2016-04-15, 22:57
Medlem
Obscuritys avatar
Bilister som kör för långsamt, återigen mitt klagomål.

Idag så körde jag om en bil mitt i centrum vid en nedförsbacke innan en rondell. Tajt, men faaan vad gött det var.

Låg bakom jäveln i cirka 2 minuter, som körde i 25 km/h.

Kände mig lite rebellisk trots allt!
Citera
2016-04-16, 19:40
Medlem
Sourcreamchipsens avatar
Mongoloider på cyklister som kör rätt ut i övergångsstället eftersom de tror att de har företräde. Jag kör gärna över dig nästa gång. Inte fan stannar jag för er muppar när ni ska lämna företräde för att ni är sådana lata jävla tomtar som inte går av cykeln.
Citera
2016-04-16, 22:45
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du verkar hävda att det är en löjlig trend att ha 40begränsning i samhällen

Du har helt rätt. Det är ganska löjligt, och ditt resonemang att lägre hastighet ger mindre skada vid krock stämmer visserligen men med samma resonemang så antar jag att om någon annan beslutade att det plötsligt skulle vara 20 km/h i tätort som gällde så hade du lika blint följt det. Det jag menar är att det finns andra faktorer som är av betydligt större vikt än hastigheten att ta hänsyn till när man jobbar mot någon form av nollvision.

Citat:
Stopplikt är ju inte så viktigt heller, speciellt om det inte kommer någon, stannar du där?

Som ikväll då jag körde landsväg och kommer fram till en t-korsning med ca 300 m sikt åt båda håll, goda väderförhållanden, total avsaknad av fordon åt båda håll och med en skyltad hastighet på 70 km/h?

Inte en chans! Varför skulle jag?

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ska människor behöva motivera varför de följer lagar? Gäller det även mord? För det händer att jag vill slå ihjäl andra människor.

Så fort ditt slaviska följande går ut över någon annan bör du kunna rättfärdiga det. Att du inte slår ihjäl någon är inte något som går ut över mig och det är således heller inget jag därmed ifrågasätter.

Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Ja, det är möjligt att köra i +- 20 km/h men vad är ditt syfte med det?
Du tyckte att det är helt rimligt att köra i 70 på en 90-väg och fortsätta att köra i 70 på en 50-väg, där av frågan. Varför inte helt sonika hålla hastigheten som anges på hastighetsskyltarna?
Enklare för dina medtrafikanter kan tyckas.

"Enklare för dina medtrafikanter kan tyckas". Hade du läst det jag skrev så hade du också sett att jag endast skulle kunna tänka mig att hålla en lägre hastighet än den skyltade då det finns goda möjligheter till omkörning. Jag varken har eller kommer någonsin att bli någon bromskloss och min hastighet påverkar således heller inte mina "medtrafikanter".

Jag gör till skillnad från lagslavarna en individuell bedömning av vägen jag kör på. Ibland är det rimligt att hålla skyltad hastighet och ibland finns det ingen anledning. Skillnaden är att andra inte gör någon bedömning av någonting utan fullständigt förlitar sig på vad andra dom av någon anledning anser vara "bättre vetande" har bestämt.

Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Antar att du även vänsterblinkar i rondeller. Du har antagligen de bästa däcken fram på bilen.
Kan ju ha fel.

Det stämmer bra att jag förespråkar vänsterblink i rondell om man skall svänga vänster och jag kör för din info med bäst däck bak även om dom i mitt fall är i princip jämnslitna fram resp. bak.
Citera
2016-04-17, 08:23
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Du har helt rätt. Det är ganska löjligt, och ditt resonemang att lägre hastighet ger mindre skada vid krock stämmer visserligen men med samma resonemang så antar jag att om någon annan beslutade att det plötsligt skulle vara 20 km/h i tätort som gällde så hade du lika blint följt det. Det jag menar är att det finns andra faktorer som är av betydligt större vikt än hastigheten att ta hänsyn till när man jobbar mot någon form av nollvision.

Som ikväll då jag körde landsväg och kommer fram till en t-korsning med ca 300 m sikt åt båda håll, goda väderförhållanden, total avsaknad av fordon åt båda håll och med en skyltad hastighet på 70 km/h?

Inte en chans! Varför skulle jag?

