2016-10-03, 16:21
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Hon har, tillsammans med andra old school-marxister, insett att de här identitärerna egentligen utgår från en liberal epistemologi. Ingen kan representera någon annan eftersom ingen kan ha exakt samma kunskap och/eller erfarenheter. Postmodernismen är kapitalismens kulturella logik, som någon amerikan skrev för en massa år sedan.
Du överskattar identitetspolitiken om du ser den som filosofiskt konsekvent. Den säger att svarta måste kvoteras in och använder för detta argument om representation, men när t ex Shaun King och Rachel Dolezal avslöjades som whiggers blev det tyst och dök istället upp ursäktande omständigheter. I Kings fall har man uttryckligen förnekat att han är en vit man i blackface, för att han ska kunna fortsätta att utföra sina uppgifter. Så det finns en praktisk sida som väger tyngre än teorin.

Postmodernismen är som all nihilism taktisk, man frångår den så fort den inte längre tjänar sitt syfte. Normkritik har alltid varit ett redskap, aldrig ett mål. Att dra den till sin logiska spets är därför meningslöst. Det är först när praktiken skenar iväg som den blir besvärlig för utövarna.
Senast redigerad av Nix-registret 2016-10-03 kl. 17:10.
Citera
2016-10-03, 16:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
När fan blir gammal - Lindeborg sällar sig till kritikerna av normkritiken som hon menar "upphöjts till östtysk metod".
Under rubriken "Normkritiken satt i tvångströja" beskriver Linderborg hur ett samtal om scenkonst och normkritik arrangerat av Nationella Dramaturgiatet på Stockholms stadsbibliotek, som hon själv var inbjuden till, ställdes in efter påtryckningar från den separatistiska organisationen Black Coffee.
Jag tror vi har hamnat där att Fantomen börjar reta sig på att Guran försöker göra sig oberoende av sin vite välgörare. Lite som jag var inne på 2013:

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Sen har vänstern skjutit sig själv i foten med sitt vurmande för mångkulturen. För nu börjar ju blattarna kvoteras förbi den vanliga svenska vänsteraktivisten i kampen om bidragspengarna. Det hade dom nog inte räknat med. Den vanlige Svenske vänsteraktivisten hade nog fortsatt trott att han skulle sitta som Fantomen & hjälpa Guran & Bandarerna att "göra uppror" mot makten.
Men dom smartare blattarna har manövrerat sig förbi dom Svenska vänsteraktivisterna, för stålarna är ju större ju längre upp i näringskedjan man befinner sig.

Att kunna koppla in snabeln direkt i bidragskranen är nog det övergripande målet i dom flesta fall.
Citera
2016-10-03, 16:33
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Åsa Linderborg har kritiserat identitetspolitiken och hela den här kravmaskinmentaliteten rätt tydligt tidigare, förr om åren, men man kan väl säga att hon gjorde en U-sväng under åren efter sådär 2010 när åsiktskorridoren hårdnade, även internet på Aftis. När hon nu sågar Black Coffee och rasifieringsboomen i kulturbranschen så är det en slags återgång till den hållning hon och AB:s kultursida intog för sådär tio år sedan. Visst, de har varit svajiga en del, men jag uippfattar nog att hon liksom t ex Nina Björk i grunden är emot det här "jag vill bara diskutera med mina kompisar, mina subkulturella allierade" som blivit så vanligt i media.
Förvisso, är man vänster i klassisk bemärkelse kan man omöjligt vara för identitetspolitik eftersom den tar fokus från de verkliga ekonomiska maktförhållandena. Tidningen Proletären har t.ex. genomgående varit kritisk till rasifieringsgrupperingar, identitetspolitik och t.o.m. dagens hbtq-rörelse av samma skäl.

