2016-04-13, 22:20
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Om du ringer de som bestämt hastigheten så lär de kunna motivera det. Så i sak har Pollenper rätt.
Essingeleden samt övriga motorvägar i Sthlm borde ha flytande hastighetsbegränsning.

Jag håller med. Kör ofta Essingeleden i vänsterfil o då som Östgötsk bonnjävel.
Den enda förklaring jag kan hitta är att olyckor i 80 blir inte lika allvarliga som i 110.
Förresten har inte motorvägen från uppsalahållet in mot Essingeleden llite trafikberoende skyltar.
d
De hänger ovanför vägbanan?
Har jag misstagit mig?
Citera
2016-04-14, 00:29
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Förresten har inte motorvägen från uppsalahållet in mot Essingeleden llite trafikberoende skyltar.
d
De hänger ovanför vägbanan?
Har jag misstagit mig?

De är en rekommendation som det är en bra idé att hålla. Kör du fortare så är risken att du får tvärnita.
Citera
2016-04-14, 07:18
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
De är en rekommendation som det är en bra idé att hålla. Kör du fortare så är risken att du får tvärnita.

Oftast har de skyltarna fel.. Står det 50, så rullar det saktare än 30 t.ex. oftast saktare än 20 till och med.
Citera
2016-04-14, 07:33
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Det är väl ändå lite överdrift Det är ju ingen höjdare med folk som
kör fulla/drogpåverkade, bränner rätt förbi korsningar mot rött, åt fel håll i rondeller, parkerar mitt på vägen etc.

Men när det gäller hastighetsgränserna så håller jag ju helt med (undantaget inne i bostadsområden mm, där dom oftast är motiverade). Jag bryter även ofta mot regeln att man inte får köra om på höger sida, på vägar med flera filer och över 70 km/h gräns.
Men det är ju för att många långsamma förare är så dåliga på att gå över till högerfilen. På 3-filigt ligger dom ofta och såsar i mittfilen istället - medan vänsterfilen också, allt som oftast "korkar igen" av andra som bara kör några km/h fortare. Högerfilen är många gånger tom - då tar man ju såklart den och glider förbi allihopa

Så klart är det ju inte ok med fylla och droger i trafiken syftade ju mer på hastigheten kunde ju tolkas som jag tycker man ska bryta alla regler men så är det ju inte .
Citera
2016-04-14, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Så klart är det ju inte ok med fylla och droger i trafiken syftade ju mer på hastigheten kunde ju tolkas som jag tycker man ska bryta alla regler men så är det ju inte .

Precis - förstod ju jag också såklart. Men du får ju tänka på hur ordagrant många här läser det man skriver
Citera
2016-04-15, 01:40
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Jag kan meddela att jag alltid kör i den hastighet jag finner rimlig.
Den överensstämmer oftast med den skyltade hastigheten.

Då har du kanske missat att körförhållandena på samma sträcka är oerhört dynamiska till skillnad från den skyltade hastigheten och du bör således lägga lite energi på tankearbetet gällande din körning.

Citat:
Du verkar inte ha begripit vad hastigheten har för verkan vid en krock.

Och detta baserar du på?

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Detta är ett beteende som irriterar mig. Dvs människor som lackar ur på de som faktiskt följer regler o förordningar.

Jag stör mig bara på de som inte kan motivera sitt beteende annat än att "någon annan har bestämt det åt mig"
Citera
2016-04-15, 01:50
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Jag kan köra i 70 ibland även om det är 90 så länge det finns bra läge för folk att köra om. Jag kan likväl fortsätta hålla 70 även om det blir 50 väg helt enkelt eftersom omständigheterna tillåter det.
Så med andra ord, tillåter omständigheterna 70 och jag inte ligger i vägen för någon så kan jag ligga på detta med farthållare på allt mellan 70 till 90 väg. Däremot kan jag lacka på folk som slaviskt följer hastighetsbegräsningar för att de helt enkelt inte vågar annat/har hjärna att själv bilda sig en uppfattning om vilken hastighet som för tillfället kan anses vara rimlig.

Varför anser du att 70 är rimligt både på 90 och 50-väg? Vilka är dessa "omständigheter" som tillåter det? Håller du även 70 om det blir 30 eller 110? Borde det vara 70 på alla våra vägar? Mystiken tätnar!
Senast redigerad av JerryCotton 2016-04-15 kl. 01:56.
Citera
2016-04-15, 02:25
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Varför anser du att 70 är rimligt både på 90 och 50-väg? Vilka är dessa "omständigheter" som tillåter det? Håller du även 70 om det blir 30 eller 110? Borde det vara 70 på alla våra vägar? Mystiken tätnar!

Det jag säger är att +- 20 km/h är möjligt att köra på i de flesta sammanhang beroende på omständigheter.
Jag har aldrig blandat in varken 30 eller 110 km/h i 70-sammanhanget och nej jag har aldrig påstått att det borde vara 70 på alla våra vägar. Det är en bra idé att läsa igenom det du skall prova att göra dig rolig över innan du kommenterar. Bara ett tips
Citera
2016-04-15, 08:43
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Då har du kanske missat att körförhållandena på samma sträcka är oerhört dynamiska till skillnad från den skyltade hastigheten och du bör således lägga lite energi på tankearbetet gällande din körning.
Och detta baserar du på?

Jag stör mig bara på de som inte kan motivera sitt beteende annat än att "någon annan har bestämt det åt mig"
Ska människor behöva motivera varför de följer lagar? Gäller det även mord? För det händer att jag vill slå ihjäl andra människor.
Citera
2016-04-15, 08:48
Avslutad
Det som irriterar mig mest är folk som inte byter till yttersta körfältet när de ska köra ut från en rondell, vilket gör att man vågar inte köra ut själv på yttre körfältet för man vet att bilen som kommer på inre körfältet kanske ska köra ut på nästa utfart .
Citera
2016-04-15, 09:38
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag kan meddela att jag alltid kör i den hastighet jag finner rimlig.
Den överensstämmer oftast med den skyltade hastigheten.

Citat:

Noterade du att jag skrev oftast ibland kör jag långsammare.
Citat:
Du verkar inte ha begripit vad hastigheten har för verkan vid en krock.
Citat:
Och detta baserar du på?

Du verkar hävda att det är en löjlig trend att ha 40begränsning i samhällen

Citat:
Det där svarade provocative bra på.
Stopplikt är ju inte så viktigt heller, speciellt om det inte kommer någon, stannar du där?
Citera
2016-04-15, 22:49
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Det jag säger är att +- 20 km/h är möjligt att köra på i de flesta sammanhang beroende på omständigheter.
Jag har aldrig blandat in varken 30 eller 110 km/h i 70-sammanhanget och nej jag har aldrig påstått att det borde vara 70 på alla våra vägar. Det är en bra idé att läsa igenom det du skall prova att göra dig rolig över innan du kommenterar. Bara ett tips

Ja, det är möjligt att köra i +- 20 km/h men vad är ditt syfte med det?

Du tyckte att det är helt rimligt att köra i 70 på en 90-väg och fortsätta att köra i 70 på en 50-väg, där av frågan. Varför inte helt sonika hålla hastigheten som anges på hastighetsskyltarna?
Enklare för dina medtrafikanter kan tyckas.

Antar att du även vänsterblinkar i rondeller. Du har antagligen de bästa däcken fram på bilen.
Kan ju ha fel.
Senast redigerad av JerryCotton 2016-04-15 kl. 22:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in