Så fort ditt slaviska följande går ut över någon annan bör du kunna rättfärdiga det. Att du inte slår ihjäl någon är inte något som går ut över mig och det är således heller inget jag därmed ifrågasätter.

"Enklare för dina medtrafikanter kan tyckas". Hade du läst det jag skrev så hade du också sett att jag endast skulle kunna tänka mig att hålla en lägre hastighet än den skyltade då det finns goda möjligheter till omkörning. Jag varken har eller kommer någonsin att bli någon bromskloss och min hastighet påverkar således heller inte mina "medtrafikanter".

Jag gör till skillnad från lagslavarna en individuell bedömning av vägen jag kör på. Ibland är det rimligt att hålla skyltad hastighet och ibland finns det ingen anledning. Skillnaden är att andra inte gör någon bedömning av någonting utan fullständigt förlitar sig på vad andra dom av någon anledning anser vara "bättre vetande" har bestämt.

Det stämmer bra att jag förespråkar vänsterblink i rondell om man skall svänga vänster och jag kör för din info med bäst däck bak även om dom i mitt fall är i princip jämnslitna fram resp. bak.
jättefint! Hur tror du olycksrtalen förändras om alla får använda sitt sunda förnuft i stället för regler.
Du öser förakt över oss som har ambitionen att följa lagarna.
Citera
2016-04-17, 23:03
Medlem
Citat:
Jag kan köra i 70 ibland även om det är 90 så länge det finns bra läge för folk att köra om. Jag kan likväl fortsätta hålla 70 även om det blir 50 väg helt enkelt eftersom omständigheterna tillåter det.
Så med andra ord, tillåter omständigheterna 70 och jag inte ligger i vägen för någon så kan jag ligga på detta med farthållare på allt mellan 70 till 90 väg. Däremot kan jag lacka på folk som slaviskt följer hastighetsbegräsningar för att de helt enkelt inte vågar annat/har hjärna att själv bilda sig en uppfattning om vilken hastighet som för tillfället kan anses vara rimlig.
Du lackar på mig för att jag inte vill riskera böter alltså?

För övrigt försöker jag alltid bilda mig en uppfattning om vilken hastighet som är rimlig. Är den lägre än skyltat kör jag långsammare än skyltat. Är den högre än skyltat kör jag som skylten säger. Det är ju inte helt osannolikt att de som bestämt gränsen vet saker om vägen som jag inte vet, och så mycket har jag inte att vinna på att köra fortare.
Citera
2016-04-17, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Så klart är det ju inte ok med fylla och droger i trafiken syftade ju mer på hastigheten kunde ju tolkas som jag tycker man ska bryta alla regler men så är det ju inte .
Men att bränna i 160 på smala vägar med intilliggande hus är helt ok?

Ett försiktigt rattfyllo kör säkrare än vad du gör.
Citera
2016-04-18, 02:32
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Du lackar på mig för att jag inte vill riskera böter alltså?

Detta är ett utmärkt exempel på hur någon annan kan få dig precis dit denne vill med hjälp av styrmekanismer. Med dessa styrmekanismer så behöver man inget annat, folk vågar helt enkelt inte tänka själv. Ibland i sån utsträckning att individen i fråga inte ens gör en riskbedömning i situationen i fråga.

Citat:
Det är ju inte helt osannolikt att de som bestämt gränsen vet saker om vägen som jag inte vet, och så mycket har jag inte att vinna på att köra fortare.

Med det resonemanget så statuerar du väl din plats i ledet bland de andra lämlarna. Tanken har inte slagit dig att folk som sätter hastighetsbegränsningar gör detta ganska odynamiskt för att det helt enkelt inte finns resurser att bedöma varje enskild vägsträcka och att de därmed tvingas generalisera?

Citat:
jättefint! Hur tror du olycksrtalen förändras om alla får använda sitt sunda förnuft i stället för regler.
Du öser förakt över oss som har ambitionen att följa lagarna.

Fel, jag följer själv en hel del lagar. Mitt problem är människor som blint följer en massa dumheter någon annan bestämt och som går ut över andra utan att ens ifrågasätta eller kunna rättfärdiga sitt handlande annat än med "någon annan bestämde ju".
Trafiken är ett bra exempel, hade folk varit mer adaptiva hade vi sluppit många dryga trafiksituationer.

