2016-11-29, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantaz
För tre år sen åt jag sertralin i ett år och en av bieffekterna jag fick var minskad sexlust och sämre orgasm. Jag har fortfarande samma problem trots att jag psykiskt mår prima idag. Är det någon annan som har haft samma problem så långt tid efter avslutad medicinering?

Det är många som har samma problem. Det kallas för PSSD (Post SSRI sexual dysfunction) och varför ingen tar detta, och många andra problem folk har efter SSRI/SNRI, på allvar är för mig helt obegripligt.
Citera
2016-12-10, 21:53
Medlem
Lionstates avatar
Brukat Sertralin i 1 månad nu, det här är min samlade bedömning, positiva saker och negativa saker med Sertralin för min del.

Positiva effekter:

1. Jag känner inte av någon ångest längre, wow, endast lite ibland men det är väldigt dämpat och går över snabbt. Även paniken i vissa ångestladdade situationer är kraftigt reducerad.

2. Jag överanalyserar inte Allt längre, hjärnan går inte på högvarv för minsta lilla negativ upplevelse.

3. Mitt humör är mycket mer kontrollerat och mer på samma nivå konstant.

4. Om jag upplever någon negativt så bryr jag mig inte så mycket, helt enkelt.

5. Känner mig känslokall (Vilket jag bara tycker är bra för jag är mycket jämnare i humöret)

Negativa effekter:

1. Minnesförlust, man kan se tillbaka på veckan, helgen eller dagen som en enda stor dimma. Mycket mera glömsk nu.

2. Mådde dåligt första veckan, kände mig riktigt konstig i huvudet och mådde illa men det gick ju över sen..

3. Kan känna mig lite slöare och oorganiserad faktiskt men svårt att säga om det beror på pillren

För mig överväger de positiva effekterna de negativa alla dagar i veckan. Använt 50mg i 1 månad nu och började igår med 75mg i samråd med doktorn som tyckte att jag skulle dubbla dosen till 100mg för att få maximal effekt. Vi får väl se.
Citera
2017-01-14, 02:06
Bannlyst
Jag har tagit sertralin i ett år men inte tagit det på 3 veckor nu och kommer inte använda det mer. Hur länge sitter effekterna kvar?
Citera
2017-01-14, 17:48
Medlem
Lolinona12s avatar
Jag vill trappa ut och sluta med sertralin. Står på 125 mg och har haft denna dos sedan slutet av 2013. Finns det något, vadsomhelst, som mildrar utsättningssymptomen?

Tanken är att jag ska byta till något annat om jag någonsin hittar nåt som skulle passa mig.
Citera
2017-01-14, 18:50
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potnik
Jag har tagit sertralin i ett år men inte tagit det på 3 veckor nu och kommer inte använda det mer. Hur länge sitter effekterna kvar?
Några veckor.
Citat:
Ursprungligen postat av Lolinona12
Jag vill trappa ut och sluta med sertralin. Står på 125 mg och har haft denna dos sedan slutet av 2013. Finns det något, vadsomhelst, som mildrar utsättningssymptomen?

Tanken är att jag ska byta till något annat om jag någonsin hittar nåt som skulle passa mig.
Är väl bara att trappa ner under en månad? Fixa en tablettdelare och skala ner väldigt långsamt.
Citera
2017-01-15, 16:54
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Jag har ätit Sertralin (100 mg/dag) sedan 1.5 år tillbaka. Jag har sedan början varit osäker på om medicinen har haft någon bra effekt på mig eller om jag skulle klara mig lika bra utan den. Nu är det så att jag befinner mig i en sådan situation att läkare vill höja mig till 150 mg för att ''jag ligger på för låg dos'' och enligt dem behöver en högre dos för att få bättre effekt (mot ångest/depression). Personligen höjer jag helst inte den medicinen, eftersom jag inte tror att det kommer göra någon stor skillnad. Dessutom planerar jag att trappa ut den i framtiden och tänker att ju högre dos jag går på, desto mer medicin har jag att trappa ut.

Min fråga riktar sig till er som har legat på en dos på ca 100 mg (vilket brukar vara en standarddos för en vuxen människa) och har höjt till 150 mg eller maxdosen på 200 mg? Upplevde ni att den här doshöjningen hade en positiv inverkan på ert mående?
Citera
2017-01-16, 12:21
Medlem
Lolinona12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag har ätit Sertralin (100 mg/dag) sedan 1.5 år tillbaka. Jag har sedan början varit osäker på om medicinen har haft någon bra effekt på mig eller om jag skulle klara mig lika bra utan den. Nu är det så att jag befinner mig i en sådan situation att läkare vill höja mig till 150 mg för att ''jag ligger på för låg dos'' och enligt dem behöver en högre dos för att få bättre effekt (mot ångest/depression). Personligen höjer jag helst inte den medicinen, eftersom jag inte tror att det kommer göra någon stor skillnad. Dessutom planerar jag att trappa ut den i framtiden och tänker att ju högre dos jag går på, desto mer medicin har jag att trappa ut.

Min fråga riktar sig till er som har legat på en dos på ca 100 mg (vilket brukar vara en standarddos för en vuxen människa) och har höjt till 150 mg eller maxdosen på 200 mg? Upplevde ni att den här doshöjningen hade en positiv inverkan på ert mående?