Jag är medveten om att Linderborg har uttryckt sig på liknande vis tidigare man vad jag kan minnas har hon inte framställt företeelsen som ett direkt hot mot demokratin eller beskrivit konsekvenserna för dess kritiker: "Den som vill problematisera saken blir av med anslagen, får sparken, byter bransch, bryter ihop eller sätter på sig självcensurens tvångströja." Detsamma kan ju sägas om kritikerna av det mångkulturella samhällsprojektet, åtminstone tidigare, och då har Lindeborg som bekant inte haft några problem med att genom sin mediala makt själv hålla i åsiktspiskan och brunstämpeln.
Det jag reagerar på är inte så mycket hennes kritik av identitetspolitiken utan att hon framställer sig själv som en frihetskämpe hon aldrig har varit när hon skriver:
Citat:
Problemet är mycket så större än så. Det handlar om den konstnärliga friheten, om forskningens oberoende, om statens tilltro till att medborgarna är intelligenta nog att tänka själva. Det handlar om demokrati.
Just det fetade har Linderborg aldrig trott på då hon t.ex. har känt sig tvungen att utmåla Anna Dahlberg som en "vitamininjektion" för extremhögern eller hävda att prästen Annika Borg och kampanjen #Mittkors har en dold "politisk agenda". Jag håller med henne i sak när hon kritiserar identitetspolitiken, jag har bara svårt för inkonsekvenser och hyckleri.
Citera
2016-10-03, 16:35
Avstängd
Citat:
Jag tror vi har hamnat där att Fantomen börjar reta sig på att Guran försöker göra sig oberoende av sin vite välgörare. Lite som jag var inne på 2013:

Mmm. Ungefär på samma sätt som radikalfeministerna (i regel vita och medelklass) trodde att de kunde ta hjälp av förorternas arabgäng och "blattetjejer", odla lojaliteten till dem för att sparka in murarna till patriarkatets borg. Naturligtvis räknade de vita feministerna som t ex Kakan, Joanna Rytel, Skugge, Sveland, Linna Johansson m fl med att de ändå skulle fortsätta gå i spetsen för upproret och till sist inta tronsalen. Men på senare år visar det sig att de tuffa killarna och brudarna med mörkt skinn själva vill stå längst fram, och deras lojalitet på sikt mot de utskrivna parollerna ter sig dessutom allt mer tveksam.
Citera
2016-10-03, 16:48
Avstängd
Citat:
Just det fetade har Linderborg aldrig trott på då hon t.ex. har känt sig tvungen att utmåla Anna Dahlberg som en "vitamininjektion" för extremhögern eller hävda att prästen Annika Borg och kampanjen #Mittkors har en dold "politisk agenda". Jag håller med henne i sak när hon kritiserar identitetspolitiken, jag har bara svårt för inkonsekvenser och hyckleri.

De är alla taktiker mer eller mindre, i en del lägen, det gäller också personer till höger som Paulina Neuding och Sakine Madon. Jag har för länge sedan tappat räkningen på hur många gånger en sådan som Isobel har bytt fot eller tydligt motsagt sig själv, även om hon skrivit en del värdefulla saker och är uppenbart intelligent. Sverige är helt enkelt för litet och svensk media numera för nivellerad för att den vanlige skribenten skulle ha råd att alltid agera enligt principerna "jag offrar en viktig vänskap för mina övertygelser när det gäller" eller "det är inte jag som har ändrat mig, det är mitt gamla parti (mitt gamla gäng/de andra på redaktionen) som har urartat".

Om Linderborg skulle komma att drïvas bort från AB för att hon stod upp för sina principer skulle hon kanske inte bli fattig, men hon skulle nog ha mycket svårt att fortsätta sin karriär någon annan stans med hälften av den svansföring och den lön hon har idag. I länder som England eller Frankrike finns det mycket fler tidningar, universitet och andra ställen som fångar upp den journalist eller redaktör som ändrar åsikt och måste gå - så länge det syns att de är bra och kan skriva.
Citera
2016-10-03, 17:01
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Onekligen en träffande bild.
Ur ett större perspektiv har skattefinansieringen av rasifieringsrevolten tagit udden av varje försök till politisk förändring för medlemmarna. Jag har svårt att se denna "kamp" som något annat än ett karriärdrag, inte minst inom MSM, då förkämparna aldrig frigör sig från sitt ekonomiska beroende av etablissemanget.