Jag väntar för övrigt med spänning på ett bra svar på varför jag skulle stannat vid stopplikten i exemplet jag tog upp ovan? Och kom gärna med något annat svar än: "Jo men på skylten stod ju...." Det har vi redan konstaterat är ett efterblivet resonemang om inte djupare analys ligger bakom.
Citera
2016-04-18, 07:42
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Detta är ett utmärkt exempel på hur någon annan kan få dig precis dit denne vill med hjälp av styrmekanismer. Med dessa styrmekanismer så behöver man inget annat, folk vågar helt enkelt inte tänka själv. Ibland i sån utsträckning att individen i fråga inte ens gör en riskbedömning i situationen i fråga.

Med det resonemanget så statuerar du väl din plats i ledet bland de andra lämlarna. Tanken har inte slagit dig att folk som sätter hastighetsbegränsningar gör detta ganska odynamiskt för att det helt enkelt inte finns resurser att bedöma varje enskild vägsträcka och att de därmed tvingas generalisera?

Fel, jag följer själv en hel del lagar. Mitt problem är människor som blint följer en massa dumheter någon annan bestämt och som går ut över andra utan att ens ifrågasätta eller kunna rättfärdiga sitt handlande annat än med "någon annan bestämde ju".
Trafiken är ett bra exempel, hade folk varit mer adaptiva hade vi sluppit många dryga trafiksituationer.

Jag väntar för övrigt med spänning på ett bra svar på varför jag skulle stannat vid stopplikten i exemplet jag tog upp ovan? Och kom gärna med något annat svar än: "Jo men på skylten stod ju...." Det har vi redan konstaterat är ett efterblivet resonemang om inte djupare analys ligger bakom.
Och hur ska jag vetavilka reler du tänker följa.
Vi här en fyrvägskorsning här hemma, stopplikt från alla håll.
Behov hr gjort de nödvändigt.
Citera
2016-04-18, 09:51
Medlem
Citat:
Du menar alltså att jag - trots att jag inte har råd - ska riskera både böter och körkort enbart för att passa in i din mall?

Sedan finns det naturligtvis idioter i trafiken som inte följer lagen också.
Citat:
Jo, den tanken har också slagit mig. Men just den här specifika vägsträckan kanske inte var en sådan.

Citat:
Det har du helt och hållet rätt i. Om fortkörarna kunde lugna ner sig lite och anpassa sig till att andra inte vill köra lika fort hade vi sluppit väldigt många dryga omkörningar och annat dumt.

Citat:
Om du har bra koll så kör då. Det bryr jag mig inte så mycket om.

En anledning till att de har stopplikt på sådana ställen kan vara att det är väldigt många som kör på tok för fort just där, vilket gör att många felbedömer tiden det tar innan bilen är framme vid korsningen. Jag finner det dock ganska anmärkningsvärt att du lägger så otroligt mycket energi på sådana saker.
Citera
2016-04-18, 10:40
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Det är väldigt enkelt. Många trafiksituationer löser man genom principen "att-göra-likadant-varje-gång". På det sättet agerar man intuitivt och säkert och slipper hantera frågan om det verkligen är nödvändigt att stanna. Trafikanter gör nämligen som mest misstag när man som trafikant medvetet skall bestämma sig för en åtgärd utifrån sitt omdöme.

Det är enkel trafiksäkerhetsstrategi och det är dessutom samma strategi som används inom t ex trafikflyget och kärnkraftsindustrin.

Det är därför som man rent intuitivt alltid kollar snett bakåt när man är på väg att svänga ut i trafiken från en parkeringsplats, det är därför man rent intuitivt tittar år höger i en korsning för att upptäcka fotgängare och cyklister som också har grönt.

Med andra ord så ökar risken för att man gör misstag om man varje gång måste engagera den hjärnhalvan som aktiverar funktionen att ta nya beslut istället för att agera genom en inarbetad vana.

Det är elementärt säkerhetstänkande i alla branscher. Förhoppningsvis så begriper du det den dagen du börjar övningsköra.
Citera
2016-04-18, 10:47
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sourcreamchipsen
Mongoloider på cyklister som kör rätt ut i övergångsstället eftersom de tror att de har företräde. Jag kör gärna över dig nästa gång. Inte fan stannar jag för er muppar när ni ska lämna företräde för att ni är sådana lata jävla tomtar som inte går av cykeln.

