Citat:
Ursprungligen postat av
FromAnotherPlace
Jag har ätit Sertralin (100 mg/dag) sedan 1.5 år tillbaka. Jag har sedan början varit osäker på om medicinen har haft någon bra effekt på mig eller om jag skulle klara mig lika bra utan den. Nu är det så att jag befinner mig i en sådan situation att läkare vill höja mig till 150 mg för att ''jag ligger på för låg dos'' och enligt dem behöver en högre dos för att få bättre effekt (mot ångest/depression). Personligen höjer jag helst inte den medicinen, eftersom jag inte tror att det kommer göra någon stor skillnad. Dessutom planerar jag att trappa ut den i framtiden och tänker att ju högre dos jag går på, desto mer medicin har jag att trappa ut.
Min fråga riktar sig till er som har legat på en dos på ca 100 mg (vilket brukar vara en standarddos för en vuxen människa) och har höjt till 150 mg eller maxdosen på 200 mg? Upplevde ni att den här doshöjningen hade en positiv inverkan på ert mående?
Jag har tyvärr inget svar, utan har ställt mig själv samma fråga precis. Min läkare vill höja min sertralin från 125 till 150 pga en period av svår ångest och depression. Jag undrade också hur mkt skillnad 25 mg egentligen kommer att göra så jag tacka nej. Har börjat en låååångsam uttrappning för jag tänkte att om jag kan hamna i en svår depression på 125 mg så kan jag lika gärna börja trappa ner och kanske få känna lite lycka också. Jag hamnar i ett litet gränsland där jag inte känner de hemska känslorna men inte heller de trevliga så tanken att trappa ner har funnits ett tag. Men sen kom denna perioden och tanken försvann. Har ätit ssri sedan 2006 och sertralin 3,5 år. Nedtrappningen känns jobbig och jag är bara på dag 2 och har sänkt 12,5 mg

så du tänke rätt, ju mer du höjer nu desto mer har du att trappa ut sen
Jag hoppas att du får något bra svar och att du väljer det som känns rätt för dig.