2025-04-23, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knallskott1891
Lång historia kort, under 2023 började jag med sertralin. Jag åt det fram till början av 2024, fick fel uttrappningschema vilket ledde till att jag fick grova besvär med utsättningssymptom, panikångest etc. eftersom jag praktiskt taget slutade CT.

Efter 3 månader blev jag insatt på sertralin igen, och jag fick även en remiss till en psykiatrisk mottagning som heter wemind. Jag fick gå kbt och träffa en grym läkare. Jag började må mycket bättre och sedan Juli 2024 har jag börjat sätta ut sertralinet igen.

- Det började med att jag gick ner från 100mg till 75mg.
- Efter en månad gick jag från 75mg till 50mg.
- Efter ytterligare en månad så gick jag ner till 37.5mg
- Efter ännu en månad gick jag ner till 25mg.
- Denna dos åt jag i 3 månader, därefter gick jag ner till 12.5mg

Jag har nu ätit 12.5mg i snart 3 månader och det börjar bli dags att sluta helt.

Nu när det börjar bli dags att sluta helt så börjar jag bli riktigt orolig för hur det kommer att gå då förra gången resulterade i att hela mitt liv vändes upp och ner och jag vet på riktigt inte om jag orkar göra denna resa igen…

Wemind har även lagt ner, vilket gör att jag har ingen psykolog eller läkare kvar som jag kan prata med, då jag inte vågar lita på vårdcentralen längre som satte in mig i denna skit från första början och gav mig fel uttrappningsschema förra gången.

Vad har ni för erfarenheter av att sluta med sertralin? Bör jag vara orolig eller va det bara ett riktigt jävla snedsteg utav läkarna senast? Det är mycket som händer under sommaren, med studentfirande etc. som jag inte kan missa. Eftersom jag känner mig så orolig, bör jag vänta till efter sommaren med att sluta?

Tacksam för all hjälp!

jag tror inte du behöver vara orolig, men en tanke, går det inte att dela igen- till 6,25 och köra med det några månder och sedan sluta helt?
jag vet två som slutat som fick besvär, den ena fick att hon kände sig nedstämd, den andra att han blev orolig, men det var inte några enorma besvär och de ge var övergående på ca 2-3 veckor
jag tror du inte skall vara orolig för det
Citera
2025-04-23, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
jag tror inte du behöver vara orolig, men en tanke, går det inte att dela igen- till 6,25 och köra med det några månder och sedan sluta helt?
jag vet två som slutat som fick besvär, den ena fick att hon kände sig nedstämd, den andra att han blev orolig, men det var inte några enorma besvär och de ge var övergående på ca 2-3 veckor
jag tror du inte skall vara orolig för det

Har tänkt på det också men gjorde lite research och då tabletterna inte är designade för att delas så många gånger så kan vara svåra att dela jämnt, vilket gör att doserna kan bli ojämna, vilket inte är optimalt, särskilt vid lågdosbehandling.
Citera
2025-04-23, 14:30
Medlem
GreenTentacle75s avatar
Citat:
Har tänkt på det också men gjorde lite research och då tabletterna inte är designade för att delas så många gånger så kan vara svåra att dela jämnt, vilket gör att doserna kan bli ojämna, vilket inte är optimalt, särskilt vid lågdosbehandling.

Sertalin finns i flytande version. Säkrare att dosera i låga doser.

https://www.fass.se/m/produkt/19991229000149/public/tabstockinventory?searchActive=true
Citera
2025-04-23, 14:34
Medlem
https://www.svd.se/a/0V7p5B/forskare-risk-att-snabb-utsattning-av-antidepressiva-ar-skadlig
Citera
2025-04-23, 17:57
Medlem
Port-charlottes avatar
Jag skulle dela och dela och dela,över ett års tid,och i slutet är det bara ett saltkorn stort kvar,det skadar ju inte
Citera
2025-04-27, 18:32
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Jag äter 200 mg och ibland blir det fel på receptet eller någonting som hindrar mig från att få ut den. Ibland pallar jag bara inte gå utanför dörren. Hur som, efter någon dag får jag som stickningar i armarna och kroppen. Det brukar sitta i rätt länge så ät din låga dos ett tag till du. Det gör inget. Jag äter 200 som sagt och slutar kall kalkon och man känner verkligen av biverkningarna.

Undrar om det är Wemind i Gimo? Jag blev slussad till Psykiatriska mottagningen i Gimo i stället.

Citat:
Lång historia kort, under 2023 började jag med sertralin. Jag åt det fram till början av 2024, fick fel uttrappningschema vilket ledde till att jag fick grova besvär med utsättningssymptom, panikångest etc. eftersom jag praktiskt taget slutade CT.

Efter 3 månader blev jag insatt på sertralin igen, och jag fick även en remiss till en psykiatrisk mottagning som heter wemind. Jag fick gå kbt och träffa en grym läkare. Jag började må mycket bättre och sedan Juli 2024 har jag börjat sätta ut sertralinet igen.