Jag respekterar verkligen underdogs som offrar allt för att åstadkomma samhällsförändringar, t.ex. de socialdemokratiska pionjärerna (Palm fick ju t.o.m. sitta i finkan), men det här är enbart en förnedrande symbios med makten, en skapelse odlad i den svenska politiska och mediala kuvösen. Det är bara att skicka ett TV-inslag där Behrang Miri mal på om sitt lidande som rasifierad till exempelvis Angola för att få ett mått på hur bisarr utvecklingen i Sverige har blivit. Hur mycket "fight the power" är det egentligen att leva på skattefinansierade projektbidrag och konsultarvoden? Det är precis som du skriver snarare en konkurrenssituation än någon form av kamp.
Citera
2016-10-03, 17:10
Avstängd
Citat:
Onekligen en träffande bild.
Ur ett större perspektiv har skattefinansieringen av rasifieringsrevolten tagit udden av varje försök till politisk förändring för medlemmarna. Jag har svårt att se denna "kamp" som något annat än ett karriärdrag, inte minst inom MSM, då förkämparna aldrig frigör sig från sitt ekonomiska beroende av etablissemanget.

Jag respekterar verkligen underdogs som offrar allt för att åstadkomma samhällsförändringar, t.ex. de socialdemokratiska pionjärerna (Palm fick ju t.o.m. sitta i finkan), men det här är enbart en förnedrande symbios med makten, en skapelse odlad i den svenska politiska och mediala kuvösen. Det är bara att skicka ett TV-inslag där Behrang Miri mal på om sitt lidande som rasifierad till exempelvis Angola för att få ett mått på hur bisarr utvecklingen i Sverige har blivit. Hur mycket "fight the power" är det egentligen att leva på skattefinansierade projektbidrag och konsultarvoden? Det är precis som du skriver snarare en konkurrenssituation än någon form av kamp.

Håller med. Behrang Miri, Carlos Rojas och Mona Masri t ex är typiska klättrare och slagordsmaskiner, de har gjort karriär på att snacka färgstarkt, komma med fluffiga planer, att framstå som den där häftiga förortsblatten (ingen av dem kommer från någon fattig förort eller från "ghettot") och att agera som den slags figur som Malmö stad, Sydsvenskan eller olika kulturmyndigheter behöver för att lyfta sina varumärken. Det har noll att göra med någon verklig radikalism eller något realistiskt nytänkande, men desto mera med deras egna karriärer.
Citera
2016-10-03, 18:32
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Håller med. Behrang Miri, Carlos Rojas och Mona Masri t ex är typiska klättrare och slagordsmaskiner, de har gjort karriär på att snacka färgstarkt, komma med fluffiga planer, att framstå som den där häftiga förortsblatten (ingen av dem kommer från någon fattig förort eller från "ghettot") och att agera som den slags figur som Malmö stad, Sydsvenskan eller olika kulturmyndigheter behöver för att lyfta sina varumärken. Det har noll att göra med någon verklig radikalism eller något realistiskt nytänkande, men desto mera med deras egna karriärer.
Lidija Praizovic beskrev den företeelsen mycket träffande för ett par år sedan i AB. Jag delar inte hennes slutsatser fullt ut men det är alltid underhållande med en vänsteranalys av den förmenta vänstern. (Praizovic skrev texten bland annat med tanke på Athena Farrokhzads anklagelser mot den danske poeten Yahya Hassan om att han gynnar rasisterna med sina verklighetsskildringar.)
Citat:
Den av PK-eliten ihjälkramade figuren ”den goda invandraren” består av ett sekulärt och bildat övermedelklasskikt av invandrare. Eller också av sådana som jag; fjäskande klassresenärer.
Därför blir jag arg när ”de goda invandrarna” vill tysta ”de dåliga invandrarnas” röster. Så osynliggörs många underklassinvandrares berättelser. Systemet döljs i stället för att skildras, i den goda smakens och korrekta politikens namn.
Det pyser av klassförakt nedåt: mot de som står i polisregistret, inte betalar skatt, lever på bidrag och kallar kvinnor för hora - de som inte är samhällsnyttiga och förstör för de präktiga.

Den vita och den icke-vita underklassen hamnar i samma båt. Jag önskar att dessa i sin olikhet kunde förena sig och ställa den ekonomiskt trygga och tolkningsprivilegierade medelklassen mot väggen. Ett exempel är Maria Sveland som i sin bok Hatet: En bok om antifeminism beskriver de hot- och hatmejl hon får: ”Jag har garvat och skämtat om att oförmågan att stava rätt tydligen är ett signum för hatarna.”
Men vilka är det som inte kan stava i dagens Sverige? I Svelands bok ställs PK-elitens fina antirasistiska kamp mot dessa analfabetiska ”mycket störda män”. Varken hos Sveland eller Tavakoli hittar vi någon klassanalys, bara klassförakt.

Den rasifierade underklassen, så som jag känner den, tenderar att bekräfta rasistiska och sexistiska stereotyper. Många i den rasifierade underklassen är religiöst konservativa, obildade, bidragstagande, fifflande och våldsamma.
Vi har en svensk offentlighet med oproportionerligt många medelklassblattar med ett kulturellt-, intellektuellt-, politiskt- och ekonomiskt kapital som underklassblattarna bara kan drömma om. De kan föra sig och är inte lika kladdigt underkastade kulturella normer och religiösa dogmer. Hos den självgoda kultureliten får de representera blattarna utåt.
http://www.aftonbladet.se/kultur/article18567550.ab
Så långt har ju den svenska vänstermedelklassen satt normen även för de rasifierade karriäristerna inom MSM och konstlivet. Skillnaden är förstås att de rasifierade sällan känner någon lojalitet med Sverige och, trots sin mångkulturvurm, har en annan starkare etnisk identitet att luta sig mot liksom ett annat hemland att flytta till om det mångkulturella projektet verkligen imploderar. Därför kan de dra destruktiviteten till sin spets på ett sätt som många svenska vänsterdebattörer och skribenter sannolikt inte var beredda på.
Citera
2016-10-03, 20:20
Medlem
Sillberts avatar
Kvotering är kul att ropa på så länge man tjänar på den. Vi hör aldrig svenska judar kräva kvotering inom kultur och media. Undrar varför? (Retorisk fråga.) När vågar den förste media-muslimen kräva att andelen judar inom olika verksamheter redovisas och därefter minskar till deras andel av befolkningen?

En annan grupp som riskerar att deras högljudda bjäbb kommer tillbaka och biter dem i svansen är andra generationens iranier. De må vara underrepresenterade jämfört med vita svenskar, men massivt överrepresenterade jämfört med andra utomeuropeiska invandrargrupper. När såg man senast en somalier inom media- eller kulturvärlden?
Citera
2016-10-03, 20:51
Medlem
Trådkändisen Jonathan Haidt har en artikel i Axess i översättning. Han tycker inte "rasisterna", de konservativa, är de första som ska behöva försvara sin position, utan snarare globalisterna för deras. När massinvandringen av muslimer, fullständigt diametralt placerade gentemot svenskar i normativt hänseende i Inglehart-Welzels diagram, dessutom bidragsberoende och föraktande västerlandet eller föga intresserade av assimilering, och det svenska politiska och mediala etablissemanget (globalisterna/GAL-falangen av GAL-TAN) snöpt svenskheten och näpst svenskarna, är det som att "trycka på en knapp" hos de auktoritärt/konservativt orienterade. Det räcker inte med att bortförklara motståndare som rasister. Det handlar om djupt mänskliga behov av trygghet och konstans, att kontrollera och bevara vad man håller för sitt. Samhällskontraktet är en avspegling av den reciprocitet som nationalister förutsätter finns mellan individen och staten, eller varför inte all sorts partnerskap.

Citat:
Folk hatar inte andra människor bara för att de har mörkare hy eller en annan form på näsan; de hatar människor som de anser har värderingar som är oförenliga med deras egna, eller som de tror gör saker som de anser är motbjudande, eller som de uppfattar som ett hot mot någonting de håller kärt.

Citat:
Det är som om folk har en knapp i pannan och när någon trycker på den blir de plötsligt fullt fokuserade på att försvara den grupp de tillhör samtidigt som de sparkar ut utlänningar och personer som inte rättar sig efter majoriteten samt krossar allt som avviker inom gruppen. Vid dessa tidpunkter dras de till starka män och våldsanvändning. Vid andra tidpunkter, då de inte upplever något sådant hot, är de inte mer intoleranta än någon annan. Så nyckeln till det hela är att förstå vad det är som får dem att gå igång.

Citat:
Svaret, antyder Stenner, är det hon kallar ”normativa hot”, vilket i grund och botten betyder ett hot mot den moraliska ordningens integritet (såsom de uppfattar den).

Citat:
Så de auktoritära är inte själviska. De försöker inte skydda sina plånböcker eller ens sina familjer. De försöker skydda sin grupp eller sitt samhälle.

