Citat:
Ursprungligen postat av
pollenper
Och hur ska jag vetavilka reler du tänker följa.
Vi här en fyrvägskorsning här hemma, stopplikt från alla håll.
Behov hr gjort de nödvändigt.
Eftersom 4-vägs korsningar med stopplikt oftast hittas i korsningar med begränsad sikt åt alla håll är det väl en självklarhet att man stannar eller?
Citat:
Ursprungligen postat av
Moltas666
Det är väldigt enkelt. Många trafiksituationer löser man genom principen "att-göra-likadant-varje-gång". På det sättet agerar man intuitivt och säkert och slipper hantera frågan om det verkligen är nödvändigt att stanna. Trafikanter gör nämligen som mest misstag när man som trafikant medvetet skall bestämma sig för en åtgärd utifrån sitt omdöme.
Det är enkel trafiksäkerhetsstrategi och det är dessutom samma strategi som används inom t ex trafikflyget och kärnkraftsindustrin.
Med andra ord så ökar risken för att man gör misstag om man varje gång måste engagera den hjärnhalvan som aktiverar funktionen att ta nya beslut istället för att agera genom en inarbetad vana.
Att du uppenbarligen har avsaknad av kognitiv kapacitet är inte mitt eller någon annans fel. Det är just detta som är problemet. Att bekväma människor resonerar som du. "Jag behöver ju aldrig utveckla min körstil eftersom jag följer ju de regler någon annan satt upp och slipper då använda min hjärna"
Citat:
Ursprungligen postat av
Moltas666
Det är därför som man rent intuitivt alltid kollar snett bakåt när man är på väg att svänga ut i trafiken från en parkeringsplats, det är därför man rent intuitivt tittar år höger i en korsning för att upptäcka fotgängare och cyklister som också har grönt.
Detta är de väl ingen som har sagt emot?
Citat:
Ursprungligen postat av
Moltas666
Det är elementärt säkerhetstänkande i alla branscher. Förhoppningsvis så begriper du det den dagen du börjar övningsköra.
Och förhoppningsvis blir din körning bättre för både dig själv och oss andra den dagen du börjar använda din hjärna.
Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
Du menar alltså att jag - trots att jag inte har råd - ska riskera både böter och körkort enbart för att passa in i din mall?
Det är helt upp till dig, jag säger bara att det finns många situationer där säkerligen till och med du kan komma fram till att du inte skulle åka dit. Skulle detta då gynna dig, din bränsleekonomi eller andra på vägen så finns det ingen anledning att slaviskt följa lagen. Det är det som kallas dynamik och hjälper till att underlätta ett bra trafikflöde.
Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
Jo, den tanken har också slagit mig. Men just den här specifika vägsträckan kanske inte var en sådan.
Kanske inte, då har du gjort en bedömning av den aktuella situationen och väljer du då att följa skyltarna så är det upp till dig, men då har du iaf tänkt efter lite varför du gör som du gör och det är återigen allt jag begär.
Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
Det har du helt och hållet rätt i. Om fortkörarna kunde lugna ner sig lite och anpassa sig till att andra inte vill köra lika fort hade vi sluppit väldigt många dryga omkörningar och annat dumt.
Du menar anpassa sig till andra som i att hålla till höger om någon bakomvarande vill köra om dig, för det förutsätter jag naturligtvis att du är snabb med?
Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
En anledning till att de har stopplikt på sådana ställen kan vara att det är väldigt många som kör på tok för fort just där, vilket gör att många felbedömer tiden det tar innan bilen är framme vid korsningen. Jag finner det dock ganska anmärkningsvärt att du lägger så otroligt mycket energi på sådana saker.
Ja det kan vara en anledning. Men så var det inte i det aktuella fallet och du har fortfarande inte gett någon anledning till varför jag skulle gjort annorlunda

Vad är anmärkningsvärt, att jag gör en individuell bedömning av det aktuella fallet? Jag förstår att det känns märkligt, du är inte den enda som inte "orkar lägga energi" på trafiksituationer, det är bara att slänga ett öga på Moltas resonemang.