du att det hjälper dig så varför inte. rent malto/druvsocker kommer inte försämra effekten utav EAA:t
Citera
2009-10-17, 20:00
  #7
Medlem
Melongrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Ja det kan du göra. Fyller dock ingen direkt funktion, du bör ha tillräckligt med glykogen i musklerna ändå. Men känner du att det hjälper dig så varför inte. rent malto/druvsocker kommer inte försämra effekten utav EAA:t

Okej tack för ditt svar!

Citera
2009-10-18, 15:23
  #8
Medlem
mada1s avatar
Skall beställa Gainer, Kreatin och EAA, kanske skippar gainer och kör på Malto+protein pulver men får panik av alla j*vla märken som finns på hemsidorna vilket ska man ta?! Så snälla skriv ner vilka märken som är BRA och har goda smaker/kvalite etc.
Citera
2009-10-18, 19:51
  #9
Avstängd
Grizlys avatar
Hej, jag har nu tränat några månader och känner en viss lust att prova någon sorts kost tillskott.

Jag vet att jag inte få i mig tillräckligt med protein, alltså 2-3 g/kg.

Efter läst tråden om protein pulver så känns det som jag behöver det du kallar alternativ B. Du tipsar om Kaseinprotein.

Men du säger också att EAA är bätre ut muskelväxt synpunkt och det är ju det jag är ute efter. Men samtidigt känner jag mig som en "rookie" och jag kanske inte har någon nytta av detta fören om nått år eller så.

Bör jag fokusera på träning och vanligt kost istället för att fundera över dessa saker?
Citera
2009-10-19, 10:10
  #10
Medlem
victor.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizly
Hej, jag har nu tränat några månader och känner en viss lust att prova någon sorts kost tillskott.

Jag vet att jag inte få i mig tillräckligt med protein, alltså 2-3 g/kg.

Efter läst tråden om protein pulver så känns det som jag behöver det du kallar alternativ B. Du tipsar om Kaseinprotein.

Men du säger också att EAA är bätre ut muskelväxt synpunkt och det är ju det jag är ute efter. Men samtidigt känner jag mig som en "rookie" och jag kanske inte har någon nytta av detta fören om nått år eller så.

Bör jag fokusera på träning och vanligt kost istället för att fundera över dessa saker?


Det är vad jag hade rekommenderat. Lär dig äta rätt från första början, men sen när du har tränat ett bra tag så kan du börja variera dig med proteinpulver osv om du tex inte hinner laga ett mål mat en viss dag.
Citera
2009-10-19, 14:55
  #11
Medlem
D3ath-D3alers avatar
Någon som kört på ripped fuel 5x?
Är inte typen som köper annat än protein, gainer och kreatin
men nu inför vintern och den stundande svackan i träningsmotivationen
anser jag att det kan vara peppande med lite överdosering av koffein
kanske... någon som provat den? Vad kan jag få för biverkningar? Är inte så
himla van vid koffein då jag enbart dricker kaffe på jobb ibland.
Citera
2009-10-19, 14:58
  #12
Medlem
BePositives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3ath-D3aler
Någon som kört på ripped fuel 5x?
Är inte typen som köper annat än protein, gainer och kreatin
men nu inför vintern och den stundande svackan i träningsmotivationen
anser jag att det kan vara peppande med lite överdosering av koffein
kanske... någon som provat den? Vad kan jag få för biverkningar? Är inte så
himla van vid koffein då jag enbart dricker kaffe på jobb ibland.

Då rekommenderar jag dig att köpa koffeintabletter istället, bra mkt bättre pris om det är koffeinet du är ute efter.

Finns på apoteket/kosttillskotts-sidor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback