2016-09-06, 20:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Håll i er.

Detta är citat från en ledare i Expressen.
http://www.expressen.se/ledare/galen...e-fa-ett-slut/

Kollektiva lögner. Det är så mycket mer än passivitet.
Att Expressen själv varit del av den kollektiva lögnen ligger dom rätt lågt med.
Det hade ju varit klädsamt med lite självkritik.
Citera
2016-09-06, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
De allra flesta människor anser sig ha goda intentioner. Det är en liten minoritet som medvetet vill göra (någon annan) ont. Oenigheten uppstår kring vad som bör betraktas som en god gärning; de flesta människor anser dock, att det som regel är en god gärning att rädda någons liv.

Men har du glömt julbrevet till ärkebiskop KG Hammar om den barmhärtige samariten?

Skribenten problematiserar den föregivet "goda" intentionen hos ansvariga politiker och avslutar:

"Den gode är väl ej så god
som själv han tror i sitt övermod"

http://www.bgf.nu/parlor/hammar.html

Haha, det är ju jag som skrev det där julbrevet till ärkebiskopen!

På gamla Exilen, när jag använde nicket Räknenissen, kanske synd att jag bytte.

Roligt att någon mindes julbrevet.

Andemeningen i brevet är ju att det nog är bra att vara god, men att man får tänka på konsekvenserna också. Precis som man menade väl när man sprutade med DDT och hormoslyr, men måste vara hederlig nog att se fakta i ögonen när någon börjar rapportera om eventuella risker.

Jag menar att yrkesutövare och politiker och alla andra som bedriver en verksamhet är skyldiga att utan förutfattade meningar följa upp utvecklingen. Man kan inte klandra läkare som på 1990-talet behandlade magsår med diet eller skrev ut östrogen till kvinnor i klimakteriet,eller de som på 60-talet sprutade med DDT. Det var den erkända vetenskapen på den tiden.

Men man måste alltid hålla i minne att vår kunskap är osäker och att vetenskapliga fakta kan ändras, och man har en skyldighet att aktivt ta del av den nya kunskapen. En läkare som inte följer med vad Läkartidningen skriver om nya rön om magsår, eller att östrogen ger risk för bröstcancer, och fortsätter med de gamla metoderna är en oansvarig och undermålig läkare.

På samma sätt är media och politiker skyldiga att följa med hur t ex ett lands asylmottagande utvecklas. De ska lyssna på olika röster, de ska läsa statistik och rapporter, de ska följa med vad som sägs och görs i andra länder, de ska ut och titta med egna ögon och sträva efter att vara så sakliga och objektiva som möjligt. Och de ska lyssna på sådant som talar emot vad de tidigare har tagit för givet. För att folk ska slippa dö av hormoslyr eller en urspårad asylpolitik.

Jag anser alltså att intentionen bakom svensk asyl- och invandringspolitik har varit god, och att det är dessa intentioner som förklarar varför den har bedrivits på det sätt som den har gjorts. Men det finns underlåtenhetssynder, som att inte följa upp effekterna av sin verksamhet. Det är andlig lättja, en av dödssynderna i den katolska läran.
Senast redigerad av Winston Smith 2016-09-06 kl. 20:54.
Citera
2016-09-06, 21:04
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith

Andemeningen i brevet är ju att det nog är bra att vara god, men att man får tänka på konsekvenserna också. Precis som man menade väl när man sprutade med DDT och hormoslyr, men måste vara hederlig nog att se fakta i ögonen när någon börjar rapportera om eventuella risker.

Jag menar att yrkesutövare och politiker och alla andra som bedriver en verksamhet är skyldiga att utan förutfattade meningar följa upp utvecklingen. Man kan inte klandra läkare som på 1990-talet behandlade magsår med diet eller skrev ut östrogen till kvinnor i klimakteriet,eller de som på 60-talet sprutade med DDT. Det var den erkända vetenskapen på den tiden.

Men man måste alltid hålla i minne att vår kunskap är osäker och att vetenskapliga fakta kan ändras, och man har en skyldighet att aktivt ta del av den nya kunskapen. En läkare som inte följer med vad Läkartidningen skriver om nya rön om magsår, eller att östrogen ger risk för bröstcancer, och fortsätter med de gamla metoderna är en oansvarig och undermålig läkare.

På samma sätt är media och politiker skyldiga att följa med hur t ex ett lands asylmottagande utvecklas. De ska lyssna på olika röster, de ska läsa statistik och rapporter, de ska följa med vad som sägs och görs i andra länder, de ska ut och titta med egna ögon och sträva efter att vara så sakliga och objektiva som möjligt. Och de ska lyssna på sådant som talar emot vad de tidigare har tagit för givet. För att folk ska slippa dö av hormoslyr eller en urspårad asylpolitik.
Jag kan inte köpa för en sekund att tongivande journalister och makthavare bara har begått en kollektiv och gigantisk underlåtenhetssynd. De har vetat. De har blåljugit. De har kämpat om plats på podiet, för att tävla i att ljuga mest och bäst. En del har säkert intalat sig att det var för en god sak, men flertalet har bara varit fega karriärister. Någon stor konspiration behövs inte som förklaring, men en pytteliten och väldigt enkel kan mer än anas. Det har helt klart tjänat en högerliberal agenda att sitta på händerna och stämma in i änglakören. De sociala trygghetssystemen kommer rustas ner i takt med att väljarnas uppslutning eroderar. Invandringen har tjänat som en effektiv snedlast på ett lass man ville välta. När alla ser att kärran inte längre klarar att rulla, och att den bara har fripassagerare, så vill ingen längre rädda den.

