2016-11-10, 21:59
Medlem
Är det helt oväsentligt vilken sertralin man tar eller kan det ha betydelse? Apoteket ger ju det som för dagen är billigast. Jag inbillar mig att den jag tar nu är sämre än föregående..
Citera
2016-11-10, 22:09
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Är utsättningen lika jävlig när man går över till en annan medicin?

Jag trappade ner från 250 mg sertralin samtidigt som jag satte in venlafaxin. Gick jättebra!
Citera
2016-11-15, 16:19
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Jag trappade ner från 250 mg sertralin samtidigt som jag satte in venlafaxin. Gick jättebra!
Hur känner du dig nu med din nya medicin jämfört med Sertralin?
Citera
2016-11-17, 17:59
Medlem
funktioners avatar
Första dagen på denna. Ska höja från 25 till 50mg om en vecka men nu undrar jag..

..Om den kan ge effekt redan första dagen?
Har känt mig uppåt hela dagen, vilket jag vet att jag inte gör annars.

Eller är det bara placebo jag rider på?
Citera
2016-11-17, 18:50
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Första dagen på denna. Ska höja från 25 till 50mg om en vecka men nu undrar jag..

..Om den kan ge effekt redan första dagen?
Har känt mig uppåt hela dagen, vilket jag vet att jag inte gör annars.

Eller är det bara placebo jag rider på?
Placebo. Men placebo är bra det med.

För min del funkar medicinen sporadiskt tycker jag. De senaste två månaderna har jag haft värre perioder och bättre perioder ungefär veckovis. Har höjt till 125 från 100 pga det och hoppas det håller i sig framöver. Min läkare tyckte att jag skulle gå på medicinen i fem år förresten. Det av anledningen att det inte finns några längre farliga bieffekter kopplade till den. Vilket känns bra så klart. Första gången jag gick på medicinen så ville jag bara sluta med den så fort som möjligt, så man kunde vara "normal". Men det är ju en aslöjlig mentalitet. Finns det en medicin som hjälper så ta den. Om man inte gör det så ska man inte gnälla om man känner sig dålig. Då är man hipster.
Citera
2016-11-17, 21:38
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Placebo. Men placebo är bra det med.

För min del funkar medicinen sporadiskt tycker jag. De senaste två månaderna har jag haft värre perioder och bättre perioder ungefär veckovis. Har höjt till 125 från 100 pga det och hoppas det håller i sig framöver. Min läkare tyckte att jag skulle gå på medicinen i fem år förresten. Det av anledningen att det inte finns några längre farliga bieffekter kopplade till den. Vilket känns bra så klart. Första gången jag gick på medicinen så ville jag bara sluta med den så fort som möjligt, så man kunde vara "normal". Men det är ju en aslöjlig mentalitet. Finns det en medicin som hjälper så ta den. Om man inte gör det så ska man inte gnälla om man känner sig dålig. Då är man hipster.

Ja, verkligen. Det blev en riktig kanondag tack vare det
Citera
2016-11-24, 15:26
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Hur känner du dig nu med din nya medicin jämfört med Sertralin?

Tog den bara i ett par månader innan jag självmant fasade ut den, så jag hann inte känna efter så mycket för att kunna ge en rättvis bedömning.
Citera
2016-11-27, 07:52
Medlem
Började äta Sertralin Mylan för 9 dagar sedan. Jag har ångestproblematik och går ned mig i ångest och förtvivlan rätt ofta. Mår så dåligt vissa dagar, medans andra är helt okej, men ångesten och förtvivlan finns där jämt.
Nu känner jag redan skillnad. Det kan inte vara placebo för jag har inte haft några förväntningar alls och visste inte alls att den skulle ge effekt på det sättet den gjort. Var väldigt tveksam till antidepressiva iom att jag inte är deprimerad.
Jag är så himla känslig och gråter för nästan allt och som sagt, blir förtvivlad och undrar om jag orkar leva så.
Det har liksom tagit udden av det. Jag märkte när ett klipp om lidande djur dök upp i mitt flöde på FB (ett tvärsäkert kort om man ska få mina självmordstankar att blossa upp) Men jag var lugn och jag kunde titta på hela. Helt sjukt! Jag blev fortfarande ledsen men inte sådär som jag brukar.