Jag har tyvärr inget svar, utan har ställt mig själv samma fråga precis. Min läkare vill höja min sertralin från 125 till 150 pga en period av svår ångest och depression. Jag undrade också hur mkt skillnad 25 mg egentligen kommer att göra så jag tacka nej. Har börjat en låååångsam uttrappning för jag tänkte att om jag kan hamna i en svår depression på 125 mg så kan jag lika gärna börja trappa ner och kanske få känna lite lycka också. Jag hamnar i ett litet gränsland där jag inte känner de hemska känslorna men inte heller de trevliga så tanken att trappa ner har funnits ett tag. Men sen kom denna perioden och tanken försvann. Har ätit ssri sedan 2006 och sertralin 3,5 år. Nedtrappningen känns jobbig och jag är bara på dag 2 och har sänkt 12,5 mg så du tänke rätt, ju mer du höjer nu desto mer har du att trappa ut sen

Jag hoppas att du får något bra svar och att du väljer det som känns rätt för dig.
Citera
2017-01-16, 13:58
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolinona12
Jag har tyvärr inget svar, utan har ställt mig själv samma fråga precis. Min läkare vill höja min sertralin från 125 till 150 pga en period av svår ångest och depression. Jag undrade också hur mkt skillnad 25 mg egentligen kommer att göra så jag tacka nej. Har börjat en låååångsam uttrappning för jag tänkte att om jag kan hamna i en svår depression på 125 mg så kan jag lika gärna börja trappa ner och kanske få känna lite lycka också. Jag hamnar i ett litet gränsland där jag inte känner de hemska känslorna men inte heller de trevliga så tanken att trappa ner har funnits ett tag. Men sen kom denna perioden och tanken försvann. Har ätit ssri sedan 2006 och sertralin 3,5 år. Nedtrappningen känns jobbig och jag är bara på dag 2 och har sänkt 12,5 mg så du tänke rätt, ju mer du höjer nu desto mer har du att trappa ut sen

Jag hoppas att du får något bra svar och att du väljer det som känns rätt för dig.

Tack för ditt svar. Trots tjat från läkare om att höja till 150, så stod jag fast vid att jag inte ser någon poäng med att höja den. Mitt argument var samma som tidigare: Om 100 mg inte har haft någon vidare effekt, så ser jag ingen poäng med att trappa upp en medicin som jag misstänker ändå inte fungerar - dessutom får jag bara mer Sertralin att trappa ut när tiden för uttrappning kommer (har hört diverse historier om vilket helvete det kan vara att trappa ut Sertralin, så därför känns det säkrare att ligga kvar på 100 mg).

Hoppas att det löser sig med ditt mående. Ta en dag i taget och håll ut. Om du har en särskilt jobbig period, så kanske det är en bra idé att vänta med uttrappningen och ligga kvar på din ursprungliga dos tills det känns tryggt att trappa ut.
Citera
2017-01-16, 15:20
Medlem
Lolinona12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Tack för ditt svar. Trots tjat från läkare om att höja till 150, så stod jag fast vid att jag inte ser någon poäng med att höja den. Mitt argument var samma som tidigare: Om 100 mg inte har haft någon vidare effekt, så ser jag ingen poäng med att trappa upp en medicin som jag misstänker ändå inte fungerar - dessutom får jag bara mer Sertralin att trappa ut när tiden för uttrappning kommer (har hört diverse historier om vilket helvete det kan vara att trappa ut Sertralin, så därför känns det säkrare att ligga kvar på 100 mg).

Hoppas att det löser sig med ditt mående. Ta en dag i taget och håll ut. Om du har en särskilt jobbig period, så kanske det är en bra idé att vänta med uttrappningen och ligga kvar på din ursprungliga dos tills det känns tryggt att trappa ut.

När man får "brainzapps" bara av att glömma ta sin dos så kan man tänka sig hur en för snabb utsättning blir. Jag vet inte vad jag ska göra riktigt, läkaren kom med förslagen att antingen höja 25 mg upp till 150 eller lägga till valdoxan. Jag sover bra om inte barnen väcker mig på natten(småbarn), då kan jag ligga vaken ett par timmar efter jag nattat om dom. Men nu börjar minsta sova hela nätterna så att sätta in ett läkemedel bara för det känns overkill. Och även omn det är få biverkningar så finns det ändå vissa jobbiga biverkningar. Och det känns inte värt det. Så jag lusläser fass och flashback efter något annat att byta till eller lägga till. Jag har vissa krav så det blir mkt att läsa och jämföra och sen måste man ju få med sig läkaren och dom går ju efter sin lista med saker man ska testa innan...
Citera
2017-01-30, 17:20
Medlem
Psykonaut-s avatar
Jag vill halvera från 200 till 100mg.

Jag tänkte om en kvällsdos Mirtazapin kan kompensera eventuell ångest som kan uppstå?

Har idag inte Mirtazapin, men kan skaffa av läkaren.
Citera
2017-01-31, 22:19
Medlem
Sertralinen räddade mitt liv! Det är den bästa medicinen som existerar och jag tackar Gud för den! Tog 12 veckor innan den fulla effekten kom, men väntan värd! Ifrån 4 ångestdiagnoser o depressioner till idag nästan ingen ångest alls och hur glad som helst! Testa!!!!
Citera
2017-02-01, 12:35
Medlem
Blir det någon skillnad i effekt att ta sin dos på morgonen kontra kvällen?
Eller är det hugget som stucket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in