Jag förlåter inte.
Citera
2016-09-06, 21:10
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Jag var givetvis medveten om, att det var ditt eget brev, som jag hänvisade till. Det fanns en tanke i det...
Citera
2016-09-06, 21:38
Medlem
Citat:
Jag anser alltså att intentionen bakom svensk asyl- och invandringspolitik har varit god, och att det är dessa intentioner som förklarar varför den har bedrivits på det sätt som den har gjorts. Men det finns underlåtenhetssynder, som att inte följa upp effekterna av sin verksamhet. Det är andlig lättja, en av dödssynderna i den katolska läran.
Intentionerna ha varit mycket beräknande, det är därför det kunde gå så långt i Sverige. Kaosliberalerna ville rasera välfärdssystemen med med kaosliberalistisk immigrationspolitik, sossarna behövde valboskap. Goda intentioner, my ass.
Citera
2016-09-06, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Intentionerna ha varit mycket beräknande, det är därför det kunde gå så långt i Sverige. Kaosliberalerna ville rasera välfärdssystemen med med kaosliberalistisk immigrationspolitik, sossarna behövde valboskap. Goda intentioner, my ass.

Den generösa invandringspolitiken började på allvar under Olof Palme. Det famösa beslutet att införa ett mångkulturellt samhälle byggde på ett dokument 1975 under en S-regering.

S ville ha invandrare som valboskap, ja. Det sägs att utan denna väljargrupp hade S förlorat regeringsmakten i något val, jag minns inte vilket.

Liberalerna ville ha öppna gränser eftersom det ju låter tjusigt. Jag tror inte att de primärt ville rasera välfärdssystemen. De fattade inte att det skulle bli kaos. De trodde alla om gott.

KD ville som goda kristna vara goda mot alla människor i världen.

Ja, alltihop det här med öppna gränser och möten mellan människor och mångkultur som berikar och frid på jorden låter ju väldigt bra. Men man bör ju i någon mån också se till de verkliga effekterna.
Citera
2016-09-06, 22:27
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Håll i er.

Detta är citat från en ledare i Expressen.

Kollektiva lögner. Det är så mycket mer än passivitet.

It`s like shouting in a matchbox ...
Detta var ju ett märkligt alster. Först larmar man och gör sig till, krumbuktar med brösttoner om kollektiv lögn och förbannad dikt, ingen tror längre på dessa lögner som måste få ett SLUT. Och Expressens recept för rättning i leden? Först lite illaluktande egenberöm och så slutklämmen med min fetning:
Citat:
Expressens ledarsida har länge förordat medicinska åldersbedömningar i direkt anslutning till asylansökan, om det råder minsta tvivel i åldersfrågan. Enligt samma modell bör nu alla som redan befinner sig i Sverige som asylsökande - och där oklarhet kring ålder råder - erbjudas att göra ett test eller få sin ålder uppskriven.
Vad väntar Morgan Johansson (S) och regeringen på?

Ja, vad regeringen väntar på det vet vi, nämligen att Migrationsverket ska lyckas upphandla ålderstesttjänsten av det hycklande läkarskrået. Men vad Expressen ville ha framfört kan man verkligen undra då ju en av huvudkomponenterna i den rådande otillfredsställande situationen är att asylbedragarna just erbjuds ålderstest och att få sin ålder uppskriven. Varför, kära Expressen, skulle någon asylbedragare nappa på erbjudandet nu bara för att Expressen valt att putsa fjäderdräkten lite?
Citera
2016-09-06, 22:32
Bannlyst
Som off topic kan jag nämna att mina barn och deras vänner bara tittar på oss när vi frågar om vad de vill arbeta med i Sverige. De har överhuvudtaget ingen tanke på att leva i Sverige. De har drömmar- och många realiserade- om arbete, familj och utbildning i Berlin, Kiev, Canada, Australien etc.

Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Paulina Neuding är något på spåren tror jag. Vart ska poliserna komma ifrån? Tänk om det är så att det inte längre finns någon källa att ösa ur där vi hittar duktigt, stabilt jordnära begåvat etniskt svenskt folk som kan tänka sig att bli polis hellre än något "finare". Kan det bero på att den etniskt svenska arbetskraften minskar relativt sett när invandrarna i landet blir fler och befolkningen ökar upp mot 10 miljoner? Och att det syns allra tydligast när det gäller rekrytering av poliser eller andra mer kvalificerade yrken i ett mellanskikt mellan arbetar- och mer akademiska yrken.

