Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
De allra flesta människor anser sig ha goda intentioner. Det är en liten minoritet som medvetet vill göra (någon annan) ont. Oenigheten uppstår kring vad som bör betraktas som en god gärning; de flesta människor anser dock, att det som regel är en god gärning att rädda någons liv.
Men har du glömt julbrevet till ärkebiskop KG Hammar om den barmhärtige samariten?
Skribenten problematiserar den föregivet "goda" intentionen hos ansvariga politiker och avslutar:
"Den gode är väl ej så god
som själv han tror i sitt övermod"
http://www.bgf.nu/parlor/hammar.html
Haha, det är ju jag som skrev det där julbrevet till ärkebiskopen!
På gamla Exilen, när jag använde nicket Räknenissen, kanske synd att jag bytte.
Roligt att någon mindes julbrevet.
Andemeningen i brevet är ju att det nog är bra att vara god, men att man får tänka på konsekvenserna också. Precis som man menade väl när man sprutade med DDT och hormoslyr, men måste vara hederlig nog att se fakta i ögonen när någon börjar rapportera om eventuella risker.
Jag menar att yrkesutövare och politiker och alla andra som bedriver en verksamhet är skyldiga att utan förutfattade meningar följa upp utvecklingen. Man kan inte klandra läkare som på 1990-talet behandlade magsår med diet eller skrev ut östrogen till kvinnor i klimakteriet,eller de som på 60-talet sprutade med DDT. Det var den erkända vetenskapen på den tiden.
Men man måste alltid hålla i minne att vår kunskap är osäker och att vetenskapliga fakta kan ändras, och man har en skyldighet att
aktivt ta del av den nya kunskapen. En läkare som inte följer med vad Läkartidningen skriver om nya rön om magsår, eller att östrogen ger risk för bröstcancer, och fortsätter med de gamla metoderna är en oansvarig och undermålig läkare.
På samma sätt är media och politiker skyldiga att följa med hur t ex ett lands asylmottagande utvecklas. De ska lyssna på olika röster, de ska läsa statistik och rapporter, de ska följa med vad som sägs och görs i andra länder, de ska ut och titta med egna ögon och sträva efter att vara så sakliga och objektiva som möjligt. Och de ska lyssna på sådant som talar emot vad de tidigare har tagit för givet. För att folk ska slippa dö av hormoslyr eller en urspårad asylpolitik.
Jag anser alltså att intentionen bakom svensk asyl- och invandringspolitik har varit god, och att det är dessa intentioner som förklarar varför den har bedrivits på det sätt som den har gjorts. Men det finns underlåtenhetssynder, som att inte följa upp effekterna av sin verksamhet. Det är andlig lättja, en av dödssynderna i den katolska läran.