Citat:
Oberoende av om du är status quo-konservativ och orolig för snabba förändringar eller auktoritär och hyperkänslig mot normativa hot kommer en stor andel muslimsk invandring till ditt västland antagligen att hota dina moraliska kärnintressen. Men så fort du talar ur skägget och ger uttryck för din oro kommer globalisterna att håna dig som rasist och bonnläpp. När globalisterna – även de som styr centerhögerpartierna i ditt land – slår ner på dig på det sättet, vart kan du då vända dig? Svaret blir, i allt större utsträckning, till de högerextrema nationalistpartierna i Europa och till Donald Trump, som just utfört ett fientligt övertagande av det republikanska partiet i USA.

Citat:
Laglig invandring från moraliskt annorlunda kulturer är inte någonting problematiskt, inte ens om assimileringen är låg, så länge antalet invandrare inte är högt; små etniska enklaver innebär inte något normativt hot mot större stater. Måttliga invandringsnivåer av moraliskt annorlunda etniska grupper går också bra, så länge det ser ut som att invandrarna framgångsrikt assimileras i värdlandets kultur. När invandrare verkar angelägna att anamma språket, värderingarna och sederna i det nya landet bekräftar det nationalisternas känsla av stolthet över att deras land är bra, värdefullt och attraktivt för utlänningar. Men när helst ett land har historiskt höga invandringsnivåer, från länder med mycket avvikande seder, och utan ett starkt och framgångsrikt assimileringsprogram, är det nästan säkert att det kommer en auktoritär motreaktion, och man kan räkna med att många status quo-konservativa kommer att stödja den.
Citera
2016-10-03, 22:03
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Trådkändisen Jonathan Haidt har en artikel i Axess i översättning. Han tycker inte "rasisterna", de konservativa, är de första som ska behöva försvara sin position, utan snarare globalisterna för deras. När massinvandringen av muslimer, fullständigt diametralt placerade gentemot svenskar i normativt hänseende i Inglehart-Welzels diagram, dessutom bidragsberoende och föraktande västerlandet eller föga intresserade av assimilering, och det svenska politiska och mediala etablissemanget (globalisterna/GAL-falangen av GAL-TAN) snöpt svenskheten och näpst svenskarna, är det som att "trycka på en knapp" hos de auktoritärt/konservativt orienterade. Det räcker inte med att bortförklara motståndare som rasister. Det handlar om djupt mänskliga behov av trygghet och konstans, att kontrollera och bevara vad man håller för sitt. Samhällskontraktet är en avspegling av den reciprocitet som nationalister förutsätter finns mellan individen och staten, eller varför inte all sorts partnerskap.

Visst har han rätt. Och det är väl det etablissemanget börjar ana om än man inte helt förstått. Antar att det är därför vi nu ska marineras i "flyktingromantik", fira årsminne av den ljuvliga peak godhet då alla rättskaffens värdegrundsfundamentalister kunde frottera sig med sin alldeles egna "flykting". Man stod där mangrannt och choppade morötter, delade ut nallar och lotsade kriminella illegaler vidare till Finland. Åh vad de saknar det underbara engagemanget som gav så många härliga facebooklikes. Hur ska denna dröm kunna väckas igen? Jo genom att dra den gamla halvlögnen om de syriska flyktingarna, ackompanjerat av dagliga skräckbilder från Aleppo. Det är mycket, mycket värre idag än för ett år sedan och då måste vi väl ändå öppna våra hjärtan igen, verkar mästerplanen gå ut på. Till vår hjälp med öppnandet av eventuellt motsträviga hjärtan publicerar nu SVT inte mindre än 200 syriska reseskildringar. Jag tror ytterst få är fortsatt nyfikna.
Citat:
Från Syrien till Sverige – 200 röster om flykten från kriget
Hur är det att lämna allt bakom sig och börja på nytt i ett främmande land? SVT Nyheter har frågat 200 syrier om kriget, flykten och livet i Sverige. Det här är deras berättelser.
http://pejl.svt.se/syrien200/sv/stories
Citera
2016-10-03, 22:23
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski

Det engelskspråkiga originalet refererade jag till tidigare i tråden.

http://www.the-american-interest.com...ats-globalism/

Icke förty är det bra att texten finns på svenska nu. Dessutom är det intressant att det finns krafter som vill sprida detta bland de liberala i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in