Citat:
Ursprungligen postat av
Plaguetongue1
Hej jag har gymmat lite smått ett tag nu men har precis fått med en kompis så jag ska börja köra hårt på gymmet nu. Problemet är att jag äter dåligt på grund av en sjukdom. Det jag undrar är vilka kosttillskott jag ska äta och i vilken ordning? just nu kör jag med protein och creatin.
Whey-80 proteinshake direkt efter ett gympass.
Gainer proteinshake dagen efter.
Creatin varje dag, (1 timme före träning på träningsdag)
sen finns det PWO, Casein, aminosyror etc. Jag förstår inte riktigt vad allting gör eller när jag ska äta det.
Någon som förstår bättre får jättegärna förklara vad skillnaden på alla proteinpulver är samt alla andra kosttillskott, och när jag ska ta dom och hur ofta för att uppnå maximal effekt.
Gymmar 2 timmar varannan dag. Bespara mig alla tips om steorider och "äta mer"
För det första så finns det inga tillskott du "ska" ta. Men som du nämner har du en sjukdom som gör att du äter sämre, vilket gör att det kan vara lämpligt att komplettera med t.ex protein och kreatin. Det populäraste proteinpulvren är vassle/kasein, skillnaden mellan dessa är hastigheten det tas upp, inget du behöver tänka något nämnvärt på utan välj det du tycker är godast (även en prisfråga kan vara relevant för en). Självklart finns det även veganska alternativ om man föredrar detta. Förslagsvis tar du protein runt träning. Optimalt vet ingen med säkerhet men rekommendationen om man vill ha så bra muskeltillväxt som möjligt är att sprida ut intagen över dygnet fördelat på kanske 5-6 måltider ungefär var tredje timma. Ett måste för att få bra resultat? Absolut inte. Men det är vad som rekommenderas av dom främsta forskarna inom ämnet om man vill ha ett så bra förutsättningar som möjligt.
Det är det och kreatin (finns artiklar om kreatin, kan länka dessa om du inte hittar några) jag hade lagt mina pengar på. Även komplettera med D-vitamin nu under vinterhalvåret, mellan oktober-mars t.ex. Sedan bör du se till att du äter en näringsrik kost överlag och på så sätt får i dig vitaminer och mineraler på den vägen. Resterande tillskott som finns kan du med gott samvete spara pengar på. När det gäller PWO så hade jag personligt valt kaffe eller annan koffeinhaltig dryck, eller tablett. Koffein i samband med träning och prestation är välstuderat.