- Det började med att jag gick ner från 100mg till 75mg.
- Efter en månad gick jag från 75mg till 50mg.
- Efter ytterligare en månad så gick jag ner till 37.5mg
- Efter ännu en månad gick jag ner till 25mg.
- Denna dos åt jag i 3 månader, därefter gick jag ner till 12.5mg

Jag har nu ätit 12.5mg i snart 3 månader och det börjar bli dags att sluta helt.

Nu när det börjar bli dags att sluta helt så börjar jag bli riktigt orolig för hur det kommer att gå då förra gången resulterade i att hela mitt liv vändes upp och ner och jag vet på riktigt inte om jag orkar göra denna resa igen…

Wemind har även lagt ner, vilket gör att jag har ingen psykolog eller läkare kvar som jag kan prata med, då jag inte vågar lita på vårdcentralen längre som satte in mig i denna skit från första början och gav mig fel uttrappningsschema förra gången.

Vad har ni för erfarenheter av att sluta med sertralin? Bör jag vara orolig eller va det bara ett riktigt jävla snedsteg utav läkarna senast? Det är mycket som händer under sommaren, med studentfirande etc. som jag inte kan missa. Eftersom jag känner mig så orolig, bör jag vänta till efter sommaren med att sluta?

Tacksam för all hjälp!
Senast redigerad av Iwasbanned2 2025-04-27 kl. 18:38.
Citera
2025-07-30, 09:04
Medlem
Jag har fått Sertrone 25mg utskrivet för ångest och ocd, ska kombinerar det med terapi och kbt.
Min fråga och oro i detta är att jag under åren tagit en hel del substanser i perioder (mest ladd), tog ca 3-4 nycklar för 3 veckor sedan i ren idioti(vilket jag tror sen satte igång min nuvarande ångest veva).

Detta var något jag givetvis inte berättade för läkaren då jag inte ville inkriminera mig eller sätta mig i nån sits då jag inte får hjälp utan måste pissa i evigheter innan.

Jag är dock svinnojjig att det skulle kunna vara farligt att börja med preparatet efter det att jag tog ladd för ca 3 veckor sen, kan det påverka en negativt ?
Citera
2025-08-24, 15:19
Medlem
Behöver höja dosen på någon av min antidepp i hopp om att inte trilla dit igen.

Lång historia kort: Var en helvetisk vår. Sen la det sig under semestern. Sen triggas allt igång igen. Galet hur kroppsminnet, hjärnan minns. Trodde jag skulle parera genom att möta allt igen. Men nu är det många symptom som kommit. Gör allt annars, inga problem mer sömn.

Hur som helst. Vilken bör höjas? Sertralin från 150 mg till 200 eller mitrazapin från 30 till 45? Vilken tror ni ha bäst motverkan mot ångest och depression, utan att det eskalerar? Hmmm
Citera
2026-03-13, 10:33
Medlem
Fick sertralin av min läkare då jag brottas med ångest, nedstämdhet och jobbiga tankar, 3e dagen idag men jag kände skillnad redan första dagen konstigt nog(ingen placebo). Första dagen kändes det som att jag tagit tramadol och var på prathumör osv medans dag 2 och 3 har jag bara velat vara ensam och surfa och spela osv. Allt blir lättare att hantera men det är ju omöjligt att få orgasm men det är skitsamma då jag är inlåst på rättspsyk och inte kan fixa nån tjej endå, visst är det skönt att runka men inget måste. Har känt att vardagssysslor känts jobbiga men det är som bortblåst sen jag fick medicinen.
Citera
2026-03-13, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solimann
Fick sertralin av min läkare då jag brottas med ångest, nedstämdhet och jobbiga tankar, 3e dagen idag men jag kände skillnad redan första dagen konstigt nog(ingen placebo). Första dagen kändes det som att jag tagit tramadol och var på prathumör osv medans dag 2 och 3 har jag bara velat vara ensam och surfa och spela osv. Allt blir lättare att hantera men det är ju omöjligt att få orgasm men det är skitsamma då jag är inlåst på rättspsyk och inte kan fixa nån tjej endå, visst är det skönt att runka men inget måste. Har känt att vardagssysslor känts jobbiga men det är som bortblåst sen jag fick medicinen.

Tänk på att ångest kan öka ordentligt de första veckorna om du har otur.

Det blir lättare att komma framöver. Jag hade t.ex. inga problem att få erektion och knulla med kondom och komma av det. Men då hade jag gått på sertralin 50mg 1-2 år.
Citera
2026-03-13, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Tänk på att ångest kan öka ordentligt de första veckorna om du har otur.

Det blir lättare att komma framöver. Jag hade t.ex. inga problem att få erektion och knulla med kondom och komma av det. Men då hade jag gått på sertralin 50mg 1-2 år.
Ja jag får se hur det går, än så länge känns det skitbra. Jag får stånd men att komma är omöjligt, får se hur det blir framöver. Äter 50 mg förövrigt. Men jag skulle kunna ge en tjej ett skönt knull då kuken funkar som vanligt annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in