Citat:
Ursprungligen postat av
TheAlamo
50 mg är ganska svagt om jag förstått det rätt. 100 är rätt dos för mig och det tar lång tid innan det fungerar. Antagligen borde du höja.
Drick mer vatten. Är den stor eller känns den stor? Om den växer så är det ju nåt fel du måste kolla upp.
Jag väger 73 och behöver 100 för att känna någon märkbar skillnad så antagligen, även om inte vikten är allt.
Vikten har inte så stor inverkan på dom flesta SSRI-er, utan det är snarare andra parametrar som spelar in mer, såsom:
Ålder (många barn har ickelinjära reaktioner på mediciner som inte kan förklaras med vikt)
Genetik (det här är antagligen den allra största parametern - vi har massor av gener som bestämmer hur våra hjärnor arbetar och fungerar, med många varianter. En del av dom, har inte ens med hjärnan i sig att göra, utan med hur enzymer som produceras i t ex levern bryter ner eller hanterar mediciner)
Grad av sjukdom - har du MDD, vilket är väldigt långt gången depression, då kommer du behöva en betydligt större dos än för någon som har lättare depression.
För referens, så tar jag Sertralin mot ångest och lättare OCD och jag tar hela 150 mg just nu - men jag väger bara 58 kilo.