Citat:
Ursprungligen postat av
Waida
Började äta Sertralin Mylan för 9 dagar sedan. Jag har ångestproblematik och går ned mig i ångest och förtvivlan rätt ofta. Mår så dåligt vissa dagar, medans andra är helt okej, men ångesten och förtvivlan finns där jämt.
Nu känner jag redan skillnad. Det kan inte vara placebo för jag har inte haft några förväntningar alls och visste inte alls att den skulle ge effekt på det sättet den gjort. Var väldigt tveksam till antidepressiva iom att jag inte är deprimerad.
Jag är så himla känslig och gråter för nästan allt och som sagt, blir förtvivlad och undrar om jag orkar leva så.
Det har liksom tagit udden av det. Jag märkte när ett klipp om lidande djur dök upp i mitt flöde på FB (ett tvärsäkert kort om man ska få mina självmordstankar att blossa upp) Men jag var lugn och jag kunde titta på hela. Helt sjukt! Jag blev fortfarande ledsen men inte sådär som jag brukar.
Jag är heeeelt förbluffad. Trodde ALDRIG att det skulle funka.
Hmm, en detalj som alla inte vet, som jag själv inte förstod heller, är att JO Antidepressiva har effekt redan första gången du tar dom - för dom flesta är den effekten dock INTE nog för att rubba deras depressiva symptom - eller ångest för den delen.
Grejen är dock, att JO pg a hur du är skapt, så kan du faktiskt börja känna terapeutisk effekt på bara några timmar! Råkar den antidepressiva du tar ha följande ovanliga kombo så kommer effekten fort:
*Du har högre proteinbindning än majoriteten (alla rekommendationer är baserade på majoriteten, glöm aldrig det) - då kommer du få högre effekt än andra, på samma dos. (kan i vissa fall bero på någon sorts speciell kost eller så)
*Den antidepressiva råkar påverka PRECIS den mekanism som ligger bakom dina problem (finns mer än en anledning varför man är deprimerad eller har ångest). Man kan även se det som att din hjärna råkar vara dålig på att korrigera för JUST den förändring den antidepressiva orsakar - därmed kan din hjärna inte "kämpa emot" den homeostasförändring som sker.
*Du bryter inte ner den antidepressiva som andra - detta gör att du kan få högre koncentration fortare, vilket brukar leda till mer bieffekter, MEN... om du INTE är mottaglig för bieffekterna... ja då får du så klart bara BRA effekter av den högre koncentrationen.
Jag var själv nitisk förut ang. att det absolut tar tid innan man ser någon som helst effekt, men det var ju bara för att jag gick efter idéen att majoritetsmekanismerna är allenarådande - SÅ ÄR INTE FALLET!!