Citat:
Ursprungligen postat av
NirvanA
Allt beror på situationen, men de som krockar kommer vara omköraren och den oskyldiga på motsatt fil som möter denna, högst troligen blir inte du delaktig i krocken. Beror på hur tätt bilarna är dig när det smäller förstås.
Du har inte tänkt på att idiotomkörningen lika väl kan utföras av ett mötande fordon jämfört med den riktning man själv färdas i. Och som andra skrev - det är inte helt riskfritt om den sker i samma riktning som en själv heller.
Enl min erfarenhet brukar dom värsta omkörningarna på landsväg ske när folk blir otåliga. Ett klassiskt scenario är när man kört en slö bil och så kommer man ut på en landsväg med en raka på typ 1-2 km och inte en bil. Härligt, tänker man ju - för det är svårt att köra om när man har dålig acceleration. När man fått upp farten flyter det på skönt över rakan, genom några kurvor och sen raka igen. Då skymtar man en bil låååångt där fram - ändå tar det inte mer än en knapp minut så är man ikapp det som visar sig vara 3 tätt liggande bilar som såsar i 70-80 km/h. Strax efter kommer t ex en BMW och lägger sig bakom en själv.
Vägen har nu också övergått i till mer besvärlig art vad gäller omkörning och när det väl kommer ett ställe med tillräckligt bra sikt så får man möte osv. Så det blir tyvärr till att ligga kvar. I det här läget kan man verkligen inte påstå 2 + 1 väg är sämre (som togs upp i en annan tråd).
Efter att man legat några mil och inte kommit om, så blir man ju lite purken. Då kommer BMWn och "flyger förbi" alla oss 4 och in mellan sölkorven längst fram och en mötande lastbil som blinkar med helljuset. Detta är inte helt ovanligt. Likaså har jag ju fått bromsa för mötande som gör tighta omkörningar - då är det oftast att dom kör om en hel "karavan" med bilar (ibland med nåt uppenbart långsamt, som typ en hästtransport längst fram).
Jag försvarar det verkligen inte - men man märker ju att det stämmer rätt bra med när man själv också blir irriterad så att säga. Det finns ju fortfarande många landsvägar med mycket trafik - där skulle man nog ha en del att vinna på att bygga om till motorväg - eller iallafall 2 + 1.