Jag kan bara se i centrala Stockholm att det inte verkar finnas så värst många svenska arbetare heller. I vart fall inte inom fasad- riv- ventilation, mark och anläggning, plåt osv. Vart tar de unga etniska svenskarna vägen? Jobbar som programledare på TV4? Jobbar bara i akademiska jobb i den privata tjänstesektorn? Tänk om det kommer att vara ett logistiskt oundvikligt faktum att var 3:e polis har invandrarbakgrund om bara några år? Kanske lika bra att vänja sig vid tanken. Offentlig sektor har väl inga pull-faktorer precis. Kanske mer re-pell -faktorer.
Citera
2016-09-06, 22:35
Medlem
Citat:
Den generösa invandringspolitiken började på allvar under Olof Palme. Det famösa beslutet att införa ett mångkulturellt samhälle byggde på ett dokument 1975 under en S-regering.

S ville ha invandrare som valboskap, ja. Det sägs att utan denna väljargrupp hade S förlorat regeringsmakten i något val, jag minns inte vilket.

Liberalerna ville ha öppna gränser eftersom det ju låter tjusigt. Jag tror inte att de primärt ville rasera välfärdssystemen. De fattade inte att det skulle bli kaos. De trodde alla om gott.

Ja, alltihop det här med öppna gränser och möten mellan människor och mångkultur som berikar och frid på jorden låter ju väldigt bra. Men man bör ju i någon mån också se till de verkliga effekterna.
Moderaterna var tidigare emot invandring, de visste alltså vad det kunde ställa till med redan då. Du får det att låta som det liksom i historiens töcken, och därför förlåtligt. Jag vidhåller, intentionerna har inte varit goda de senaste 30-40 åren. Det är som att hävda att nazisterna, likt EU-företrädarna, hade goda intentionerna, de vill ju egentligen bara ena Europa..
Citera
2016-09-06, 22:53
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Men vad Expressen ville ha framfört kan man verkligen undra då ju en av huvudkomponenterna i den rådande otillfredsställande situationen är att asylbedragarna just erbjuds ålderstest och att få sin ålder uppskriven. Varför, kära Expressen, skulle någon asylbedragare nappa på erbjudandet nu bara för att Expressen valt att putsa fjäderdräkten lite?
Nu skriver ju Expressen faktiskt

Citat:
Enligt samma modell bör nu alla som redan befinner sig i Sverige som asylsökande - och där oklarhet kring ålder råder - erbjudas att göra ett test eller få sin ålder uppskriven.

Gör ett test och få din ålder uppskriven eller få din ålder uppskriven ändå.
Citera
2016-09-06, 23:17
Medlem
fasligts avatar
Citat:

Multikulturdekretet utfärdades förstås inte av Palme, det var betydligt större än så. FN, vad annars? Successivt har multikulturalismen utvidgats till den helt bisarra situation vi har idag när kreti och pleti utifrån feeling bestämmer vad som är kulturellt värdefullt och vem eller vilka som ska få göra anspråk på sk ursprungliga kulturyttringar och samhörigheter. Den intresserade kan läsa Jordan Sands tankeväckande artikel i Los Angeles Review of Books: UNESCO and the Strange Career of Multiculturalism.
Citat:
But it is easy enough to extrapolate: these recent protests [universitetsstudenter som upploppade angående sk kulturell appropriering] were the latest phase in the long revolution that has unfolded since the 1970s under the name of multiculturalism — a revolution whose effects are now so widespread that we take much of it for granted. Like earlier revolutions, the multicultural revolution began with popular liberation and the birth of new political possibilities, then took unexpected directions. Now that it is mired in conflict, this may be a good time to review the four-decade career of multiculturalism and ask what it has yielded and what it has occluded. The question concerns global movements and institutions, not simply the politics of American campuses. And no global institution has embodied the revolution and its contradictions more vividly than the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO).
¤
In the middle decades of the 20th century, culture came to replace race as the dominant rubric for talking about human groups.

Det har inte gått jättetoppenbra trots de allra ädlaste intentioner. Kattrakandet bland identitetspolitrukerna och den gamla kapitalistiska evighetsmotorn har bakat ihop multikulturalismen till en riktigt oätlig köckenmödding.
Citat:
Poverty and violence have increased in many parts of the Global South, precipitating mass migrations northward to former imperial metropoles. Faced with these increasingly visible injustices, multiculturalism offered the vision of a state-protected utopia of unique, independent cultures living in harmony with one another. At the same time, an insatiable consumer culture appropriated the superficial trappings of ethnic difference and delivered them back to young people in the form of cartoon stereotypes, parodies, and Halloween costumes.
Citera
2016-09-06, 23:20
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Nu skriver ju Expressen faktiskt

Gör ett test och få din ålder uppskriven eller få din ålder uppskriven ändå.

Onödigt att knöla med erbjudandet som de ju uppenbarligen inte nappat på tidigare. Bättre med uppskrivning direkt utan sölande luftparlamenterande då, kan jag ju tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in