Jag är heeeelt förbluffad. Trodde ALDRIG att det skulle funka.
Citera
2016-11-27, 15:29
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waida
Började äta Sertralin Mylan för 9 dagar sedan. Jag har ångestproblematik och går ned mig i ångest och förtvivlan rätt ofta. Mår så dåligt vissa dagar, medans andra är helt okej, men ångesten och förtvivlan finns där jämt.
Nu känner jag redan skillnad. Det kan inte vara placebo för jag har inte haft några förväntningar alls och visste inte alls att den skulle ge effekt på det sättet den gjort. Var väldigt tveksam till antidepressiva iom att jag inte är deprimerad.
Jag är så himla känslig och gråter för nästan allt och som sagt, blir förtvivlad och undrar om jag orkar leva så.
Det har liksom tagit udden av det. Jag märkte när ett klipp om lidande djur dök upp i mitt flöde på FB (ett tvärsäkert kort om man ska få mina självmordstankar att blossa upp) Men jag var lugn och jag kunde titta på hela. Helt sjukt! Jag blev fortfarande ledsen men inte sådär som jag brukar.

Jag är heeeelt förbluffad. Trodde ALDRIG att det skulle funka.

Hmm, en detalj som alla inte vet, som jag själv inte förstod heller, är att JO Antidepressiva har effekt redan första gången du tar dom - för dom flesta är den effekten dock INTE nog för att rubba deras depressiva symptom - eller ångest för den delen.

Grejen är dock, att JO pg a hur du är skapt, så kan du faktiskt börja känna terapeutisk effekt på bara några timmar! Råkar den antidepressiva du tar ha följande ovanliga kombo så kommer effekten fort:

*Du har högre proteinbindning än majoriteten (alla rekommendationer är baserade på majoriteten, glöm aldrig det) - då kommer du få högre effekt än andra, på samma dos. (kan i vissa fall bero på någon sorts speciell kost eller så)

*Den antidepressiva råkar påverka PRECIS den mekanism som ligger bakom dina problem (finns mer än en anledning varför man är deprimerad eller har ångest). Man kan även se det som att din hjärna råkar vara dålig på att korrigera för JUST den förändring den antidepressiva orsakar - därmed kan din hjärna inte "kämpa emot" den homeostasförändring som sker.

*Du bryter inte ner den antidepressiva som andra - detta gör att du kan få högre koncentration fortare, vilket brukar leda till mer bieffekter, MEN... om du INTE är mottaglig för bieffekterna... ja då får du så klart bara BRA effekter av den högre koncentrationen.

Jag var själv nitisk förut ang. att det absolut tar tid innan man ser någon som helst effekt, men det var ju bara för att jag gick efter idéen att majoritetsmekanismerna är allenarådande - SÅ ÄR INTE FALLET!!
Citera
2016-11-29, 07:19
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Är Sertralin ett av de SSRI-preparat, som vanligtvis är förknippat med viktuppgång? Jag har fått för mig att det inte är det.
Citera
2016-11-29, 20:03
Medlem
Psykonaut-s avatar
Jag har fått alla symtom av utsättningssymptom fast jag går på samma dos 200mg och käkat i två år.

Har jag blivit van vid dem och de har slutat verka?
Jag har blivit deprimerad, får domningar, yrsel, trötthet, tappar fokus etc.
Citera
2016-11-29, 20:21
Medlem
För tre år sen åt jag sertralin i ett år och en av bieffekterna jag fick var minskad sexlust och sämre orgasm. Jag har fortfarande samma problem trots att jag psykiskt mår prima idag. Är det någon annan som har haft samma problem så långt tid efter avslutad medicinering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in