Citat:
Lång historia kort, under 2023 började jag med sertralin. Jag åt det fram till början av 2024, fick fel uttrappningschema vilket ledde till att jag fick grova besvär med utsättningssymptom, panikångest etc. eftersom jag praktiskt taget slutade CT.
Efter 3 månader blev jag insatt på sertralin igen, och jag fick även en remiss till en psykiatrisk mottagning som heter wemind. Jag fick gå kbt och träffa en grym läkare. Jag började må mycket bättre och sedan Juli 2024 har jag börjat sätta ut sertralinet igen.
- Det började med att jag gick ner från 100mg till 75mg.
- Efter en månad gick jag från 75mg till 50mg.
- Efter ytterligare en månad så gick jag ner till 37.5mg
- Efter ännu en månad gick jag ner till 25mg.
- Denna dos åt jag i 3 månader, därefter gick jag ner till 12.5mg
Jag har nu ätit 12.5mg i snart 3 månader och det börjar bli dags att sluta helt.
Nu när det börjar bli dags att sluta helt så börjar jag bli riktigt orolig för hur det kommer att gå då förra gången resulterade i att hela mitt liv vändes upp och ner och jag vet på riktigt inte om jag orkar göra denna resa igen…
Wemind har även lagt ner, vilket gör att jag har ingen psykolog eller läkare kvar som jag kan prata med, då jag inte vågar lita på vårdcentralen längre som satte in mig i denna skit från första början och gav mig fel uttrappningsschema förra gången.
Vad har ni för erfarenheter av att sluta med sertralin? Bör jag vara orolig eller va det bara ett riktigt jävla snedsteg utav läkarna senast? Det är mycket som händer under sommaren, med studentfirande etc. som jag inte kan missa. Eftersom jag känner mig så orolig, bör jag vänta till efter sommaren med att sluta?
Tacksam för all hjälp!
Efter 3 månader blev jag insatt på sertralin igen, och jag fick även en remiss till en psykiatrisk mottagning som heter wemind. Jag fick gå kbt och träffa en grym läkare. Jag började må mycket bättre och sedan Juli 2024 har jag börjat sätta ut sertralinet igen.
- Det började med att jag gick ner från 100mg till 75mg.
- Efter en månad gick jag från 75mg till 50mg.
- Efter ytterligare en månad så gick jag ner till 37.5mg
- Efter ännu en månad gick jag ner till 25mg.
- Denna dos åt jag i 3 månader, därefter gick jag ner till 12.5mg
Jag har nu ätit 12.5mg i snart 3 månader och det börjar bli dags att sluta helt.
Nu när det börjar bli dags att sluta helt så börjar jag bli riktigt orolig för hur det kommer att gå då förra gången resulterade i att hela mitt liv vändes upp och ner och jag vet på riktigt inte om jag orkar göra denna resa igen…
Wemind har även lagt ner, vilket gör att jag har ingen psykolog eller läkare kvar som jag kan prata med, då jag inte vågar lita på vårdcentralen längre som satte in mig i denna skit från första början och gav mig fel uttrappningsschema förra gången.
Vad har ni för erfarenheter av att sluta med sertralin? Bör jag vara orolig eller va det bara ett riktigt jävla snedsteg utav läkarna senast? Det är mycket som händer under sommaren, med studentfirande etc. som jag inte kan missa. Eftersom jag känner mig så orolig, bör jag vänta till efter sommaren med att sluta?
Tacksam för all hjälp!
jag tror inte du behöver vara orolig, men en tanke, går det inte att dela igen- till 6,25 och köra med det några månder och sedan sluta helt?
jag vet två som slutat som fick besvär, den ena fick att hon kände sig nedstämd, den andra att han blev orolig, men det var inte några enorma besvär och de ge var övergående på ca 2-3 veckor
jag tror du inte skall vara orolig för det