Håll bara koll på så att det inte är en cykelöverfart eller är en cykelpassage i samband med sväng eller lämnade av c-plats. Då har du väjningsplikt.
Citera
2016-04-18, 21:43
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Och hur ska jag vetavilka reler du tänker följa.
Vi här en fyrvägskorsning här hemma, stopplikt från alla håll.
Behov hr gjort de nödvändigt.
Eftersom 4-vägs korsningar med stopplikt oftast hittas i korsningar med begränsad sikt åt alla håll är det väl en självklarhet att man stannar eller?
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det är väldigt enkelt. Många trafiksituationer löser man genom principen "att-göra-likadant-varje-gång". På det sättet agerar man intuitivt och säkert och slipper hantera frågan om det verkligen är nödvändigt att stanna. Trafikanter gör nämligen som mest misstag när man som trafikant medvetet skall bestämma sig för en åtgärd utifrån sitt omdöme.
Det är enkel trafiksäkerhetsstrategi och det är dessutom samma strategi som används inom t ex trafikflyget och kärnkraftsindustrin.
Med andra ord så ökar risken för att man gör misstag om man varje gång måste engagera den hjärnhalvan som aktiverar funktionen att ta nya beslut istället för att agera genom en inarbetad vana.
Att du uppenbarligen har avsaknad av kognitiv kapacitet är inte mitt eller någon annans fel. Det är just detta som är problemet. Att bekväma människor resonerar som du. "Jag behöver ju aldrig utveckla min körstil eftersom jag följer ju de regler någon annan satt upp och slipper då använda min hjärna"
Citat:
Det är därför som man rent intuitivt alltid kollar snett bakåt när man är på väg att svänga ut i trafiken från en parkeringsplats, det är därför man rent intuitivt tittar år höger i en korsning för att upptäcka fotgängare och cyklister som också har grönt.
Detta är de väl ingen som har sagt emot?
Citat:
Det är elementärt säkerhetstänkande i alla branscher. Förhoppningsvis så begriper du det den dagen du börjar övningsköra.
Och förhoppningsvis blir din körning bättre för både dig själv och oss andra den dagen du börjar använda din hjärna.
Citat:
Du menar alltså att jag - trots att jag inte har råd - ska riskera både böter och körkort enbart för att passa in i din mall?
Det är helt upp till dig, jag säger bara att det finns många situationer där säkerligen till och med du kan komma fram till att du inte skulle åka dit. Skulle detta då gynna dig, din bränsleekonomi eller andra på vägen så finns det ingen anledning att slaviskt följa lagen. Det är det som kallas dynamik och hjälper till att underlätta ett bra trafikflöde.
Citat:
Jo, den tanken har också slagit mig. Men just den här specifika vägsträckan kanske inte var en sådan.
Kanske inte, då har du gjort en bedömning av den aktuella situationen och väljer du då att följa skyltarna så är det upp till dig, men då har du iaf tänkt efter lite varför du gör som du gör och det är återigen allt jag begär.
Citat:
Det har du helt och hållet rätt i. Om fortkörarna kunde lugna ner sig lite och anpassa sig till att andra inte vill köra lika fort hade vi sluppit väldigt många dryga omkörningar och annat dumt.
Du menar anpassa sig till andra som i att hålla till höger om någon bakomvarande vill köra om dig, för det förutsätter jag naturligtvis att du är snabb med?
Citat:
En anledning till att de har stopplikt på sådana ställen kan vara att det är väldigt många som kör på tok för fort just där, vilket gör att många felbedömer tiden det tar innan bilen är framme vid korsningen. Jag finner det dock ganska anmärkningsvärt att du lägger så otroligt mycket energi på sådana saker.
Ja det kan vara en anledning. Men så var det inte i det aktuella fallet och du har fortfarande inte gett någon anledning till varför jag skulle gjort annorlunda
Vad är anmärkningsvärt, att jag gör en individuell bedömning av det aktuella fallet? Jag förstår att det känns märkligt, du är inte den enda som inte "orkar lägga energi" på trafiksituationer, det är bara att slänga ett öga på Moltas resonemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in